מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

המלצות עו"ד אוריאל לין למאבק בתאונות הדרכים

25/03/2025
זמן קריאה: 3 דק'

על רקע הזינוק החד במספר ההרוגים בתאונות דרכים, שלח עו"ד אוריאל לין, לשעבר יו"ר הרלב"ד ויו"ר ועדת הכנסת לבטיחות בדרכים, תוכנית לשרים ח"כ מירי רגב, שרת התחבורה, וח"כ חיים כץ, מ"מ השר לביטחון פנים.

בין עיקרי ההמלצות:

  1. הגדרת 10 עבירות תנועה חמורות שבהן תוחמר הענישה ללא שיקול דעת של בית המשפט.
  2. הגבלת מהירות משאיות לעשרה קמ"ש פחות מהמותר לרכבים אחרים.
  3. הענקת סמכויות שיטור לפקחים עירוניים בכל הקשור לעבירות תנועה.
  4. סמכות לשלילת האחזקה בדו-גלגלי לפרק זמן קצוב על פי עדות של שני פקחים.

מצ"ב עיקרי המכתב.

הנדון: המאבק בתאונות הדרכים

דומני כי אין צורך לפרט, מספר תאונות הדרכים במגמת עלייה מתמדת ומדאיגה. לעניות דעתי, ההצעות שהועלו עד היום לא תבלומנה מגמה מסוכנת זו. על בסיס ניסיון אישי רב בשורת תפקידים בשירות הציבור בנושא זה, אני מגיש לכם תוכנית אופרטיבית.

לי אין ספק כי ביצוע תוכנית זו יבלום את מגמת העלייה ואף יפחית את היקף התאונות. כל ההצעות בנות ביצוע. חלק מההצעות עשויות להיראות כמכבידות, אולם כשבוחנים את ההצעה מול הצורך להציל חיי אדם, אין בהן הגזמה.

בברכה,

אוריאל לין

 

התוכנית למאבק בתאונות הדרכים

התוכנית מבוססת במידה רבה על נתוני התפלגות התאונות בשנת 2024, אחת השנים הגרועות ביותר שבה הגיע מספר ההרוגים ל-438. גם בשנה הנוכחית מספר התאונות במגמת עלייה:

152 תאונות רכב פרטי

112 תאונות במעורבות הולכי רגל

97 תאונות עם רוכבי דו-גלגלי

154 תאונות בכבישים עירוניים

76 תאונות עם משאית

1. שיפור תשתיות פנים בערים

נוסף על פיתוח רשת כבישים ורכבות ברחבי הארץ, הדורשים זמן ממושך וכספים רבים, השקעות בתוך הערים שמטרתם העיקרית: צמצום מהירות הנסיעה בשטח עירוני והפרדת המגע בין הולכי הרגל למכוניות.

א. הגדלת מספר מעברי החצייה.

ב. יותר פסי האטה.

ג. גדרות בצמתים ובמקומות שליד גנים ובתי ספר ובמקומות מסוכנים לחציית כביש.

2. חזרה להאטת מהירות המשאיות בעשרה קמ"ש לעומת כל הרכבים, כפי שהיה בעבר.

בקטעי דרך שבהם אין שימוש אינטנסיבי של רכב ציבורי בנת"צים, התרת השימוש למשאיות לשימוש בנת"ץ.

3. חינוך

שעת לימוד בשבוע לרוחב כל גני הילדים ובתי הספר מגיל חמש כדי להבהיר לגיל הצעיר מה הסכנות ואיך צריך להיזהר.

לדוגמה, לא להיכנס למעבר חצייה בטרם בודקים אם הרכבים אכן עוצרים לפני הגיעם למעבר.

4. אכיפה מוגברת

זה האמצעי החשוב ביותר בשינוי דפוסי הנהיגה המולידים את תאונות הדרכים. אי אפשר להיות סלחן. הענישה חייבת להיות גבוהה והרתעתית על שום שנתפסים עבריינים מועטים.

א. הגדרת 10 עבירות התנועה החמורות ביותר המולידות את עיקר תאונות הדרכים כגון מהירות מופרזת; סטייה פתאומית מהנתיב; אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים; עקיפה מסוכנת; אי ציות לרמזור.

בכל העבירות האלה להעלות את רמת הענישה, ללא אפשרות של הקלה על פי שיקול דעת בית המשפט.

ב. בכל 10 עבירות אלה ענישה חמורה קודם אירוע התאונה. המתקפה היא על דפוס ההתנהגות עצמו.

ג. להעניק לחלק גדול מהפקחים ברשויות המקומיות סמכויות של שוטרי תנועה בתוך הערים. לפחות לחצי מהם.

ד. אכיפה ספציפית וממוקדת המחייבת נהגים לציות מלא לדרישות החוק. להאט קודם הגיעם למעבר החצייה להולכי הרגל ולתת זכות קדימה להולך רגל שרוצה להיכנס למעבר.

ה. להגדיל את השימוש במכוניות משטרה סמויות. הדבר יוצר כוח הרתעתי - הרבה יותר ממכונית גלויה. העבריין צריך לחשוש שכל רכב שהוא עוקף או חותך בפראות עלול להיות רכב משטרתי. כיום הנהגים הפושעים מזלזלים בנהגים האחרים המצויים על הכביש. לכידתם קשה וכמעט אינה אפשרית.

5. דו גלגלי

הכוונה לקורקינטים חשמליים, אופניים רגילים וחשמליים, אופנועים, קטנועים וכדומה. קשה מאוד לשנות את דפוס ההתנהגות וקשה ללכוד עבריינים, על כן הענישה חייבת להיות הרתעתית.

עיקר העבודה צריך להיעשות על ידי הפקחים העירוניים. יהיה צורך במסע הסברתי מקיף המכוון לקבוצה זו והמסביר מה היא התנהגות אסורה שהיא עבירה.

לדוגמה: לחתוך בנסיעה רכב מול חלקו הקדמי, עקיפת רכב מצד ימין, נסיעה על מדרכות.

אחרי מסע הסברה זה, אכיפה יעילה.

סמכות לשלילת ההחזקה בדו-גלגלי לפרק זמן קצוב על פי עדות של שני פקחים. לעבריין יימסר דוח תנועה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן