מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

עשרים דרכים יעילות לשיפור תצרוכת הדלק

תעביר הילוך לרווח

יצחק דוידוף |  
16/11/2022
זמן קריאה: 7 דק'

הפחתת תצרוכת הדלק של צי המשאיות היא צו השעה. במיוחד בימים שמגפת הקורונה משתוללת ופעילות התובלה מתכווצת, חשוב להיות עם האצבע על ההדק - של משאבת התדלוק. כשליש בקירוב מהוצאות התפעול קשור לתדלוק, לפיכך חיסכון באחוזים אחדים בכל משאית מביא לחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה כשמדובר בצי משאיות. הסכומים האלו נותרים בכיס, ועשויים לאפשר לחברת התובלה להתמודד טוב יותר על מכרזי תובלה, ולשרוד. בתקופה קשה כזאת, הישרדות היא מילת המפתח. למרבה המזל, ישנן דרכים רבות ופשוטות לשפר את תצרוכת הדלק. להלן רשימה של 20 הדרכים היעילות ביותר לשיפור תצרוכת הדלק של נהגי משאיות.

1. מהירות הנסיעה

זה אולי נראה ברור מאליו, אבל לנסוע מהר יותר משמעו שהמשאית שורפת יותר דלק. עלייה של קילומטר אחד לשעה במהירות מביאה לעלייה של 0.2 ליטר למאה ק"מ נסיעה. החיסכון בדלק מתעצם ככל שמהירות הנסיעה עולה על 90 קמ"ש, שהיא במקרים רבים מהירות הנסיעה האופטימלית.

2. ניהול סל"ד

ניהול מהירות המנוע חשובה בין השאר למקסום היעילות של תצרוכת הדלק של המשאית. יש להקפיד לנסוע בטווח "הירוק" של הסל"ד, שפירושו נהיגה כלכלית. המהדרין יכולים למצוא במשאית שלהם את "הנקודה הירוקה", הנמצאת כמובן בתחום טווח הסל"ד הכלכלי. נקודה זו היא היעילה ביותר לפעולת המנוע של המשאית. בחלק גדול מהמשאיות הנקודה הזאת נמצאת בטווח שבין 1,250 ל-1,350 סל"ד, ובמרבית המשאיות הטווח הזה מסומן בצבע ירוק, בין שהשעון אנלוגי ובין שהתצוגה דיגיטלית.

3. תחנות דלק זולות

תחנות התדלוק נבדלות ביניהן בעלות התדלוק של הסולר, וההבדלים עשויים להיות גדולים. אחת הדרכים הקלות ביותר לחסוך כסף בדלק היא למלא בתחנות תדלוק שבהן העלות נמוכה. ישנן אפליקציות ומערכות GPS רבות שמיועדות לענף התובלה, ואשר יסייעו לתכנן מסלול נסיעה תוך עצירה בתחנות דלק מוזלות לאורך הדרך. לחברות תובלה גדולות יש הנחות על תעריפי התדלוק הרשמיים על פי הסכמים, ויש תחנות המקנות הנחה על תדלוק במזומן. גם זאת כדאי לנצל.

4. מסלול נסיעה אפקטיבי

לעיתים קרובות ישנו מגוון דרכים להגיע ליעד. מומלץ לבחור במסלול החסכוני ביותר תוך שימוש באפליקציית ווייז. כך אפשר להשתמש בכמות דלק מעטה יותר.

5. נסיעות שאינן נחוצות

בתכנון נסיעה נכללת הימנעות מנסיעות שאינן הכרחיות. לדוגמה, בעת עצירה לצורך תדלוק, אפשר לשלב הפסקה, ארוחה ולרכוש פריטים נחוצים. הדבר מאפשר להימנע מעצירה נוספת כעבור זמן קצר או להימנע מיציאה מדרך מהירה.

6. פריטים מיותרים

ככל שיש יותר משקל במשאית, המנוע צריך לעבוד בסל"ד גבוה יותר. המשאית שוקלת אלפי ק"ג, ואין צורך לגרום לה לשאת יותר ממה שהיא צריכה. כבר בעת תכנון המרכב אפשר להפחית ממשקלו, ומנגד - אפשר להסיר פריטים שאינם הכרחיים.

7. לחץ אוויר בצמיגים

רבים מנהגי המשאיות אינם מקפידים על לחץ אוויר נכון בצמיגים. לפיכך לחץ האוויר יורד, ותצרוכת הדלק עולה. ככלל אצבע, בעבור כל ירידת לחץ של 1 PSI, הנסועה פוחתת ב-0.3%. במילים אחרות, עם אותה כמות דלק מרחק הנסיעה יהיה קצר יותר. הקפדה על לחץ אוויר נכון תאפשר לחסוך 2%-1% בתצרוכת הדלק.

 

 

8. פעילות בסרק

חלק ניכר מנהגי המשאיות משאירים את מנוע הדיזל עובד גם כשאין בכך כל צורך. מומלץ להשאיר את המנוע עובד בסרק רק כשצריך בהחלט. בשפת המספרים: שעה אחת של עבודה בסרק צורכת בערך 3.8 ליטר דלק.

9. מילוי מכל הדלק

כשהדלק מתחמם, הוא מתחיל להתרחב. לפיכך אם ממלאים את המכל במלוא הקיבולת שלו, הדלק שנפחו התפשט, עלול לגרום למכל לעלות על גדותיו, להישפך ולהתבזבז. מעבר לכך יש מפגע סביבתי וסכנה בטיחותית.

10. בלימה מתונה

בכל פעם אחרי שנהג מאט בעת בלימה, דרוש דלק נוסף כדי לחזור למהירות המקורית. השארת מרחק רב בין המשאית לבין הרכב מלפנים עשויה להפחית את תדירות הבלימה ואת עוצמתה. האימון לנהיגה חסכונית (ראה מסגרת בעמוד הבא) הוא חיוני.

11. נסיעה בהילוך גבוה

נהיגה בהילוך הגבוה ביותר האפשרי היא דרך טובה לעזור למקסם את היעילות של תצרוכת הדלק. יש להיעזר בהנחיות הסל"ד האופטימלי, כפי שמופיעות בצג במהלך הנסיעה. שילוב ידני להילוך נמוך עלול לגרוע עשרות אחוזים מתצרוכת הדלק(!).

12. גובה העמסה

ככל שהעומס מחולק באופן אחיד ונמוך יותר על המרכב, המשאית תידרש לפחות מאמץ כדי לזוז. כיוון שכך, אימון מקצועי בהעמסה נכונה חשוב הן לגבי תצרוכת הדלק הן לגבי בטיחות הנסיעה.

13. המומנטום של המשאית

כף הרגל של הנהג לא תמיד צריכה להיות על דוושת התאוצה. בכביש שאינו מישורי, אם הנהג יודע שבעוד זמן קצר יהיה עליו לטפס במעלה גבעה, תכנון נסיעה יאפשר לו להשתמש במורד ​​הגבעה כדי לבנות מהירות, ולנצל את המומנטום כדי להעלות את המשאית בגבעה בלי לשרוף יותר דלק.

14. הפעלת מזגן

בכל פעם שמפעילים מזגן במשאית, מגדילים את תצרוכת הדלק ב-0.2-0.1 ק"מ לליטר. בקיץ זה בלתי נמנע, אבל כשמזג האוויר נעים, אפשר להסתפק בפתיחת חלון.

15. זוויות היגוי

כדי להשיג יעילות אופטימלית של תצרוכת דלק, יש לוודא שצמיגי המשאית מופנים ישר לפנים, כלומר בדיוק להמשך מסלול הנסיעה. גלגל שאינו מכוון למצב כזה, יטה את כיוון הנסיעה ב-20 עד 30 ס"מ בכל קילומטר של נסיעה. מעבר להתנגדות של הצמיגים, שמשמעותה עלייה בתצרוכת הדלק, יש עלויות של החלפת צמיגים בתדירות גבוהה למדי.

 

 

16. מאוורר המנוע

נהגים רבים לא שמים לב לפעילות של מאוורר המנוע. אולי מכיוון שהוא ממוקם רחוק בתא המנוע. מאוורר המנוע אמור לפעול בדרך כלל בין 5% ל-7% מזמן הפעילות של המנוע, אך הוא יפעל בתדירות הרבה יותר גבוהה אם יש בעיה. הדבר משפיע על יעילות הדלק, מכיוון שככל שהמאוורר פועל יותר, יידרש מהמנוע כוח רב יותר. קירור חייב להתבצע כמובן, אבל באופן הנכון.

17. בקרת שיוט

מערכות בקרת שיוט חדשות הן כלי שליטה חכם לבקרת המהירות של הרכב. מומלץ להשתמש במערכת בקרת השיוט זמן רב ככל האפשר. היא עשויה להגביל את התאוצה והתאוטה המיותרים, ובפועל יכולה לחסוך עד 6% בתצרוכת הדלק בנסיעה(!).

18. כבלים של מצברים

יש לבדוק ולנקות את כבלי המצברים של המשאית בכל פעם שמבוצעת בדיקה למנוע, או כשפותחים את תא המצברים מכל סיבה שהיא. אם כבלי החשמל שמתחברים למצבר פגומים או העלו קורוזיה, האלטרנטור עובד קשה יותר, ותצרוכת הדלק גבוהה יותר.

19. אווירודינמיקה

ישנן תוספות רבות שאפשר לרכוש למשאית כדי לשפר את האווירודינמיקה ועקב כך את תצרוכת הדלק. שלוש מהתוספות הנפוצות ביותר הן מסיט רוח עילי, מסיט רוח צידי (לרוב בתומכים) ופגושים קדמיים אווירודינמיים. יש להימנע מאביזרים שיוצרים התנגדות לזרימת האוויר כגון המנהג הישראלי השכיח למקם מגני בוץ רבים מאחור, לכל רוחב הרכב.

20. ערנות לגבי יעילות תצרוכת הדלק

לסיום, אחת הדרכים הטובות ביותר לשיפור תצרוכת הדלק היא להיות ערניים לגביה. יש להביא בחשבון את ההצעות הנזכרות לעיל, לעבור על כל הסעיפים ולחדד את המודעות בזמן הנסיעה בדרכים. בד בבד יש להיעזר במיטב הטכנולוגיות שמציע יצרן המשאית, וכן לשקול שימוש באפליקציות ייעודיות. גם להדרכה ולאימון אישי יש תפקיד חשוב.

 

אימון נהגים מסייע לחסוך בדלק

רבים מיצרני המשאיות מציעים תוכנית אימונים ייעודית לחיסכון בדלק. מדובר בקורסים קצרים ופרטניים שמאפשרים להתמקד במקסום החיסכון בדלק. בסקניה, לדוגמה, הציגו תוצאה מרשימה שהושגה בתוכנית ההכשרה והאימון של נהגי המשאית ההולנדית FrieslandCampina, אחד מהקואופרטיבים הגדולים בעולם לחלב. היעד הוא להפחית את תצרוכת הדלק ואת ההשפעה הסביבתית המזיקה שמקורה בפליטות מזהמות. לנהגים יש תפקיד מכריע באימון ובהצלחתם של עסקים בתחום זה.

מודעות לחשיבות האימונים

חברות תובלה בעלות מודעות לסביבה בוחרות באימון נהגים מקצועי כדי להפחית את תצרוכת הדלק ואת פליטת CO2 של המשאיות. ויליאם ואן גרבן היה נהג משאית במשך 20 שנה לפני שנעשה מאמן נהגים של סקניה בהולנד. הוא יודע שגם הנהג המנוסה ביותר יכול לשפר את פעולות הנהיגה שלו, לחסוך דלק ולהפחית פליטות. לדבריו, "אחרי אימון ראשוני, כל הנהגים משתפרים. אלא שעם הזמן רבים מהם חוזרים להרגלים הישנים. לכן אימון רציף ורענון חשובים כל כך."

חיסכון של עד 8% בתצרוכת הדלק

רמקו לוגנברג הוא נהג של מכלית חלב. המשאית שלו מונעת ב-LNG (גז טבעי נוזלי). משאית החלב צריכה לעבוד שבעה ימים בשבוע. לדברי עמיאל ג'נסן, מנהל חברת Germo Logistiek, "מאז שהתחלנו עם אימוני נהגים, אנחנו חוסכים עד שמונה אחוזים בדלק. בשילוב עם רכב שבקרבו פועם מנוע LNG, אימוני הנהגים יכולים להפחית את פליטת CO2 ב-20 אחוזים."

עלייה בביקוש לאימון נהגים

כמו הנהגים האחרים בחברה, רמקו לוגנברג השתתף באימוני הנהגים הבסיסיים של סקניה. כדי לשמור על כישורי הנהיגה שמכוונים לחיסכון בדלק, הוא מקבל אימון פעם אחת בפרק זמן מוגדר. מעבר לכך, פעם בחודש הוא מדבר עם המאמן של סקניה כדי לקבל עצות נוספות לשיפור. בשיחות האלו, המאמן האישי והנהג מנתחים את נתוני הרכב ומשתמשים בכלי האימון של סקניה. לבסוף מופק דו"ח אישי המשמש בסיס למשוב הרגיל.

אימון של אחד על אחד הוא אימון מותאם אישית. במהלכו המאמן משתמש בנתוני הנהג ובנתוני הרכב כדי לקבל מידע על סל"ד המנוע, זמני הנסיעה במצב שיוט ועוד. בסיס הנתונים הזה משמש מקור לניתוח מידע, שיגביר את הבטיחות והנוחות ויפחית את תצרוכת הדלק והפליטות המזהמות. זהו יתרון גדול כשהמאמן מכיר את הנהג ומחזק את הקשרים האישיים באימונים.

ברט רומפה, שמועסק כיועץ עסקי לנהגים ושירותים מקוונים בסקניה אומר, שיש עלייה חדה בביקוש להדרכת נהיגה ולשירותי אימון בקרב לקוחות הולנדים. נתונים שמגיעים מלקוחות של סקניה מלמדים על חיסכון בדלק שנע בין ארבעה ל-16 אחוזים. הדבר משמעותי מאוד בחברת תובלה שבה כל משאית גומעת כ-100,000 ק"מ בשנה. רומפה הוסיף שלקוחות של סקניה דורשים פתרונות לתובלה נקייה ובת-קיימא. חברות תובלה רבות נאבקות על הפחתת הפליטות והבינו את הפוטנציאל בהכשרת נהגים ובאימונים מקצועיים על בסיס שוטף.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן