מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

החורף קורא לך לנהוג אחרת

תזכורת והנחיות לנהיגת חורף

שמעון סודאי |  
14/12/2021
זמן קריאה: 4 דק'

לקראת החורף הקרב ובא, כל הנהגים מתבקשים לעבור לנהיגה זהירה, ערנית ובטוחה.
החל מיום 1.11.04 חובה להדליק את אורות הרכב במשך כל היום בנסיעה בכל הכבישים הבינעירוניים. עבור רכב מסחרי מעל 4 טון ומשאיות, החובה תקפה לכל שעות היממה גם בעיר.
חובת הדלקת האורות היא על פי תקנת התעבורה 97 ג', ותהיה בתוקף במשך חמישה חודשים, דהיינו עד 13.3.05. אי הדלקת אורות על פי התקנה עלולה לגרור קנס בסך 100 שקלים + 2 נקודות. אני ממליץ לכולם להדליק אורות בכל שעות הנהיגה בחורף, ונא לא לשכוח לכבותם בעת יציאה מהרכב.
יש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים. נהצמיגים הם הקשר היחיד של הרכב עם הכביש, ויש להקפיד לבדוק אותם בכל כניסה לטיפול או תיקון במוסך. כדאי לבצע בדיקת חורף, אך  שימו לב, רכב שעבר מבחן רישוי מקבל גם בדיקת חורף.


הגשם אשם

הנה עצות לנהיגה נכונה:
* בכביש רטוב יש להגדיל את המרחק מהרכב הנמצא מלפנים ולהוריד את מהירות הנסיעה.
* בכל גשם ראשון, סכנת ההחלקה בכביש גדולה במיוחד. גשם ראשון הוא כל גשם שיורד לאחר הפוגה בגשמים, בין שמדובר בכל תקופת הקיץ ובין שמדובר בהפוגה של ימים אחדים. הגשם סוחף עמו אבק הנמצא באוויר וגרגירי חול הנמצאים בנקודות הנמוכות של חספוס הכביש. יחד עם אבק צמיגים ושרידים יבשים של שמן סולר, נוצרת עיסה חלקה. מכאן ועד להחלקה או לאיבוד אחיזה ושליטה ברכב, המרחק קצר.
* בכל גשם ראשון צריך להימנע מהחלקה. ברכב ללא מערכת ABS יש לבלום בעדינות רבה או לסירוגין, כדי למנוע את נעילת הגלגלים. ברכב עם ABS, אם בבלימה חזקה הרגל הלוחצת על הדוושה רועדת, סימן שה-ABS פועל ויש להמשיך ללחוץ בחוזקה. בכל מקרה, מערכת ההיגוי תמשיך לפעול, ובעזרת ההגה יש לברוח ממכשולים.
* סיבובים ופניות יש לבצע במהירות נמוכה בהרבה מהמהירות האפשרית באותו כביש כשהוא יבש. אחיזת הצמיגים בכביש מונעת מהכוח הצנטריפוגלי לזרוק את הרכב מהכביש. בגשם ראשון נחלשת אחיזת הצמיגים בכביש וסכנת ההחלקה גדלה מאוד.
* האצה חדה (לחיצה חזקה על דוושת הגז) בגשם ראשון תגרום לגלגלי הטון המניע להסתובב במקום, והרכב יחליק.
* ברכב שאין בו מערכת ABS, בעת נעילת גלגלים אין שליטה על ההגה, אין שליטה על הרכב, ונדרש ניסיון רב על מנת לא לאבד שליטה. יש להתחיל לנסוע במתינות ולא בפראות, כדי לא להיכנס למצב של החלקה.
* במקרה של החלקת סחרור, יש לסובב את ההגה לכיוון שאליו מחליק חלקו האחורי של הרכב, ואין לגעת בדוושת הבלם.
* יש להאט לפני כניסה לשלולית גדולה כדי לא להרטיב את המנוע ואת חלקיו, ועל מנת שלא ייגרם נזק מכני, במיוחד לרכב עם מנוע דיזל.
* יש להתחשב גם בהולכי רגל. בזמן נסיעה קרוב לשולי הדרך או קרוב למדרכה שעוברים בה אנשים, הרכב עלול להתיז עליהם מים. יש להימנע מכך ככל האפשר.

 

חיישן גשם ואור

 

נהיגה בתנאים קשים ובכבישים מועדים

על פי חוק, כל נהג רכב חייב להאט את מהירות הנסיעה של הרכב, ובעת הצורך עליו לעצור את רכבו אם הראות מוגבלת מכל סיבה שהיא. כמו כן, כאשר הראות לקויה, העקיפה אסורה. עקיפה בערפל אסורה בהחלט.
את פנסי הערפל מאחור ומלפנים, מותר להדליק רק בערפל, בגשם או בשלג. נסיעה עם פנסי ערפל שלא לצורך, עלולה לגרור דו"ח על עבירת תנועה.
כאשר תנאי הנהיגה קשים, החוק מחייב את הנהג לנהוג במהירות סבירה, ולהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה. עליו להיות מסוגל לקחת לידיו את השליטה המוחלטת ברכב. כמו כן, עליו להאט את מהירות הנסיעה ובמידת הצורך אף לעצור את הרכב בהיכנסו לעקומות חדות ובנוסעו בהן, בהתקרבו לפסגה או למקום שבו שדה הראייה מוגבל, בירידה תלולה או ארוכה, בהתקרבו לגשר צר ובעברו עליו.
כניסה לשלולית מים בנסיעה מהירה מהווה סכנת החלקה ואיבוד שליטה, על כן יש להשתדל לא להיכנס אליה. אם בכל זאת נכנסים לשלולית, יש לנקוט משנה זהירות. בעת היציאה ממנה יש ללחוץ לסירוגין על דוושת הבלם כדי לחמם את הדסקיות שלו עד שיתייבשו, כדי שהרכב יוכל לעצור.
בעת נסיעה בגשם, כל גלגלי הרכב מתיזים נתזי בוץ הנדבקים לשמשות. את השמשה הקדמית אפשר לנקות בעזרת מים ומגבים, אבל גם המגבים מותירים שוליים של בוץ, וזה מתייבש ומסתיר חלק מהשדה הראייה (עד כדי הסתרה של הולך רגל). הפתרון הוא ניקיון יומי של כל השמשות (לפחות פעם ביום) עם מטלית.
נתזי הבוץ מכסים גם את הפנסים, אפילו יותר מאשר את השמשות כי הם נמוכים. פנס מכוסה בוץ מאיר פחות. לכן כאשר מנקים את השמשות, מנצלים את אותה מטלית גם לניקוי הפנסים.
אפשר לבדוק באופן עצמאי את תקינות האורות וכיוון הפנסים. חונים מול קיר, הכי טוב בחושך, מתרחקים מהקיר כשני מטרים ומדליקים את פנסי החזית. אם שניהם מאירים בקו ישר מול הרכב, הם תקינים. מחליפים את האור בפנסי החזית ובודקים שוב. אחר כך חונים הפוך, עם אחורי הרכב אל הקיר, ובודקים אם אורות הפנסים האחוריים, פנס ערפל, האור לנסיעה אחורנית ומחווני הכיוון (וינקרים) משתקפים על הקיר.


לסיכום

בעת הנהיגה בחורף, יש לקחת בחשבון שהכביש חלק, שמרחק העצירה גדל, שהראות לקויה, שמים מותזים מכלי רכב חולפים, וכי כל אלה הם גורמים המכבידים על הנהיגה ויש לחשוב עליהם מבעוד מועד, במיוחד בזמן עקיפה.
נהיגה זהירה ובטוחה.


הכותב הינו מנהל מחלקת רכב וקצין בטיחות

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן