רכבים עם הנעה חלקית טובים לשטח
במשך שנים רווחה התפיסה שוואן בהנעה קדמית או אחורית (2WD) מוגבל מאוד ביכולות השטח שלו, אך למעשה הוא עשוי להתאים לרוב הדרכים ומסלולי השטח היומיים או לטיולי שטח קלים. לאחר התנסות בוואן עם הנעה אחורית, נמצא כי על אף שאין לו היכולות של רכב שטח מלא, הוא מצליח להתמודד היטב עם רוב הדרכים המשובשות, למעט מצבים קיצוניים של בוץ כבד, שלג או עליות תלולות במיוחד.
הגורם המשפיע ביותר על אחיזה ועבירות הוא הצמיגים. התקנת צמיגי חורף כגון Nokian Hakkapeliitta LT3 שיפרה את הביצועים בתנאי שלג וקרח, ואילו צמיגי שטח התאימו בקיץ ובדרכי עפר. הצמיגים תרמו ליכולת המעבר במשטחים רטובים ובדרכי חצץ במחיר של ירידה קלה בתצרוכת הדלק.
מערכת המתלים של רכבי ואן מסחריים קשיחה ומיועדת לשאת משקל רב. החלפת הבולמים בבולמים בעלי טכנולוגיית דמפינג סלקטיבי הפחיתה את התנודות ברוח ואת הרעידות בדרכי עפר משובשות. הורדת לחץ האוויר בצמיגים ל־35PSI בשטח תרמה לנוחות וליציבות, וקומפרסור נייד איפשר החזרת הלחץ במהירות שלם נסיעה בכביש.
בשל מגבלות ההנעה הקדמית נהוג להצטייד באמצעי חילוץ בסיסיים כגון לוחות חילוץ, למשל מקסטרקס (MaxTrax), רצועת גרירה ושאקלים. התקנת וו גרירה עוצמתי עם כושר גרירה של 2.7 טונות מוסיפה אפשרות לחילוץ או גרירה. מאחר שבחלק מהדגמים אין צמיג רזרבי, מיתקן גלגל חיצוני מאפשר לשאת גלגל חלופי באופן נגיש ובטוח.
קיימות אפשרויות להגבהת הרכב, אך הן עלולות להעמיס על מכלולים מכניים ולשבש מערכות עזר אלקטרוניות. כחלופה, התקנת מיגון תחתון מאלומיניום מספקת הגנה לרכיבים כגון מנוע, תיבת הילוכים וקטליזטור, שממוקמים נמוך יחסית.
אפשר לשקול התקנת כננת קדמית כאמצעי גיבוי במקרי חירום, במיוחד כשנוסעים ללא רכב ליווי ויוצאים לשטח לבד. עם זאת ברוב המקרים אפשר להסתפק באמצעים פשוטים יותר כגון שרשראות שלג.
ואן עם הנעה קדמית או אחורית אינו תחליף לרכב 4WD ייעודי מבחינת יכולות שטח, אך באמצעות שדרוגים מתאימים כגון צמיגים ייעודיים, בולמים משופרים, מיגון תחתון וציוד חילוץ, הוא עשוי להגיע לחלק גדול מהיעדים שרוב המטיילים אוהבים. המפתח הוא תכנון נכון והבנת מגבלות הרכב בשטח.