מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

נערכים לעונת הגשמים

אופנת חורף

20/07/2022
זמן קריאה: 6 דק'

כבכל שנה, לקראת החורף, יצא לדרך מבצע "הכן רכבך לחורף" המתקיים מאז שנת 1962. המבצע מטעם פורום ארגוני הרכב בישראל, בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ונועד לבדוק את בטיחות הרכבים כדי לצמצם את הכשל הטכני. במבצע מתבקשים בעלי הרכב לערוך לרכב בדיקת תקינות כוללת חינם במוסכים החברים באיגוד המוסכים והמשתתפים במבצע.

במבצע הכן רכבך לחורף נערכים שני סוגי בדיקות: בדיקת בטיחות מקיפה לרכב, שבמהלכה נבדקים הבלמים, מערכות החשמל (אורות, צופר, מפשיר אדים ועוד), המגבים, ההגה ומערכות בטיחותיות אחרות; ובדיקת צמיגים מקיפה, הנערכת אך ורק בצמיגיות.

בעבר פורסמו נתוני CECRA (הארגון האירופי לסחר ושירותי רכב) באשר לתרומת הכשל הטכני לתאונות דרכים עם נפגעים באירופה. מסקנות הסקר הן כי ככל שתועמק רמת הבדיקה של הרכב, תהיה שקיפות רבה יותר של המצב המכני שלו. הדבר משמעותי בעיקר בכלי רכב שיש בהם סיכון. כך אפשר להגדיל את מספר כלי הרכב התקינים הנעים על הכבישים ולהפחית את מספר הנפגעים בתאונות דרכים.

החורף הישראלי מצליח תמיד להפתיע את הנהגים. המרווחים הגדולים בין הגשמים גורמים לכך שהגשם הוא כמעט תמיד "גשם ראשון", שמערבב בין שמן מנועים שהצטבר על הכביש למים - תערובת חלקלקה ומסוכנת. כלי רכב לא תקינים מתקשים להתמודד עם תנאים כאלה. הזנחה של מערכות בטיחות, כגון צמיגים, בלמים או מגבים, עלולה להפוך גם את המכונית החדשה ביותר למסוכנת בפוטנציה. לכן החוק מחייב משאיות, אוטובוסים ורכב כבד בביצוע בדיקות תקינות לקראת החורף. אשר לרכב פרטי, האחריות היא של הנהג. החוק אומנם מחייב את הנהגים לנסוע ברכב תקין כל ימות השנה, אך בתקופת החורף תנאי הכביש קשים יותר ומספר התאונות גבוה.

לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, על פי הנתונים הרשמיים בישראל, רק 0.2% מסך תאונות הדרכים עם נפגעים הם תולדה של כשל טכני. אך מאחר שהמשטרה לא מבצעת חקירות עומק של תאונות, אין בידיה נתונים מספקים.

 

עצות חשובות לקראת החורף

עם בוא החורף הכרחי לבדוק את הרכב כיוון שתנאי הכביש משתנים.

בלמים: יש לבדוק את בלמי הרכב לפי הוראות היצרן, וכן במקרים של רעשים בבלימה, כשדוושת הבלם נהיית "ספוגית" וממשיכה לרדת לאחר תום הבלימה, ובכל מקרה של חשד או חשש לתקלה.

ערכת חירום: מומלץ להחזיק ברכב ערכת חירום כדי למנוע מצבים שבהם הרכב שובק חיים באמצע הדרך, ובמיוחד בתקופת החורף. הערכה תכיל משולש אזהרה, נורות מתאימות לתאורה קדמית ולתאורה אחורית, כבלי התנעה, אפוד זוהר, פנס, מגבה וכלי עבודה.

מערכת המתלים וההיגוי: בעת בדיקת החורף במוסך בקשו לבדוק את הכיוון והאיזון של מערכת המתלים וההיגוי. מכונית מאוזנת תמנע שחיקה לא אחידה של הצמיגים ותהיה לה אחיזה טובה בכל תנאי הדרך.

מערכת החשמל: על פי חוק, מ-1 בנובמבר חובה להדליק אורות גם ביום בדרכים בינעירוניות. התאורה צריכה להיות תקינה ומספקת. כיסוי המנורה צריך להיות נקי משברים, סדקים ולכלוך.

חימום-קירור-מיזוג: בדקו את מערכת המיזוג, ובעיקר את הפונקציה של הפשרת אדים. אדים על השמשה מפריעים לנהיגה ומציקים במהלך הנסיעה. כדי להסיר את האדים ביעילות ובמהירות מומלץ להפעיל יחד חימום מרבי עם הפשרת אדים.

עשה זאת בעצמך

מה תוכל לבדוק ברכב בכוחות עצמך לקראת החורף?

נוזל קירור: עדיף להשתמש בנוזל קירור מיוחד ולא במים רגילים. יש לוודא כי מפלס נוזל הקירור לא ירד מתחת לקו המינימום. את הבדיקה יש לבצע רק כשהמנוע קר, לאחר מספר שעות של מנוחה. אין לפתוח מכסה ולבדוק את המערכת כשהמנוע חם. במיכל המים יש שני קווים: מינימום ומקסימום. כמות המים צריכה להיות קרובה למקסימום. אם אין זה כך, יש להוסיף מים. לאחר מילוי המים יש לסגור את הפקק היטב. חוסר בנוזל קירור מעיד בדרך כלל על בעיה. לכן יש לבדוק שוב לאחר מספר ימים, ואם המיכל ממשיך להתרוקן, לפנות למוסך.

שמן מנוע: כדי שבדיקת השמן תהיה יעילה יש להמתין עם מנוע כבוי עד שכל השמן יירד לאגן, מפני שכאשר המנוע פועל השמן מתפזר בחלל המנוע. יש לעמוד על משטח אופקי וישר כדי לאזן את מפלס השמן, ואז הבדיקה שנעשית בעזרת מדיד מיוחד תהיה יעילה ונכונה. השמן צריך להגיע עד לגובה הסימון העליון במדיד.

מצבר: חיי מצבר נעים בין שנתיים לארבע שנים, תלוי בטיב המצבר וסוגו. יש לבדוק את מפלס הנוזל פעם אחת בחודש (לא בכל סוגי המצברים ניתן לבדוק את מפלס הנוזל). פותחים את הפקקים ובודקים שמפלס המים תקין (בגובה לוחיות העופרת). עודף נוזל יקצר את חיי המצבר. אם חסר נוזל, יש למלא בנוזל למצברים בלבד (מים מזוקקים). בודקים גם אם הצטברה קורוזיה מסביב לדפנות המצבר, ואם כן יש לנקות במים חמים ומעט גריז או שמן סביב הקטבים. אם ההנעה ארוכה יותר, הרכב אינו מניע, ישנם תקתוקים מכיוון הסטרטר בעת ניסיון ההנעה, אורות לוח המחוונים מעומעמים או קשה לנתק את האימובילייזר ולנטרלו, המצבר חלש ומומלץ להחליפו. היוועץ באנשי מקצוע לפני ההתקנה.

פנסים: פנסים הם החלק הבטיחותי ביותר ברכב. הנורות צריכות להיות תקינות. אם הן תקינות והפנסים לא מתפקדים, יש לגשת למוסך. יש לוודא כי הפנסים אינם שבורים וכי הם מכוונים. אם האור המופץ מהפנסים אינו ממוקד למקום הנכון בפני הדרך, הדרך לא נראית כנדרש והאור עלול לסנוור את הנהגים המתקרבים. פנסים אפשר לכוון רק במוסך מוסמך.

צמיגים: בטיחות הצמיג חשובה במיוחד. צמיגי הרכב הם הקשר היחיד בין הרכב לכביש, ותקינות הצמיג עשויה להיות ההבדל בין חיים למוות. בבחירת צמיג והתקנתו יש להקפיד על מידות נכונות, עמידות בתקנים, לחץ אוויר, עומק חריצים ועוד. מומלץ לבדוק לחץ אוויר פעם אחת בשבועיים כשהצמיגים קרים, כולל בצמיג הרזרבי. בעת מילוי האוויר בצמיגים יש לוודא שלחץ האוויר תואם את ההוראות של יצרן הרכב.

מפעם לפעם יש לבדוק את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים, ושהחריצים בצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנו מייד לצמיגאי מוסמך.

בעת החלפת צמיג יש לבדוק היטב את תאריך הייצור שלו. מומלץ לא להתקין צמיגים שחלפו שש שנים ממועד ייצורם. על כל צמיג מוטבע תאריך הייצור בקוד בן 4 ספרות שמציינות את מספר השבוע בשנה ואת השנה. צמיג שנושא את הקוד 3404 למשל יוצר בשבוע ה-34 של שנת 2004. ההטבעה מצויה בדופן הצמיג, קרוב למקום שבו מתקבע הצמיג בחישוק. צמיג ישן חייב להיבדק אצל צמיגאי מוסמך.

מגבים: בדקו שלשונית המגב לא יבשה או קרועה. אורך החיים הממוצע של מגב בתנאי האקלים הישראלי הוא שנה. מגבים תקינים מלפנים ומאחור יאפשרו ראות טובה ביום גשום במיוחד. הקיץ מייבש את המגבים, ולכן לקראת החורף יש להחליפם כדי שפעולתם תהיה יעילה. לפני תחילת הנסיעה ודאו שמכל השטיפה מלא עד סופו, ואם אפשר הוסיפו לו תוסף מיוחד המבטיח ניקוי איכותי יותר. יש להשתמש במים ללא אבנית כדי למנוע סתימה של חרירי המתז.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן