מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות תעופה
לעמוד קודם

מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשלב השני

21/03/2023
זמן קריאה: 5 דק'

מרחיבים את הניסויים ברחפנים במרחב האווירי: עשר חברות נבחרו להשתתף בפיילוט לאומי שבמסגרתו יתנסו בהפעלת רחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים במרחב אווירי מנוהל. במסגרת הפיילוט יודגמו במשך שנתיים יכולות הרחפנים באתרים ברחבי הארץ.

בהמשך לפיילוט הקודם שעמד בכל מדדי ההצלחה שהוגדרו לו, מינואר (2023) החברות מבצעות בשנתיים הקרובות שבוע טיסות ברחבי הארץ בכל חודש (24 הדגמות). הטיסות מבוצעות במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית, למרחקים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר ובהם כלים שיאפשרו בעתיד גם הטסה של אנשים ממקום למקום. גם פיילוט זה יבוצע תוך שיתוף פעולה עם רשות שדות התעופה האזרחית (רת"א), חיל האוויר, רשות שדות התעופה (רש"ת) וגופים רלוונטיים נוספים.

מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל הוא פורץ דרך ברמה בינלאומית. לראשונה ייושמו בו מהלכים שטרם נוסו בעולם. 60 מיליון ₪ יושקעו בעשר חברות אשר ישתתפו בפיילוט.

החברות שנבחרו להשתתף בפיילוט:

אירוויז דרונז - חברת Airwayz פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים. החברה תפעיל שתי מערכות: מערכת לניהול UTM דינמי של מרחב אווירי עמוס רחפנים, ומערכת ניהול צי להטסה אוטונומית של ציי רחפנים למשימות בעיר החכמה.

אף.טי. פתרונות אוויריים מקבוצת אירודרום - מספקת שירותי הפעלה של כלי טיס מאוישים מרחוק, שירותי הפעלה, שירותי הדרכה והטמעה ושירותי אינטגרציה לטובת מתן פתרון מיטבי. היא פועלת בתחומים הנדסה אזרחית ובנייה, חקלאות ואנרגיה מתחדשת וביטחון ואבטחה.

אלסייט (Elsight) - מספקת פתרון תקשורת אמין ומאובטח לתעשיית הרחפנים, המאפשר לבצע פעילות מסחרית בתצורת BVLOS בכל הסגמנטים המסחריים.

AGL - חברה העוסקת באפיון של מערכות וחדרי שליטה ובקרה, כתיבת נהלי תפעול והפעלה לחדרי שליטה ובקרה והדרכת הסמכה ושמירת כשירות של אנשי התעופה.

חברת AIR TAXI ISRAEL (ATI) - ייעודית לתחום ה-AAM (ADVANCED AIR MOBILITY) בישראל. פועלת בשת"פ עם חברות מתחומי התעופה הרלוונטיים לפרויקט.

ברוק - החברה מפעילה שירותי תעופת מסוקים. היא מתוכננת להפעיל כלי EVTOL בסינרגיה עם מסוקים וכלים אוויריים על בסיס מאפייני טיסה דומים.

DOWN WIND - חברת תעופה בתחום כלי טייס מאוישים מרחוק ויצרנית כלי טיס.

חברת היילנדר תעופה (High Lander) - מספקת פתרונות המאפשרים שליטה ובקרה אווירית אוטונומית מתקדמת לניהול ציי רחפנים. החברה מספקת פתרון טכנולוגי מקצה לקצה למשלוחים אוטונומיים על ידי רחפנים, מטעינת המשלוח וניהול אוטונומי של המשלוחים במרחב האווירי בזמן אמת ועד הגעתו ליעד. אפליקציה למשתמש הקצה מציגה בזמן אמת את מיקום הרחפן, התקדמות המשלוח האווירי ותמונת וידיאו. 

חברת קנדו דרונס (Cando Drones) - חברת תעופה של רחפנים המנגישה פתרון שלם לצרכי לקוחותיה. הפתרון מבוסס על מערכת הכוללת יכולות רחפנים, תוכנת שליטה ובקרה ייחודית להפעלתם באופן אוטומטי ואוטונומי, וליווי מקצועי להטמעה ומיצוי של היכולות בפעילות הנדרשת.

רובוטיקאן (ROBOTICAN) - עוסקת בפיתוח מערכות רובוטיות אוטונומיות ניידות בקרקע ובאוויר ומפתחת רחפנים מהירים.

פיילוט זה נועד להרחיב את מעטפת הניסויים התומכת בטיסות כלי טיס הנושאים משקלים כבדים ולטווחים גדולים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של נוסעים ממקום למקום ושיפור המצב התחבורתי בארץ באמצעות רחפנים.

הפיילוט הוא המשך ישיר של הפיילוט הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי, שבו שותפים רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד התחבורה ורת"א - שיתוף פעולה ייחודי בין גופי הממשלה והרשויות עם התעשייה ברמה הלאומית והבינלאומית. "ארגז החול" הרגולטורי פעל במטרה לתמוך בפיתוח ובהטמעב של הטכנולוגיות אשר יאפשרו לחברות לשפר את מוצריהן ולפתח מודל כלכלי בר קיימא ולשפר ולייעל את השירותים הניתנים לכל האזרחים.

במסגרת הניסויים בשלב הראשון נעשו בשנתיים האחרונות יותר מ-15,000 טיסות רחפנים במתארים ברחבי הארץ: תל אביב, ירושלים, חדרה, רמת השרון, הרצליה, מודיעין, ירוחם ובאר שבע, וב-18 מוסדות רפואיים ברחבי הארץ. במסגרת השלב הראשון התנסו הרגולטור והחברות בטיסות לצרכים מסחריים וציבוריים אשר כללו העברת משלוחים, ניטור, אבטחה, צילום, הטסת ציוד רפואי ועוד. בשלב הבא ימשיך פיתוח התשתיות הרגולטוריות והטכנולוגיות שעל בסיסן יפתחו החברות את מוצריהן ואת המודל עסקי שיאפשר הפעלה שוטפת בעלת כדאיות מסחרית.

כמו כן במסגרת המיזם התקיימו שיתופי פעולה רבים עם גופים ציבוריים: שת"פ עם פיקוד העורף במבצע "שומר חומות", שיתוף פעולה עם משטרת ישראל, שיתוף פעולה עם עיריית ת"א בכיסוי אירועים רבי משתתפים ועוד. המיזם הישראלי, שנעשה גם כחלק משיתוף פעולה עם הפורום הכלכלי העולמי, קיבל חשיפה בינלאומית ענפה מול רגולטורים בעולם, תעשייה ותקשורת, והציב את ישראל כמדינה מובילה בפיתוח האקוסיסטם, אשר כעת מתקדם לשלב הבא.

 

 

נושאים אשר ייבחנו בפיילוט הנוכחי:

* ️לראשונה בישראל יודגמו טיסות של רחפני מונית-אוויר של חברת EHANG שפותחו לנשיאת נוסעים על ידי מפעילים אוויריים ישראלים. טיסות אלה יופעלו בשלבים הראשונים ללא נוסעים, עד להשגת מענה בטיחותי מתאים לדרישות הרגולציה.

* הפעלת רשתות רחפנים הטרוגניות בתאי שטח עירוניים בפריסה ארצית.

* טיסות רחפנים ממגוון דגמים וסוגים של חברות במרחב אווירי מנוהל.

* פיתוח אפליקציות זיהוי לקוח (Proof of Delivery) לקידום הטמעה של שירותים מסחריים.

* התנסות ראשונה בתכנון ופיתוח של מנחתים למוניות אוויר חשמליות.

* פיתוח ויישום של טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשניות לקידום ויצירה של רשתות לוגיסטיות אוויריות.

ההדגמה תהיה בהיקף גדול מהנעשה בעולם. יטוסו בה בד בבד עשרות כלי טיס בלתי מאוישים נושאי נושאים וכלים מתקדמים שתוכננו לנשיאת נוסעים עם הטכנולוגיות מהמובילות בעולם. הטסת הכלי מתוכננת להיות הדרגתית כדי לבחון את בשלות הטכנולוגיה באופן זהיר, אחראי ומבוקר, ללא סיכונים. כבר השנה יתבצעו טיסות של כלים אלו. תחילה יבוצעו ניסויי טיסה מוגבלים בשטח נקי מבני אדם. לאחר מכן יתבצעו טיסות מעל אזורים עם התיישבות דלילה מתוך כוונה לאפשר בהמשך שירות בתוך הערים.

חברת נתיבי איילון תמשיך לשמש כאתר הרצה לביצוע ההדגמות, ותעמיד לרשות החברות שטח במרכז השליטה והבקרה המטרופוליני.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "ישראל ממשיכה להוביל את תחום הרחפנים ברמה הבינלאומית. עם סיום השלב הראשון של הטסת רחפנים על ידי כמה מפעילים באותו מרחב אווירי מנוהל, החברות הישראליות רושמות הישגים מסחריים מרשימים בארץ ובעולם. בתחום הרחפנים ישראל היא מודל למדינה המפתחת רגולציה וטכנולוגיות המאפשרות ניהול ובקרה של רחפנים מרובים לצרכים מגוונים, ומתקרבת בקצב מהיר למודל הפעלה שוטף שיאפשר טיסות ברום נמוך בכל חלקי הארץ."

אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון: "חברת נתיבי איילון, בשותפות עם משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית ורשות החדשנות, תמשיך לקדם את מיזם הרחפנים הלאומי כחלק מפתרונות התחבורה העתידיים שהחברה מובילה. המיזם הוכיח בשנתיים האחרונות יכולות טכנולוגיות מרשימות ופורצות דרך בתחום ניהול מרחב אווירי חכם ברום נמוך בערי המטרופולין, והן יאפשרו פתרונות אפקטיביים וישימים להפחתת העומס בכבישים."

נחמיה (חמי) שלם, מנהל רשות התעופה האזרחית (בפועל) במשרד התחבורה: "רשות התעופה האזרחית ממשיכה במיזם הרחפנים הלאומי שנתיים נוספות, תוך המשך שיתוף הפעולה המצוין עם השותפים למיזם. רת"א מחויבת להמשיך ולספק תמיכה מלאה לכל הגופים הפועלים במיזם - הממשלתיים, החברות והרשויות המקומיות. רת"א תקדם את פעולות החקיקה הקריטיות הנדרשות לפיתוחו של ענף תעופה משגשג ומוביל מסוגו בעולם, תוך שמירה בלתי מתפשרת על בטיחות הטיסה."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן