טויוטה משדרגת רכב מרוצים ייחודי
לאחר ארבע שנים ללא שינוי מהותי, מחלקת המרוצים של טויוטה (Toyota Gazoo Racing) מאשרת כי תציג גרסה מעודכנת של רכב המרוץ GR010 HYBRID לקראת עונת 2026 של אליפות העולם למרוצי סיבולת (WEC). העדכון, שיתמקד בעיקר בתחום האווירודינמיקה, נועד להשיב את טויוטה לפסגת קטגוריית ההייפר־קאר ולזכות מחדש במרוץ 24 השעות של לה־מאן, שבו לא ניצחה מאז 2022.
לדברי קאזוקי נקאג'ימה (Kazuki Nakajima), סגן נשיא מחלקת המרוצים של טויוטה באירופה ונהג בעבר של הקבוצה, "אנחנו עובדים על חבילה חדשה לשנה הבאה ומתכננים להתחיל את הבדיקות באוקטובר." לדבריו, המטרה המרכזית היא לשפר את מהירות השיא ולצמצם את הפער מהיריבות, לאחר שבעונת 2025 הקבוצה לא הצליחה לסיים אף מרוץ על הפודיום.
העדכונים ל־GR010 יבוצעו בהתאם לתקנות Evo Joker, המאפשרות יצרנים לבצע שיפורי ביצועים מוגבלים לאורך מחזור ההומולוגציה של הדגם. כל שינוי חייב לקבל אישור של ה־FIA וה־ACO - הגופים המארגנים של אליפות ה־WEC ומרוץ לה־מאן.
טויוטה כבר אישרה כי לא הורשתה לבצע עדכונים לעונת 2025 לאחר שזכתה באליפות היצרנים ובשלושה מרוצים בעונה הקודמת. כעת, לקראת 2026, היא צפויה לנצל חלק ממכסת העדכונים שלה מתוך שבע אפשרויות מותרות עד 2029 כדי לשפר את האווירודינמיקה והיעילות של הרכב.
העדכון יבוצע בו־בזמן עם סבב חדש של מבחני הומולוגציה במנהרת הרוח בצפון קרוליינה שבארה"ב - מנהרה שבה מבוצעים כיום כל ניסויי הזרימה לרכבי מרוצים מהסוגים LMH ו־LMDh. בעבר בוצעו מבחני GR010 במנהרת הרוח של חברת זאובר (Sauber) בשווייץ, שכבר אינה פעילה. הגרסה החדשה נבחנה לראשונה במסלול פול ריקארד (Paul Ricard) בצרפת, במסגרת ניסויי הפיתוח הראשונים לקראת עונת 2026.
GR010 עבר את השדרוג המהותי האחרון שלו בין עונות 2022 ל־2023, אז עודכן מערך הצמיגים כדי לעמוד בתקנות החדשות - מעבר מצמיגים זהים מלפנים ומאחור לצמיגים קדמיים צרים ואחוריים רחבים יותר. השינוי ההוא לא נחשב לחלק ממכסת העדכונים לפי התקנון מאחר שנבע מהתאמת התקנות של LMH לתקן LMDh.
מאז שימרה טויוטה את מבנה הרכב ללא שינוי כמעט. כעת, בשל הירידה בביצועים, היא מבצעת מהלך רחב היקף שנועד להחזיר את היתרון ההנדסי שאפיין אותה בשנים הראשונות של תקופת ההייפר־קאר.
טויוטה לא חושפת את היקף השדרוגים המדויק או את מספר העדכונים לפי המכסה שנותרו לה, אך ברור כי בעונת 2026 היא מתכוונת להמר על חבילה אווירודינמית חדשה שתציב אותה שוב בראש טבלת היצרנים. "הצוות כולו ממוקד במטרה אחת: לחזור לפודיום של לה־מאן", סיכם נקאג'ימה. "אנחנו יודעים מה דרוש כדי לנצח, ועכשיו אנחנו עובדים כדי לבנות רכב שיעשה את זה."


