מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

הכן צמיגי רכבך לקיץ

מתגלגלים בחום

יוסף נעים |  
25/07/2022
זמן קריאה: 5 דק'

לא רק לקראת החורף, את צמיגי הרכב כדאי להכין גם לקראת האביב והקיץ החם. הדבר יסייע להגברת הביטחון על הכביש ואף עשוי להציל חיים. כ-30% מתאונות הדרכים הקטלניות בישראל אירעו בגלל צמיגים שאינם תקינים. צמיגים לקויים הם כאלה שלא תוקנו לפי הוראות של משרד התחבורה או יצרן הרכב, או שהצמיגים יבשים וישנים. כשליש מתאונות אלה התרחש בגלל נסיעה עם צמיגים שלחץ האוויר בהם היה נמוך מדי או גבוה מדי.

הצמיגים הם הקשר היחיד בין הרכב לכביש, ולפיכך הדרישות מיצרן הצמיגים רבות: הצמיג צריך להיות חזק, לשאת את משקל הרכב עם הנוסעים, גמיש דיו כדי למנוע זעזועים על הכביש ולהחזיק את הרכב יציב על הכביש. על היצרן לייצר דופן צמיגים שלא נשחק מהר מדי, אך כזה שסופג חבטות בלי להתפוצץ בעת נסיעה.

קונה או מחליף צמיג?

צמיגים עלולים להיהרס בתוך 4-3 שנים, ולכל היותר יש להחליפם בתוך 5 שנים או 70-60 אלף ק"מ, הקודם שבהם. צמיג חדש צריך להתאים למידות הרשומות ברישיון הרכב ולהוראות של יצרן הרכב. בישראל אסור לנסוע ברכב שמידות הצמיגים המורכבים עליו אינן רשומות ברישיון הרכב ותואמות את ההוראות של יצרן הרכב. מי שעל רכבו מורכבים צמיגים שלא בהתאם להוראות של יצרן הרכב, כדאי לו שיברר עם חברת הביטוח אם רכבו מבוטח אם תתרחש תאונה חלילה.

הצמיגים הנרכשים צריכים להיות מסומנים בתקן הבינלאומי האמריקאי D-O-T או בתקן האירופי E. יש לבדוק מה קוד העומס וקוד מהירות הנסיעה בכל הצמיגים ולוודא שהם מתאימים להוראות יצרן הרכב.

מ-1 ביוני 2013 נאסר על יבואני הצמיגים להכניס לישראל צמיגים שלא עברו בדיקות מחמירות של האיחוד האירופי. ואלו הבדיקות: התנגדות הצמיג לגלגול, עמידת הצמיג בניקוז מים (לטובת החיסכון בדלק), בלימה על כביש רטוב ובדיקת רמת הרעש בדציבלים שהצמיג מייצר בעת נסיעה. בעת נסיעה בכביש ישר וטוב, צמיגים רבים מרעישים עד כי לא נעים לנסוע ברכב. הדירוג נע בין A, הטוב ביותר, ל-G, הגרוע ביותר. לישראל נכנסים עשרות רבות של צמיגים, ואני מאמין שלא כולם ברמה A. בקשו לראות את המדבקה על הצמיגים לפני הרכבתם.

צמיג נפסל בישראל כאשר עומק חריציו נמוך משני מ"מ. אני ממליץ להחליפו כאשר עומק החריצים מגיע לשלושה מ"מ. בכך תמנעו מצב של ציפה על הכביש, כלומר תבטיחו שבעת בלימה הרכב לא יגדיל את מרחק הבלימה.

את הצמיגים מחליפים רק בזוגות, אלא אם כן הצמיג המוחלף תואם לצמיג בצדו האחר של הסרן בכל הפרמטרים בדיוק: שם המותג, קוד מהירות, קוד משקל, ייעוד הצמיג ועומק החריצים. אם בכל זאת הוחלף צמיג אחד בלבד, יש לאזן גם את הצמיג השני על אותו ציר. אסור בהחלט להתקין על אותו ציר שני צמיגים שלא מאותו גודל, סוג, מבנה או דגם: רדיאלי ודיאגונלי, א-סימטרי וסימטרי, חד-כיווני וא-סימטרי, צמיג שטח וצמיג כביש. לא מומלץ להתקין צמיגים של מותגים שונים על אותו סרן בגלל הבדלים בסוג הסוליה. ברוב המקרים אחיזת הכביש לא תהיה זהה בשני הצמיגים, והנהג יאבד את השליטה ברכב בבלימת חירום. בכל מקרה, אסור שעל הרכב יורכבו יותר משני סוגים של צמיגים זהים.

בעת החלפת צמיגים ורכישת צמיגים חדשים יש לדרוש ולקבל תעודת אחריות של יצרן הצמיגים דרך היבואן. יש לוודא שהצמיגאי רושם על תעודת האחריות את הפרטים הבאים: תאריך הייצור (תאריך מלא ולא קוד), ארץ הייצור, קוד מהירות וקוד משקל.

אם מותקנים ברכב צמיגים עם פרופיל סוליה חד-כיווני, יש להקפיד שהצמיג יורכב לפי הסימון המופיע עליו: חץ בדופן מעיד על כיוון הנסיעה או ציון הצד המתאים באותיות ברורות "שמאל" או "ימין". הרכבה הפוכה תפגע בתכונות הצמיג וביציבות הרכב, ותביא לידי שחיקה מוגברת וחוסר ניקוז מים בנסיעה עד כדי החלקת הרכב בכביש רטוב וסטייה בבלימת חירום.

ברכב פרטי יותקנו הצמיגים החדשים או הצמיגים הטובים יותר על הציר האחורי, הן ברכב בעל הנעה קדמית והן ברכב בעל הנעה אחורית. הדבר מבטיח שבעת תקר או איבוד אוויר פתאומי בצמיג הקדמי, הנהג יוכל עדיין לשלוט ברכב. כאשר צמיג אחורי מאבד אוויר או מתפוצץ חלילה, אין לנהג כל שליטה ברכב והוא עלול להיכנס לסחרור.

 

קונה צמיג משומש?

בישראל שונה החוק להרכבות צמיגים לרכב, וכיום מותר למנהל המקצועי בצמיגייה להרכיב צמיגים חדשים שגילם עד שש שנים מתאריך הייצור. אם נרכשו צמיגים משומשים, גילם לא יעלה על 24 חודשים לפי התאריך המוטבע עליהם, וזאת בהסכמה ובידיעה מלאה של בעל הרכב ורישום בחשבונית מס של הצמיגייה.

לא מומלץ לרכוש צמיגים משומשים, אבל כשהדבר נעשה יש לדרוש מאיש המקצוע אחריות ברורה על הצמיגים, ולחייבו לציין בחשבונית מס מה סוג הצמיג, מידותיו, שם היצרן ותאריך הייצור.

יש יבואנים אשר מוכרים צמיגים ישנים מאוד ובמחיר "מציאה" לצמיגייה. הם עלולים להיות לא בטיחותיים. משרד התחבורה יוכל לעזור לנהג בעניין זה.

ממלא אוויר?

לחץ האוויר בצמיגים יורד בחודש ב-1-3psi. הנהג מחויב לשמור על לחצי ניפוח בצמיגים לפי הוראות של היצרן הרכב, לא פחות מזה בשל נוחות ולא יותר מזה עקב העמסת הרכב. יצרני הרכב משקיעים ממון רב בניסויים, בכלל זה מבחני ריסוק, לפני שהם קובעים את לחץ האוויר. יש יצרני רכב שמכריזים כי הרכב נבדק עם מספר מותגים של צמיגים וממליצים על צמיגים מסוגים מסוימים.

בעל רכב צריך לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים פעם אחת בשבועיים ולא פחות מפעם אחת בחודש. כדאי שאיש מקצוע בצמיגיה יבדוק את לחץ הצמיגים ברכב, את איכות הצמיגים ואת תקינותם. כך תבטיחו לעצמכם שלחץ האוויר ומצב הצמיגים תקינים, והצמיגים אינם מסכנים את נוסעי הרכב והמשתמשים בדרך.

אשר למילוי חנקן, אם משרד התחבורה יחייב את כל תחנות הדלק והצמיגיות לרכוש מכשירים למילוי אוויר בחנקן, הדבר יוסיף לבטיחות הכללית בכבישים. עד אשר כל המכשירים יהיו כאלה, לא צריך לטעמי למלא חנקן בצמיגים. חבל על הכסף.

קטנות לפני סיום

תחזוקה נכונה כוללת איזון צמיגים ברכב והחלפת מיקום בין הצמיגים האחוריים לצמיגים הקדמיים כל 10,000 ק"מ או כל שנה, הקודם שבהם. הדבר נחוץ בעיקר ברכב עם הנעה קדמית, אך גם ברכב עם הנעה כפולה. החלפת הצמיגים תתבצע אם מידות הצמיגים מלפנים ומאחור זהות.

אם יש בעיות במערכת ההיגוי, במתלים או בבלמים, הצמיגים נוטים לקבל שחיקה מוגזמת או לא אחידה. גם בעיה קלה בזוויות ההיגוי או במסבים עשויה להרוס צמיגים. מכיוון שבטסט השנתי של הרכב נבדק כיוון הגלגלים, אם יימצא ליקוי הרכב לא יעבור את הטסט לפני שיתוקן במכון לכיוון גלגלים המאושר על ידי משרד התחבורה.

הערה: אסור בתכלית האיסור להרכיב אבוב בצמיג טיובלס, אלא אם כן יצרן הרכב אישר זאת בכתב.

לסיום, איך יודעים באיזו שנה יוצר הצמיג? תאריך הייצור רשום בארבע ספרות. מספר 1814 למשל פירושו שהצמיג יוצר בשבוע ה-18 בשנת 2014. תאריך הייצור מופיע בדרך כלל ליד התקן האמריקאי D-O-T.


הכותב הוא יו"ר ענף צמיגיות, לשכת המסחר. אפשר לפנות לכותב לקבלת ייעוץ חינם בכל שאלה או בעיה בנושא צמיגים ברכב. טל' נייד: 050-5619050; טל' במשרד: 03-5713028, אימייל: naim100@gmail.com

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן