מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

מדריך לנהיגה בטוחה וחסכונית בחורף

לא רואים ממטר

איתי אלון |  
14/07/2022
זמן קריאה: 7 דק'

כבכל שנה, הגשם הראשון מצליח להפתיע אותנו. אנו כמובן שמחים לקראתו, אך איננו ששים לתאונות שהוא מזמן. לפיכך על כל נהג לשנות את אופן נהיגתו בעונת הגשמים. למעשה, רובנו עושים זאת באופן טבעי, אבל בחורף מרווח הטעות קטן משמעותית.

זהירות, שלולית!

כשהכביש רטוב, נוצר ניתוק חלקי ואף ניתוק מלא בין הכביש לצמיג, ובמצבים קיצוניים הצמיג מרחף למעשה על פני המים. לכל צמיג, אפילו הוא חדש ומאיכות מצוינת, יש הספק מוגבל של ניקוז נוזלים (תלוי בצמיג, בעומק השלולית ובמהירות הנסיעה). לעיתים שלולית מתגלה לעין הנהג שנייה או שתיים לפני שהוא מגיע אליה, כך שאין לו זמן לבלום והדבר אף מסוכן, כי הוא עלול לגרום לנהג שמאחוריו להתנגש בו.

איך עוברים את השלולית בשלום?

1. המהירות היא גורם מכריע. לקראת מעבר שלולית או מעבר בתוך כמות מים גדולה יש להפחית את מהירות הנסיעה מוקדם ככל האפשר ולהאט קצת בעדינות.

2. החשוב מכול הוא ליישר את ההגה ולאפשר למכונית לעבור את השלולית ללא כוחות צד - בלי לעבור נתיב, בלי לפנות ובלי לבלום, תוך כדי אחיזה חזקה בגלגל ההגה.

3. יש לצפות שהמכונית תיבלם יותר בצד אחד ותִנטה לצד אחר עקב כמות לא אחידה של מים משני צדי הרכב. הדבר עלול לגרום לסטייה מהנתיב. יש להמשיך להחזיק את ההגה בחוזקה ולנסוע ישר. כשיוצאים מהשלולית יש ללחוץ על הבלמים בקלות וברציפות כדי לייבשם ולוודא שהם תקינים. בעלי רכב עם צמיגים רחבים צריכים להיזהר כפליים: צמיגים רחבים צפויים לבעיית ריחוף חריפה יותר מזו של צמיגים צרים. זו הסיבה שבצמיגים מודרניים רחבים קיימים חריצים נכבדים לניקוז המים.

 

Skid car - כלי עזר ללמידת הימנעות מהחלקות בלתי צפויות בכביש

התאמת הביגוד

כאשר יורד גשם זלעפות, אנשים נוטים להיכנס למכונית במהירות. מעילם רטוב ודביק, והם מעוניינים רק להגיע ליעדם. קשה לשלוט במכונית כאשר הלבוש מגביל את תנועות הידיים והגוף, ולכן יש להוריד את המעיל.

מה עושים עם הנעליים הרטובות? האם קרה לכם שהרגל החליקה מהדוושה בגלל סוליה רטובה? לפני הנסיעה יש לנגב את הסוליות בנייר ניגוב או סמרטוט. נעלי עקב אף פעם אינן מומלצות לנהיגה כיוון שהן לא מאפשרות שליטה טובה מספיק בדוושות, הן עשויות להחליק ואף עלולות להפריע ללחיצה חזקה על דוושת הבלם. בחורף הדבר נכון שבעתיים. רצוי להחזיק ברכב זוג נעליים יבשות ונוחות לנהיגה, ולהקפיד לאחסנן הרחק מאזור הדוושות כדי שלא יפריעו לתפעולן.

פנסים נקיים

טווח התאורה של הרכב משפיע מאוד על בטיחות הרכב מבחינת שדה הראייה המואר של הנהג ומבחינת נִראות הרכב על ידי אחרים. מזג האוויר החורפי מאלץ אותנו לעיתים לנקות בעצמנו את הפנסים ולא להמתין לשטיפה השבועית.

הפעלת מזגן

אדים מצטברים על החלונות בשל הפרש הטמפרטורות בין פנים הרכב לסביבה החיצונית ובשל הלחות הגבוהה הקיימת ברכב סגור. בעוד שבקיץ אנו מקפידים לשמור על סירקולציה פנימית כדי לשפר את יעילות המזגן, בחורף רצוי לאפשר למערכת המיזוג להכניס אוויר טרי ויבש מבחוץ. בנוסף, רצוי לכוון את מערכת המיזוג כך שתנשב אוויר כלפי השמשה הקדמית. אם האדים אינם מתפזרים בעת הפעלת האוורור והחימום של הרכב, אפשר להפעיל גם את המזגן, בו בזמן עם הפעלת החימום. המזגן מייבש את האוויר ולכן יעיל בפיזור אדים מהחלונות. במקרים קיצוניים אפשר לפתוח את החלון - האוויר הקר והיבש יחסית מבחוץ יפזר את האדים. בכל המכוניות החדשות ישנו כפתור ייעודי להפשרת החלון הקדמי וישנה מערכת לפיזור אדים מהחלון האחורי. הכירו את הכפתורים מבעוד מועד כדי שלא תיאלצו לחפשם בזמן אמת. במכוניות חדישות ומשוכללות ישנן מערכות נוספות להפשרת המראות.

הערות:

* חימום יתר של תא הנוסעים והכיסאות בכלי רכב יקרים עשוי להיות נעים, אך הוא מסוכן כיוון שהוא עלול לגרום לנהג להיות מנומנם.

* כדי לחסוך בדלק יש לכבות את כפתור ה-AC (מיזוג) כמה דקות לאחר שהאדים ברכב הפשירו, ובד בבד להעביר למצב הכנסת אוויר מבחוץ כדי למנוע עיבוי פנימי נוסף.

נהיגה בערפל

כל חורף בישראל מתאפיין בכמה ימים של ערפל כבד. לעיתים הוא עלול להגביל את הראייה למרחק של מטרים ספורים בלבד. כאשר נתקלים בערפל, ראשית יש להפעיל את התאורה המתאימה ברכב. על פי החוק, כל רכב מורשה לתנועה בישראל חייב באור ערפל אחורי. זהו אור אדום חזק ובולט, שמאפשר לנהגים האחרים להבחין ברכב.

ברכבים רבים מותקנים גם אורות ערפל קדמיים. שלא כמו האור האחורי, פנסים אלו לא מפיקים אור חזק במיוחד אלא אור מפוזר, והם מכוונים בזווית נמוכה יותר לצדי הכביש. אורות הערפל הקדמיים נועדו להאיר את הכביש תוך נטרול הסנוור שנוצר משבירת האלומה על ידי ענן הערפל. כך יכול הנהג לראות את תוואי הכביש, את פסי השול ואת סימוני הנתיבים. הכירו את בורר המצבים של פנסי הרכב מבעוד מועד, כדי שבשעת הצורך תדעו להדליק את אור הערפל האחורי.

בעת נסיעה בתוך ענן ערפל, ובעיקר בלילה, אסור להפעיל אורות גבוהים, גם אם נראה שהכול חשוך והפנסים אינם חזקים דיים. הדלקת אורות גבוהים לא תשפר את הראות. הערפל שובר את אלומת האור ויוצר סנוור חזק.

הערה: בעת רכישת רכב חדש בקשו מהנציג שמוסר את הרכב להדגים את השימוש בפנסי הערפל - קדמי ואחורי.

 

 

הפעלת מגבים מבעוד מועד

כל נהג מכיר את התחושה הרגעית של נסיעה בלי לראות כלום, כאשר מים מכסים את השמשה הקדמית, עד שהמגבים מצליחים לנגבם. בתנאי גשם מומלץ להפעיל את המגבים במהירות המתאימה ולא יותר, אך לקראת כניסה לשלולית וכשהתנועה ממול מתעתדת לעבור בשלולית גדולה, יש להגביר את מהירותם למהירות המרבית.

הערה: רצוי להחליף מגבים לפני החורף. קיימים מגבים חליפיים טובים ולא יקרים, ולא משתלם לחסוך עליהם.

אחזקת צמיגים

לחץ אוויר לא נכון פוגם בתפקוד הצמיג. הדבר נכון גם בחורף. צמיג ללא אוויר אוחז פחות טוב את הכביש, וממילא רמת האחיזה נמוכה עקב הכבישים הרטובים והסכנה גדלה. לצמיג ללא אוויר יש נטייה גדולה יותר ל"ריחוף" בעת מעבר בשלוליות.

יש לבדוק את הצמיג, לוודא שאין בו נזקים, "נפיחויות" בדופן, עיוותים (נדיר יותר בשנים האחרונות) וכדומה. מומלץ להחליף צמיגים לכל המאוחר שלוש שנים לאחר עלייתם על הכביש ולכל היותר לאחר 80,000 ק"מ.

תופעת ריחוף נוצרת כשהצמיג אינו יכול לנקז את כל המים בינו לבין הכביש. למרות שהחוק מגדיר צמיג תקין ככזה שעומק החריצים שלו הוא שני מ"מ, לא מומלץ לנסוע עם צמיג שעומק חריציו פחות מארבעה מ"מ כיוון שהם הכרחיים לניקוז המים ולשמירה על אחיזה טובה בכביש רטוב.

הערות:

* הצמידו לספר הרכב דף שבו מצוין תאריך החלפת הצמיגים והקילומטראז' שעבר הרכב בעת ההחלפה.

* מלבד בטיחות, לחץ אוויר תקין מפחית משמעותית את בלאי הצמיג ואת תצרוכת הדלק. חוסר של 10 יחידות לחץ PSI מגדיל את תצרוכת הדלק ב-3%!

* גשם ראשון הוא גשם המופיע לאחר מספר ימים שבהם לא ירד גשם. הוא עשוי ליצור רמת חיכוך נמוכה ביותר של הכביש, בדומה לחיכוך של בוץ ושמן.

רוכבי אופנוע והולכי רגל

ההרגל לצאת בחופזה מהרכב צריך להיפסק. לפני היציאה מהמכונית יש לוודא מאחור ומהצדדים שהדלת איננה עומדת לפגוע בהולך רגל או ברוכב על דו-גלגלי.

הערה: ניקוי המראות מאדים עשוי להיות משימה טרחנית ביום גשם, אך ביכולתו להציל חיים.

 

כללים לנהיגה מונעת

* אין להחנות את המכונית במקום מועד להצפה.

* אין לנסוע כאשר הכביש מכוסה בקרח או שלג. בתנאים כאלה כמעט אי אפשר לנהוג ללא אמצעים מיוחדים ומיומנות גבוהה.

* אין להשאיר חלונות פתוחים כשיוצאים מהרכב.

* מומלץ לבדוק את תקינות המצבר לפני החורף כדי לא להיתקע בגשם עם מצבר מת.

* הגדילו את מעטפת הבטיחות סביב המכונית כדרך להתמודד עם מגבלות החורף ועם נהגים אחרים שאינם חפים מטעויות.

* שימרו מרחק מהרכבים סביבכם.

* בדקו את התנועה מאחור לפני כל שינוי, בלימה או האטה. ודאו שאתם יודעים כל הזמן מה נמצא מאחוריכם, ובעת בלימה הביאו בחשבון את הבלימה של המכוניות הנוסעות בטור מאחור.

* הקפידו לא לחפש "נתיב מילוט" בכל שלב בנהיגה.

* אל תבצעו תנועות חדות עם הרכב.

* כך תשמרו על השליטה ברכב בחורף: כאשר מזוהה תחושה של הגה "קל", תחושת ריחוף או שיוט של הרכב, הרכב עלול להיכנס למצב החלקה. רוב הנהגים שלא עברו תרגולי נהיגה מתקדמת אינם חשים בכך ולכן לא תמיד ערים למצב המסוכן. כדי למנוע החלקה יש להפחית את המהירות ולדאוג לתחזוקת הצמיגים.

* לעיתים ההחלטה החכמה ביותר במצבים של סערה וגשם עז היא לוותר על הנסיעה.

רוב הנהגים אינם מתנהגים לפי המלצות אלו. איך אתם נוהגים?


הכותב הוא מומחה לנהיגה נכונה וחסכונית ומנכ"ל אלטרנתיבי - יוצרים תרבות נהיגה. כללי נהיגה חסכוניים נוספים ומידע על אימוני נהיגה בתנאי חורף נמצאים באתר www.alternativi.com.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן