מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

מדריך לנהיגה בטוחה ברכב דו-גלגלי חלק ב': נהיגה בטוחה באופניים

לך, תתגלגל איתו

13/07/2022
זמן קריאה: 5.5 דק'

התאונות העיקריות שבהן נפגעים רוכבי אופניים הן תאונות עצמיות, הנגרמות בדרך כלל עקב נפילה, החלקה או התנגשות בהולך רגל, ברוכב אופניים אחר או בעצם נייח, ותאונות שמעורב בהן כלי רכב אחר. אלו נגרמות בדרך כלל עקב פגיעת רכב ברוכב האופניים בשל חוסר תשומת לב או אי הקפדה על חוקי התנועה של הנהג, הרוכב או שניהם.

לרוכב האופניים יש אמצעים להגן על עצמו מפני תאונה. ראשית, עליו לנהוג תמיד בזהירות ובהתאם לתנאי הכביש, הראות ומזג האוויר, בייחוד בכביש רטוב. מכיוון שגם הרוכב הזהיר ביותר אינו חסין מנפילה, מומלץ לחבוש קסדה בכל רכיבה על אופניים. נפילה מאופניים, בכל מהירות נסיעה ובוודאי במהירות גבוהה, עלולה לגרום פגיעות ראש קשות ואף קטלניות.

 

רכיבה בכביש עמוס

הקפדה על כללי הזהירות הבאים תשמור על ביטחון הרוכב בכביש העמוס.

* אין להפתיע: האופניים הם כלי רכב קטן, ונהגי הרכב עלולים שלא להבחין בהם. לכל רכב יש שדה ראייה מוגבל ו"שטחים מתים" שאינם מכוסים על ידי המראות. לכן על הרוכב לוודא תמיד שהוא לא מפתיע את הנהג ואל לו להגיח לפתע מבין המכוניות או מזווית לא צפויה.

* איתות: לפני פנייה או שינוי נתיב יש לאותת בבירור באמצעות הידיים.

* קשר עין: יש ליצור קשר עין עם נהג הרכב הסמוך ולוודא שהוא הבחין ברוכב.

* אין להשתחל: בכביש עמוס או בפקק תנועה יש להימנע מנסיעה פרועה בין המכוניות. עדיף לרדת מהאופניים ולהובילם מרחק קצר ברגל במקום לנסות להשתחל בין המכוניות.

רכיבה בכביש בין-עירוני

תאונות אופניים בכבישים בין-עירוניים מתרחשות בדרך כלל באשמת נהג רכב שנסע במהירות ולא הבחין ברוכב האופניים הנוסע בשוליים. אבל גם אם הרוכב אינו אשם, הוא זה שנפגע. לכן עליו לנקוט אמצעי בטיחות שימנעו את התאונה:

* לוודא שרואים אותו: בגדי רכיבה בצבעים זוהרים ובולטים אינם רק עניין אופנתי אלא יכולים להציל חיים. יש להימנע מלבישת בגדים כהים, בעיקר בשעות הערב והלילה, ולהצמיד לאופניים פנס מהבהב שיזהיר את הנהגים מרחוק. כדאי לענוד סרטים מחזירי אור - עדיף על הקרסוליים ולא על הזרוע, מכיוון שתנועת הרגליים בעת הדיווש תאפשר לנהגים לקלוט את הרוכב מרחוק.

* להתרחק מהכביש: יש להימנע מרכיבה בכביש בין-עירוני שבו אין שוליים רחבים. בעת רכיבה בשוליים יש להיצמד לצדם הימני.

החוק מחייב את הרוכב לחבוש קסדת מגן ברכיבה מחוץ לערים. אם הרוכב קטין, מטיל החוק את האחריות לחבישת קסדה על ההורה או מבוגר אחר שנמצא עם הילד. לא מספיק לחבוש קסדה. היא צריכה להיות תקנית וקשורה ברצועה שתמנע את נפילתה.

 

עבירות נפוצות

אופניים הם כלי רכב לכל דבר, וכל חוקי התנועה חלים גם עליהם. עבירות תנועה שמבצע רוכב אופניים עשויות לגרור דו"ח וקנס. נוסף על חוקי התנועה הרגילים (לא לנסוע באור אדום או נגד כיוון התנועה וכדומה), ישנן עבירות ייחודיות לאופניים, כגון נהיגה בלי ידיים על הכידון, נהיגה ללא אורות, הובלת מטען חורג שמפריע לשליטה בכלי, הרכבת ילד ללא מושב מיוחד, הרכבת ילד מעל גיל שמונה ורכיבה שלא בשביל אופניים (במקומות שקיים בהם שביל).

מותר להרכיב על האופניים אך ורק ילד מתחת לגיל שמונה, ובתנאי שהרוכב מעל גיל 14 ושהאופניים מצוידים במושב מיוחד. הרכבת אדם מבוגר אינה חוקית, אינה בטוחה ומסכנת את שני הרוכבים גם יחד.

מותר לנסוע באופניים בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית, בתנאי שהרוכב נצמד לצד הימני של הנתיב. מצד שני אסור לרוכב לרכוב על המדרכה. רכיבה על המדרכה מסכנת את הרוכב ואת שאר הולכי הרגל, בייחוד ילדים וקשישים. הרכיבה על המדרכה מותרת רק במקומות שבהם מסומן שביל אופניים, וגם אז יש לזכור כי בדרך משתמשים גם הולכי רגל, והרכיבה צריכה להיות במהירות סבירה ותוך התחשבות וזהירות.

אין להוביל חפצים על האופניים. גם ללא מטען קשה לשמור על יציבות האופניים, והובלת משא עלולה לגרום לאובדן שליטה. אורך המשא המותר לנשיאה הוא עד 70 סנטימטרים, ואסור שהוא יבלוט מהקצה הקדמי של האופניים. מותר להוביל משאות רק על תלת אופן שיש לו ארגז המיועד לכך.

החוק מחייב את הרוכב להחזיק בכידון בשתי ידיים בעת הרכיבה, ולפיכך אי אפשר לדבר בסלולרי. מותר לדבר בסלולרי באמצעות דיבורית או אוזנייה, אך עדיף לעצור בצד ולשוחח - הדיבור בטלפון עלול להסיט את תשומת לבו של הרוכב מהדרך.

שבילי אופניים

שביל אופניים מסומן בדרך כלל בתמרור המוצב בצומת שבו מתחיל השביל. בסוף השביל מוצב תמרור זהה עם פס אלכסוני לרוחבו המבטל אותו. על הכביש או המדרכה קיימים סימונים נוספים.

להלן תמרורים וסימונים הנוגעים לאופניים:

אופניים תקינים ובטוחים

תחזוקה נכונה של האופניים תבטיח את בטיחות הרוכב וכן תבטיח נסיעה מהנה ונטולת הפתעות לא נעימות. חשוב לשים לב לנושאים הבאים:

* בלמים: כמו בכל כלי רכב, זהו הנושא החשוב ביותר. יש לבדוק את הבלמים מדי פעם ולתקן אותם מיד כשחשים שהם אינם בולמים כהלכה. יש להשתמש תמיד בבלם האחורי, ולצרף אליו את הבלם הקדמי רק בבלימת חירום. אין לבלום באמצעות הבלם הקדמי בלבד - הדבר עלול להסתיים בהחלקה.

* צמיגים: לחץ אוויר תקין בצמיגים מבטיח נסיעה נעימה ובלימה יעילה. יש לוודא שהצמיג אינו שחוק או ישן מדי.

* שרשרת: השרשרת צריכה להיות מהודקת היטב. שרשרת רופפת עלולה להסתבך במכנסי הרוכב ולהכשילו, או להישמט מגלגלי השיניים במהלך הנסיעה.

* פנס קדמי: פנס האופניים נועד להאיר את הדרך, אך גם לחשוף את הרוכב לאחרים. יש לוודא שהפנס מכוון כך שהוא ייראה ממרחק של 150 מטרים ושהוא אינו מסנוור. שימוש בפנס מהבהב אינו מחליף את פנס האופניים אלא יכול לשמש תוספת בטיחותית.

* פעמון: אופניים הם כלי רכב שקט, ולכן הולכי רגל ונהגים עלולים שלא להבחין בהם, בייחוד כאשר הם מגיעים מאחור. יש לצלצל בפעמון כדי להזהיר אותם ולמנוע תאונות.

* מחזיר אור: על הכנף האחורית חייב להיות מחזיר אור בגובה של 40 סנטימטרים מהקרקע לפחות. בנוסף יש להדביק על הכנף פס אדום זוהר.

* ברגים וחיבורים: מדי פעם יש לבדוק שכל הברגים והחיבורים מחוזקים היטב. אם במהלך הנסיעה נשמעים רעשים, כנראה שאחד הברגים רופף.

* גובה האופניים: אופניים גבוהים או נמוכים מדי עלולים לגרום לאיבוד שווי משקלו של הרוכב. יש לרכוש אופניים המתאימים לגובה הרוכב: בעת הקנייה יש לשבת על המושב ולבדוק שאפשר להגיע לקרקע בקלות עם שתי הרגליים. בהמשך יש לכוון את גובה המושב: מניחים את הרגל על הדוושה ומכוונים את גובה המושב כך שהרגל תהיה ישרה כמעט (כיפוף קל בברך) כאשר הדוושה לגמרי למטה.


מקור המידע: משרד התחבורה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן