מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

טיפים בטיחותיים לתפעול צי משאיות

איגוד המובילים במשאיות בארה"ב מדרג מדי שנה את ציי התובלה בהתאם לבטיחותם. מתוך המכנה המשותף לספקים הבטוחים ביותר בענף נגזרו טיפים בטיחותיים המשתקפים מפעילותם של ציי התובלה הבטיחותיים ביותר בארצות הברית

דוד יששכר |  
11/07/2023
זמן קריאה: 7 דק'

דבר ידוע הוא שתפעול בטיחותי של צי משאיות אינו דבר של מה בכך. אפילו המחוקק קבע מקצוע מיוחד, קצין בטיחות', בהתאם לכללים שנקבעו בתקנת התעבורה. זהו תפקיד מיוחד מאוד, מכיוון שהוא אחד המקצועות היחידים שהמחוקק קבע שהם חיוניים. עבירה על הוראות החוק שנוגעות לתפקיד זה, עלולה לסכן את חברת התובלה ואת בעליה באשמת עבירה פלילית ובעונשים וקנסות כבדים.

תפקיד קצין הבטיחות הוגדר בתקנה 585 לתקנות התעבורה ובחלק י' של תקנות התעבורה, כחלק מהמאבק בתאונות הדרכים. כל מפעל, עסק וכיוצא בזה, המחזיק מספר כלי רכב מסוג ובהיקף המפורט בחוק, מחויב להעסיקו. במקרים מיוחדים, קצין הבטיחות יפקח גם על הובלת חומרים מסוכנים, על מובילי משנה של החברה שבה הוא מועסק ועל עוזרים או קציני בטיחות אזוריים.

בחלק גדול ממדינות העולם, המחוקק לא קבע שהמקצוע הזה בגדר חובה. המשמעות היא שהתפקיד הזה הוא חלק מניהול צי התובלה, אבל לא תמיד בעדיפות עליונה.

איגוד המובילים במשאיות (TCA) בארצות הברית מדרג מדי שנה את ציי התובלה בארצות הברית, בהתאם לבטיחותם. לציי התובלה שנבדקים מאפיינים שונים, לפיכך הדירוג הוא משימה מורכבת. בחינה מקרוב של הציים שהוכרו כבטיחותיים ביותר מאפשרת להפיק תובנות מרכזיות הקשורות לבטיחות, ומהן אפשר להפיק טיפים חשובים לבטיחות התובלה.

המועמדויות לפרסי בטיחות ציי התובלה של איגוד המובילים במשאיות בארצות הברית נפתחות מדי שנה, לפיכך תמיד אפשר להיעזר בניסיון של הזוכים בשנים קודמות כדי להפיק תובנות, מסקנות ויישומים לביצוע באופן הטוב ביותר. שימוש אפקטיבי עשוי להיות יעיל למנהלי הצי, בין שהם מחפשים להיכנס לתחרות ובין שהם רוצים לצמצם את זמני ההשבתה של המשאיות והנהגים, וכמובן למנוע תאונות.

בדיקה השוואתית הציפה את המכנה המשותף לספקים הבטוחים ביותר בענף, אך המסקנות שהופקו לא דורגו לפי סדר החשיבות, כלומר לא התאפשר לבצע דירוג (כגון 1 עד 10).

בטיחות נמצאת בעדיפות, וכולם מעורבים

יש לתת עדיפות לבטיחות, והערך "בטיחות" לעולם לא נפגע. "בטיחות" היא עיקרון תמידי שאומר לעובדים מה עליהם לעשות ומי עליהם להיות. הציים הטובים ביותר מבינים שהרווח לא בא על חשבון הבטיחות אלא הוא תוצאה שלה. לנושא זה חשיבות רבה, והוא אינו סמנטי. הבטיחות מוטמעת בערכי הארגון, החל בהנהלה וכלה באחרון הנהגים וכלי הרכב. אין לה דירוג, אלא היא משהו תמידי שכל הארגון מחויב אליו כל הזמן.

 

תמריצים מטפחים רוח תחרותית

לציי רכב רבים יש תמריצי בטיחות. מה שבלט בציי תובלה שזכו בפרסי בטיחות של איגוד ה-TCA הוא שתוכניות התמריצים שלהם הביאו לרוח תחרותית שהשתרשה בין העובדים. מכיוון שבטיחות היא ערך ליבה למוביל, לנהגים, למנהלי בטיחות ואפילו לאנשי תפעול, עובדים הארגון מתחרים כדי להוריד את מספרי אירועי הבטיחות. תמריצי הבטיחות משתנים מעת לעת, לפיכך עובדים עדיין רואים בהם הישגים ולא רק חלק מהשכר שלהם.

מספר חברות אף מחלקות את הנהגים לקבוצות כדי להיווכח מי יכול לשפר את מדדי הביצועים העיקריים.

כל תאונה היא עניין גדול

נהגי תובלה מקצועיים אינם כשאר הנהגים. מוטלת עליהם אחריות רבה מאחר שכל טעות, ולו הקטנה ביותר, עשויה להסתיים עם נפגעים רבים. כיוון שכך, כל תאונה, אפילו התנגשות קלה, וגם אלו שאינן ניתנות להקלטה במערכת איסוף המידע שברכב, נחקרות ברצינות. גם שיחות טלפון המזוהות באמצעות טכנולוגיה נתפסות כתאונות פוטנציאליות.

תוצאות החקירות משותפות עם הצי כולו. במהלך סקירות הבטיחות שלהם, ציי רכב ישתמשו בטכנולוגיה כדי לבחון את התנהגות הנהג לא רק בזמן ההתנגשות אלא גם שישה חודשים לפני ההתנגשות כדי לזהות התנהגויות שהיו עלולות להביא לתקלה. העיקרון המנחה הוא "תדירות מובילה לחומרה".

כל אירוע נבדק בקפידה, בלי לעגל פינות. המשמעות בציי התובלה האלו היא שכל תאונה יש לחקור. חלק מהאירועים הבטיחותיים מועברים לידיעת הנהגים. פרטי הנהג נשמרים חסויים, אולם האירועים החשובים והטיפול בהם מועברים לנהגים. זאת אחת הדרכים ליצור את הערך הבטיחותי, השיתוף והידיעה שאירוע בטיחותי נבדק ומטופל. ההכרה הזאת היא חלק מהתרבות הבטיחותית של החברה.

 

החזרת נהגים הביתה...

מאפיין נוסף של ציי התובלה הבטיחותיים, זוכי פרס TCA Fleet Safety, הוא שחלקם מבטיח לנהגים מספיק זמן בבית לנוח ולהתאושש, כדי שיוכלו לחזור רעננים לעבודה. עם זאת אחד הדברים שנמצאו בניתוח מעמיק יותר של זמני המנוחה, הוא שלא מדובר בכמה זמן הנהג יימצא במנוחה בבית, אלא ב"ניבוי של זמן הבית", כלומר נהגים יודעים שהם יכולים להשתתף באופן אמין (בלי משימות של הרגע האחרון) באירועים משפחתיים למשל, ובאופן כללי מרגישים שהם יותר בבית. במצב כזה יש סיכוי גבוה שהנהג יציית לתקנות הבטיחות.

סיוע לנהגים שנמצאים הרחק מהבית

הציים שדורגו בצמרת הבטיחות שואפים ליצור תרבות חברה קרובה ומשפחתית ואיכות חיים גבוהה. החברות מנסות להבטיח שכל עובד יבין את חשיבות הבטיחות, וזאת דרך אחת לטפח את האווירה הזו. חברות מציעות תוכניות בריאות ואיכות חיים המעודדות נהגים להישאר בריאים בדרכים. החברות המתחרות על פרסים מעודדות את משפחות העובדים לצפות בשידורים החיים של 'פרס צי הבטיחות' כדי שיהיו מעורבים בהוואי הנהג והקשר שלו לבטיחות.

דרך נוספת היא לטפח תחושת קהילה. חברת התובלה תורמת לקהילה באמצעות פעילויות צדקה. לזוכים בפרס בטיחות הצי יש לעיתים קרובות תוכניות לתרום ולסייע לבתי ספר מקומיים ולארגונים אזרחיים.

הזדמנויות חינוכיות מתמשכות

הציים המובילים בתחרות מספקים לנהגים באופן עקבי הכשרה יסודית ומתמשכת והשתלמויות מקצועיות לגבי טכנולוגיות הבטיחות החדשות שהצי מחליט לשלב. בד בבד הנהגים מקבלים אימון על בסיס אישי על סמך נתוני הביצועים שלהם. הדגש מושם בבטיחות בתובלה, אבל יש השתלמויות נוספות כגון נהיגה חסכונית בדלק והכרת מערכות חדישות במשאית.

מערך ההדרכה שמגובש בחברות הבטיחותיות כולל קורסים עיוניים ומעשיים שבהם המדריכים משפרים את מיומנויות הבטיחות של הנהגים המקצועיים, הכשרה בנושא קשירת מטענים, הדרכה עיונית ומעשית הקשורה לתפעולו הבטוח של הרכב ושימת דגש בהפעלתו הכלכלית של הרכב (כלומר תצרוכת דלק נמוכה). כל הנהגים מחויבים בהדרכות התקופתיות, גם הוותיקים והמנוסים שבהם. על כל נהג לעבור קורס הדרכה תקופתית בהתאם לפרקי זמן שנקבעו בחברה.

 

העצמת נהגים

משתתפי תחרות TCA Fleet Safety Awards מסווגים כחברות תובלה בעלות נסועה של 40 מיליון ק"מ בשנה ויותר. עם כל כך הרבה קילומטראז' שעוברים מאות נהגים פוטנציאליים, ניהול ברמת הנהג היחיד נעשה בלתי רצוי ובלתי אפשרי כאחד.

חברות תובלה שרוצות להעצים את הנהגים שלהן, חייבות לסמוך עליהם שיעשו את הטוב ביותר בלי שיגידו להם לעשות זאת. הנהגים מרגישים שמכבדים אותם ונושאים באחריות לתפקידיהם, והדבר מוסיף לאמון בחברה ותורם לתרבות הבטיחות בחברה ובכבישים.

שימוש בטכנולוגיה

שילוב הטכנולוגיה העדכנית ביותר חשוב מאוד. המערכת הממוחשבת של המשאית אוספת ואוגרת נתונים, המידע מועבר באמצעות קישוריות מהמשאית לענן, ומערכות ניהול צי התובלה מעבדות את המידע האין-סופי. אבל איסוף הנתונים חסר טעם אם החברה לא משתמשת בהם כדי להדריך את הנהגים. שימוש טוב בנתוני טלמטיקה עשוי לתקן את התנהגות הנהג באופן יזום כדי למנוע תאונות, במקום לבדוק את הנתונים רק בדיעבד, כלומר לאחר שמתרחשת תאונה.

כשיש טענה לתאונה או לעבירת תעבורה, הדבר הראשון שהצד השני מבקש הוא נתונים טלמטריים שנאספו על הרכב. אם הצד השני מגלה שהנהג התעלם מהחוק או היו לו הרגלים רעים, הוא עשוי להשתמש במידע שנאסף נגד החברה והנהג. פריטי המידע האלה נהפכים לעיתים לכאלה שיכולים רק לסייע לטענות נגד החברה. הדבר עשוי להגיע מרשויות החוק, מבעל רכב אחר או מכל צד שמרגיש נפגע מפעולות חברת התובלה.

השימוש בטכנולוגיה מתקדמת חשוב מאוד לבטיחות פעילות צי, בפרט כשמדובר בצי תובלה גדול של מאות רכבים ונהגים, שפרושים במרחבים גיאוגרפיים גדולים. איתור ותיקון של התנהגות שאינה בטוחה הוא בלב התרבות הארגונית של חברות התובלה הבטיחותיות. כל הכלים, בהם הכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר, צריכים להירתם מבעוד מועד כדי לסייע לבטיחות. מנהל הצי (או אחראי הבטיחות) צריכים לקבל את המידע המעובד וליזום פעולות מתקנות מוקדם ככל האפשר.

 

כוח אדם קבוע ואיכותי

הזוכים בפרס בטיחות הצי לא נוטים לשכור כוח אדם זמני בהתאם להזמנות הנכנסות. תקני גיוס כוח האדם קבועים ואינם ניתנים למשא ומתן. נעשים ראיונות פנים אל פנים עם מספר מנהלים. כל חברי צוות המנהלה של חברת התובלה מוסמכים לנקוט סנקציות שכר אם הם מרגישים שהנהג לא עומד בתקני הבטיחות של צי התובלה. במילים אחרות, חברות התובלה הבטיחותיות יעדיפו שמשאית תעמוד, ולא יצרפו נהג שיהווה בעיה עתידית.

נהג מקצועי שרוצה להתקבל לחברת תובלה כזאת חייב לעבור תהליך קבלה מיוחד. למרות רף הקבלה הגבוה, בחלק גדול מהמקרים יש לחברות התובלה האלו רשימת המתנה של נהגים שמנסים להתקבל.

שיפור עצמי מתמיד

הציים המובילים בתחרות לעולם אינם מסתפקים בשמירה על רמת הבטיחות הקיימת. הם מחפשים לשפר את הבטיחות בשיעור שבין 3% ל-5% נוספים מדי שנה, והשיפור מחייב השקעה כספית. בעלי ציי התובלה מבינים שביצועי הבטיחות שלהם בעבר הם אינדיקטור לביצועי הבטיחות העתידיים שלהם. אם הם ברף גבוה, הם רוצים להעלותו, והם אכן מעלים אותו מדי שנה. זו הסיבה שבעלי חברות התובלה האלו חוזרים להתחרות בפרסי הבטיחות שנה אחר שנה. הם באמת הטובים שבטובים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן