מגהמה - ציי רכב
חדשות
ספורט מוטורי
לעמוד קודם

מנוע V10 של סנה למכירה

17/08/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

ב־15 באוגוסט, במסגרת אירועי שבוע הרכב במונטרי שבמקסיקו, התקיימה אחת המכירות הפומביות הנדירות והמרגשות ביותר בעולם הספורט המוטורי. בית המכירות בונהאמס (Bonhams) הציע למכירה את מנוע V10 האחרון שהיה מותקן על רכב שבו התחרה איירטון סנה, מהנהגים המפורסמים והמוצלחים בהיסטוריה של פורמולה 1. מדובר במנוע RA100E-V805 בנפח 3.5 ליטר של הונדה, אשר שימש את סנה בעונת 1990 והיה חלק מאחד המרוצים האייקוניים שלו - הזינוק לסוזוקה.

המנוע היה מותקן ברכב McLaren Honda MP4/5B, אחד הדגמים המתקדמים ביותר של אותה תקופה. הנהג הברזילאי הגיע עם הרכב למקום הראשון בגרנד פרי של יפן במסלול סוזוקה - מרוץ שייזכר לנצח בשל התאונה המתוקשרת בינו לבין יריבו המושבע, אלן פרוסט. השניים התנגשו כבר בפנייה הראשונה, במה שנתפס על ידי רבים כמהלך מכוון מצד סנה, שהביא לבסוף לזכייתו באליפות הנהגים של אותה שנה.

המנוע המשיך לשרת את סנה גם בגרנד פרי הבא והאחרון של העונה, שהתקיים באדלייד שבאוסטרליה בנובמבר 1990. שם הוא נאלץ לפרוש לאחר 61 הקפות מתוך 80, אך המנוע נותר שלם, בניגוד לנוהל התקופתי של פירוק מנועים, בדיקתם והריסתם לאחר השימוש.

המקרה שנהפך למתנה לאספנים

הסיבה לשימור המנוע היא צירוף נסיבות טכני: שנת 1990 הייתה השנה האחרונה שבה הונדה הפעילה את סדרת מנועי V10 שלה, רגע לפני המעבר למנועי V12. מאחר שלא היה עוד צורך במנוע, הוא לא פורק באופן יזום באותה עת, ולפיכך הוא נותר שלם במשך עשורים, עד שנחשף מחדש ביוזמה עסקית מפתיעה של חטיבת המרוצים של הונדה.

כעת המנוע מוצג כשהוא מפורק באופן מקצועי ומוצב בתוך מארז תצוגה מהודר. לצידו תעודת מקוריות רשמית מטעם מחלקת המרוצים של הונדה (HRC), שמוכיחה את האותנטיות של כל רכיב. המנוע צפוי לעורר עניין רב בקרב אספנים, חובבי היסטוריה מוטורית ובפרט מעריצי סנה.

מיזם להנצחת מורשת מרוצים

לצד המכירה הפומבית, HRC הכריזה על מיזם חדש למכירת פריטי היסטוריה ממסלולי המרוץ: רכבי פורמולה מקוריים, מנועים פעילים, רכיבי תצוגה וחלקים היסטוריים שיימכרו לקהל הרחב תחת סדרה בלעדית של מזכרות. לדבריהם, זו "הזדמנות נדירה לחובבי ספורט מוטורי ברחבי העולם להחזיק בפיסת היסטוריה אמיתית."

המנוע של סנה הוא הפריט הראשון במיזם זה - בחירה סמלית שמדגישה את גודל המעמד ואת הכבוד שהונדה רוכשת לדמויות המרכזיות בהיסטוריה שלה. המנוע יימכר ללא מחיר מינימום, וייתכן שהמחיר הסופי יטפס לגבהים של מאות אלפי דולרים.

פריט יחיד מסוגו מעידן שנגמר

בעבור עולם המרוצים, המנוע הזה אינו רק רכיב מכני אלא סמל לעידן שבו הנסיעה הייתה פראית, הנהגים היו גיבורים ומכונות המרוץ היו ביטוי טכנולוגי של תעוזה. לא מדובר רק בזיכרון של מרוץ אלא באנדרטה למהות של פורמולה 1 הקלסית: עוצמה, תחרות וחולשה אנושית.

אם יש פריט אחד שיכול לרגש כל אוהד ספורט מוטורי ולספק קשר מוחשי לגיבור עבר כגון איירטון סנה, זה המנוע הזה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן