מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

מדריך למלווה נהג חדש

סע בדרך הישרה

נועם קום |  
25/07/2022
זמן קריאה: 8 דק'

נהגים חדשים מעורבים בתאונות קטלניות בשנה הראשונה לנהיגתם ביותר מפי שניים יחסית לחלקם באוכלוסייה. הם מתאפיינים בהיעדר ניסיון ובגילם הצעיר. בנוסף, הנערים הצעירים נוטים שלא לחוש פחד או אחריות, ונטייתם להרשים את הנוסעים ולהפגין נוכחות סביבתית משפיעה על אופן הנהיגה שלהם. התוצאה של המכלול הזה עלולה להיות הרת אסון. אלא שהבעיה אף מורכבת יותר. היעדר ניסיון בנהיגה מקורו בלימודי נהיגה מוגבלים מאוד, שאינם מקיפים את כל סוגי הנהיגה והתנועה, בייחוד בתנאים מכבידים.

חוק מלווה לנהג חדש - רישיון מדורג

כל נהג חדש חייב כיום במלווה שישה חודשים, שלושה מהם בליווי מלא - יום ולילה - ושלושה חודשי ליווי בשעות הלילה בלבד. על פי חוק, המלווה חייב להיות בן 24 לפחות ובעל רישיון לאותו סוג רכב שעליו נוהג הנהג החדש חמש שנים לפחות. אם הנהג בן 30, די בשלוש שנות ותק למלווה.

התוכנית החדשה מחייבת כל נהג חדש לנהוג עם מלווה 50 שעות, מהן 20 שעות נהיגה בעיר, 15 שעות נהיגה בדרך בינעירונית ו-15 שעות נהיגה בלילה בדרך עירונית ובינעירונית. הרעיון ברור: הנהג המנוסה והבוגר יותר יעביר מהידע ומהניסיון שלו לנהג הצעיר.

הכרת הרכב

לפני הכול על הנהג ללמוד להכיר את הרכב שבו הוא נוהג. הנהג החדש מכיר בעיקר את הרכב של המורה, וגם שם לא לעומק.

סביבת המכונית: פתיחה וסגירה של דלתות. יש ללמוד באופן מסודר לנטרל או לדרוך שלט/אזעקה/קודנית, להכיר בעיות אופייניות, כגון קודנית שלא פועלת ודלת שלא נסגרת כראוי, וללמוד להתגבר עליהן.

פתיחת תא המטען והיכרות עם תכולתו: פתיחה וסגירה מבפנים ומבחוץ, מיקום כלי הנהג, אופן ההנחה של מטען גדול, המיקום של פריטים נחוצים כגון הגלגל החליפי, המגבה, מפתח הגלגלים ומשולש האזהרה, וכן אופן הפירוק וההרכבה של הגלגל החליפי.

מיכל הדלק: יש ללמוד את אופן הפתיחה והסגירה של מכל הדלק, לדעת מהו סוג הדלק הנדרש לרכב ומהן דרכי התדלוק - תשלום במזומן, דלקן וכרטיס אשראי.

מכסה המנוע: אופן הפתיחה והסגירה, היכרות עם מכלולים בסיסיים, ובעיקר אחזקה שבשגרה כגון בדיקת שמן למנוע ומים למצנן. בכלל זה פתיחה בטיחותית של מכסה המצנן והוספת מים למתיזים לניקוי החלונות.

כיוון מושב הנהג: כיוון המושב חיוני לנהיגה נכונה, לשליטה ברכב ולתגובה, והכרחי למניעת עייפות הגוף ולשמירה על הריכוז. יש לכוון את מסעד הגב לישיבה זקופה. המרחק מההגה צריך להיות כזה שיאפשר למפרק כף היד לנוח על חלקו העליון של גלגל ההגה. לתהליך יש להכניס את כוונון ההגה.

כיוון מראות: צריך ללמד את הנהג להשתמש במראות הצד לצורך מבט לאחור ולפני שינוי נתיב. איך מכוונים? המראה הפנימית צריכה להיות מכוונת כלפי מרכז החלון האחורי, ומראות הצד צריכות להיות מכוונות כך שכמעט כל השטח שלהן מכסה את הכביש.

הפעלת תיבה אוטומטית: נהגים חדשים מורגלים לרוב לתיבת הילוכים ידנית, ועם קבלת הרישיון עוברים לנהיגה בתיבה אוטומטית. יש ללמד את הנהג החדש לתפעל את התיבה נכון. ראשית עליו להכיר את המצבים ומשמעותם. שנית עליו לשים לב למיקום של רגל שמאל, שנעשית סבילה וכבר לא משתתפת פעילה, אך אמורה לתמוך במצבים מסוימים בגוף. במעבר בין מצבים יש להקפיד שהרגל תהיה על דוושת הבלם, ובחנייה חובה להפעיל בלם חנייה ולהעביר לפרקינג.

 

לקראת נהיגה

עוד לפני ההתנעה יש לחגור חגורות. לא תיתכן נהיגה ללא חגורה. גם כרית האוויר לא תעזור, ואף להיפך: כרית אוויר שמופעלת כאשר הנהג או הנוסע שלצדו אינם חגורים עלולה ליצור בעיות בעת תאונה. יש למקם את הטלפון הסלולרי ברכב, למרות שהדיבור בשעת נהיגה אינו מוסיף לבטיחות.

אחיזת ידיים על ההגה: שתי הידיים תמיד על ההגה, במצב של השעה תשע ורבע: יד ימין מונחת בשעה 3 ויד שמאל בשעה 9. האחיזה הזו מאפשרת תגובה מיידית בעת הצורך. לא נוהגים עם יד אחת.

החלפת גלגל

לאחר שלומדים היכן נמצא הגלגל החלופי, יש ללמוד את ההכנה להחלפתו, את מיקומו של משולש האזהרה והשימוש בו, לדעת היכן נמצאים האפוד הזוהר והלחצן של ארבעת המאותתים, וכן להכין את הגלגל התקין. כמו כן יש להזכיר לנהג החדש את קיומן של סכנות הכרוכות בעצירה בצד הדרך ובהחלפת צמיג בצד הפונה לתנועה. יש ללמדו כיצד להעמיד את הרכב, איך ואיפה להניח את המגבה וכיצד להשתמש בו נכון, ואיך לשחרר ברגים, להחליף גלגל ולסגור את הברגים מחדש בחוזקה.

ביטוח, תאונה ותקלות

יש ללמוד איך לקבל עזרה משירותי עזרה לרכב, ובכלל זה לשמור בהישג יד טלפונים שימושיים לעת צרה. יש לדעת על קיומם של רישיון הרכב ותעודת ביטוח חובה ואילו פרטים מחליפים בעת תאונה. בקצרה, על הנהג החדש לדעת להסתדר בכוחות עצמו במצבים לא צפויים גם ללא תמיכת הוריו.

 

נהיגה בכביש

נסיעה בכביש בין עירוני: הנהג החדש מורגל בעיקר לנסיעה בתחום עירוני ובמהירויות נמוכות. יש להרגילו לנהיגה במהירויות גבוהות לקראת יציאה לכביש בינעירוני. הגדלת המהירות תהיה הדרגתית, לפי יכולת השליטה של הנוהג ברכב. יש להקפיד לא רק על שמירת המהירות ככתוב בחוק אלא בעיקר ללמד את הנהג את חשיבות המהירות הנכונה ביחס לתנועה, לדרך ולראות. מבחינה סטטיסטית, מהירות מופרזת היא הסיבה העיקרית להתרחשות תאונות בקרב נהגים חדשים והיא מהווה כ-44% מכלל התאונות שבהן הם מעורבים.

מלבד זאת, זמן התגובה של נהג שאינו מנוסה ארוך יותר, ועל כן יש להדגיש את החשיבות שבשמירת מרחק בעת נסיעה בכביש בינעירוני במהירות גבוהה. אפשר ללמדו את שיטת הספירה "עשרים ואחת, עשרים ושתיים".

שמירה על הימין: על פי חוק יש להקפיד על נסיעה בנתיב הימני. הדבר תקף הן בכבישים בעלי שני נתיבים והן בכבישים בעלי שלושה נתיבים.

קדושת הנתיב: הנהג החדש צריך ללמוד לשמור על נתיב הנסיעה שלו בעיקר בגלל העניין עצמו, ועליו ללמוד את משמעות הסטייה מנתיב, שעלולה להיות בעייתית מאוד.

עקיפה: הגעה במהירות ליעד תלויה לא רק בנהג אלא גם בשאר הנוהגים בדרך. פעולת עקיפה עשויה לצמצם את זמן הנסיעה, אך היא אינה פשוטה, בייחוד בכביש דו-סטרי, מכיוון שהיא תלויה בגורמים מסכנים שאינם בשליטת הנהג: הרכב שנע מלפנים, שאותו רוצים לעקוף, אינו נע בקצב הרצוי. יש להבחין ברכב שנע ממול מבעוד מועד, והנהג מאחור, שמן הסתם מבחין בשילוט "נהג חדש", ינסה להקדים ולעקוף ראשון. קבלת החלטה לביצוע עקיפה, חשוב שתיעשה באופן בטוח, כאשר שדה הראייה אינו מוגבל. יש לתרגל עם הנהג החדש ביצוע נכון של כל שלבי העקיפה גם בכביש מהיר ובמהירויות גבוהות. יש להדגיש את הצפייה והאיתות, שמירת מרווח צד מהרכב הנעקף וחזרה בטוחה לימין.

פניות ומעבר בצומת: יש להבדיל בין צומת מרומזר לצומת שאינו כזה. בהתקרבות לצומת שאינו מרומזר, יש לשים לב לתנועה סביבו, להאט ולעצור בעת הצורך. כאשר הצומת מרומזר, יש לשמור על מהירות קבועה ולא להאיץ לקראתו כשהרמזור ירוק.

איתות: כתלמיד, ייתכן שהנהג החדש הורגל לאותת כאשר מורה הנהיגה הורה לו על כך. אלא שעתה עליו ללמוד לעשות זאת לפי החוק.

בלימה נכונה: יש לתרגל בלימה נכונה ולהבדיל בין רכב המצויד ב-ABS לרכב אחר. במקרה הראשון חשוב ללמד את הנהג החדש כי במצב חירום עליו ללחוץ על דוושת הבלם ברציפות ובכל הכוח, וכי בעת השימוש ב-ABS המערכת עשויה לייצר רעידות ורעשים והדבר תקין.

נסיעה לאחור: לעתים נסיעה לאחור היא הדרך להתחיל נסיעה. נסיעה לאחור מיועדת לחנייה או ליציאה ממנה בלבד, ולא לקיצורי דרך למיניהם. נסיעה לאחור תיעשה אך ורק לצורך, ורק לאחר שננקטו כל אמצעי הזהירות.

 

תנאי הכביש

נהיגה בכביש בינעירוני: נהיגה כזאת על מרכיביה - מהירות, מרחק וזמן - אינה מוכרת לנהג החדש. עליו ללמוד לראות למרחק גדול יותר ולבצע נכון סטייה מנתיב ועקיפות. עליו גם ללמוד להתמודד עם מבנה כביש משתנה, כגון עיקולים, עליות וירידות. התנאים עלולים להיות מכבידים יותר עקב מזג אוויר ובעת עומסי תנועה.

נסיעה במורד: בנסיעה במורד פועלים על הרכב כוחות המגבירים את מהירותו. לשם כך חשוב ללמוד לשמור על מהירות נכונה תוך שימוש נכון בבלמים ובהילוכים, גם כשברכב תיבה אוטומטית, כדי להגיע למהירות מתאימה תוך שליטה בטוחה ברכב.

נסיעה בעלייה: גם בנסיעה בעלייה יש ללמוד כיצד להשתמש נכון בתיבת ההילוכים האוטומטית תוך לחיצה חזקה על דוושת הדלק (קיק-דאון). יש לתרגל האצות כאלו.

כביש מפותל: הנהיגה בכביש מפותל מחייבת את הנהג להתמודד עם שילוב של פניות בזוויות משתנות ועם שדה ראייה משתנה, שהוא לעתים מצומצם מאוד. לעתים הנהיגה היא בנתיבים צרים, ולכך יש להוסיף את השפעת הכוחות הפועלים על המכונית. כביש כזה מחייב היכרות עם מאפייניו ותרגול של נהיגה ומהירות נסיעה.

נהיגה בלילה: נהיגה בשעות חשיכה, תוך הפרדה בין נהיגה עירונית לנהיגה בין עירונית, אינה מוכרת כלל לנהג החדש. התאורה עשויה להיות לא מספקת, עצמים לא נראים בחשיכה, לעתים הנהג עלול להסתנוור, ולעתים עליו לקרוא את עקומות הכביש ללא תאורה. אין להתעלם מבעיות אלו. יש ליידע לגביהן את הנהג החדש ולתרגלו בנהיגה לילית בסוגי הכביש העיקריים. לכך כדאי להוסיף תרגול של החלפת אורות בסוגי כביש שונים ומניעה של סנוור של מכוניות ממול או מלפנים.

אם שותים, לא נוהגים

הנסיעות העיקריות של הצעירים הן לבילויים שבהם שותים אלכוהול, ולעתים הרבה. האלכוהול מסכן את הנהג ואת נוסעיו. נהג ששתה סובל מירידה בכושר הראייה ובריכוז, זמן התגובה שלו מתארך והוא אף נוטה לקחת סיכונים. על המלווה להציג לו עובדות אלו ולהגביר את מודעותו לסכנות. כשמדובר בנהג חדש, החוק מתיר כמות אלכוהול מוגבלת מאוד. הנהג יוגדר שיכור אם בגופו יימצא אלכוהול בריכוז של יותר מ-50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף או בריכוז של יותר מ-10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם. למעשה, אסור לשתות בכלל, שכן בקבוק בירה משתווה ל-50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם.

סוף שהוא התחלה

תקופת הנהיגה הראשונה תבנה את אופן הנהיגה העתידית של ילדנו, הדור החדש לנהיגה, ותשפיע רבות על המיומנות שלהם והתנהגותם בכביש, ומכאן על הבטיחות. נצלו את התקופה לכמה שיותר נסיעות, הן יזומות הן בלתי שגרתיות. ליווי נהג חדש הוא חובה שהיא שליחות.

הערה לסיום: חנוך לנער על פי דרכו. אל תצעק ואל תפחיד. צא מהלחץ. אפשר להפוך את תקופת הליווי למשהו תחושתי חיובי מאוד בתחום הנהיגה לנהג החדש ולמלווהו.


הכותב הוא קצין בטיחות בכיר בתעבורה. למידע נוסף: www.autocom.co.il

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן