מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

כללי בטיחות בדרכים לנהיגת חורף ולהולכי רגל

ושמרתָ בכבישיך

25/07/2022
זמן קריאה: 3.5 דק'

מזג אוויר חורפי פוקד את ישראל. לעתים הגשמים חריגים בעוצמתם, רוחות עזות נושבות במרבית האזורים, ושלג יורד בצפון הארץ ובהרי המרכז. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הנחתה את פקחי הרשויות המקומיות שפועלים במסגרת סיירות הבטיחות בערים לאתר פגיעות בתשתיות הדרך ולדווח על כך למוקדים.

תנאי הדרך בחורף קשים יותר: הראות מוגבלת בשל הרוחות העזות, חפצים עלולים לעוף לכביש, הכבישים חלקים ורטובים ועלולים לצוץ מפגעים בדרך. מערכות הרכב מתנהגות ומגיבות אחרת, וקשה יותר להבחין בהולכי הרגל. גם הרטיבות והרוחות מקשים את הנהיגה והיא פחות בטוחה. בשל כל אלה חשוב להתאים את הנהיגה לתנאי הדרך ולמזג האוויר. במקרים קיצוניים מומלץ להמתין בצד הדרך במקום בטוח עד שוך הסערה, ולאחר מכן להמשיך בנסיעה.

להלן כללי בטיחות לנהיגת חורף, להולכי רגל ולרוכבי אופניים.

 

כללי בטיחות לנהגים

מהירות: כשהראות מוגבלת והכביש חלק יש להאט ולנהוג במהירות של לפחות 20 קמ"ש פחות. במזג אוויר גשום וסוער מומלץ אף לנהוג 30 או 40 קמ"ש פחות. לפני פנייה יש להאט ולבלום בעדינות.

שמירת מרחק: בחורף יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שמלפנים. יש לבלום במתינות כדי שלא להפתיע את הרכב מאחור ולהימנע מתאונת חזית-אחור.

עצירה: בכל הרכבים החדשים מותקנת כיום מערכת למניעת נעילת גלגלים. ברכבים אלו יש לבלום כרגיל, אך להימנע מבלימת פתע. אין לפמפם או לבלום לסירוגין. נהג של רכב ישן או רכב אספנות שלא מותקנת בו מערכת כזו נדרש לנהוג באופן זהיר עוד יותר, ובשעת הצורך לבלום לסירוגין.

להימנע מעקיפות: כשהכביש חלק והראות מוגבלת, עקיפה עלולה לסכן את העוקף, את הנעקף ואת הבא ממול. לכן במיוחד בחורף יש להימנע מעקיפות ככל האפשר.

הולכי רגל: בשעת סופות וגשמים קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בשעת הצורך. לכן יש לנסוע לאט יותר בשכונות מגורים ובעיקר ליד בתי ספר וגנים, ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

תקינות הרכב: מערכות הבטיחות ברכב, כגון בלמים, צמיגים, אורות, מגבים והיגוי, חייבות להיות תקינות לחלוטין בכל עת, אך במיוחד בחורף. כל תקלה או ליקוי מסכנים יותר את הנוסעים בחורף, ולכן יש לוודא שהרכב תקין באחד מהמוסכים המורשים או במכון רישוי.

הדלקת אורות: החוק מחייב נהגי רכב פרטי להדליק אורות בחורף, מ-1 בנובמבר עד 31 במרס בכל שנה בדרך לא-עירונית. מומלץ להדליק אורות גם בדרכים עירוניות כדי לראות ולהיראות טוב יותר.

חגורות בטיחות: תמיד יש לחגור חגורת בטיחות, גם אם בגדי החורף מסורבלים.

 

הולכי רגל

לפני חצייה: תנאי הראות בחורף מקשים לעתים על הנהגים והולכי הרגל לראות את הדרך. לכן לפני חציית כביש עומדים ומסתכלים לצדדים לכל הכיוונים וממתינים עד שהכביש מתפנה.

סכנת החלקה: כאשר הכבישים והמדרכות רטובים, קיימת סכנת החלקה. לפיכך יש לחצות את הכביש בהליכה, ולעולם לא בריצה.

המתנה לאור ירוק: גם אם יורד גשם יש להמתין לאור הירוק להולכי הרגל ברמזור ולוודא שהמכוניות נעצרו. מוטב להירטב מאשר להיפגע על ידי רכב.

ביגוד: יש ללבוש בגדים בהירים, כגון צעיף לבן, ולהצמיד מחזירי אור לבגד או לחפץ שנושאים.

תקלות ברמזורים: במזג אוויר סוער עלולות להתרחש תקלות במערכת הרמזורים, ותנועת המכוניות תהיה בלתי סדירה ובלתי מבוקרת. במקרים כגון אלו לפני שחוצים יש לבדוק את הכביש כפל כפליים או למצוא מקום אחר לחציית הכביש בבטחה.

חציית כביש: כאשר הכביש רטוב, מרחק הבלימה של המכוניות גדול בהרבה לעומת כביש יבש. יש להמתין שיעברו כל כלי הרכב, גם הרחוקים, ורק אז לחצות את הכביש.

בחירת המקום לחצייה: במקומות שבהם אין מעבר חצייה קרוב, בוחרים מקום שממנו אפשר לראות היטב את תנועת כלי הרכב מכל הכיוונים ושגם הנהגים יכולים לראות את הולך הרגל בשעה שהוא חוצה את הכביש.

ראות: הגשם והבוץ על שמשות המכוניות חוסמים את שדה הראייה של הנהגים. יש לשמור מרחק ממכוניות נעות או חונות הן בכביש, הן בחצר הבית והן בחניון.

 

רוכבי אופניים

הגשמים והרוחות העזות בחורף עלולים להגביל את הנראות והראות של רוכבי האופנים, פוגעים ביציבות ברכיבה ומקשים את הרכיבה הבטוחה. בימים גשומים וסוערים יש להימנע מהרכיבה ולהיעזר בתחבורה הציבורית או ללכת ברגל.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן