מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

נהיגה בטוחה בחופשות משפחתיות ובחגים

חזרנו עייפים

13/07/2022
זמן קריאה: 6 דק'

תקופת החגים היא הזדמנות מצוינת לחופשה משפחתית. בני הבית והחברים בחופש, אתרי הנופש מציעים חבילות משתלמות, וזמן האיכות המשפחתי בשיא. תנאים "אידיאלים" אלו יוצרים עומס רב בכבישים המובילים לאזורי הטיולים בקצוות הארץ. רבים מהכבישים הבינעירוניים ישנים, חד מסלוליים, צרים, דו כיווניים וללא הפרדה בין המסלולים. וכך, משנה לשנה מעורבים בתאונות נהגים שאינם מכירים את תנאי הכביש שבו הם מובילים את משפחתם לטיול, ומספר התאונות בתקופת החגים גובר.

לדברי איתי אלון, מומחה לנהיגה נכונה ומנכ"ל אלטרנתיבי - יוצרים תרבות נהיגה, "מדי שנה בתקופות החגים אנו עדים לעומס רב בכבישים הבינעירוניים. נהגים נוהגים לראשונה בכבישים שאינם מוכרים להם, בתנאי דרך חדשים, עם מכונית עמוסת נוסעים ומטען. תאונות לא מעטות עשויות להימנע אם רק נהיה מודעים מראש לכללי נהיגה מונעים".

אלון ריכז כללי נהיגה חשובים במיוחד לנסיעות משפחתיות.

להתאים את לחץ האוויר למשקל

לפני נסיעה ארוכה, שכוללת נוסעים ומטען, יש למלא את לחץ האוויר בגלגלים לפי הוראות היצרן המתייחסות ל"עומס מלא ברכב", ולא לעומס רגיל בימי שגרה. בחלק מהמכוניות דורש היצרן הוספה משמעותית של לחץ אוויר. בצמיגים האחוריים למשל התוספת בחלק מהמכוניות עשויה להגיע עד 30% ויותר, ותוספת מצומצמת יותר בצמיגים הקדמיים. אי מילוי האוויר לפי העומס יגרום לסכנת חיים עקב איבוד שליטה על הרכב ופיצוצי צמיגים. הוראות היצרן מופיעות במדבקה המודבקת למשקוף של דלת הנהג, בדלתית מיכל הדלק, בתא הכפפות או בספר הרכב.

תכנון טוב של מסלול הנסיעה

כשנוסעים בדרכים שאינן מוכרות, חשוב להיות מרוכזים בתנאי הדרך ובכלי הרכב שמסביב, ופחות בפעולות ניווט מורכבות. לכן יש לשנן את מסלול הנסיעה מראש, כולל ציוני דרך שיאפשרו להמשיך בנסיעה אם מערכת הניווט מתברברת.

 

נסיעה בכביש לא מוכר

על כל הנהגים לשמור מרחק גדול מהרכב שמלפנים ולשים לב לפעולותיו. באמצעות צפייה בכלי הרכב שמלפנים אפשר ללמוד רבות על תנאי הדרך. למשל: קיומן של מהמורות בכביש, פניות חדות והפרעות שונות. כלל זה חשוב במיוחד בכביש שאינו מוכר.

שימוש בשול הדרך הסלול

רוב הכבישים הבינעירוניים במרכז הארץ הם חד סטריים ומרובי נתיבים. לעומת זאת ברחבי הארץ כבישים רבים הם דו סטריים וצרים. לכן חשוב מאוד להיצמד לימין ולהשתמש בשול סלול בעת הצורך. זה יאפשר לרכב שמולנו מרווח טעות. סטייה קלה של הרכב שממול יכולה להיות כל ההבדל בין תאונה חזיתית קטלנית במהירות גבוהה לבין הפרעה קלה בדרך.

יכולת בלימה

כדי למנוע התחממות יתר של הבלמים ואיבוד יכולת הבלימה, חשוב להאט את הרכב בירידות באמצעות ההילוכים ולא הבלמים. על כל נהג להכיר את תפעול תיבת ההילוכים האוטומטית ואת יכולתו להוריד הילוכים ידנית. יש לבדוק את ידית תיבת ההילוכים ולקרוא בספר הרכב על השימוש בכפתור OVER DRIVE OFF - המבטל את הילוך היתר ומוריד הילוך אחד. הפונקציה הזאת שימושית בירידות מירושלים לתל אביב למשל, בירידות קשות כמו בסדום ובטבריה, ובסביבה עירונית תלולה כמו בחיפה, בירושלים וכדומה. מומלץ להוריד גם להילוך שני. בשיפועים חמורים אפשר אף להוריד להילוך ראשון. צאו מהאוטומטיות של ה-DRIVE ושלטו על המכונית לטובת בטיחותכם. כפתור HOLD במכוניות MAZDA למשל מוריד הילוך אך משנה את הפעילות של תיבת ההילוכים ומבטל את היכולת להוריד הילוך באמצעות KICK DOWN. יש לקרוא ולתרגל את ההפעלה של תיבת הילוכים כזו. הפשוט ביותר במכוניות MAZDA הוא להוריד את כל מוט ההילוכים ולא להשתמש בכפתור ה-HOLD.

הסחות דעת קטלניות - שניות לפני התאונה

יש להסביר לילדים שאסור להפריע לנהג. צעקות ברכב, טעות בדרך, חוסר ביטחון בדרך, בעיות ניווט, שיחה, תפעול מכשיר סלולרי, קריאה וכתיבה, אכילה תוך כדי נהיגה וכדומה - כל אלה הם הסחות דעת לנהג. יש ליידע את הנוסעים כי כל הסחת דעת, ולו לחלקיק שנייה, עלולה לגרום לתאונה. מחקרים אחרונים מראים, כי 80% מהתאונות היו עשויים להימנע אם הנהג היה מרוכז בשתי השניות שקדמו לתאונה.

תעסוקה לילדים

תכנון מראש עושה את העבודה. מומלץ להיערך עם משחקים מעניינים לכל הנוסעים, ועדיף כאלו שלא יתפזרו בכל הרכב. מנהל "צוות הבידור" יהיה אחד הנוסעים, לא הנהג. על הנהג להתרכז אך ורק בנהיגה ובנסיעה.

 

עצירת התרעננות פעם אחת בשעה

כמה דקות של התרעננות עושות את ההבדל. מנוחה, אכילה של משהו קטן ושתייה, משפרים את יכולת הריכוז של הנהג. עדיף שכל הנוסעים ייצאו מהרכב ויתרעננו. העצירה תתבצע אך ורק במקום עצירה מוסדר, מנותק מהכביש ומוגן על ידי מעקה בטיחות. עצירה בשול הדרך, בתחנת אוטובוס בינעירונית וכדומה, אסורה ומסכנת חיים.

קבעו חפצים בתא המטען ועל הגגון

מקום המטען הוא בתא המטען. תא המטען מופרד היטב מתא הנוסעים, מה שמבטיח שהחפצים הנמצאים בו פחות מסכנים את נוסעי הרכב. לעומת זאת חפצים המונחים על הרצפה בתא הנוסעים יכולים להגיע לאזור הדוושות ולהפריע לנהג לתפעל את הרכב. לכן יש להצמיד חפצים בקדמת תא המטען (גב הנוסעים) ובכך לצמצם את אפקט "אייל הניגוח" בעת תאונה.

 

אילוסטרציה של אבטחת מטען על גגון מכונית. יש לסדר את המטען בצורה שטוחה ולא לגובה

 

חפצים: חפצים המונחים על המגש האחורי (החלק שמאחורי ראשם של היושבים מאחור) נזרקים בעוצמה בזמן תאונה ועלולים לגרום פציעות קטלניות. לכן יש להימנע מלהניח שם חפצים.

תאוטה אגרסיבית: בעת תאונה מכפילה התאוטה את משקל החפצים ברכב עשרות מונים. במהירות עירונית של 45 קמ"ש מכפילה עוצמת הפגיעה בעצם קשיח את משקל החפץ פי 50! לדוגמה, שישיית מים של ליטר וחצי השוקלת כ-9 ק"ג יכולה לפגוע בנוסעים בעת תאוטה בעוצמה של כ-400 ק"ג!

חפצים על הגג: גגון וחפצים על הגג מגדילים את תצרוכת הדלק ומוסיפים על רעשי הרוח. בעת נסיעה משפחתית, כשיש מטען עודף, רצוי להתקין גגון בטיחותי. את החפצים יש לעגן לגגון ברצועות ייעודיות תואמות למשקלם. לכל גגון יש נשיאת משקל מרבית, ולרוב היא מגיעה לכמה עשרות ק"ג ולא יותר (הנתון רשום על גגון איכותי). משקל עודף יפרק את הגגון בעת תאונה. חפצים שהשתחררו ממנו עלולים לגרום לתאונות, ואף לתאונות קטלניות. הדבר באחריותנו.

בעלי חיים ברכב: גם לכלבים אפשר לרכוש חגורת בטיחות ייעודית, המשתמשת באבזם הבטיחות של אחד ממושבי הנוסעים (על חשבון נוסע אחד).

 

 

חום בתא הנוסעים: עומס חום מעייף ומרדים. מומלץ להיכנס לרכב רק לאחר שהתקרר על ידי פתיחת חלקם העליון של החלונות והפעלת המזגן, ולהמתין לידו עד שיתקרר (אין לעזוב רכב מונע). אם חלל הרכב חם מאוד, הרכב יתקרר במהירות רבה בתחילת העבודה על ידי מיזוג האוויר שמגיע מבחוץ (סירקולציה חיצונית). פתיחת חלון גג (SUN ROOF) לפרק זמן קצר משחררת חום רב שכלוא ברכב. כדאי להשתמש בצלונים על החלונות להפחתת הקרינה ברכב בעת חנייה ולהשתדל לחנות בצל.

כולם חגורים: מובן מאליו שכל בני המשפחה יושבים במתקן ריסון המתאים לגודלם ולמשקלם. על פי החוק וכללי הבטיחות, ילדים עד גיל 8 חייבים בהתקן ילדים (סלקל/מושב בטיחות/כיסא מגביה).

סנוור צד: בעת נסיעה צפונה או דרומה בבוקר ואחה"צ, אנו סובלים מקרינת צד. פיתרון יעיל מלבד סך השמש המקורי של הרכב, שאפשר להסיטו לצדדים, הוא רשתות הבד השחורות שנדבקות בוואקום לחלון. לפי החוק אין להסתיר את מראות הצד ואת שדה הראייה לצדדים. בכל מקרה, השימוש בהן צריך להיות מוגבל לנהיגה בינעירונית ולא בנהיגה עירונית.

שתייה: אפשרי שנהג יחזיק לידו בקבוק שתייה עם פקק ספורט או כוס שתייה עם מכסה, אך מותר לו לשתות אך ורק בעת עצירות, כמו ברמזור. יש להיזהר מלהניח פחיות ובקבוקים באופן שהם עלולים להחליק מתחת לדוושות. ובאשר לשתיית אלכוהול, כדאי מאוד לאמץ את הסיסמה "אם שותים לא נוהגים". הדבר נכון תמיד, ותקף שבעתיים כשכל המשפחה תלויה ביכולות הנהיגה של הנהג.


עצות וטיפים נוספים לנהיגה בטוחה ואקולוגית מאת איתי אלון תוכלו למצוא באתר http://www.alternativi.com

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן