מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

מדריך לנהג ולנוסע במוניות

טקסיפדיה

21/07/2022
זמן קריאה: 8 דק'

מוניות מספקות שירות גמיש וזמין, המשלב תכונות של תחבורה ציבורית עם תכונות של רכב פרטי. כתבה זו נוגעת לשני סוגי המוניות: מוניות מיוחדות ומוניות שירות.

בישראל פועלות כיום כ-17 אלף מוניות מיוחדות. מוניות השירות הן אמצעי תחבורה משלים לקווי האוטובוס העירוניים ולקווים הבינעירוניים. הן פועלות במסלול קבוע, לעיתים במקביל לקו אוטובוס. הן מעלות ומורידות נוסעים בכל מקום שבו מותרת העצירה. כלי הרכב המשמשים כמוניות שירות גדולים יותר מאוטובוסים ציבוריים זעירים המסיעים עד עשרה נוסעים. בישראל פועלות כיום כ-2,200 אלף מוניות שירות.

הרפורמה במוניות השירות

בשנת 2005 החל משרד התחבורה ליישם רפורמה מקיפה כדי להסדיר את ענף מוניות השירות. הענף סבל מחוסר נהלים אחידים ומריבוי נהגים לא מורשים. התקנות החדשות נוגעות למסלולי הקווים, לדרישות מהתאגידים המפעילים אותם ולאופנים שבהם אפשר לקבל רישיון הפעלה. בפרק זמן קצר יחסית חל שינוי ניכר בענף, שהתבטא בהעלאה של רמת השירות ורמת הבטיחות ובהוספת מסלולי נסיעה.

משרד התחבורה קובע את תנאי ההפעלה של הקו ברישיון (מסלול, תדירות, מספר מוניות בקו), ומפקח על פעילותם של התאגידים ושל המוניות הפועלות במסגרתם. בשנת 2007 הונפקו רישיונות ל-55 תאגידים המפעילים כ-100 קווים. באתר משרד התחבורה קיים מידע מפורט על הרפורמה בענף, על הדרישות והנהלים לקבלת רישיון הפעלה ופתיחת תחנה, ובכלל זה טופסי בקשה ומידע על קווים ומסלולים ספציפיים.

מחירון ותעריפי נסיעה

מחיר הנסיעה במוניות שירות נקבע על פי צו פיקוח על מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במוניות), תשס"ב-2002, ומתעדכן מעת לעת. הוא מתחלק לשני סוגים וכולל תוספות שונות כלהלן:

תעריף 1: משעה 5:30 עד 21:00.

תעריף 2: משעה 21:01 ועד 05:29 למחרת, ובמשך כל שעות היממה בשבתות וחגים. תעריף 2 גבוה ב-25% מתעריף 1.

מחיר התחלתי של מונה: בכל הארץ למעט אילת (בה התעריף הוא ללא מע"מ), התעריף הוא 11.1 ש"ח (באילת: 9.5 ש"ח). כל פעימת מונה מוסיפה למחיר 0.30 ₪.

הזמנה טלפונית: תוספת של 4.70 ₪.

מטען: מחיר הנסיעה כולל הובלת מטען יד. על מזוודות רשאי נהג המונית לגבות ארבעה ש"ח ליחידה.

מספר נוסעים: אם יש יותר משני נוסעים רשאי הנהג לגבות תוספת של 4.40 ש"ח, אלא אם כן הנוסעים הנוספים הם מתחת לגיל 5.

נסיעה בכביש 6: תוספת של 15.10 ש"ח (למעט קטע 18 - מחלף עירון עד עין תות). התוספת לנסיעה בקטע 18 של כביש 6 על פי דרישת הנוסע - 5 ₪.

נסיעה מנתב"ג: תוספת של 5 ₪.

נסיעה בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב: על פי עלות האגרה המוצגת בשלט האלקטרוני בכניסה לנתיב אלא אם המונית פטורה מתשלום האגרה. תוספת זאת לא תחול בנסיעה במונית בקווי השירות.

נסיעה משדה דב או נמל חיפה: תוספת של 2 ₪.

המתנה של נהג מונית לנוסע (לאחר תחילת הנסיעה) כרוכה בתשלום של 85.70 ש"ח לשעה, כשהתשלום מתעדכן מדי רבע שעה.

מחירון או מונה? בנסיעה בינעירונית יכול הנוסע לבחור בתחילת הנסיעה אם לשלם על פי מונה או על פי מחיר קבוע מראש.

מונה ממוחשב

בכל המוניות מותקן היום מחירון ממוחשב המשולב במונה והכולל את כל יעדי הנסיעה העיקריים בארץ ואת כל התוספות למחיר. בעת נסיעה בינעירונית יכול הנוסע לבחור בין תשלום לפי פעימות מונה לבין תשלום לפי תעריף מחירון ידוע מראש. המחירון כולל גם מידע אישי על הנהג ושעות עבודתו, ומאפשר לזהות אותו לצורך בירור, תלונה וכדומה. כל רכיבי התשלום מצויים במונה הממוחשב - לנהג המונית אסור לגבות יותר מהסכום המצוין.

 

מוניות לאנשים עם מוגבלויות

כדי לאפשר ניידות מרבית לאנשים עם מוגבלויות, התקין משרד התחבורה את תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (שיעורי הנחה מאגרת רישיון להפעלת מונית, נגישות אוטובוסים ורכב השכרה), תשס"ז-2007.

התקנות קובעות כי האגרה למונית (מספר ירוק) תוזל ב-49% לכל נהג מונית שיתאים את רכבו לאנשים עם מוגבלות, ובכלל זה נכים בכיסאות גלגלים. התקנות מפרטות את הדרישות ממונית נגישה: גיל הרכב, ממדי המונית וגודל הפתחים, וכן הנחיות מפורטות באשר למתקנים המסייעים לגישת אנשים עם מוגבלויות שונות, נוחותם ובטיחותם.

בשנים האחרונות הוכנסו לשימוש ברחבי הארץ מספר מוניות מסוג מונית לונדון הנגישות לנכים. באתר "נגישות ישראל" מופיעים פרטים על פריסתן ברחבי הארץ.

טיפול בתלונות

משרד התחבורה מטפל בתלונות נוסעים בעניינים שונים, ובהם סירוב להסיע נוסע, נסיעה שלא בדרך הקצרה ביותר, נהיגה פרועה, התנהגות לא אדיבה או בלתי הולמת של הנהג, הפקעת מחיר, אי-הפעלת מונה וכל תלונה אחרת הנוגעת לרמת השירות שבין הנהג לנוסע.

תלונות נגד נהגי תחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות) יש להפנות בדואר להנהלת אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה, ת.ד. 867, ירושלים; או בפקס למספר 02-6558903.

בעת הגשת תלונה יש לציין פרטים מלאים וברורים, ובכלל זה מקום, תאריך ושעת האירוע, מספר הרישוי או מספר הרישיון של המונית (מופיע על ה"כובע" שעל גג המונית ועל הדלת האחורית), פרטי בעל המונית (מופיעים בלוחית הזיהוי שברכב), מספר הקו (כאשר התלונה נוגעת למונית שירות), תיאור קצר של האירוע ומסמכים רלוונטיים כגון חשבונית, קבלות על הוצאות שנגרמו למתלונן, תכתובות קודמות וכדומה. לאלה יש להוסיף פרטים מלאים של המתלונן: מספר זהות, כתובת למשלוח דואר וטלפון לבירורים.

אפשר לפנות למשרד התחבורה בכל הדרכים שצוינו לעיל. אם התלונה קשורה למסלול הקו, שעות פעילות וכדומה, התלונה תטופל במשרד התחבורה וייערך בירור מול מחזיק רישיון ההפעלה לקו ומנהל התאגיד, ולא רק מול הנהג.

אם התלונה לא מטופלת לשביעות רצונו של המתלונן, באפשרותו לפנות בצירוף ההתכתבויות לנציבות תלונות הציבור במשרד התחבורה, ת"ד 42, בית-דגן, 50250, או לפקס: 03-9545450.

כדי למנוע כפילויות ולהבטיח טיפול הולם בתלונה, משרד התחבורה לא יטפל במקרים הבאים: תלונה על עניין הנדון בבית משפט או עניין שהוכרע בו; תלונות המטופלות בו בזמן במשרד מבקר המדינה, במשטרה או ברשות ציבורית אחרת; תלונה אשר הוגשה לאחר יותר משנה מיום האירוע; דרישה לפיצוי כספי מגוף חיצוני, כגון תאגיד מוניות, מוסך וכדומה; תלונות אנונימיות.

במקרה שנהג המונית עישן במונית, העניין מצוי באחריות משרד הבריאות ומשטרת ישראל, אך אפשר להפנות תלונות גם למחלקת פניות הציבור של משרד התחבורה. אם נהג המונית ביצע עבירה או פגע ברכב, העניין מצוי באחריות המשטרה, ויש לפנות אליה ולחברת הביטוח - לפי הצורך.

חובות הנהג וזכויות הנוסע

הנוסע במונית מיוחדת זכאי לשירות ברמה גבוהה, ההולם את אופיו של אמצעי תחבורה זה, והתואם את הוראות החוק לגבי זכויות הנהג במונית מיוחדת וחובותיו כלפי הנוסע.

* חובות הנהג וזכויותיו: נהג מונית חייב להסיע את הנוסע ומטענו לכל יעד שיבקש.

* העלאת נוסע נוסף: בנסיעה מיוחדת אסור לנהג לקחת נוסעים נוספים במונית, אלא לפי בקשת מזמין הנסיעה.

* מסלול הנסיעה: בנסיעה מיוחדת על הנהג לנסוע בדרך הקצרה ביותר האפשרית ליעד המבוקש, בהתחשב בשעה ובנסיבות (עומסי תנועה, תיקוני דרך וכדומה).

* שינוי יעד: הנוסע רשאי לשנות את היעד המבוקש במהלך נסיעה.

* הפעלת מונה: נהג מונית חייב להפעיל מונה בכל נסיעה מיוחדת, למעט בנסיעות בינעירוניות שבהן קיים מחירון נסיעה ממוחשב.

* מחיר הנסיעה: אין לגבות תשלום בעבור נסיעה, המתנה או מטען מעבר למצוין במונה בתום הנסיעה.

* פרטי בעל המונית: בעל המונית חייב להתקין לוחיות קבועות שבהן מצוין מספר רישיון המונית ושם בעל המונית בעברית ובאנגלית.

* התנהגות הנהג: הנהג יתייחס בנימוס ובאדיבות כלפי הנוסע, ויפעל באופן שיבטיח שהנוסע יגיע ליעדו בנוחות, במהירות ובבטחה.

* עזרה לנוסע: לפי הצורך נהג המונית יעזור לנוסע בכניסה למונית וביציאה ממנה, בהטענת המטען ובפריקתו.

* מספר הנוסעים: נהג המונית רשאי להסיע שני ילדים שטרם מלאו להם חמש שנים מלבד מספר הנוסעים המותר להסעה על פי רישיון הרכב, ובלבד שלא יסיע יותר מנוסע אחד במושב שליד הנהג.

* הפעלת רדיו: הנהג חייב לכבות או להנמיך את עוצמת הרדיו על פי בקשה של אחד הנוסעים.

* עישון במונית: מומלץ לא לעשן במונית כלל במהלך נסיעה בתשלום. הנהג רשאי לעשן במונית רק כאשר אין בה נוסעים.

 

קבלת רישיון מונית ו"מספר ירוק"

יש להפריד בין רישיון נהיגה למונית המאפשר להסיע נוסעים במונית, לבין רישיון להפעלת מונית (מספר זכות ציבורית המכונה גם "מספר ירוק") המאפשר לרכוש ולהפעיל מונית, וכן להשכיר את המונית או את רישיון ההפעלה.

כל אדם המחזיק ברישיון נהיגה למונית ועשה הסכם שכירות עם בעל הזכות הציבורית, רשאי לנהוג במונית. אם כן לא נדרש "מספר ירוק" לשם נהיגה במונית. כמו כן לא נדרש רישיון נהיגה למונית לשם קבלת "מספר ירוק". בעל המספר (הזכות הציבורית) אינו חייב להיות בעל רישיון נהיגה למונית. הוא רשאי להשכיר את המונית לנהג שכיר המחזיק ברישיון מתאים.

לנהיגת מונית נדרש רישיון בדרגה D1 (לשעבר דרגה 5), המאפשר נהיגה ברכב שמשקלו עד 5,000 ק"ג והסעה של עד 16 נוסעים מלבד הנהג. כדי לקבל את הרישיון צריך הנהג לעמוד בקריטריונים הבאים: ותק של שנתיים לפחות באחזקת רישיון B או C1 (רכב פרטי עד 3,500 ק"ג או מסחרי עד 12,000 ק"ג, לשעבר דרגות 2 ו-3), גילו 21 לפחות (את המבחנים אפשר לעבור כבר בגיל 20), עמד בקורס נהיגה ברכב ציבורי.

בקשות לקבלת רישיון להפעלת מונית יש להפנות אל ועדת המוניות של משרד התחבורה. עלות הרישיון היא כ-210 אלף ש"ח ומתעדכנת מעת לעת. משרד התחבורה מציע מספר מסלולים לקבלת הרישיון:

* אזרחים שמלאו להם 18 שנה ימלאו בקשה לרישיון להפעלת מונית ויצרפו אישורים על תשלום אגרת הרישום בסך כ-600 ש"ח ועל היותם תושבי ישראל.

* חברה או תאגיד ימלאו בקשה לקבלת רישיון להפעלת מונית על ידי תאגיד, ויצרפו עותק מאושר של תעודת רישום התאגיד, עותק מאושר (מרשם החברות, רשם העמותות וכדומה) המפרט את שמות בעלי התאגיד או מנהליו ומורשי החתימה, עותק מאושר של החלטת התאגיד על הגשת בקשה לרישיון להפעלת מונית, וכן אישור שהבעלים/מנהלים הם תושבי ישראל.

* הדרישות: מגיש הבקשה יציג תמצית רישום וגיליון הרשעות תעבורה מהמשטרה כדי להוכיח כי לא הורשע בעבירות שיש בהן כדי למנוע את קבלת הרישיון, או שחלה התיישנות על עבירות אלה.

את שובר התשלום אפשר לקבל במשרדי ועדת המוניות. את הבקשה, המסמכים והאישורים יש להגיש למזכירות ועדת המוניות: משרד התחבורה, חדר 200, בניין ג'נרי A, רחוב בנק ישראל 5, ירושלים. אין לשלוח מסמכים בדואר.

תהליך האישור נמשך כחודשיים, ולעיתים מוזמן מגיש הבקשה לדיון בוועדה לבירור פרטים. הבקשות שאושרו מועברות למנהל מדור מוניות לשם הוצאת הרישיון, ושובר האגרה מתקבל כעבור חודשיים בערך. תשלום האגרה מתעדכן מדי רבעון.


מקור המידע: משרד התחבורה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
06/12/2022
לא עדכני
מה שבטוח זה שכבר אין תוספת על מזוודות.
כותרת
תוכן