מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

מדריך לנהג ולנוסע באוטובוס

נוסעים חכם

25/07/2022
זמן קריאה: 6 דק'

זה מספר שנים שמשרד התחבורה מיישם רפורמה בקווי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ. במסגרת הרפורמה מוצאים למכרז "אשכולות קווים" (קווים המשרתים אזור מסוים) שרובם היו שייכים עד כה לחברות אגד ודן. בין יעדי הרפורמה: התייעלות, שיפור השירות, הוזלת מחירי הכרטיסים והפחתת הסובסידיה או הגדלת התמלוגים המשולמים על ידי המפעיל למדינה. עד עתה הוצאו למכרז 19 אשכולות קווים, שהם כ-15% מקווי אגד ודן. בנוסף, סוכם על הוצאה למכרז של 15.5% נוספים מקווי אגד (סה"כ 28.5%) ו-8% מקווי דן.

חובות וזכויות - הנוסע והנהג

חובות הנוסע וזכויותיו

* אין לעלות לאוטובוס או לנסות להיכנס לתוכו לאחר שהנהג הכריז כי אין לעלות יותר.

* אין לשוחח עם הנהג בעת נסיעה, אלא לשם בירור עניינים דחופים הקשורים לנסיעה.

* יש להימנע מלכלוך האוטובוס ומהשלכת אשפה מחוץ לפח.

* אם יש לנהג יסוד לחשוד כי נוסע מסוים עבר על התקנות, על הנוסע לזהות את עצמו ולמסור את פרטיו לפי דרישת הנהג.

* אין להיכנס לאוטובוס בלבוש לא הולם, בלבוש שעלול לזהם או להשחית את הריפוד או את בגדי הנוסעים או במצב של שכרות. במקרים כאלה רשאי הנהג לאסור את הכניסה לאוטובוס.

* אין לעלות לאוטובוס עם סיגריה או מקטרת דלוקים, ואין לעשן באוטובוס.

* אין להכניס לאוטובוס מטען שגודלו או תכולתו עלולים להפריע לנוסעים, אלא לפי היתר.

* הנהג רשאי לסרב להכניס עגלת ילדים לאוטובוס עקב צפיפות או אם אין בו רחבה מתאימה.

* אסור להוביל באוטובוס חומרי נפץ, דלק או חומר מתלקח כלשהו.

* נוסע שלא הציג לפי דרישת הנהג או המבקר כרטיס נסיעה שנראה מתוכו כי שימש לאותה נסיעה ישלם דמי נסיעה, ובנוסף כפל השכר בעד הנסיעה מהתחנה שבה עלה הנוסע ועד לתחנת היעד שלו כאשר הנסיעה עירונית, וכאשר הנסיעה בינעירונית ישלם מחצית השכר בעד הנסיעה מהתחנה שבה עלה ועד תחנת היעד שלו.

חובות הנהג וזכויותיו

* על נהג האוטובוס והכרטיסן להתנהג כלפי הנוסעים באדיבות ובנימוס.

* הנהג לא ישוחח בזמן הנהיגה עם אדם אחר, אלא אם הדבר דרוש לשם ביצוע תפקידו או בקשר לנסיעה, ובלבד שבשעת השיחה ישאיר את מבטו על הכביש.

* הנהג לא יפעיל מקלט רדיו או טלוויזיה בקול רם בנסיעות עירוניות ובינעירוניות, ועליו להנמיך את הקול אם אחד הנוסעים דורש זאת.

* על הנהג להציג בפני הנוסע, לפי דרישתו, את תו הזיהוי של החברה או תעודה מזהה אחרת הנושאת את תמונתו.

* אין להעלות או להוריד נוסעים שלא בתחנות ההסעה. הנהג רשאי לעצור מחוץ לתחנה, במקום שבו עצירת רכב מותרת, כדי לאפשר למבקר כרטיסים לעלות או לרדת.

* הנהג רשאי לבקש מהנוסעים לפנות את אחד המקומות הסמוכים לכניסה לטובת אדם עם מוגבלות.

* על הנהג להחזיק באוטובוס ציוד מלא של עזרה ראשונה, שני מטפי כיבוי אש ושני פטישים לניפוץ חלון בעת חירום.

* נהג חייב להחזיק די כסף קטן למתן עודף, ומחובתו להסיע נוסע שברשותו שטר שערכו לא עולה על מחיר הנסיעה כפול 10. לדוגמה, אם מחיר הנסיעה הוא 5.50 ש"ח, הנהג חייב לקבל שטר של 50 ש"ח, אך לא של 100 ש"ח.

 

טיפול בתלונות

נוסע שקיבל שירות לקוי או פוגעני מהנהג, או שאינו מרוצה מרמת השירות או מכל עניין אחר שבאחריות חברת האוטובוסים, זכאי להתלונן בפני החברה לפי הפרטים המופיעים באתר שלה. רצוי לפנות קודם כל אל החברה שמפעילה את הקווים באזור של המתלונן. אם המענה שניתן אינו מספק, אפשר לפנות אל משרד התחבורה. חברת האוטובוסים מחויבת לאשר את קבלת הפנייה תוך שבעה ימים, ולהודיע תוך 14 ימים על תוצאות הבדיקה ועל תגובתה לפנייה. המתלונן זכאי לעקוב אחר הטיפול בפנייה ולדרוש שהיא תטופל עד לפתרונה.

בעת הגשת תלונה יש לציין פרטים מלאים וברורים:

* פרטים מלאים של המתלונן: מספר זהות, כתובת למשלוח דואר וטלפון לבירורים.

* מקום האירוע, תאריך ושעת התרחשותו.

* מספר הרישוי של האוטובוס או של הנהג ומספר הקו.

* תיאור קצר של האירוע.

* מסמכים רלוונטיים כגון כרטיס נסיעה, קבלות על הוצאות שנגרמו, תכתובות קודמות וכדומה.

כדי למנוע כפילויות ולהבטיח טיפול הולם בתלונה, לא יטופלו תלונות במקרים הבאים: תלונה על עניין הנדון או הוכרע בבית משפט; תלונות המטופלות בו בזמן במשרד מבקר המדינה, במשטרה או ברשות ציבורית אחרת; תלונה שהוגשה כעבור יותר משנה מיום התרחשותה; דרישה לפיצוי כספי מגוף חיצוני, כגון חברת אוטובוסים או מוסך; תלונות אנונימיות.

אם הפנייה לא טופלה על ידי חברת האוטובוסים לשביעות רצונו של המתלונן, באפשרותו להגיש תלונה בדואר או בפקס, בצירוף ההתכתבויות בעניין אל המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, על פי מחוזות, או ישירות לנציבות תלונות הציבור במשרד התחבורה.

 

מטען ובעלי חיים

נוסע רשאי לקחת עמו לאוטובוס מטען יד ללא תשלום נוסף, ובלבד שלא יפריע או יגרום נזק לנוסעים באוטובוס. תיקים גדולים ומזוודות יש לשים בתאי המטען. להלן סוגי מטען שמותר להעלותם לאוטובוס ללא תשלום וסוגי מטען שאין להעלותם:

* תיק ומזוודה, בתנאי שלא יגרמו נזק או יפריעו לנוסעים.

* עגלת ילדים מקופלת או עגלת נכים מקופלת. הנהג רשאי לסרב להעלות את העגלה בשל צפיפות.

* כל מטען, כגון כלי נגינה, חבילה, ארגז או שק, כל עוד אינו מפריע לנוסעים, נכנס לתא המטען ואינו מונח במעברים ובכניסות.

* מטען צר (מוט עץ, גליל שרטוטים) שאורכו אינו יותר ממטר.

* אין להעלות לאוטובוס כל דבר שעלול ללכלך או לפגוע באדם או בלבושו, או מטען מפיץ ריחות רעים, חומרי נפץ ונשק טעון.

* מותר להעלות לאוטובוס חיות מחמד קטנות אם הן קשורות ברצועה ובעלות מחסום פה, מונחות על הברכיים או מוחזקות על הידיים, כך שאינן יכולות לפגוע בנוסעים או להטרידם. בעל חיים גדול יותר אפשר להסיע רק כשהוא קשור ועם מחסום פה, ובתשלום כרטיס מלא בנסיעה עירונית רגילה. בנסיעה שמחירה גבוה יותר יהיה התשלום בעבור בעל החיים 50% ממחיר הנסיעה, אך לא פחות ממחיר נסיעה עירונית. נוסע עיוור רשאי לקחת עמו כלב נחייה קשור ברצועה ללא תשלום נוסף.

* קיימים מינים מסוימים של בעלי חיים שאותם אסור בתכלית האיסור להעלות על תחבורה ציבורית.

* מותר להוביל אופניים או גלשן בתאי המטען בלבד, ורק אם יש בעבורם מקום פנוי.

הערה: העלאה לאוטובוס של מטען שאינו נכלל בסעיפים הקודמים מחייבת תשלום בעבור כרטיס מלא בנסיעה עירונית רגילה. בנסיעה שמחירה גבוה יותר יהיה התשלום בשיעור 50% ממחיר הנסיעה, אך לא פחות ממחיר נסיעה עירונית. על עגלת תינוק פתוחה יש לשלם כרטיס נסיעה מלא, אך אם העגלה מקופלת והתינוק מוחזק בידיים, אין צורך לשלם בעבור הסעת העגלה.

רישיון נהיגה לאוטובוס

לנהיגה ולהסעת נוסעים באוטובוס נדרש רישיון מדרגה D (לשעבר דרגה 6). כמו כן יש לעמוד בדרישות הבאות:

* מבחן נהיגה עיוני ומבחן מעשי.

* ותק של שנתיים לפחות באחזקת רישיון B או C1 (רכב פרטי עד 3,500 ק"ג או מסחרי עד 12,000 ק"ג, לשעבר דרגות 2 ו-3).

* גיל מינימלי: 21 (את המבחנים אפשר לעבור כבר בגיל 20).

* השלמת קורס נהיגה ברכב ציבורי של משרד התחבורה.

* בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד).

* שמונה שנות לימוד לפחות והיעדר רישום פלילי או תעבורתי.


מקור המידע: משרד התחבורה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן