מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

יוצא לדרך פרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5

28/02/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

חזון מרכזי התחבורה המשולבים של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל') מירי רגב עולה שלב, עם פרסום מסמכי המכרז להקמה והפעלה של מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 5. המיזם הגדול כולל הקמת שלושה "האבים" תחבורתיים גדולים בסמוך למחלף קסם, מחלף תקווה ומחלף מורשה.

המכרז מובל על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית לפרויקט הנתיבים המהירים בראשות אושרת דוד-דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי, והוא פרי עבודה משותפת של משרדי האוצר, התחבורה, חברת נתיבי איילון והחברה הממשלתית ענבל. הפרויקט מקודם במתכונת PPP (Public Private Partnership) שבמסגרתה ייבחר זכיין למימון, תכנון, הקמה והפעלה של הפרויקט לתקופה של 25 שנים.

הפרויקט כולל הקמה והפעלה של נתיב מהיר לאורך כביש 5 בין מחלף קסם לגלילות מזרח בשני כיווני הנסיעה, שלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) סמוך למחלפים קסם, תקווה ומורשה הכוללים חניוני "חנה וסע" ובהם כ-11,000 מקומות חניה, וכן מערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן שיופעלו באמצעות אוטובוסים חשמליים.

המתח"מים יקשרו בין מגוון אמצעי התחבורה, בהם רכבת ישראל בתוואי המסילה המזרחית, קווי הרכבת הקלה ומערך שבילי אופניים. המיזם יאפשר לבעלי הרכב הפרטי להשאיר את רכבם מחוץ לגוש דן העמוס ולהגיע ליעדם בנוחות ובמהירות, תוך הפחתת העומסים של כל משתמשי הדרך.

השרה רגב: "החידוש הוא שההאבים משתלבים בחניוני הנתיב המהיר שיוקמו על כביש 5, ומציעים תפיסה תחבורתית חדשנית ופורצת דרך. כבר היום, בחניון שפירים למשל, משולבים חניון ללא תשלום, שאטלים חינם למרכזי התעסוקה וקווי אוטובוסים מהירים לירושלים, הכול נועד להפחית ככל האפשר את כמות הרכב הפרטי הנכנס לערים הגדולות. בשלב הבא המרכז יכלול גם חיבורים לקווי רכבת ישראל ולרכבת הקלה, ושימושים נוספים לרווחת הנוסעים, הכול באנרגיה חשמלית ירוקה. זה הכיוון שאליו צועדת התחבורה בישראל."

הפרויקט הוא מהגדולים מסוגו בעולם ומאופיין בשילוב של טכנולוגיות מתקדמות עם דגש בבנייה ותחבורה ירוקות, לרבות שימוש באוטובוסים חשמליים, בעמדות טעינה חשמליות ובמערכות ניהול חניונים מתקדמות, עם אפשרות לשלב מערכות חניה אוטומטיות ולייצר אנרגיה סולרית על גגות המתח"מים לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת.

מערך הנתיבים בכביש 5 יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכבישים 20 ו-2, שצפוי להיפתח בשנת 2025, בתוואי שבין ראשון לציון לתל אביב, עד מחלף 57 הסמוך לנתניה, לצד שני מתח"מים הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים בראשון לציון ובשפיים. כך תיווצר רשת של נתיבים מהירים הצפויה להקל מאוד את הגודש בכבישים במטרופולין תל אביב.

במכרז ישתתפו שש קבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם: מנרב אחזקות ובון תור; אלקטרה; דניה סיבוס וחברת דן; קבוצת GABY (י.ד ברזאני, האחים יעקבי, אוטו חן וגלנור בניה ופיתוח); שפיר הנדסה אזרחית ומאיר חברה למכוניות ומשאיות; שיכון ובינוי ואגד אחזקה.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "המכרז הוא פריצת דרך אמיתית, ומציג תפיסה תחבורתית חדשנית וחכמה. ככל שנקים יותר מרכזי תחבורה כאלה, נעודד יותר נהגים להשאיר את רכביהם בבית או בחניון הנתיב המהיר ולהגיע לעבודה בנסיעה רגועה בשאטל חשמלי, וכמובן שכך גם בדרך חזרה הביתה."

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "במיוחד בעת הזו חשובים מאוד פרויקטים לאומיים של תשתית המייצרים צמיחה כלכלית. קידום פרויקטים אלו בשיטת ה-PPP ממשיכה להניב פרי, בכלל זה פרויקט הנתיבים המהירים וההאבים התחבורתיים בכביש 5."

מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן: "פרסום מסמכי המכרז של מערך הנתיבים בכביש 5 עם קידום מתחמי תחבורה משולבים סמוך למחלפים קסם, מורשה ותקווה, הוא אבן דרך חשובה, שצפויה להקל את עומסי התנועה במטרופולין ת"א. הפרויקט יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכבישים 20 ו-2 המצוי בשלב בנייה מתקדם. מארג הפרויקטים האלה נותן אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי וישנה את המציאות התחבורתית במטרופולין."

 

צילום: נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן