מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות תעופה
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה: הצעות חוק להקמת שדות תעופה

03/02/2025
זמן קריאה: 4.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, החלה להכין לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק, האחת של ח"כ רם בן ברק שמציע להקים שדה תעופה בנגב, והשנייה של ח"כ אלמוג כהן שמציע להקים שדה תעופה בנבטים. לפי הצעת ח"כ כהן, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תקבע בצו שטח בנבטים שבו יוקם השדה, ולפי הצעת ח"כ בן ברק, ייקבע שטח בנגב בלי לציין מיקום ספציפי.

היו"ר ביטן אמר, כי בכוונתו לשנות את נוסח הצעות החוק, שכן לפי הניסוח כרגע אפשר לבצע את הפעולות ללא חוק. הוא הסביר כי הצעת החוק צריכה להביא לקיצור תהליכים ולתת עדיפות להקמת השדה בנבטים.

ח"כ בן ברק אמר, כי חייבים להקים שדה משלים לנתב"ג, ובשנים האחרונות נבחנות שתי אלטרנטיבות בלבד: רמת דוד ונבטים. שדה תעופה בינ"ל ברמת דוד אינו קביל. "יהיה בלתי אפשרי לגור בכפר ברוך. חצי מכפר יהושע צריך להתפנות. ברמת ישי גם יצטרכו לפנות חלק מהשכונות, וזו איוולת. ראשי חיל האוויר שהתנגדו להקמת השדה בנבטים ושינו דעתם אחרי שפרשו, הוכיחו שהדבר הנכון הוא הקמת השדה בדרום. ניסינו לעשות זאת שלא בחוק, אבל ניתקלנו בחומה בצורה של חוסר נכונות לדון בזה. לכן מה שלא יכול להיעשות בטוב, כנראה צריך להפעיל עליו את החוק."

ח"כ שלום דנינו, ששותף לח"כ בן ברק בהצעת החוק הוסיף, כי הדבר יביא 50 אלף מקומות עבודה לדרום וישנה את המצב בו. הוא ציין כי השדה בנבטים נבנה מראש לשימוש צבאי ואזרחי.

ח"כ אלמוג כהן, שהגיש את ההצעה השנייה להקמת השדה בנבטים, ציין: "מה שקורה כרגע הוא הנתגשות בין שלטון שנבחר על ידי רוב הציבור לבין פקידים. לפני מספר חודשים התקיימה פגישה עם אחד הפקידים הבכירים בקריה בתל אביב, ובכירים בחיל האוויר הסבירו לו למה אסור שהשדה הנוסף יהיה בנבטים אלא ברמת דוד. אנחנו למעשה הופכים להיות אסקופה נדרסת. המתנגד היחיד במשך השנים הוא חיל האוויר. בהתחלה דיברו על מפעל ביטחוני שקיים באזור, עכשיו אומרים שזה בגלל נתיבי אוויר. לא נאפשר לשופלים לעלות על הקרקע בעמק יזראל", אמר והוסיף, כי ראש הממשלה היה זה שהנחה אותו להגיש את ההצעה.

ח"כ יסמין סאקס פרידמן שאלה אם תכנון נבטים תוקצב ומה העלויות של החלופות.

ח"כ מטי צרפתי הרכבי אמרה, כי ההחלטה לתכנן בו-בזמן שדה בצפון אינה מושכלת, וכי משרד הביטחון צריך להערים פחות קשיים שכן לא מדובר בנושא שהוא ייהרג ובל יעבור.

ח"כ אלון שוסטר אמר, כי ברור שהעדיפות הלאומית היא לדרום, אך ביקש לא לזלזל באמירות של חיל האוויר.

ח"כ מיכאל ביטון אמר, כי על הכנסת להיות זאת שתגיד 'הנגב תחילה', וכל השאר ייתיישרו.

ח"כ יוראי להב הרצנו אמר, כי התהליך עקום מאחר שהממשלה נמנעת מלקבל החלטה מפורשת, והוסיף: "הממשלה צריכה להחליט שרמת דוד לא יקום, ונבטים קום יקום."

ראשת המועצה האזורית עמק יזראעל, שלומית שיחור רייכמן ציינה, כי במלחמה היה אפשר לראות בבירור שלא יכול להיות שדה תעופה בצפון. "יותר מ-500 טילים עפו עלינו וכמה עשרות גם פגעו, אי אפשר להגן על זה. זאת איוולת מטורפת", אמרה.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

ראש מועצת רמת ישי, אסף אוברלנדר, הוסיף: "הרוב המוחלט בכנסת ובציבור מסכים בעניין הזה. חלופת רמת דוד עלתה בגלל צוק איתן, אבל במלחמה הזו פינו את הבסיס יותר מפעם אחת."

מנהל אגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד התחבורה, עופר אליישר, ביקש להביא את דברי השרה ואמר: "המשרד והשרה היו מאז מתמיד בעד הקמת השדה בנבטים. השרה העבירה החלטת ממשלה ותקצוב של 20 מיליון שקל לתכנון השדה, שמתבצע בימים אלה. המשרד והשרה תומכים בכל צעד שיקדם את הקמת השדה בנבטים."

רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ אמר, כי נתיבי ישראל קיבלו 200 מיליון שקל לכל התכנון, ועושים הפרדה בין צפון לדרום. הוא אישר כי 20 מיליון שקל ניתנו רק לתכנון נבטים. בתגובה לשאלה בעניין הפרש העלויות אמר שוורץ, כי הקמת השדה בנבטים תהיה יקרה הרבה יותר.

ח"כ אלמוג כהן אמר, כי הקמת נבטים תעלה 2.5 מיליארד שקל, ורמת דוד - עשרה מיליארד שקל.

שוורץ הוסיף, כי שר האוצר תומך בהצעה, אך היא מיותרת כי הסמכויות כבר קיימות בחקיקה הקיימת.

היו"ר ביטן אמר, כי לא יאשר את ההצעה כפי שהיא אלא יכניס בה שינויים. "כשנסיים את החקיקה תבינו למה אני מתכוון", ציין.

ראש אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן אמרה, כי ב-2050 יגיע הביקוש לתעופה ל-80 מיליון נוסעים, ונתב"ג יוכל לספק כמחצית מכך או פחות. לכן מחפשים שני שדות תעופה שיוכלו לספק את שאר הביקוש. לגבי הצפי לסיום של תכנון נבטים אמרה, כי עד סוף 2025 יהיו ההשלמות הנדרשות לתכנון נבטים ורמת דוד.

על רקע זה ציין היו"ר ביטן, כי בכוונתו לתקן את ההצעה באופן שתקבע שעד סוף 2025 יסתיים התכנון, עם עדיפות להקמת השדה בנבטים. "אם נחליט שזה יהיה בנבטים לא תהיה גרירת רגליים. אני מציע שאם נעביר את החוק, תקיימו אותו", אמר.

נציגת שר הביטחון בוועדות הארציון לתכנון ובנייה, שני אדר, אמרה: "העמדה העקבית של הגורמים המקצועיים במערכת הביטחון היא שלחלופת רמת דוד ההיתכנות הביטחונית, כפוף להתאמות השדה הצבאי. באשר לחלופת נבטים, העמדה העקבית היא היעדר היתכנות בשל קונפליקטים עם פעילות חיה"א במרחב ושיקולים נוספים שאי אפשר לפרט עליהם בדיון הזה ומקומם בדיון בוועדה מסווגת. העמדה הוצגה לשר הביטחון, שהנחה להכין חוות דעת ביטחונית עדכנית לנוכח לקחי מלחמת חרבות ברזל. בכוונתנו להציג אותה בוועדת השרים לביטחון לאומי."

נציג משרד המשפטים, עו"ד רון סולומון אמר, כי לשרת התחבורה יש כיום סמכות להחליט, ולא צריך לעשות זאת בחקיקה ראשית.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון והודיע, כי הוועדה תקיים ישיבה חסויה ותשמע את עמדת משרד הביטחון. הוא הוסיף כי הצעת החוק תתוקן באופן שהליכי התכנון יקוצרו ויסתיימו עד סוף 2025, תוך מתן עדיפות להקמת השדה בנבטים או במקום אחר בנגב. "אין סיבה למשוך את העסק הזה. הגליל הוא אלטרנטיבה לשלב הבא, אבל צריך לסיים את העניין הזה", אמר. הוא התייחס לדברי עו"ד סולומון ואמר: "כדי שיהיה קל לשרה, נקבל את ההחלטה בשבילה. התהליכים יתקיימו, אבל יהיו מואצים."

 

נמל התעופה רמון. צילום: EE, ויקימדיה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן