מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

פערי מחירים בביטוחי רכב

15/12/2025
זמן קריאה: 2.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה דיון מהיר שעסק בפערי המחירים בביטוח הרכב ובהוראת רשות שוק ההון להוזלת המחירים. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ ינון אזולאי על רקע בדיקת רשות שוק ההון את הפער בין רמת הסיכון בביטוחי הרכב לבין הפרמיות שגובות החברות מהציבור.

היו"ר ביטן פתח את הדיון ואמר, כי המחירים עולים מהר ויורדים לאט, ואילו רווחי חברות הביטוח הרקיעו שחקים. הוא הפנה את הדברים לרשות שוק ההון, ואמר שהיא צריכה להדק את הפיקוח.

ח"כ מאיר כהן אמר, כי עינו לא צרה ברווחים של חברות הביטוח, אך הדיון הוא על הפער בין הסיכון האקטוארי שלהן לרווחים. הוא שאל למה מחירי ביטוחי הרכב בארץ הם פי חמישה מאירופה.

יוזם הדיון, ח"כ ינון אזולאי, הציג בדיקה שלפיה קיימים פערי מחירים של אלפי שקלים בין חברות הביטוח, ולפעמים גם בין הצעות של אותה חברת ביטוח. לדבריו, "לא יכול להיות שהציבור ימשיך לשלם וחברות הביטוח ירוויחו עוד ועוד. יש גבול."

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הכלכלן לירן קוסמן, הציג נתונים שעלו בבדיקה שעשה, ולפיהם בשנים 2024-2022 הכנסות חברות הביטוח מביטוח מקיף עלו ב־60%, ורק חלק קטן מהעלייה מוסבר מעליית מספר הרכבים המבוטחים. הוא הוסיף כי בתחילת 2025 יש אינדיקציה לירידת מחירי הביטוח.

מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, ישראל מימון, אמר כי ב־2021 שוק הביטוח הפסיד.

קוסמן אמר כי ב־2022 אכן היה הפסד של 1.5 מיליארד שקלים, אך כעבור שנתיים היה רווח של 1.8 מיליארד שקלים.

ח"כ אזולאי שאל אם חברות הביטוח החזירו 300 מיליון שקלים לציבור.

סגן הממונה על רשות שוק ההון, ודיע עואד, אמר כי ב־2024 היה ייקור של כ־30%.

היו"ר ביטן מתח ביקורת על הרשות, על שאישרה ייקור תעריפים, ואמר: "איך היד שלכם לא רעדה? אתם צריכים להתנות רישיון בטיפול בדברים האלה, אבל לא עושים את זה כי אתם אח"כ הולכים לעבוד שם."

עואד הוסיף, כי כדי לפקח טוב יותר, יצאה הרשות לאחרונה במהלך מול חברות הביטוח, וביקש להמתין שלושה חודשים כדי לאפשר לרשות לסיים את התהליך. "יש מגמת ירידה בתעריפים. עם זאת החלטנו לצאת במהלך כי אמנם ירידת התעריפים טובה, אבל לא מספיק מותאמת לסיכון שראינו", אמר.

מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, מימון, ציין כי לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ב־2019 היה סכום תביעות הביטוח המקיף כחמישה מיליארד שקלים, וב־2023 כבר עלה ב־44%, ל־7.1 מיליארד שקלים. הוא הציג נתונים שלפיהם הרווח המצרפי של תעשיית הביטוח היה 1.9 מיליארד שקל במשך 14 שנה, ואמר: "תראו לי עוד ענף שבו מורידים מחירים. אצלנו המחירים יורדים."

היו"ר ביטן הגיב, כי הטענות אינן מופנות לחברות הביטוח אלא לרשות שוק ההון המפקחת.

ח"כ מאיר כהן פנה לנציגי הרשות: "חסרה נחישות. אתם לא מבינים את הכאב של הצרכן."

גם יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, מתח ביקורת על רשות שוק ההון, וכינה את המהלך שלה בעניין החלפים כ"חקיקת מאפיה." הוא הוסיף כי בגלל אותו חוזר קיזוזים (נוגע למחירי החלפים) מבוטחים רבים הולכים ישר למוסכי הסדר, ומספר המוסכים המורשים ירד ל־138 בלבד.

נציג יחידת אתגר במשטרה, איתי חן, התייחס לגניבות הרכב, ואמר כי נכון להיום יש השנה ירידה של 18.9% בגניבות רכבים בעקבות מגוון פעולות שהיחידה מבצעת.

בתום הדיון אמר היו"ר ביטן, כי נחה דעתם של חברי הכנסת שהמחיר צריך לרדת, וביקש מרשות שוק ההון לסיים את התהליך תוך פחות משלושה חודשים. הוא הוסיף כי יכנס את הוועדה לדיון מעקב.

 

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
קבצים
השינוי במחיר ביטוח רכב מספר גניבות כלי רכב ותאונות דרכים
בטעינה...
כותרת
תוכן