מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

דיון על קיצוץ בתקציב החינוך לבטיחות בדרכים

14/04/2024
זמן קריאה: 4 דק'

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה היום לדיון שעסק בקיצוץ בתקציב החינוך לבטיחות בדרכים ובפעולות הממשלה לנוכח העלייה בתאונות דרכים.

בפתח הדיון שאל היו"ר טופורובסקי מדוע לא הגיעו לדיון שרת התחבורה והבטיחות בדרכים או מנכ"ל משרדה: "אנשים מתים, ואתם חושבים שזה לא קשור אליכם. האחריות והאשמה היא עליכם. מה אתם עושים להציל את חיי אזרחי ישראל? מה אתם עושים לנוכח הרבעון הנורא הזה?"

נציג משרד התחבורה, ראיק סאלם, השיב: "אני לא יכול לענות על הכול. יש את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) וגופים נוספים."

ח"כ טופורובסקי: "מי הבכיר מרלב"ד? מה עשיתם בקיץ האחרון שלא הצליח ומה אתם עושים בפועל? מה אתם עושים באפריל חוץ מלהוציא מכרז ביו"ש לשלטי חוצות?"

המנכ"ל בפועל של רלב"ד, יעקב זכריה, ניסה להשיב: "רלב"ד מקדמת תוכניות בשטח, פועלת באשכול ערי המפרץ, והתוכנית בשלבים מתקדמים."

ח"כ טופורובסקי שאל מה המשמעות של שני מיליון שקל שרלב"ד קיצצה מהתקציב לרשויות.

נציג משרד החינוך, מקס אבירם, ענה: "מבחינתנו המשמעות של הקיצוץ היא שבתחילת שנת הלימודים הבאה אנחנו לא פותחים את החינוך התעבורתי."

ח"כ טופורובסקי: "ביזיון שראש אגף התנועה עד עכשיו לא הגיע לוועדה. מה עשתה המשטרה במרס ומה תעשה באפריל כדי לשנות את זה?"

רמ"ח מו"פ במשטרה, נצ"מ עמיר ג'יבלי, אמר: "אנחנו לא משנים מדיניות, והפעילות שעושים ומאמינים בה מבוססת נתונים רב-שנתיים. אנחנו יודעים איפה צריך להיות עם המעט שיש לנו ומה שעון הפעילות. גם אם זה לא ינחם, אם מתכללים את ינואר עד מרס השנה, יש ירידה בסך התאונות ובכמעט מאה תאונות קשות."

ח"כ טופרובסקי הגיב: "אתם לא עושים כלום." הוא ביקש דיווח על ההשקעה בבטיחות בדרכים בחברה הערבית ועל התקציב שלא עבר לרלב"ד.

רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, ענה: "אני לא מומחה לבטיחות. לרלב"ד יש צרכים. אם משרד התחבורה היה מתעדף, היה ניתן מענה."

מנכ"ל הרלב"ד, זכריה, אמר כי הקיצוץ הביא את הרשות לקצץ בכל הפעילויות. "בשנים קודמות הרשינו לעצמנו לא לפגוע בחינוך התעבורתי למרות הקיצוצים, אבל הקיצוץ האחרון מוריד אותנו לסף נמוך כל כך של תקציב שוטף, שהחלטנו לקצץ גם בזה. אני מרגיש שאנחנו עושים את הטוב ביותר עם מה שמגיע אלינו."

יו"ר הוועדה שאל כמה ניידות יש במשמרת בשטח.

נצ"מ ג'יבלי השיב, כי בממוצע בדרך בינעירונית יש 60 ניידות במשמרת.

ח"כ טופורובסקי בתגובה: "אז אין אכיפה. הממשלה מודיעה דה פקטו על סוף המאבק בתאונות הדרכים והרמת ידיים. זה מה שאני מבין. אין טעם לצלול לנתונים."

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

היו"ר טופורובסקי הוסיף, כי ראש הממשלה מפר כבר שנתיים את חוק הרלב"ד ולא הגיש עד סוף מרס את דוח פעילות הממשלה למען הבטיחות בדרכים. "גם אם נחוקק, את אף אחד זה לא מעניין", אמר.

גל רייך ממיזם נתון לשינוי אמר: "כבר הראינו גרף שמראה שפחות כסף שווה יותר הרוגים. אני מציע להביא לפה את השרה בזמן הפגרה. יש ועדת שרים לענייני בטיחות בדרכים. מתי היא תתכנס? מ-2017 אנחנו בודקים מה קורה בסביבת בתי הספר. למדנו שאם יש נושא שלהורים אכפת ממנו, זה הנושא הזה. אולי צריך להעיר את ההורים."

מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, ציין: "זה הרבעון הראשון הכי גרוע ב-15 השנים האחרונות. למרות מאות אלפי מפונים וכבישים סגורים, אנחנו בדרך ל-400 הרוגים בשנה - מספר שהיינו בו ב-2008. אנחנו מתדרדרים. הקיצוץ ברלב"ד משמעותו מוות מיותר."

נציג משרד התחבורה סאלם העיר, כי "מה שאפשר לעשות מיידית זה אכיפה. חינוך זה לטווח ארוך. אנחנו משקיעים הרבה כסף בתשתיות בטיחות, והאוצר לא קיצץ לנו מזה."

זכריה הוסיף: "ברלב"ד ישנה בשלות מקצועית עם תוכניות שחלקן קורות בשטח וחלקן יוכלו לקרות כשיתקבלו תקציבים. הירידה ל-70 מיליון שקל, והיום ל-63 מיליון שקל, היא קו אדום. רחוק ממה שרלב"ד יכולה לעשות. אם יוכלו להחזיר לנו את הקיצוץ האחרון, שיאפשר לנו להחזיר תקציב למשרד החינוך ולרשויות, נוכל לעשות יותר."

היו"ר טופורובסקי סיכם את הדיון והזכיר, כי כינס את הוועדה לנוכח הרבעון הראשון של השנה, שבו נרשם שיא במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. "הוועדה מתרשמת שאין תכלול מספק והתייחסות ראויה של ממשלת ישראל לעלייה בתאונות הדרכים. הוועדה מבקשת, דורשת, מציעה ושואלת פעם אחר פעם מה התוכנית, ואין תשובה מספקת. הוועדה קוראת להפוך כל אבן כדי למצוא מקור תקציבי לפתוח תוכניות לימוד שנמצאות בסכנה, ולמצוא תקציב להשקעה בחברה הערבית."

היו"ר הוסיף והזכיר, כי "ראש הממשלה מפר זו השנה השנייה ברציפות את הוראות חוק הרלב"ד, המחייבות אותו לדווח לכנסת על ביצוע תוכניות להגברת הבטיחות בדרכים. הוועדה קוראת לממשלה לכנס במהרה ובדחיפות את ועדת השרים לבטיחות בדרכים, לבחון תוכניות להצלת חיים ולקדם תוכניות אופרטיביות מיידיות להפחתת הקטל בדרכים. לגופים האחרים אין מספיק כלים לבצע את משימתם באופן שיקדם בטיחות בדרכים, והכלים שיש כרגע אינם מנוצלים ביעילות. לכן אני קורא לסדר ברשות המבצעת.

"הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים לבצע באופן אישי את דרישות הוועדה, ותבקש לקיים דיון דחוף גם בפגרה עם מפכ"ל המשטרה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ראש הממשלה שלא קיים את הוראות החוק ושרים נוספים, בהם השר לביטחון לאומי ושר החינוך. ניתן גיבוי וכל מה שנדרש כדי להוסיף תקציבים כדי שהטיפול בבטיחות בדרכים יהיה ראוי יותר. הוועדה קוראת לרבל"ד להכין עם משרדי הממשלה תכלול לנושא הזה, עדכון לציבור על התקדמות או אי התקדמות, ולהכין תוכנית חירום מיידית להציל חיים בכבישים.

"הקטל בדרכים הוא לא גזירת גורל. הוועדה דורשת מהאנשים שזו אחריותם לעבוד לילות כימים ביעילות להציל חיים בדרכים, ומתחייבת להיות להם לעזר", סיים ח"כ טופורובסקי.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן