מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

מדריך לנהיגת חורף: הכנת הרכב לחורף וכללי נהיגה בעונה הגשומה

לא רואים ממטר

04/07/2022
זמן קריאה: 8 דק'

כל נהג חייב לוודא שהמערכות ברכבו תקינות לחלוטין. כלל זה נכון בכל ימות השנה, אך נכון שבעתיים בחורף, ימים שבהם מחיר ההזנחה עלול להיות כבד.

הכנת הרכב

בלמים

בעת בלימה בכביש רטוב, בלמים שחוקים עלולים לגרום להחלקה ולאיבוד שליטה.

בדיקת הבלמים היא חלק חשוב ממבחן הרישוי השנתי, אך אין בכך כדי להבטיח את תקינות הבלמים כל השנה. כדי לוודא שהבלמים שהבלמים מתפקדים כהלכה, מבצעים בלימת חירום (בכביש ריק בלבד, כאשר אין רכב מאחוריכם ומצדכם). אם הרכב מושך לצדדים בבלימה, יש לגשת מייד לבדיקת בלמים במוסך. סימן אזהרה נוסף הוא קושי בבלימה כאשר הרכב עמוס.

צמיגים

הצמיגים הם הקשר היחיד בין הרכב לכביש. צמיגים שחוקים וגלגלים לא מאוזנים פוגעים באחיזת הכביש ומגבירים את סכנת ההחלקה. לפני החורף מומלץ להקדיש כמה דקות לבחינה של כל הצמיגים.

איך מבטיחים את תקינות הצמיג? בודקים את החריצים ואת מראהו הכללי של הצמיג.

הערה: התכופפו ובדקו את הצמיגים מקרוב. מבט שטחי אינו מספיק.

בדיקת חריצים: אם עומקם של החריצים שעל פני הצמיג פחות משני מ"מ, הצמיג שחוק ומסוכן לנהיגה, ויש להחליפו מיד. החריצים נועדו לניקוז המים שבין הצמיג לכביש. כאשר הצמיג נשחק והחריצים נעלמים, אחיזת הצמיג בכביש אינה מספקת והרכב אינו בשליטה מלאה של הנהג.

מראה כללי: התבוננו בצמיג מקרוב. אם הגומי נראה ישן, יבש וסדוק, הגיע הזמן להחליף את הצמיג.

מתי צריך להחליף צמיגים? בלאי הצמיגים משתנה מרכב לרכב, אך גם ברכב שמור או ברכב שאינו נוסע הרבה מתבלים הצמיגים עקב שינויי מזג האוויר. אפילו צמיג שעומד במקום מתבלה. יש להחליף צמיגים כל חמש שנים לכל היותר.

הקפידו תמיד להחליף זוג צמיגים יחד (קדמיים או אחוריים), והקפידו להתקין צמיגים זהים לחלוטין בשני הצדדים (על אותו סרן). את הצמיגים החדשים התקינו על הגלגלים האחוריים.

אין צורך לשנות את לחץ האוויר בצמיגים בחורף. יש להיצמד להנחיות היצרן, המפורטות בדרך כלל על מדבקה ליד פתח המילוי של הדלק.

הערה: בדקו את לחץ האוויר לפחות פעם בשבוע ולפני כל נסיעה ארוכה.

 

 

אורות

בחורף חשוב יותר מתמיד לראות ולהיראות. בקשו ממישהו לסייע לכם בבדיקה והפעילו את כל האורות, כולל איתות ואורות בלימה. רצוי להחזיק ברכב ערכת נורות חלופיות לעת הצורך, וגשו למוסך אם אחת הנורות נשרפה.

מגבים ומתזים

מגבים: בקיץ נוטות גומיות המגב להתייבש ולאבד מיעילותן, ובגשם הראשון מגלה הנהג שהמגבים אינם מנקים את החלון אלא מורחים את הלכלוך. בדקו את תקינות המגבים באמצעות התזת מים והחליפו אותם בעת הצורך. מגבים אינם יקרים. מומלץ להתקין מגבים חדשים מדי שנה לקראת החורף.

מתזים: כאשר בוץ מותז על החלון, המגבים אינם יכולים לסלקו ללא שימוש במים. בקיץ עלול להצטבר לכלוך שיסתום את פתח המתז. בדקו את תקינותם, נקו אותם, וודאו שמיכל המים מלא.

חימום והפשרת אדים

כאשר בחוץ קר, החלונות מתכסים באדים המשבשים את שדה הראייה. ללא מערכת הפשרה תקינה נאלץ הנהג לנגב את האדים בעצמו תוך כדי נהיגה - פעולה מסוכנת המסיחה את דעתו מהדרך.

אם מערכת החימום לא מצליחה להפשיר את האדים, הפעילו את המזגן לכיוון החלון (מצב "הפשרה") בעוצמה גבוהה ובטמפרטורה גבוהה. בעת הצורך פתחו חלון לכמה דקות.

 

נהיגה בחורף: כללי התנהגות

כללי הבטיחות תקפים בחורף ובקיץ כאחד, אך בחורף, בגלל תנאי הנהיגה הקשים, צריך להגביר את רמות הזהירות והערנות. ככל שהתנאים מחמירים, יש להפחית את המהירות ולהתאים את אופי הנהיגה.

כאשר מזג האוויר סוער במיוחד (גשם חזק, סופה, שלג או ערפל כבד), מומלץ לדחות את הנסיעה, במיוחד אם הרכב קטן או דו-גלגלי. עדיף להיעזר בתחבורה הציבורית, ואם הנסיעה אינה חיונית - לדחות אותה למועד אחר.

הערה: מזג אוויר סוער אינו מחזיק מעמד זמן רב בארצנו. עדיף לחכות ולצאת לדרך אחרי שיתבהר.

לפני הכניסה לרכב

לפני שנכנסים לרכב מנקים את המראות והחלונות מהלכלוך המצטבר. עושים זאת לפני היציאה לדרך ולא תוך כדי נסיעה. לשם כך רצוי להחזיק ברכב מטלית ומגב יד. בנוסף, מוודאים שהפנסים הקדמיים והפנסים האחוריים נקיים מבוץ ומלכלוך.

התנהגות ברכב

* בתוך הרכב אין צורך במעיל, בצעיף או בכובע צמר. אלה מגבילים את חופש התנועה שלכם ומנתקים אתכם מהסביבה. הסירו אותם כדי להרגיש חופשיים.

* לא מומלץ לנעול מגפיים או נעליים כבדות אשר מפחיתות את התחושה על הדוושה בעת הנהיגה.

* הפעילו חימום, אך במידה. חום רב מדי גורם לישנוניות.

* השאירו תמיד חלון אחד פתוח במקצת כדי לרענן את האוויר ולמנוע חימום יתר.

* חגרו חגורת בטיחות והקפידו יותר מתמיד שכולם יהיו חגורים. בתאונות החלקה האופייניות לחורף, חגורות בטיחות מצילות חיים.

* הרימו את משענות הראש במושב עד שקצה המשענת יהיה בגובה קצה הראש. כך, במקרה של תאונת חזית-אחור, הראש לא ייזרק בחוזקה לאחור ויימנע נזק לצוואר.

 

 

הדלקת אורות

בכל תנאי מזג האוויר מומלץ להדליק אורות כדי לשפר משמעותית את נראות הרכב. בחודשים נובמבר עד מרס חובה על כל סוגי הרכב לנסוע באורות דולקים בכבישים בינעירוניים. אוטובוסים, מוניות ומשאיות חייבים להדליק אורות בחורף גם בעיר.

אין להדליק אור דרך גבוה בשעות היום. רכב המצויד בפנסי ערפל רשאי להפעילם רק בעת ערפל, בגשם כבד או בשלג, מכיוון שהם עלולים לסנוור.

נהיגה בגשם

בגלל הראות המוגבלת והכביש החלק, נהיגה בגשם כבד מחייבת נסיעה אטית יותר מהרגיל והימנעות מפעולות חדות ופתאומיות. מומלץ להפחית 30% מהמהירות בכביש עירוני (מ-50 ל-35 קמ"ש) ו-20% מהמהירות בכביש מהיר או בינעירוני (מ-100 ל-80 קמ"ש).

יש לנקוט זהירות רבה בעת האצה כשמזג האוויר גשום. האצה חזקה מדי בכביש חלק עלולה לגרום לסבסוב הגלגלים במקום ולאיבוד שליטה.

כאשר הכביש חלק, מרחק הבלימה מתארך מאוד. שמרו על מרווח רב יותר מהרגיל מהרכב שלפניכם ותכננו את העצירה מראש כדי להימנע מבלימה פתאומית. אל תתפתו להידחק בין המכוניות או לצמצם מרווחים מהמכוניות שלפניכם.

בלימת פתע על כביש רטוב עלולה לגרום להחלקה ולאיבוד שליטה. האטו בעדינות לפני כל סיבוב ופנייה חדה והיכנסו לעיקול באטיות. בלימה חזקה על כביש רטוב בסיבוב מסוכנת מאוד.

מערכת ABS מונעת את נעילת הגלגלים בעת בלימת חירום ומאפשרת המשך היגוי ברכב, אך אינה מונעת החלקה בכל מצב ואינה תמיד יעילה בכביש רטוב. כאשר המערכת נכנסת לפעולה בעת בלימת חירום, מורגשות לעתים דפיקות חזקות ומהירות בדוושה. המשיכו לבלום.

תשומת לב לאחרים

בתנאי מזג אוויר קשים, נהגים רבים מרוכזים ברכב שלפניהם ואינם מודעים למה שקורה בצדדים ומאחור. לפני כל יציאה לעקיפה או ולפני כל פנייה בדקו שאין אף רכב סמוך אליכם, וודאו שהדרך פנויה. רק אז סטו מהנתיב.

באזורים עירוניים יש לנהוג בזהירות ולהימנע מנסיעה מהירה ברחובות צרים שבהם עלול לצוץ הולך רגל מבין המכוניות החונות. גם הולכי הרגל, המכוסים בכובע והמחזיקים מטרייה, סובלים בחורף משדה ראייה מוגבל. ילדים העטופים במעיל גשם עלולים שלא להבחין כלל ברכב המתקרב.

הערה: בתאונה בין הולך רגל למכונית ייפגע הולך הרגל יותר. האחריות לשלומו מוטלת עליכם, גם אם התנהגותו תמוהה או מרגיזה.

נסיעה בגשם הראשון

הגשמים הראשונים של השנה מעלים על פני הכביש לכלוך, אבק, שמן ודלק שהצטברו בחריציו בחודשי הקיץ. הכביש הופך לפתע להיות חלק מאוד וגורם לתאונות רבות. מצב זה חוזר על עצמו בכל פעם כאשר גשם מוקדם יורד, עד שגשמי החורף שוטפים את הכביש. בכל פעם שיורד גשם אחרי תקופה של יובש יש להפחית את המהירות, להאט בסיבובים ולהימנע מבלימת פתע. אל תזלזלו בגשם הראשון. סכנת ההחלקה גבוהה גם אם הגשם אינו חזק במיוחד.

 

שלוליות

רצוי להימנע מכניסה לשלוליות גדולות מכיוון שאין לדעת מה עומקן ואם יש בהן בורות. אם אי אפשר לעקוף את השלולית, יש להאט ולחצות אותה באטיות, בהילוך הנמוך ביותר אך בסיבובי מנוע גבוהים. שמרו על הכללים הבאים:

* שמרו על תנועה רצופה, על הגה ישר לפנים ועל מהירות קבועה והימנעו מבלימה ומהאצה.

* היכנסו למים באטיות כדי לא ליצור גלים שעלולים לכבות את המנוע.

* שמרו מרחק מכלי רכב אחרים העלולים ליצור גלים שיציפו את רכבכם.

* בורות עלולים להסתתר בשלולית. אם נפלתם לבור והרגשתם מכה בתחתית הרכב, יש לבדוק אותה.

* בלמים רטובים אינם בולמים היטב. לאחר היציאה מהשלולית לחצו מספר פעמים על דוושת הבלם (תוך התחשבות ברכב שמאחוריכם) כדי לייבש את הרפידות.

* עברו שלוליות בנסיעה אטית ואל תתיזו בוץ מתוך התחשבות בהולכי הרגל.

נהיגה בגשם כבד

נהיגה בתנאים קיצוניים, כאשר לא ניתן לראות את הכביש ואת הרכב שמלפנים, קשה ומסוכנת. בישראל ניתך לפעמים מבול של ממש, אך בדרך כלל לזמן קצר. במצבים כאלה רצוי לעצור בזהירות בצד הדרך והרחק ככל האפשר מהכביש, לוודא שאינכם חשופים לפגיעת רכב חולף, להדליק אורות מצוקה ולחכות שהגשם יירגע.

נהיגה בערפל

בתנאי ערפל מצטמצם מאוד טווח הראייה, לעתים עד מטרים ספורים. יש להאט מייד עם הכניסה לערפל ולנהוג בהתאם. אור גבוה (אור דרך) אינו יעיל בערפל. יש להשתמש באור רגיל (אור מעבר) ובפנסי ערפל - אם יש כאלה.

הערה: פנסי הערפל מסנוורים מאוד ואין להשתמש בהם בתנאים רגילים.

הנחיות בטיחות נוספות

* היעזרו בקו הצהוב או בסימוני הדרך כדי להישאר בנתיב.

* רצוי לפתוח חלון כדי לשמוע כלי רכב מתקרבים.

* יש להימנע מכל פעולה מסוכנת, כגון עקיפה או סטייה מנתיב.

* הערפל כבד מאוד? עצרו במקום בטוח בצד הדרך, הדליקו אורות מצוקה וחכו שיתבהר.

רכב דו-גלגלי

נהיגה ברכב דו-גלגלי בחורף חושפת את הרוכב לסכנות רבות. כושר הבלימה של שני גלגלים נמוך יותר מזה של ארבעה, וסכנת ההחלקה גדולה פי כמה. מזג האוויר משפיע על הרוכב החשוף הרבה יותר מאשר על נהג המכונית שיושב בה כשהוא מוגן. נהיגה בטוחה בחורף דורשת מהרוכב זהירות רבה, ניסיון, מערכות תקינות וביגוד מתאים.

רכב דו גלגלי עלול להחליק, להיפגע או להידחק מהכביש על ידי כלי רכב חולפים שאינם מבחינים בו, להיטלטל מהרוח או להיתקע בשלולית. הרוכב עצמו עלול לסבול מקור, מרטיבות ומראות לקויה שפוגעים בריכוז וביכולת הנהיגה שלו.

הגשם ממש חזק? השאירו את הקטנוע או האופנוע בבית. הנהיגה מסוכנת מדי.


מקור המידע: משרד התחבורה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן