תיקון לחוק שירותי תעופה להחזרת חברות התעופה הזרות
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה לקריאות שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, שנועד להשהות חלק מהזכויות הצרכניות של הטסים במקרה של ביטול טיסה, בכלל זה תשלום הפיצוי בשל הביטול, כצעד שנועד להביא לחזרת חברות התעופה הזרות לישראל.
בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ביטן, כי מדובר בישיבה חמישית בהצעת החוק, ואמר כי החוק חשוב ביותר. הוא השפיע לטובה על הצרכנים כאשר איפשר להם לקבל פיצוי במקרה של ביטול טיסה וגרם לחברות התעופה לבטל או לדחות פחות טיסות. עם זה, הוסיף, צריך להתאים את החקיקה למצב חירום, שכן הצרכן נפגע כאשר אין מספיק טיסות. אנשים נתקעים בחו"ל ולא יכולים לחזור, והמחירים עולים. "חיכינו לראות מה האוצר יעשה. הם נכנסו לתמונה והביאו מתווה שמניח את דעתי. כדי שלא נפגע בעונה הבאה, נצביע היום על ההצעה. אני מקווה שחברות התעופה יחזרו כמה שיותר מהר לפעילות", אמר.
הוועדה קיימה מספר דיונים בהצעה, וכדי לצמצם את הפגיעה בנוסעים, דנה בנוסח מתוקן שהוכן בהתאם להערות שהושמעו בדיונים הקודמים. לפי התיקון, מיום כניסת החוק לתוקף, כל עוד נמשך מצב המלחמה, חברת תעופה שתבטל את כל טיסותיה תצטרך להציע לנוסע כרטיס חלופי או נקודת מוצא אחרת או יעד אחר, הדומים ככל האפשר לכרטיס המקורי. זאת כדי לסייע לנוסעים ככל האפשר להגיע ליעד המקורי שאליו התכוונו לטוס.
כמו כן אושרה הוראת שעה שלפיה בין 7 באוקטובר 2023 ל-30 בנובמבר 2023, וכן מ-12 עד 18 באפריל, מ-3 עד 8 באוגוסט ומ-1 עד 5 באוקטובר 2024, נוסעים שטיסתם בוטלה לא יהיו זכאים לפיצוי כספי. מי שטיסתו בוטלה מ-1 בדצמבר 2023 עד 29 בפברואר 2024 וקיבל על כך הודעה של שלושה ימים לפחות לפני מועד הטיסה, גם כן לא יהיה זכאי לפיצוי כספי.
לכך ביקשה רשות התעופה האזרחית להוסיף את המועדים של המתקפה האיראנית הראשונה והשנייה, ואת הימים שאחרי חיסול הנייה. ראש אגף כלכלה ברת"א, ישי דון יחיא ציין, כי גם בתקופות אלו נמצא שהיו שינויים ממשיים בביקושים.
באשר לטיסות שיתקיימו מעתה והלאה, לשרת התחבורה תינתן סמכות, בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת הכלכלה, להשהות חלק מהזכויות הצרכניות ולצמצם את חובת מתן הלינה במקרה של ביטול טיסה לעד שני לילות, למעט במקרים של אובר בוקינג. השרה גם תוכל לקבוע בצו כי לא תהיה זכאות לפיצוי כספי במקרה של ביטול אם שוכנעה שיש פגיעה ממשית ביכולת לתכנן את לוח הטיסות, או לקבוע כי הודעה מראש על ביטול טיסה או הקדמתה ביותר מ-8 שעות ובגללה נוסע לא יהיה זכאי לפיצוי, תצומצם מ-14 ימים לפחות לעד שלושה ימים.
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
בהתאם לדרישת הוועדה, חברת התעופה תצטרך להציע לנוסעים כרטיס טיסה חלופי ליעד הכי קרוב או מהיעד הכי קרוב. צו כזה תוכל השרה להחיל, במקרה של מצב חירום, על כל הטיסות או חלקן, ולמשך עד 60 ימים. תקופת שלילת הפיצוי לא תהיה יותר מ-45 ימים.
נציגת אגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן ציינה, כי חברות התעופה מתכננות כעת את העונה הבאה, מאפריל 2025 ואילך. נעשתה עבודת מטה כדי להבין מה החסמים הכלכליים שמונעים את חזרת חברות התעופה הזרות. "הפתרון משלים את תיקון החקיקה. דבר ראשון, התחייבויות של רשות שדות התעופה לפתוח את טרמינל 1 ב-1 באפריל 2025. הדבר יאפשר סביבת עבודה נוחה יותר לחברות הלואו-קוסט", אמרה.
איפרגן הוסיפה, כי כדי לעודד תחרות לצפון אמריקה ומכיוון שחזרת החברות האמריקניות נראית רחוקה ומעורפלת, הוחלט לעודד חברות ישראליות ואחרות להפעיל טיסות לצפון אמריקה. העקרונות לא סוכמו עדיין, אבל יש כוונה להשתתף ב-50% מהעלות במקרה של הפסד תפעולי שייגרם לחברות בגין ביטול טיסה לצפון אמריקה. ההשתתפות תינתן על בסיס שוויוני לכל חברה שתוסיף לפחות שתי טיסות שבועיות ליעד מסוים.
עו"ד שירלי קציר, המייצגת חברות תעופה זרות, בהן בריטיש איירווייז ציינה, כי כבר מינואר החברות יכולות להוסיף 50 אלף מושבים, ובאפריל עוד יותר. "נוסיף את המושבים גם אם ההצעה תעבור כמו שהיא, ואם ייכנסו התיקונים שביקשנו, יתווספו הרבה יותר מושבים", אמרה.
נציג ריינאייר, עו"ד איל דורון ציין, כי אם טרמינל 1 ייפתח ב-1 באפריל, ריינאייר תחזור במועד הזה, ואם הוא ייפתח קודם, היא תוכל לחזור קודם. "כל עוד חלות אגרות טרמינל 3, לא נחזור", ציין.
ח"כ אחמד טיבי, יוזם החוק המקורי, הזהיר מתיקון סעיף 6 להצעת החוק המקורית שלו, שיפגע באופן קבוע ביכולת של הצרכנים לדרוש פיצוי בעתיד. הוא הזהיר כי אם התיקון יעבור, החוק ירוקן מתוכן.
היו"ר ביטן, ח"כ טיבי, ח"כ רון כץ וח"כ שלי טל מירון הסכימו לקבל הסתייגות בעניין הזה, לפיכך סעיף 6 להצעת החוק לא יתוקן באופן קבוע.
היו"ר ביטן הזכיר, כי בזכות התיקון החברות הזרות יחזרו כבר באפריל במקום באוקטובר, וההיצע יגדל.
ח"כ רון כץ אמר, כי עו"ד קציר לא ציינה אילו חברות עתידות לחזור.
בתום הדיון נדחו רוב הסתייגויות האופוזיציה. בעדן הצביעו ח"כ טיבי, ח"כ כץ וח"כ טל מירון, ונגדן הצביעו היו"ר ביטן וחברי הכנסת שלום דנינו, ששון גואטה, אושר שקלים, אברהם בצלאל, סימון מושיאשוילי ואליהו ברוכי. ההסתייגות של ח"כ טיבי התקבלה פה אחד, והצעת החוק אושרה.