מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

נהיגה בטוחה בעונת החורף

אל תיקח צ'אנס

אריק פוגל* |  
07/11/2022
זמן קריאה: 5 דק'

 

עונת החורף בישראל קצרה יחסית וימי הגשם מעטים. נהגים רבים אינם מנוסים בנהיגת חורף או אינם מיומנים בה כדי הצורך, ואולי משום כך ניכרת אצל הנהגים הישראליים תחושה של אי נוחות ואף חשש כשהם נאלצים לנהוג בימים גשומים וסגריריים. נהיגה עם חששות, בעיקר בחורף, עלולה לשבש את מהלך הנהיגה התקין.

קשיי העונה

עונת החורף אכן מזמנת תנאי נהיגה קשים. שעות חשכה מרובות, רוחות עזות, גשמים וערפל גורמים לראות לקויה ומקשים על הנהג להבחין בהולכי רגל ובמשתמשי דרך אחרים. הכבישים הרטובים נעשים חלקים, ותקלות במערכות הרמזורים נעשות נפוצות. כל אלה מצריכים את הנהגים להקפיד הקפדה יתרה על כללי הזהירות והבטיחות.

לצד תנאי מזג האוויר והדרך בעונה זו של השנה, קיימות מערכות הרכב שעלולות להתנהג באופן שונה מהרגיל ואף לא צפוי. נהיגת חורף מצריכה מהנהגים מידה רבה של ערנות וריכוז בנהיגה, שכן כל הסחת דעת עלולה להיות מסוכנת מאוד.

לפני הטיפול במרכז השירות

יש להכניס את הרכב למרכז השירות כדי לבצע את כל בדיקות הבטיחות הנדרשות בעונה. לפני שמכניסים את הרכב צריך לעשות כמה פעולות:

* לוודא מבעוד מועד מה עלות הבדיקה.

* לבדוק כמה זמן תארך הבדיקה ומתי הרכב יחזור לבעליו כשהוא תקין ובטוח לנהיגת חורף.

* לדרוש לקבל מידע מפורט על כל פגם שנמצא ברכב ולאשר מראש את העלות של כל תיקון. לא חייבים לבצע את התיקונים במרכז השירות שבו בוצעה הבדיקה. אפשר לבצעם במרכז שירות אחר.

* בתום הבדיקה או הטיפול יש לקבל חשבונית כחוק, שבה מפורטים הבדיקה וכל החלקים שהוחלפו, שופצו או תוקנו.

* ישנם חלקי חילוף שאפשר לקבל עליהם אחריות. כדאי לברר זאת מראש עם מרכז השירות, ולבדוק בתוך כמה זמן אפשר לחזור למרכז השירות ולקבל החזר או תיקון מחדש לפי הצורך.

 

 

הכנת הרכב לחורף

רכב תקין מתמודד היטב עם תנאי מזג אוויר קשים, והנהיגה והשהות בו בטוחות. לפיכך חשוב לבדוק את תקינותן של כל מערכות הרכב:

מערכות הבלימה: יש לבדוק את תקינותן של כל מערכות הבלימה, ובכלל זה החיבורים והצנרת של הבלמים, בלם השירות ובלם העזר. כמו כן יש לבדוק את חופש הדוושה, גמישות החיבורים ואיכות הבלימה ולוודא שאין נזילות במערכת כולה. כיום בכל מכונית כמעט קיימת מערכת בלימה ABS. ברכב המצויד במערכת כזו, כאשר מתעורר הצורך בבלימה חזקה, אפשר ללחוץ על דוושת הבלם בעצמה וללא חשש לנעילת גלגלים או החלקה. יש לוודא את תקינות המערכת.

פנסים, שמשות ומראות הרכב: לכל אורך השנה אך בעיקר בעונת החורף, חשוב לשמור על שמשות, פנסים ומראות נקיים. בחורף הם נוטים להתלכלך לעתים קרובות ולפיכך עלולים להגביל את הראות והנראות של הרכב או להקשותן. במיוחד בחורף יש לנקות את מראות הרכב לפני היציאה לדרך.

ניקיון חיצוני של הרכב: ברכב מתקדם קיים שלל מצלמות היקפיות, רדארים וחיישני תנועה וזיהוי אשר אמורים לזהות מגוון מכשולים (בחנייה, בשטח מת, סטייה מנתיב והתראות נוספות). הטכנולוגיות מזהירות את הנהג מבעוד מועד וחלקן אף בולמות את הרכב אוטומטית. כאשר הרכב מלוכלך והעדשות של המצלמה או הרדאר חסומות, מערכות אלה עלולות לעבוד ביעילות פחותה או לא לפעול כלל.

תקינות הצמיגים: לצמיגים חשיבות מכרעת בתקינות הרכב והבטיחות. הצמיגים מחברים בין הרכב לכביש, והחריצים שבהם מנקזים את המים וכך מונעים ציפה של הצמיג ומאפשרים אחיזת כביש טובה גם כשיורד הרבה גשם. צמיגים תקינים צריכים להיות בעלי חריצים שעומקם שלושה מ"מ לפחות. אין להתפשר על כך. אם יש צורך, מחליפים צמיגים. בנוסף יש לוודא כי הצמיג החלופי ולחץ האוויר בו תקינים כדי שאפשר יהיה להשתמש בו בביטחה בעת הצורך.

תקינותן של מערכות החשמל: יש לוודא את התקינות של המצבר, אורות החנייה ותאורת שלטי הזיהוי, הבלם ואור ההילוך לאחור. יש לכוון את האורות הראשיים ואת פנסי האיתות ועצמתם. פנסי הערפל נועדו במיוחד לתקופה זו. כשהראות לקויה, יש להשתמש בהם שימוש מושכל. יש לבדוק גם את תקינותם של הצופר, מפשיר האדים והמתזים.

מערכת היגוי: יש לבדוק את חיבורי ההגה, תיבת ההגה ומידת החופש והגמישות בהגה. בתוך כך יש לנסות לאתר רעשים חריגים העלולים ללמד על תקלה המתהווה במערכת.

תקינות המגבים ויעילותם: בקיץ, הגומי שבהם נוטה להתייבש ולעיתים בתחילת החורף נדרשת החלפתם. מגבים תקינים הם קריטיים לנהיגת חורף נינוחה ובטוחה. אין לצאת לדרך ביום חורפי ללא מגבים תקינים - זוהי סכנה ממשית.

 

 

מניעת טעויות

אפשר להימנע מטעויות נפוצות האופייניות לנהיגת חורף.

אזהרת גשם ראשון: בתקופת הקיץ מצטברות על הכביש שכבות של חול, שמן ושאריות דלק. הגשם הראשון מציף אותם על פני הכביש ויוצר שכבה עיסתית, שמנונית וחלקה מאוד שאינה נראית לעין, הגורמת לאובדן האחיזה של הצמיגים בכביש ולסכנת החלקה. הגשם הראשון הוא המסוכן ביותר לנהיגה, לכן יש לנהוג בו באטיות ובמשנה זהירות.

שמירת מרחק: שמירת מרחק מהרכב שנוסע מלפנים חשובה בעונה זו יותר מהרגיל ויותר מההמלצות המקובלות. מרחק הבלימה גדל כשהכביש רטוב, ובלימה פתאומית על כביש רטוב מסוכנת ביותר. ראות לקויה או מוגבלת עלולה להאט את תגובת הנהג.

נהיגה חכמה ושלווה: יש להימנע מנהיגה עצבנית גם אם נהגים מסביב אינם נוהגים כראוי. יש להאיץ בזהירות ולבלום בעדינות, להעביר הילוכים בנחת ולהסיט את ההגה ברגישות. יש להימנע מפניות חדות ומצפירות לנהגים אחרים, שכן הדבר מסיח את דעתם. יש לשים לב לרוכבי דו גלגלי ולשמור על בטיחותם.

עצירה להתרעננות: כאשר הדרך ארוכה והנהיגה ממושכת, יש לתכנן מראש את מקום העצירה להתרעננות. ביום חורפי וגשום, ככל שנדרשים ליותר תשומת לב וריכוז בנהיגה, כך מתעייפים מהר יותר.

שימוש בפנסי תאורה: בעונת החורף מדליקים את פנסי התאורה בכל נסיעה. כך רואים את הדרך טוב יותר ונראים טוב יותר על ידי נהגים אחרים בכביש. יש דגמים בעלי תאורת יום קבועה, אך היא לא נותנת מענה לחוק הדלקת אורות בחורף.

שימוש מושכל באורות ערפל: את אורות הערפל מדליקים רק כשיש ערפל והראות לקויה. לשם כך הם נועדו, ורק בערפל הם יעילים. כאשר מדליקים את אורות הערפל כשאין ערפל והראות טובה, מסנוורים את הנהגים האחרים בכביש.

המעיל עובר למושב: בתחילת הנסיעה ברכב קר מאוד, ונעים יותר להישאר לבושים במעיל, אך לבוש של שכבות רבות מדי יוצר תנועה מסורבלת, והנהיגה עלולה להיות מסוכנת. יש לחמם מעט את הרכב, להניח את המעיל במושב ולצאת לדרך.

תחושת כובד: אחת הסכנות הגדולות בנהיגה בכלל ובנהיגת חורף בפרט היא תחושת הכובד המורגשת לעתים בבטן אחרי ארוחה דשנה. כאשר חלונות הרכב סגורים, החימום פועל ויש תחושה של כבדות ועייפות, התגובות למתרחש בכביש עלולות להיות אטיות. בתנאי מזג אוויר קשים הסכנה גדלה. לפיכך יש להימנע מתחושת כובד.

חנייה ברוורס: חנייה ברוורס תאפשר מאוחר יותר להתחיל את הנסיעה קדימה. כאשר שמשות הרכב מכוסות אדים וגשם עז מקשה את הראות, עדיף להימנע מנהיגה לאחור.

שימוש במזגן גם בחורף: הפשרת האדים האידיאלית והמהירה ביותר נעשית כאשר מדחס המזגן פועל. לפיכך לא כדאי לכבותו. נהיגה עם כבוד: יש לשים לב לקיומם של מכוניות אחרות הנוסעות בכביש, הולכי רגל ורוכבי דו גלגלי. על שני האחרונים מזג האוויר משפיע כפליים. יש לנסוע לידם ברוגע, לא לבצע תמרונים חדים ולכבד את הימצאותם בכביש או לידו.


*הכותב הוא מדריך ראשי, הונדה ישראל.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן