מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

כללי בטיחות בדרכים במיוחד בחופשת הקיץ

מאריכים חיים

07/11/2022
זמן קריאה: 8 דק'

כללי הבטיחות שלהלן נועדו להזכיר להורים, לילדים ולבני הנוער לשמור על הבטיחות במיוחד בחופשה הגדולה.

ילדים הולכי רגל

בחירת המקום לחצייה בטוחה

המקומות לחציית כביש הם גשר, מנהרה להולכי רגל או מעבר חצייה מרומזר. אם הם אינם נמצאים בקרבת מקום, אפשר לחצות במעבר חצייה לא מרומזר. כאשר אין מעבר חצייה קרוב, יש לבחור מקום חצייה שממנו אפשר לראות היטב את תנועת כלי הרכב מכל הכיוונים, ושבו הנהגים יכולים לראות את הולך הרגל היטב בעת חציית הכביש. לדוגמה, לא כדאי לחצות בעיקול או במיקום שנמצא מתחת לקצה של גבעה, שכן נהגים לא יכולים לראות את הולך הרגל עד שהם ממש קרובים אליו.

היערכות לקראת החצייה

* עם ההגעה למעבר החצייה יש להמתין במרחק של כשני צעדים משפת הכביש. אין להתפרץ ולהפתיע בכך את הנהגים. לפני החצייה יש לעמוד ולהסתכל לצדדים, לכל הכיוונים, ולהמתין עד שהכביש יתפנה.

* כאשר כלי רכב חונים על המדרכה, אין ללכת או לעמוד לפניהם או מאחוריהם.

* עדיף לחצות את הכביש בקבוצה, לצד הולכי רגל אחרים. לנהגים קל יותר להבחין בקבוצה מאשר ביחיד.

חצייה בטוחה

* יש לחצות את הכביש בזריזות, בקו ישר ולא באלכסון, בתוך התחום של מעבר החצייה. בתוך כך יש להביט ימינה ושמאלה.

* אם במהלך חציית הכביש הרמזור מתחלף לאדום, יש להמשיך ללכת בזריזות ולהשלים את החצייה.

* את החצייה משלימים בתשומת לב מלאה: מתבוננים, מקשיבים ומחדדים את החושים. לא משתמשים במכשירים אלקטרוניים כגון טלפון נייד או נגני מוסיקה.

הנחיות להורים

* ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד.

* הולכים תמיד על המדרכה, רצוי מאוד בחלקה הפנימי, רחוק מהכביש.

* רצוי לבחור עם הילד את המסלול הבטוח לבית הספר ובחזרה ממנו ולתרגלו יחד. במרוצת שנת הלימודים רצוי לבצע תרגולים נוספים מדי פעם.

* משתדלים ללכת בדרכים שאינן מחייבות חציית כביש, גם אם הדבר מאריך את הדרך.

* חוצים את הכביש רק במקומות המיועדים לחצייה - מעבר חצייה מרומזר או מעבר חצייה רגיל, מנהרה או גשר המיועדים לכך.

ילדים בסביבת מקומות משחק

משחקים במגרשי משחקים או במקומות המיועדים למשחקי ילדים כגון גינות ציבוריות או פארקים. כבישים או מדרכות סמוכות להם אינם מקומות למשחקים.

נראות ילדים הולכי רגל

* עם רדת החשכה יש ללבוש בגדים בהירים או להצטייד במחזיר-אור כדי להיראות.

ילדים רוכבים על אופניים

התאמת האופניים לרוכב

* על האופניים להתאים לגובה הילד. אופניים שאינם מתאימים לגובהו עלולים לגרום לו לאבד את שיווי המשקל.

* כדי להתאים את גובה הכיסא לילד, יש לבדוק שהרגל שלו כמעט ישרה, כשהדוושה (פדל) במצב התחתון.

* לפני כל רכיבה על אופניים יש לבדוק את תקינותם.

אביזרי בטיחות

* בכל רכיבה על אופניים יש לחבוש קסדה כדי להגן על הראש במקרה של נפילה. הקסדה חייבת להתאים להיקף הראש ולהיות צמודה אליו באמצעות רצועות הסנטר כדי שלא תזוז לצדדים, לפנים או לאחור, ולא תישמט במקרה של תאונה. קסדה המונחת באופן רופף על ראשו של הרוכב עלולה להישמט ממנו במקרה של תאונה ולחשוף את הרוכב לפגיעה חמורה.

* יש להשתמש בקסדות בעלות תו תקן. בעת הרכישה יש להתאים את הקסדה להיקף ראשו של הילד.

* יש ללמד את הילד לחבוש את הקסדה ולהסירה באופן תקין.

* אין להשתמש בקסדה שהייתה מעורבת בתאונה, ובכל מקרה מומלץ להחליף קסדה פעם בשלוש עד חמש שנים.

* באופניים צריך להתקין מחזירי-אור, אחד מלפנים, אחד מאחור ועל הגלגלים, וכן להתקין בהם פעמון או צופר.

* יש להצטייד באביזרי בטיחות נוספים כגון מגני ברכיים.

רכיבה בטוחה על אופניים

* אין לשוחח בטלפון נייד או לשמוע מוזיקה בעת רכיבה על אופניים. חשוב להיות מרוכזים וקשובים לסביבה.

* בעת חצייה במעבר חצייה אסור לרכוב על אופניים. יש לרדת מהם ולחצות בהליכה.

* ילדים הרוכבים על אופניים חייבים להכיר את כללי התנועה - ציות לרמזורים ולתמרורים, מתן זכות קדימה להולכי רגל ועוד - ולנהוג על פיהם.

אזורי רכיבה בטוחים

* לילדים עד גיל תשע מומלץ לרכוב רק במקומות סגורים לתנועת כלי רכב ובשבילי אופניים, ובכל מקרה בהשגחת מבוגר בלבד.

* ילדים מגיל עשר הרוכבים לחברים, לחוגים, לבית הספר ולמקומות אחרים צריכים לתכנן מראש מסלול רכיבה בטוח: שבילי אופניים, רחובות שבהם תנועת כלי הרכב דלילה וכדומה.

 

 

אופניים חשמליים

ההבדל העיקרי בין אופניים לאופניים חשמליים הוא המהירות שאפשר להגיע אליה ללא מאמץ. התקנות קובעות, כי עד גיל 14 הרכיבה על אופניים חשמליים אסורה בכל מקום. מגיל 14 ועד גיל 16 רוכבים רק בשביל אופניים מסומן, ומעל גיל 16 רוכבים בשבילי אופניים. אם אלה אינם בנמצא, רוכבים בכביש, על פי חוקי התנועה.

אופניים חשמליים מוגדרים בתקנות התעבורה אופניים עם מנוע חשמלי, בעלי הספק מרבי של עד 250 ואט. המנוע אמור להפסיק את פעולתו כאשר המהירות עולה על 25 קמ"ש, על פי התקינה האירופית. כן נקבע כי האופניים החשמליים יישאו סימון רשמי עם המילים "אופניים עם מנוע עזר".

יש להתקין בהם אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר-אור אחורי ומחזירי-אור בצבע צהוב על הדוושות.

בדיקת תקינות

בעת רכישתם יש לוודא שהאופניים החשמליים נושאים תווית ועליה פרטים של הדגם, היצרן והיבואן.

היכן מותר ובטוח לרכוב?

* רוכבים תמיד בנתיב הימני, תוך שימת לב למשתמשי הדרך האחרים.

* פונים ימינה? יש לאותת ולשים לב שהרכב שנמצא ליד או מאחור ראה את הסימן ואינו מתכונן לעקוף. עדיף לפנות ממרכז הנתיב למרכז הנתיב, ואז לחזור לימין.

* שומרים על מרחק של מטר מרכב חונה, ומקפידים הקפדה יתרה בפנייה שמאלה.

* בדרך בין-עירונית או כאשר אין שביל אופניים, רוכבים בשוליים ונצמדים לצד הימני. כאשר רוכבים בקבוצה של יותר מעשרה רוכבים, נדרש רכב מלווה שייסע מאחור באורות מהבהבים.

מיגון

* על פי החוק חובה לחבוש קסדה עד גיל 18 בכל דרך. מגיל 18 חובת החבישה חלה בדרכים שאינן עירוניות, וברכיבה ספורטיבית בדרכים עירוניות. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה לחבוש קסדה בכל רכיבה.

* משתמשים רק בקסדה איכותית עם תו תקן.

* מגני ברכיים ומגני מרפקים יכולים למנוע פגיעה קשה במקרה של נפילה.

רכיבת לילה

רכיבה על אופניים בשעות הלילה מסוכנת כפליים: הנהגים לא רואים את הרוכב, והרוכב עלול לא לראות הולכי רגל ומכשולים בדרך. כדי לראות ולהיראות מתקינים באופניים החשמליים אור קדמי לבן (חובה), אור אחורי אדום (חובה), מחזירי אור צהובים על הדוושות (חובה), אור מהבהב על הזרוע או הקסדה (המלצה) ולובשים ביגוד בהיר או זוהר (המלצה).

רוכבים ללא הסחות דעת

* בשעת הרכיבה שומרים על ערנות ומעניקים תשומת לב מלאה לכל מה שקורה מסביב. בדיוק כמו בנהיגה ברכב, שימוש בטלפון סלולרי בזמן הרכיבה מעלה את הסיכוי לתאונות. אין לחייג, לענות לשיחות, לסמס, לבדוק הודעות או לצלם, אלא לאחר עצירה בצד.

* כאשר חייבים לדבר בטלפון, משתמשים באוזנייה כדי לשמור על ידיים פנויות ועיניים מופנות לדרך.

* יש להימנע מהאזנה למוסיקה באמצעות אוזניות ולהיות ערניים לקולות הדרך, לרכב מתקרב, לצלצולי אזהרה של רוכבים אחרים ולקריאות של הולכי רגל.

הנחיות להורים

הילדים נמצאים באחריות הוריהם, ובאחריותם ללמד את הילדים לרכוב על אופניים חשמליים.

הילדים רוכבים בדרך כלל במקומות מוכרים ויש להם שגרה יומית. מומלץ לא לאפשר להם לרכוב בדרכים ובכבישים שיש בהם תנועה רבה של כלי רכב. יש להכיר לרוכבים הצעירים את הסביבה התעבורתית, ובכלל זה תמרורים וסימני דרך. יש למפות את הדרכים ולתרגל עם הילדים את המסלול הבטוח לרכיבה. יש לצאת עם הילדים לרכיבות תרגול באזורים מוסדרים כדי לבחון את השליטה שלהם בכלי ולוודא שהיא מיטבית. אחרי שעוברים איתם על כל הכללים ומוודאים שהם כשירים ומוכנים לרכיבה, רק אז אפשר לאפשר להם לרכוב לבדם.

 

 

 

ילדים ברכבים

חגורות בטיחות

* בכל נסיעה, מתחילתה ועד סופה, על כל יושבי הרכב להיות חגורים בחגורת בטיחות. לא נוסעים לפני שכולם חגורים - גם מאחור.

* אין להסיע נוסעים שמספרם עולה על מספר חגורות הבטיחות ברכב.

* החגורה האלכסונית תמוקם במרכז הכתף, וחגורת האגן תמוקם במקביל לאגן הירכיים (ולא על הבטן). אין להניח את חגורת הכתף מתחת לבית השחי.

* הנוהג ברכב אחראי לוודא שהילדים חגורים כהלכה.

מושבי בטיחות

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה שילדים עד גיל עשר יהיו רתומים במושבי בטיחות מתאימים לגילם, למשקלם ולגובהם.

* יש להתאים את מושב הבטיחות לממדי גופו של הילד ולגילו.

* לעגן את מושב הבטיחות למושב הרכב על פי הוראות היצרן.

* לחגור את הילד כהלכה במושב הבטיחות.

* תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים לפחות מומלץ לרתום במושב בטיחות מתאים ולהושיבם בכיוון הפוך לכיוון הנסיעה.

* ילדים מגיל שנתיים עד גיל חמש מומלץ לרתום במושב בטיחות מתאים שיש בו חגירה פנימית, עם כיוון הנסיעה.

* ילדים בגילים 5 עד 10 מומלץ לרתום במושב מגביה (בוסטר).

* עד גיל 13 לפחות מומלץ להושיב ילדים חגורים במושב האחורי של הרכב.

* אין להסיע ילד במושב בטיחות או במושב מגביה מול כרית אוויר פעילה.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה כי המעבר מבוסטר לישיבה על מושב הרכב ייעשה כאשר יתקיימו חמשת התנאים האלה:

* הילד יושב וגבו צמוד לגב המושב של הרכב.

* ברכיו מקופלות בנוחות בזווית של 90 מעלות.

* חגורת הבטיחות מונחת על אגן הירכיים שלו.

* חגורת הבטיחות מונחת במרכז בית החזה שלו.

* הילד אינו מחליק ממושבו במשך כל הנסיעה.

כללי בטיחות לנהגים צעירים

נהיגה בעייפות

* אם חשים עייפות או שהעיניים נעצמות, עוצרים להתרענן במקום מסודר ובטוח. שותים קפה או משקה מרענן ונחים או נמים כרבע שעה, עד שהקפה מתחיל להשפיע.

* אם נקיטת צעדים אלה לא עוזרת, שינה קצרה נוספת עשויה לעזור.

* אם אחרי כל אלה עדיין נשארים עייפים, יש להניח לנהג אחר לנהוג. אם עייפים - לא נוהגים.

* חלון פתוח ורדיו פועל אינם תורמים להפגת העייפות.

הסחות דעת

* אם נוהגים - לא מסמסים. יש לתת לנוסע שליד הנהג לכתוב או לקרוא מסרונים.

* מורידים אפליקציה שמבטלת את הצליל של קבלת מסרון או חוסמת מסרונים או שולחת הודעה אוטומטית.

* מסרונים קוראים רק בגמר הנסיעה, ואז גם אפשר לענות.

נהיגה בהשפעת אלכוהול

אלכוהול משפיע מהטיפה הראשונה. מי ששתה, ואפילו קצת, מעביר את המפתחות לנהג שלא שתה. כל כמות של אלכוהול פוגמת ביכולות הנהיגה: בריכוז הדרוש לה, בקואורדינציה, בתפקודי הראייה, בחלוקת הקשב בין מספר משימות, ביכולת לעצור נכון או לשמור על המהירות על פי החוק ותנאי הדרך וביכולת לשמור על הנתיב. שתיית קפה, שטיפת פנים ואפילו מקלחת קרה אינם עוזרים.

לפני יציאה לבילוי קובעים מי הנהג התורן שלא ישתה. אם אין נהג תורן משתמשים בקווי הלילה של התחבורה הציבורית או לוקחים מונית.


מקור: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן