מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: חמישה כיווני פעולה לנהג להצלת חיים

היי פייב

21/07/2022
זמן קריאה: 5 דק'

עקב תאונת הדרכים של משפחת אטיאס, שנהרגו בה שמונה בני משפחה אחת לאחר שמכוניתם התהפכה עקב תקלה במערכת הבלמים (טבריה, 21 במאי, 2012), מפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כיווני פעולה לציבור הנהגים בחמישה מקרים של אירועים חריגים ומסוכנים שעלולים להתרחש בעת נהיגה. באתר הרשות (www.rsa.gov.il) מפורסמת סדרה של פעולות נהיגה, הנדרשות במקרים של אירועים חריגים ומסוכנים שעלולים להתרחש בעת נהיגה. הרשות מתעתדת לפרסם את המידע בחוברת מיוחדת שתופץ לציבור, "כיווני פעולה לנהג להצלת חיים", וכן להחדיר את המסרים למודעות הנהגים דרך סדרת תשדירים באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. היעד: יותר מ-90% מהנהגים בישראל יידעו היטב כיצד להתמודד עם המצבים החריגים.

התאונה החריגה של משפחת אטיאס התרחשה בעת שהנהג האיץ ככל הנראה בכביש הכניסה לעיר טבריה ולא הצליח לבלום. לפיכך בשלב ראשון ניתנות הנחיות פשוטות וברורות להתמודדות בזמן אמת עם חמישה אירועים חריגים וקיצוניים העלולים להתרחש בעת נהיגה: איבוד שליטה בעת האצת הרכב, איבוד בלמים, פיצוץ צמיג, תקר בצמיג ודימום מנוע בנסיעה.

הרשות הלאומית מפרסמת את הלקח שאפשר ללמוד מטרגדיה זו, שאינו תלוי בתוצאות הסופיות של החקירה, שאת מסקנותיה לא ניתן לפרסם עד כה. הלקח החשוב ביותר הוא שאין לשלול התרחשות של אירוע חריג כגון איבוד שליטה על הרכב בעת האצה גם כאשר הרגל אינה על דוושת המאיץ. אירוע כזה אכן חריג ביותר, אבל הוא עשוי להתרחש כתוצאה מגורמים שונים: שטיח או חפץ אחר על רצפת המכונית אשר חוסם את התנועה של דוושת המאיץ או תקלות מכניות. הפעולה הנדרשת במקרה זה ברורה וחד-משמעית: להעביר את בורר ההילוכים למצב ניוטרל, ובכך לנתק הקשר בין המנוע לגלגלים. לאחר מכן אפשר לבלום את הרכב באמצעים הרגילים.

להלן פירוט על חמשת מצבי החירום.

איבוד בלמים

בעת איבוד בלמים בלמי הרכב אינם מתפקדים כנדרש והנהג אינו מצליח להאט או לעצור.

מה אפשר לעשות?

1. לנסות להאט את הרכב בעזרת תיבת ההילוכים, כלומר להוריד הילוך.

2. להשתמש בעדינות בבלם היד - להרים אותו לאט.

3. אם הרכב לא מאט, למצוא נתיב מילוט הנמצא במגמת עלייה או לנסות להאט את הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה או ברכב חונה.

4. בכל מקרה יש לנסות לעצור את הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD), ללבוש אפוד זוהר, לצאת מהרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה אם היא קיימת) ולהתקשר למשטרה.

מה אין לעשות?

1. לא ללחוץ על הבלמים ברציפות ולאורך זמן, כי הדבר גורם לחימום יתר של הבלמים ולשריפתם.

2. לא ללחוץ על דוושת הגז.

האצה בלתי נשלטת

האצה בלתי נשלטת של הרכב מתרחשת עקב בעיה מכנית (לדוגמה, דוושת הגז נתפסה) או עקב בעיה אלקטרונית (בעיה במחשב ניהול המנוע, במערכת בקרת השיוט וכדומה). זהו מצב חירום שבו הנהג עלול לאבד שליטה על הרכב.

מה אפשר לעשות?

1. להעביר את ידית ההילוכים לניוטרל.

2. לבלום בעדינות ולסירוגין כדי למנוע חימום יתר של הבלמים ושריפתם.

3. אם לא מצליחים לבלום, לנסות להשתמש בבלם היד או למצוא נתיב מילוט הנמצא במגמת עלייה, או לנסות להאט את הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה או ברכב חונה.

4. כשהרכב מגיע למצב עצירה - לדומם מנוע.

5. בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מהרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה אם היא קיימת) ולהתקשר למשטרה.

 

צמיג התפוצץ

התפוצצות צמיג תוך כדי נסיעה מסוכנת ועלולה להוביל לאובדן שליטה על הרכב. ישנן שתי סיבות מרכזיות להתפוצצות צמיג: צמיג ישן/בלוי/יבש או מכשול על פני הכביש.

מה אפשר לעשות?

1. לאחוז היטב בהגה ולשמור על כיוון תנועה ישר.

2. להאט ככל האפשר בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.

3. בכל מקרה יש לנסות לעצור את הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מהרכב במהירות, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.

4. לבדוק את כל צמיגי הרכב ולהחליפם לפי הצורך.

תקר

נקר בגלגל מתרחש כאשר החלק הפנימי של הצמיג מתפוצץ או כאשר נוצר קרע בצמיג, כך שהאוויר הכלוא בגלגל משתחרר. במקרה של תקר הנהג ירגיש שהרכב "בורח" לצדדים או ישמע רעשים לא רגילים.

מה אפשר לעשות?

1. לאחוז היטב בהגה ולשמור על כיוון תנועה ישר.

2. להאט ככל האפשר בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.

3. בכל מקרה יש לנסות לעצור את הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.

4. עדיף לנסוע על הג'אנט של הגלגל (החישוק שעליו מולבש הצמיג), גם במחיר הרס הצמיג, ואם אפשר לא לעצור על הכביש.

5. לבדוק את כל צמיגי הרכב ולהחליפם לפי הצורך באופן תדיר.

דימום מנוע לא רצוני בעת נסיעה

רכב עלול לכבות באמצע הנסיעה בשל מחסור בדלק או בשל תקלה חשמלית או מכנית.

מה אפשר לעשות?

1. לנסות להשתלב בימין הדרך, עם עדיפות לשול הדרך.

2. להאט בזהירות רבה עד לעצירה מוחלטת.

3. להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה אם היא קיימת) ולהתקשר למשטרה.

4. אם המנוע נדום כאשר הרכב נמצא בנתיב האמצעי ואי אפשר לעצור בימין הדרך או בשוליה, יש לפעול לפי הוראות הסעיף הקודם (3) ולדווח למשטרה בדחיפות על נתיב נסיעה חסום.

היבטים טכניים ברכב

הרכב הוא מכונה מורכבת, ותחזוקה תמידית תעזור למנוע בעיות תפעוליות.

מה אפשר לעשות?

1. יש לטפל ברכב על פי הוראות היצרן. ברוב הרכבים נדרש טיפול תקופתי פעם אחת בשנה או מדי 15,000 ק"מ (המוקדם מביניהם).

2. חשוב לטפל ברכב במוסך מורשה.

3. על הנהג לבצע תחזוקה שוטפת:

* פעם אחת בשבועיים לבדוק לחץ אוויר בצמיגים.

* לבדוק את המגבים ולהחליפם לפי הצורך.

* לבדוק את מפלס הנוזלים ברכב (שמן מנוע, שמן גיר, מים במצנן ונוזלים הידראוליים).

* להיות קשובים לרכב: רחשים חריגים, תצרוכת דלק חריגה, הידלקות נוריות אזהרה ועוד.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן