מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות קלינטק
לעמוד קודם

פרויקט לרכבת סולרית

04/05/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בצעד פורץ דרך לקידום האנרגיה המתחדשת חנכה שווייץ את תחנת הכוח הסולרית הראשונה בעולם שהותקנה ישירות על מסילת רכבת פעילה. את הפרויקט החדשני פיתח המיזם המקומי סאן וייז (Sun-Ways), והוא כולל פנלים פוטו-וולטאיים נשלפים המותקנים בין הפסים. המהלך מסמן התקדמות ממשית בשילוב אנרגיות מתחדשות בתשתיות תחבורה.

ההתקנה הראשונית בוצעה סמוך לעיירה בוט (Buttes) שבקנטון נוישטל (Neuchatel), והיא מקיפה 48 פנלים סולריים שכל אחד מהם מספק 385 ואט. יחד המערכת יוצרת תפוקה של 18 קילוואט, כמות שצריכה להספיק להפקה של כ-16 מגה-ואט-שעה (MWh) בשנה. החשמל יוזרם לרשת המקומית וישמש את בתי האזור. חברת סאן וייז שואפת להרחיב את המיזם ולכסות בעתיד את כל רשת הרכבות של שווייץ בפנלים סולריים.

לפי החברה, החשמל המיוצר במערכת יכול לשמש באופן יעיל בשלוש דרכים עיקריות: אפשר להזרים אותו לרשת המתח הנמוך של חברת הרכבות לצורך הפעלת התשתיות (מסוטים, אותות ותחנות), להזרים אותו לרשת החשמל הכללית של מפעיל החלוקה המקומי, או להזרים אותו לרשת האנרגיה המשמשת את קטרי הרכבות.

האפשרות השלישית ברשימה נחשבת לאופטימלית מבחינת תהליך ההתקנה המסודר של סאן וייז. היא מבטלת כל צורך בממירי מתח קרקעיים ומאפשרת שימוש ישיר בחשמל דרך תחנות משנה קיימות.

לצורך הנחת הפנלים פותח קרון ייחודי לתחזוקת מסילות, המצויד במנגנון בוכנה שמניח ומתקין את הפנלים - שרוחבם מטר אחד - בין המסילות. באופן הזה אפשר לפרוס עד 1,000 מ"ר של פנלים סולריים ביום עבודה אחד.

אחת התכונות החשובות של הפנלים היא האפשרות להסירם בקלות לצורך תחזוקה בלי לשבש את פעילות הרכבת. הפנלים מצופים בציפוי אנטי-רפלקטיבי למניעת סנוור, ומערכות ניקוי ייחודיות עם מברשות גליליות שמותקנות על רכבות, שומרות על ניקיונם ומייעלות את תפוקתם. בשלוש השנים הקרובות תבצע סאן-וייז סדרת בדיקות מקיפות כדי לבחון את עמידות הפנלים, עמידותם בלכלוך והשפעתם הכוללת על תשתיות המסילה. אם הניסויים יוגדרו כהצלחה, החברה עתידה פרוש את המערכת בכל רשת הרכבות של שווייץ, שאורכה 5,317 ק"מ. מהלך כזה צפוי לייצר עד 1 טרה-ואט-שעה (TWh) בשנה, כ-2% מצריכת החשמל השנתית הכללית של שווייץ.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן