מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

פותחים דרך למסילה רביעית באיילון

22/12/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

הוועדה הארצית לתכנון תשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את תוכנית תת"ל 33/ב לניהול הנגר באתרים נטוף 1 ואיילון 2, הנדרשת להשלמת התנאים הסטטוטוריים להפעלת המסילה הרביעית באיילון. התוכנית תוגש בקרוב לאישור הממשלה. המהלך, בהובלת שרת התחבורה מירי רגב, במסגרת חזון "מחברים את ישראל", הוא צעד חיוני בדרך להסרת "צוואר הבקבוק" המסילתי המגביל את התפתחות רשת המסילות הארצית.

המסילה הרביעית באיילון היא אחד המיזמים התחבורתיים החשובים במדינה. היא תאפשר לראשונה הפעלה מלאה של רשת הרכבות הארצית, העלאת תדירויות בכל הקווים, קיצור ניכר של זמני נסיעה וחיבור מהיר ויעיל של צפון, מרכז ודרום. כדי לאפשר את הרחבת המסדרון וצמצום תעלת האיילון, נקבע בתת"ל 33 כי יש להשלים מערך ויסות, איגום והחדרה של נגר במעלה הנחלים, באופן שיבטיח את היציבות והבטיחות של המערכת כולה.

התוכנית שאושרה כוללת את הקמת אתר נטוף 1 - מאגר בעל כושר איגום גבוה במיוחד, שיאפשר הפחתת ספיקות בכניסה לפארק אריאל שרון - ואת השלמת אתר איילון 2, הכולל מיתקני יציאה ושדרוג תשתיות הנדרשים לרישוי והפעלה. האתרים יאפשרו ניהול מבוקר של הנגר במעלה הנחל בשעת אירועי גשם קיצוניים, וכך יבטיחו את התנאים ההידרולוגיים הנדרשים להפעלת המסילה הרביעית.

במשרד התחבורה מדגישים כי אף שהתוכנית עוסקת באמצעים הנדסיים של ויסות נגר, צעד חשוב נוכח הצפי להתגברות השיטפונות עקב שינויי האקלים, היא נועדה בעיקר לאפשר את הפעלת המסילה הרביעית בהקדם ולפתוח את צוואר הבקבוק שמגביל את צמיחת מערך הרכבות של ישראל.

השרה רגב: "אנחנו ממשיכים להסיר את החסמים בדרך למסילה הרביעית באיילון, מסילה שתשנה את מפת התחבורה של ישראל. מדובר בפרויקט לאומי שיפתח את צוואר הבקבוק המרכזי ברשת הרכבות ויאפשר תדירות גבוהה יותר, זמני נסיעה קצרים יותר וקישוריות טובה לכל חלקי הארץ. אישור התוכנית מקרב אותנו למטרה כחלק מחזון 'מחברים את ישראל' שאנו מובילים בשנים האחרונות וכהכנה לשלב הבא של המסילות החמישית והשישית, שישתלבו ברשת המסילות המהירות מחיפה עד באר שבע. הרכבת היא עמוד השדרה של מערך התחבורה הציבורית הארצי, והמסילה הרביעית תוסיף לה חוסן, יציבות ומהירות."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אישור התוכנית הוא נדבך חיוני במהלך הלאומי להפעלת המסילה הרביעית. כל מרכיב בתהליך הזה - מתשתיות הניקוז ועד הסדרת המסדרון עצמו - מקדם אותנו למערכת רכבות חזקה, מחוברת ויעילה יותר. אנחנו עובדים בשיתוף מלא עם כל הגורמים המקצועיים והרגולטוריים כדי לעמוד ביעד ולהביא את המסילה הרביעית להפעלה מלאה בהקדם. לתושבי ישראל ולמשק כולו מגיע שירות רכבות יעיל, מהיר ומתקדם. זאת המחויבות וההתחייבות של משרד התחבורה והשרה."

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן