מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

מדריך להתנהגות בטוחה בכביש, חלק ג' ואחרון: מערכות בטיחות ברכב

תשמור על העולם, גבר

03/07/2022
זמן קריאה: 10 דק'

מדור מגה טיפ שהתפרסם בשני הגיליונות הקודמים של מגהמה עסק בעקרונות הנהיגה הבטוחה ובהכרת אביזרי הבטיחות ברכב. לא פחות חשוב להכיר גם את מערכות הבטיחות ברכב.

כריות אוויר

כריות אוויר ברכב מקטינות בעשרות אחוזים את הסיכון לפגיעה אנושה בתאונת דרכים. בעת תאונה מתנפחת הכרית ויוצרת חיץ פיזי בין הנוסע לשמשות, לנוסעים האחרים ולחלקים קשיחים ברכב (כגון מוט ההגה). היא סופגת את מרב העוצמה של המכה. היא מגנה בעיקר על החלק העליון של הגוף ומונעת פגיעות ראש וחזה שעלולות להיות קטלניות.

חיישנים: כאשר הרכב פוגע ברכב אחר או בעצם נייח כגון עץ או מעקה, מופעלת הכרית באמצעות חיישנים המזהים מצב תאונה. החיישנים מותקנים בחלק הקדמי ובחלק האחורי של הרכב, וכאשר מותקנות ברכב כריות צד - גם בדפנות. קיימים חיישנים מכניים ואלקטרוניים, וכן מערכות מתוחכמות שמזהות את מיקומם ומשקלם של היושבים ברכב ואת מיקום הפגיעה ועוצמתה, ובהתאם לכך מפעילות את הכריות הדרושות.

מנגנון הפעלה: כדי שהכרית תתנפח בחלקיקי השניות החולפים מרגע הפגיעה ברכב ועד לפגיעה בנוסעים מופעל מנגנון המכיל נפץ. הנפץ משחרר גז דחוס שמתרחב וממלא את הכרית ושולף אותה ממקום אחסונה. בכלי רכב חדישים מותקנות מערכות מתקדמות שיכולות לקבוע את תזמון הפתיחה ועוצמתה לפי הנסיבות.

הערה: במרבית דגמי הרכב לא תופעל כרית האוויר, גם בעת תאונה, כאשר הרכב נוסע במהירות נמוכה (עד 35 קמ"ש בדרך כלל).

ככל שעולה מספר הכריות, הרכב בטיחותי יותר. הכריות מייקרות את מחירו ולהיפך - ככל שעולה מחירו גדל בדרך כלל מספר הכריות. בעבר הותקנה ברכב כרית אחת בלבד שיועדה לנהג. גם היום קיימת בחלק מדגמי הרכב הזולים כרית אוויר אחת בלבד. דגמים אלו מתאימים אולי למי שנוסע לרוב לבדו ברכב, אך אינם מספקים הגנה מיטבית. שתי כריות, לנהג ולנוסע במושב הקדמי, הן המינימום המומלץ. בכלי רכב חדישים מותקנות שש עד תשע כריות אוויר.

 

 

סוגים של כריות אוויר

* כריות קדמיות: כאשר הכרית מקופלת היא תופסת מקום מועט. כרית הנהג מותקנת במרכז ההגה בדרך כלל; כרית הנוסע הקדמי מותקנת בלוח המחוונים, מעל תא הכפפות; ובדגמי יוקרה חדישים מותקנות גם כריות ברך לנהג, למניעת פגיעות בפלג הגוף התחתון.

* כריות אחוריות: כריות המיועדות לנוסעים במושב האחורי מותקנות בגב המושבים הקדמיים.

* כריות צד: במספר גדל והולך של דגמי רכב חדישים מותקנות כריות אוויר צדיות המונעות פגיעה במקרה של פגיעת צד ברכב. דגמים מתקדמים יותר של כריות אלו נקראים כריות וילון מכיוון שהם יוצרים חיץ בין הנוסעים לשמשות הרכב, בדומה לווילון.

על פי החוק, משנת 2010 מותר לייבא לארץ רק דגמי רכב פרטיים הכוללים שתי כריות אוויר לפחות, ונאסר יבוא של דגמים שאי אפשר להתקין בהם כריות אוויר. בשל יעילותן המוכחת בהגברת הבטיחות ברכב, מוענק ליבואני רכב פטור חלקי ממס קנייה על רכב הכולל כריות אוויר.

השם "כרית אוויר" עלול להטעות: כאשר הכרית מנופחת במלואה היא קשה. מייד עם הגעתה לנפח המרבי מתחיל האוויר לצאת ממנה והיא מתרככת. הכרית מתוכננת כך שלא תגרום פגיעה פיזית בנוסעים החגורים בחגורות בטיחות, אך היא עלולה לפגוע בנוסע שאינו חגור. הפתיחה המהירה והפתאומית של הכרית, אשר מגיעה לנפח רב באלפיות שנייה, עלולה לחבוט בנוסע בחוזקה, אם כי עוצמת החבטה נמוכה בהרבה מהפגיעה שעלולה להיגרם לו אילו הוטח בעוצמה בשמשת הרכב בלי הגנת הכרית.

כאשר מסיעים ילד קטן או תינוק במושב הקדמי, חובה לנטרל את הכרית שמולו. תינוקות וילדים קטנים עלולים להיפגע אנושות מהפעלת הכרית בעת תאונה. לנוסע שליד הנהג מומלץ לא להשעין את רגליו או את ראשו על לוח המחוונים. הכרית נפתחת בדרך כלל ברגע לא צפוי, והנוסע עלול להיפצע באופן קשה.

תקלות נפוצות

מחקרים שנערכו בארצות הברית מלמדים שב-18% מהתאונות הקטלניות לא הופעלו כריות האוויר. הסיבות העיקריות לכך הן ליקויים באחזקה, נטרול המערכת בטעות תוך כדי תיקוני חשמל ברכב והונאות. בישראל נפוצות תקלות אלו בעיקר בכלי רכב אשר עברו תאונה ותוקנו במוסך לא מורשה או מעבר לקו הירוק. לעתים נמסר לבעל הרכב דיווח שקרי על תיקון או התקנה מחדש של כרית אוויר, ולמעשה הכרית לא הוחלפה או שבמקומה הותקנה כרית משומשת באופן לא תקני. ידוע גם על מקרים שבהם נותקה נורית האזהרה המעידה על תקלה במנגנון הכרית, או שהנורית חוברה למערכת אחרת כדי שתידלק עם הפעלת הרכב ותעיד שהמערכת תקינה לכאורה.

אם ברשותכם רכב שעבר תאונה שבמהלכה נפתחו כריות האוויר, וודאו שהן תקינות ויפעלו בעת הצורך. לשם כך פנו למוסך מורשה המתמחה בדגם הרכב שברשותכם, או למוסך המתמחה בהתקנה ובתיקון של מערכות אלקטרוניות כגון כריות אוויר כדי לבצע בדיקה דיאגנוסטית. הבדיקה מתבצעת על ידי חיבור הרכב למחשב ייעודי הבודק את תקינות הכריות ואת מנגנון ההפעלה שלהן.

אם רכבכם עבר תאונה יש לבצע את התיקון אך ורק במוסך מורשה ולהקפיד על התקנת כריות אוויר חדשות לפי הוראות היצרן. הימנעו מהתקנת כריות משומשות - הן אינן אמינות ועלולות לא לפעול ברגע האמת. דרשו מחברת הביטוח להתקין ברכבכם כריות חדשות בלבד.

הערה: מבחן הרישוי השנתי או בדיקה לפני קנייה במכון בדיקה אינם מגלים תמיד תקלות בכרית האוויר. בדיקת המערכות האלקטרוניות איננה חלק מתהליך הבדיקה, ולא בכל המכונים אפשר לבדוק זאת. לכן מומלץ לרכוש רכב שטופל באופן סדיר במוסך מורשה אשר יכול להציג היסטוריית טיפולים מסודרת.

מערכת ABS

מערכת ABS (Anti-lock Braking System) מונעת את נעילת הגלגלים בעת החלקה ומאפשרת לנהג להמשיך לשלוט ברכב גם בעת בלימת חירום. החלקה בעת בלימה פוגעת בתפקוד של מערכת ההיגוי של הרכב עד כדי שיתוקה המוחלט ועלולה לגרום לתאונת דרכים. הסכנה גדולה פי כמה בכביש רטוב או חלק. בכלי רכב שמותקנת בהם מערכת ABS נרשמה הפחתה משמעותית של מספר התאונות ועוצמתן.

מערכת ABS דוגמת ברציפות את המהירות בכל ארבעת הגלגלים ומשווה למהירות הרכב. כאשר היא מזהה האטה חריגה של אחד הגלגלים, שאינה תואמת את ההאטה במהירות הרכב, היא מבצעת ניתוקים רגעיים של הבלם ומחדשת את פעולתו לאחר שהושגה המהירות הרצויה.

הבלימות הרגעיות יוצרות קולות נקישה חזקים הנשמעים כמו תקתוקים בעת הבלימה ומסמנים שמערכת ה-ABS נכנסה לפעולה. נקישות אלו מורגשות גם בדוושת הבלם. נהגים עלולים להרפות את הלחץ מהדוושה ובכך להגדיל את מרחק הבלימה. אין להיבהל מהנקישות ויש להשאיר את הרגל לחוצה על הדוושה - המערכת כבר תווסת את פעולת הבלם.

בעת בלימה רגילה ברכב ללא ABS אין לבלום בבת אחת אלא בלחיצות כדי למנוע נעילת בלמים והחלקה. ברכב שמותקנת בו מערכת ABS יש להתעלם מכלל זה ולא לעזוב את הבלם. המערכת תדאג להפסקת הבלימה בעת הצורך.

בעת בלימה על כביש רגיל ויבש ייתכן שמערכת ה-ABS תאריך מעט את מרחק הבלימה, אולם על משטח חלק, דוגמת כביש רטוב, היא מספקת בלימה משופרת ובטוחה בהרבה. החיסרון הקטן של הארכת מרחק הבלימה זניח לעומת היתרון הגדול של מניעת אובדן השליטה ברכב.

בלימה טובה ובטוחה מושגת באמצעות בלמים תקינים וצמיגים תקינים, ותלויה גם בניסיונו ובמיומנותו של הנהג. מערכת ABS מסייעת גם לנהג לא מיומן לבלום בבטחה, הן בכביש חלק והן בסיבוב. עם זאת כאשר הבלימה מתבצעת לאחר שהרכב כבר איבד שליטה והחל להחליק, גם מערכת ABS לא תבטיח תמיד שליטה מלאה ברכב. אין לנהוג במהירות גבוהה ובאופן פרוע בהנחה שמערכת ה-ABS תציל את המצב.

על פי החוק, משנת 2010 מותר לייבא לארץ רק דגמי רכב פרטיים הכוללים מערכת ABS. בשל יעילותה המוכחת בהגברת הבטיחות ברכב מוענק ליבואני רכב פטור חלקי ממס קנייה על רכב הכולל מערכת ABS.

 

מערכות בטיחות משלימות

בשנים שחלפו מאז הושקה מערכת ה-ABS היא עברה שכלולים רבים ונוספו לה מערכות חדישות המתבססות עליה והמשלימות את פעולתה. ביניהן:

* Electronic Brakeforce Distribution) EBD - חלוקה אלקטרונית של עומס הבלימה): המערכת מסייעת לחלק את כוח הבלימה באופן שווה בין הגלגלים כדי לספק שליטה רבה יותר בבלימה.

* Emergency Brake Assist) EBA - סיוע לבלימת חירום): מערכת המאתרת תגובה מהוססת של הנהג, כגון עזיבה פתאומית של דוושת הגז או לחיצה חזקה אך לא מלאה על הבלם, ומחזקת את הבלימה אוטומטית. היא מכונה גם BA או HBA.

* Traction Control System) TCS - בקרת אחיזת כביש): במקרה של אובדן אחיזה באחד הגלגלים, כגון בעת פרפור או החלקה, תסייע המערכת לחלוקת כוח הבלימה וההאצה ותחזיר לגלגל החופשי את האחיזה בדרך.

* Electronic Stabilization Program) ESP - בקרת יציבות): מערכת לשמירת יציבות הרכב במקרה של בלימת חירום בשילוב עם הטיית הגה חריפה (ראה פירוט בהמשך).

מערכת בקרת יציבות

מנגנון אלקטרוני במערכת ESP שומר על יציבות הרכב בעת בלימת חירום בסיבוב ומאפשר בלימה מבוקרת בעת החלקה. מחקרים מעידים כי מערכת ESP מקטינה משמעותית את שיעור הנפגעים בתאונות דרכים. המערכת מכונה גם ESC (Electronic Stability Control).

המערכת נכנסת לפעולה במצבים מסוימים. כאשר נוהגים במהירות גבוהה הכוללת סיבובים חדים, הרכב סובל מתופעות של תת-היגוי והיגוי-יתר. אצל נהג שאינו מיומן התוצאה היא כמעט תמיד איבוד שליטה על הרכב. במצב כזה בלימת חירום עלולה להסתיים בהתהפכות.

המערכת היא למעשה פיתוח של מערכת ABS וכוללת מדי תאוצה ומדי סיבובים לכל גלגל, מחשב שליטה ובקרה וקישור למגברי הבלימה של כל גלגל באמצעות חיישנים המבקרים את כיוון ההגה ביחס לתאוצת הרכב בכל רגע והמזהים כל סטייה מציר הנסיעה וכמובן החלקה או סחרור. באמצעות הפעלה מתואמת של הבלמים בשילוב שליטה בסיבובי המנוע מייצבת המערכת את הרכב מחדש ומחזירה אותו למסלול הנסיעה.

בשוק קיימים מספר סוגים של מערכות בקרת יציבות שמכונים בשמות שונים (ESC, DCS), אך רובם פועלים על פי עקרונות דומים.

על פי החוק, משנת 2010 מותר לייבא לארץ רק דגמי רכב פרטיים הכוללים מערכת ESP. בשל יעילותה המוכחת בהגברת הבטיחות ברכב, מוענק ליבואני רכב פטור חלקי ממס קנייה על רכב הכולל מערכת ESP.

הערה: לאחר רכישת רכב שמותקנת בו מערכת ESP מומלץ לבדוק את התקינות של החיישנים ושל יחידת הבקרה פעם אחת בשנה.

 

מערכות עזר לנהג בעת נסיעה לאחור

מדי שנה מתרחשות תאונות בעת נסיעה לאחור ורוב הנפגעים הם ילדים ופעוטות. תאונות אלו מתרחשות לעתים קרובות דווקא בנהיגה אטית, כגון בעת יציאה מחנייה. הסיבה העיקרית לכך היא אזורים מתים, אשר הנהג אינו יכול לראותם באמצעות מראות הרכב וגם לא במבט לאחור מבעד לחלונות הרכב.

בשנים האחרונות נרשמה עלייה בתאונות אלו עקב העלייה במספר רכבי השטח והרכבים המסחריים, ששדה הראייה לאחור מוגבל בהם יותר מאשר ברכב פרטי. לשם כך פיתחו יצרני הרכב מערכות עזר לנהג שמתריעות באמצעות אזהרה קולית או ויזואלית מפני פגיעה אפשרית של הרכב באובייקטים או באנשים המצויים במסלול הנסיעה.

ברכב פרטי אין חובה להתקין מערכת עזר לנסיעה לאחור. בירכתי הרכב במשאיות וברכב ציבורי חובה להתקין צופר אזהרה חזק ופנס, המופעלים בעת נסיעה לאחור. מערכות אלו הן אמצעי עזר נוסף להסתכלות בוחנת של הנהג ואינן תחליף לכך.

קיימות שתי טכנולוגיות עיקריות לסיוע בעת נסיעה לאחור:

* חיישני קירבה: מערכת המשתמשת בגלי קול (תדר על-קולי, רדאר). בחלק האחורי של הרכב מותקנים שניים עד ארבעה חיישני קול אשר מחשבים את המרחק, הכיוון והטווח של האובייקטים במסלול הנסיעה ומתריעים על התקרבות מסוכנת לאובייקט כזה.

* מערכת ויזואלית: משתמשת במצלמת וידאו או במראות צולבות ומספקת לנהג את תמונת השטח שמאחור על גבי מסך.

הערה: מערכות עזר לנסיעה לאחור אינן יעילות כאשר מהירות הנסיעה עולה על שמונה קמ"ש.

 

התראה על סטייה מנתיב

סטייה מנתיב הנסיעה מתרחשת בדרך כלל עקב חוסר ריכוז או נמנום ועלולה לגרום לתאונות קשות ביותר. מערכות מתקדמות דואגות להעיר את הנהג ברגע הסטייה עוד לפני התרחשות התאונה.

המערכת כוללת מצלמה המזהה את סימוני הנתיבים על הכביש מימין ומשמאל לרכב. כשהרכב חוצה את אחד הסימונים ללא הדלקת נורית האיתות (המעידה כי הפעולה נעשתה בכוונה) מתריעה המערכת על ידי הרעדת ההגה או צפצוף חזק.

עדיין לא חובה להתקין מערכת כזאת ברכב, אך משרד התחבורה שוקל לעודד יבוא כלי רכב המצוידים במערכת זו באמצעות הטבת מס, ובעתיד להתיר רק יבוא רכב שהמערכת מותקנת בו.

מערכת בקרת לחץ אוויר

ירידה בלחץ האוויר באחד הצמיגים, אם עקב נקר ואם עקב איבוד אוויר לאורך זמן, פוגעת באחיזת הכביש וביציבות הרכב, מאריכה את מרחק הבלימה ומסוכנת בעיקר בעת בלימת חירום. מערכות מתקדמות מזכירות לנהג לבדוק את לחץ האוויר.

מערכת בקרת לחץ אוויר כוללת חיישני לחץ המותקנים בתוך הצמיג, או מודדת את מהירות הסיבוב של כל צמיג ומתריעה על הפרש חריג ביניהם. כאשר המערכת מזהה שלחץ האוויר אינו תקין, היא מזכירה לנהג למלא את הצמיגים באמצעות הדלקת נורית או השמעת צליל אזהרה.

עדיין לא חובה להתקין מערכת כזאת ברכב, אך משרד התחבורה שוקל לעודד יבוא כלי רכב המצוידים במערכת זו באמצעות הטבת מס, ובעתיד להתיר רק יבוא רכב שהמערכת מותקנת בו.


מקור המידע: משרד התחבורה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן