מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

הכן צמיגי רכבך לחורף

תשומת לב כבר נתת להם?

נעים יוסף |  
18/07/2022
זמן קריאה: 4.5 דק'

לקראת החורף כדאי לשים לב למספר נקודות חשובות בצמיגי הרכב, הקשורות לביטחונכם ולביטחון ילדכם על הכביש. אתם עשויים להציל חיים.

כ-30% מתאונות הדרכים הקטלניות בישראל אירעו בגלל צמיגים לקויים ולא תקינים. כשליש מתאונות אלה התרחשו בגלל נסיעה עם צמיגים שלחץ האוויר בהם היה נמוך מדי. כדי לוודא שלחץ האוויר תקין בדקו אותו בצמיגיה הקרובה. בדיקת האוויר היא חינם בכל הצמיגיות בארץ.

צמיגים חדשים

בעת רכישת צמיגים חדשים יש לדרוש ולקבל תעודת אחריות של יצרן הצמיגים דרך היבואן, ולוודא שהצמיגאי רשם בתעודת האחריות את כל פרטיהם, ובהם תאריך הייצור של הצמיגים וארץ ייצורם, קוד המהירות וקוד המשקל של הצמיגים.

ודאו שהצמיג שאתם רוכשים מתאים למידות הרשומות ברישיון הרכב, וכי יצרן הרכב המליץ עליהם. בישראל אסור לנסוע ברכב שמידות הצמיגים המורכבים עליו לא רשומות ברישיון הרכב ולא תואמות את הוראות יצרן הרכב.

ודאו שהצמיגים החדשים מסומנים בתקן בינלאומי - אמריקאי, יפני או אירופי - ומתאימים לעומס ולמהירות הנסיעה של הרכב כפי שקבע יצרן הרכב, והם בעלי אישור משרד התחבורה. החל ב-1 בינואר 2013 יבואני צמיגים אינם מורשים להכניס לישראל צמיגים שלא עברו בדיקות נוספות של האיחוד האירופי. הבדיקות הנדרשות הן התנגדות הצמיג לגלגול, ניקוז המים, בלימה על כביש רטוב ובדיקת הרעש בדציבלים שמשמיע הצמיג בנסיעה. צמיגים רבים מרעישים בעת נסיעה בכביש ישר וטוב ובכך מפריעים לחוויית הנסיעה. דירוג הצמיגים נע בין A (הגבוה ביותר) ל-G (הנמוך ביותר).

החלפת צמיגים

צמיג פסול בישראל הוא צמיג שעומק העיטורים בו הוא פחות משני מ"מ. אני ממליץ להחליף צמיג כאשר עומק החריצים הנותר בסוליה יורד אל מתחת לשלושה מ"מ, וכן להחליפם בזוגות, אלא אם הצמיג המוחלף תואם לצמיג הנותר בכל הפרמטרים: אותו צמיג, אותו מותג, ואותם קוד מהירות, קוד משקל וייעוד הצמיג - סימטרי-א-סימטרי. זאת כאשר עומק העיטורים אינו פחות מ-10% מעומק העיטורים של בן הזוג של הצמיג המורכב ברכב.

אין להתקין על אותו ציר שני צמיגים מסוג, מבנה ודגם שונים, למשל צמיג רדיאלי וצמיג דיאגונלי, צמיג אסימטרי וצמיג חד כיווני, צמיג שטח וצמיג כביש, ובוודאי שאין להתקין ברכב צמיגים שגודלם שונה. כמו כן לא מומלץ להתקין צמיגים ממותגים שונים על אותו סרן. רצוי להתקין זוג צמיגים על אותו סרן בגלל הבדלים בסוג הסוליה, אשר גורמים ברוב המקרים לבלימה ולאחיזת כביש לא אחידות כאשר הצמיגים לא זהים.

אסור בהחלט להרכיב אבוב בצמיג טיובלס אלא אם יצרן הרכב אישר זאת בכתב.

ברכב פרטי יש להתקין צמיגים חדשים או את הצמיגים הטובים יותר על הציר האחורי, הן כאשר ההנעה קדמית והן כאשר היא אחורית. הסיבה היא שאם נוצר תקר בצמיג או מתרחש איבוד אוויר מיידי בצמיג הקדמי, לנהג יש שליטה בהגה, אך אם צמיג אחורי מאבד אוויר או מתפוצץ, הנהג עלול לאבד את השליטה ברכב מאחר שאין לו שליטה על הצמיגים מאחור.

בישראל שונה החוק להרכבות צמיגים חדשים או משומשים. כיום מותר למנהל המקצועי בצמיגייה להרכיב ברכב צמיגים חדשים שתאריך ייצורם הוא עד שש שנים. כאשר מורכבים צמיגים משומשים, גילם לא יעלה על 24 חודשים מהתאריך המוטבע על הצמיג, וזאת בהסכמה מלאה של בעל הרכב ורישום בחשבונית מס ללקוח. יש צמיגיות אשר נמכרים בהן צמיגים ישנים מאוד במחיר "מציאה". אלו הם צמיגי קומבינה. צמיגים כאלה עלולים לסכן מאוד את הנהג ברכב, את הנוסעים ברכב ואת המשתמשים בדרך.

לא מומלץ לרכוש צמיגים משומשים, אבל אם בכל זאת רכשתם כאלה, דרשו מהמוכר אחריות ברורה על הצמיגים, תוך ציון סוג הצמיג, מידותיו, שם היצרן ותאריך הייצור. הכול צריך להירשם בחשבונית מס. אם מורכבים ברכב צמיגים ישנים, מומלץ להשתמש בהם רק לאחר בדיקה של מנהל מקצועי בצמיגייה ואישורו.

 

תחזוקה

הנהג מחויב לשמור על לחצי ניפוח בצמיגי הרכב בהתאם להוראות היצרן. האוויר בצמיגים יורד ב-PSI 1-3 בחודש. אין לנפח פחות מהוראות היצרן "כי ככה האוטו נוח יותר", ואין לנפח יותר מהוראותיו "כי האוטו עמוס". היצרן השקיע בעניין כסף רב וריסק בניסוייו שנערכו בשם הבטיחות מכוניות רבות, ולפיכך קבע את הלחץ בצמיגים.

אם משרד התחבורה יחייב את כל התחנות הדלק והצמיגיות לרכוש מכשירים למילוי אוויר בחנקן, הוא יתרום לבטיחות. כל עוד לא כל מכשירי המילוי של אוויר בצמיגים הם מכשירים למילוי בחנקן, אין לטעמי צורך למלא חנקן בצמיגי הרכב. כאשר בחלק מהמקומות יש חנקן ובאחרים הוא איננו, חבל על הכסף. כל זאת מאחר שהמולקולות של החנקן גדולות, ולפיכך איבוד האוויר בצמיגי הרכב קטן יותר. מכאן יעילותו לצמיגי הרכב.

הצמיגים רגישים לשחיקה מוגזמת או לא אחידה, וזו נוצרת כאשר יש בעיות במערכות ההיגוי, המתלים או הבלמים. גם בעיה קלה או חוסר שוויון בזוויות ההיגוי או במסבים עלולה להרוס צמיג. אבל אל דאגה, כל רכב עובר טסט פעם אחת בשנה, ושם נבדק כיוון הגלגלים. אם הכיוון לקוי, הרכב ייאלץ לעבור כיוון גלגלים כדי לעבור את הטסט.

הקפידו על איזון הצמיגים ברכב ובצעו רוטציה בהם לפי ההוראות של יצרן הרכב, או כל 10,000 ק"מ או פעם אחת בשנה לפחות. אם אתם מחליפים צמיג אחד יש להרכיבו על הסרן האחורי בצד ימין ולאזן גם את הצמיג השני על אותו ציר. מומלץ להחליף מדי פעם בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים, בעיקר כאשר ברכב יש הנעה קדמית, אך גם ברכב בעל הנעה כפולה. זאת בתנאי כמובן שמידות הצמיגים מלפנים ומאחור זהות.

 

קטנות לסיום

אם מותקנים ברכב צמיגים עם פרופיל סוליה חד כיווני, יש להקפיד שהצמיג יורכב בהתאם לסימון המופיע עליו: חץ בדופן המעיד על כיוון הנסיעה, או ציון הצד המתאים באותיות ברורות "שמאל" או "ימין". הרכבה הפוכה תפגע ביתרונות הצמיגים. היא תפגום ביציבות הרכב ובניקוז המים בנסיעה ותגרום לשחיקת צמיגים מוגברת.

כדי לדעת באיזו השנה יוצר הצמיג, קראו את ארבע הספרות הרשומות עליו. למשל, המספר 0600 פירושו שבוע 06 בשנת 2000. תאריך הייצור מופיע ליד התקן האמריקאי D-O-T.


הכותב הוא מנכ"ל רשת צמיגי זיתוני ונעים

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
17/11/2022
חפשו את הסרטים ביוטיוב בשם
חפשו אותי ביוטיוב יוסף נעים צמיגים
כותרת
תוכן