מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה טיפ
לעמוד קודם

צמצום זיהום האוויר מכלי הרכב

פרופיל נמוך

25/07/2022
זמן קריאה: 4 דק'

בשעת הנהיגה ברכב, הדלק הנשרף במנוע גורם לפליטה של מזהמי אוויר ופחמן דו-חמצני. הגזים הנפלטים מזיקים לבריאות וגורמים להתחממות כדור הארץ. קיים קשר ישיר בין כמות הדלק שצורך הרכב לבין כמות הגזים הנפלטים לאטמוספרה.

בכתבה זו נספק טיפים פשוטים ליישום אשר יסייעו לכל נהג לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מהרכב ולחסוך עשרות אחוזים בהוצאות על הדלק. המידע להלן מאפשר לכל נהג לקחת חלק במאבק נגד התחממות כדור הארץ.

 

צרכנות נבונה

* בעת בחירת רכב חדש השוו את תצרוכת הדלק ואת קבוצת הזיהום. היבואן/הספק חייב על פי חוק לפרסם את נתוני תצרוכת הדלק ונתוני הזיהום של הרכב.

* יש להשתמש באביזרי רכב המתאימים לדגם הרכב שברשותכם (שמן מנוע, חלפי רכב וכדומה).

* בחלק מתחנות הדלק מותקנת מערכת המונעת פליטה של אדי הדלק בשעת תדלוק. מערכת זו שומרת גם על בריאות המשתמשים.

 

נהיגה נכונה

נהיגה עדינה: יש להימנע מהאצות מהירות ומבלימות חזקות. אם מקפידים לשמור על מרחק ומסתכלים רחוק קדימה, אפשר לשמור על מהירות קבועה, על נהיגה חלקה ולהאריך את זמן התגובה.

במעבר מעמידה לתנועה: יש להימנע מזינוק חד ולהאיץ בהדרגה.

נהיגה במהירות המותרת: נסיעה מהירה יותר מהמותר בכביש בינעירוני היא בדרך כלל בזבזנית בדלק. תצרוכת הדלק המינימלית ברוב כלי הרכב היא במהירות נסיעה של 90-80 קמ"ש. נסיעה במהירות קבועה של 90 קמ"ש במקום 110 קמ"ש חוסכת כ-15% מתצרוכת הדלק.

יוצאים מיד לדרך: לאחר ההתנעה כדאי להתחיל בנסיעה מיד. לא צריך לחמם את המנוע.

ידני ואוטומטי: רכב בעל תיבת הילוכים ידנית חסכוני יותר בדלק מרכב אוטומטי (למעט תיבת הילוכים רובוטית). יש להעביר הילוכים בזמן. "משיכת הילוך" גורמת לתצרוכת דלק גבוהה.

דימום מנוע: בהמתנה של יותר מדקה ברכב בעל מנוע בנזין, עדיף לדומם את המנוע ולא להישאר בהילוך סרק.

מפחיתים משקל: מניעת משקל עודף ונסיעה ללא ציוד מיותר בתא המטען.

חוסכים במיזוג: כאשר מזג האוויר נעים, רצוי לפתוח את פתחי האוורור בלי להפעיל את המזגן. במהירות נמוכה, חלון פתוח עדיף על מזגן.

פחות זה יותר: חשוב לשמור על צורה אווירודינמית לרכב, ובכך להקטין את התנגדות האוויר. כאשר הדבר אינו נחוץ ותרו על גגון, מנשאי אופניים, גג פתוח וכדומה.

צמצום אידוי הדלק: יש לוודא שמכסה תא הדלק אטום. נסיעה ללא מכסה תגרום להתאדות דלק ולשחרור חומרים רעילים לאוויר. בשעת תדלוק יש למלא את המכל עד לעצירת המשאבה ולא מעבר לכך.

 

תכנון מוקדם

* כדאי להימנע מנהיגה בשעות העומס בכבישים. תכנון נכון יחסוך זמן, כסף ופקקים.

* כאשר הדבר מתאפשר כדאי להימנע מכבישים משובשים ומדרכי עפר. החיכוך הגבוה מגביר את תצרוכת הדלק.

* חשוב פעמיים לפני השימוש ברכב למרחקים קצרים: בנסיעות קצרות המנוע לא מספיק להתחמם ולכן צורך הרבה דלק. הממיר הקטליטי עובד ביעילות נמוכה.

* מאגר רכב (carpool): התארגנות להסעות משותפות עם חברים, שכנים ומכרים ליעדים קבועים - לעבודה, לחוגים וכדומה, או לאירועים ובילויים, נהוגה במקומות רבים בעולם וחוסכת זמן, כסף ומאמץ.

 

תחזוקת הרכב

* פעם אחת בשבועיים צריך לבדוק שלחץ האוויר בצמיגים תואם את הוראות היצרן. נסיעה עם צמיגים לא מנופחים מעלה את תצרוכת הדלק ומקצרת את חיי הצמיג.

* יש לבצע טיפולי רכב בזמן, ובכלל זה החלפת שמנים, מצתים ומסננים, ניקוי מזרקים וכדומה.

* ביקורת ומעקב: נסו לבדוק את תצרוכת הדלק בין תדלוק לתדלוק באמצעות איפוס מד הקילומטרים. אם חל שינוי מהותי, ייתכן שיש תקלה ברכב.

* רעש או עשן המופיעים לפתע עלולים ללמד על תקלה.

 

מיסוי ירוק

בעת קניית רכב חדש בדקו את דרגת הזיהום ואת תצרוכת הדלק של הרכב. משנת 2009 נקבעה לכל רכב חדש דרגת זיהום אוויר במדרג שבין 1 - לרכב המזהם פחות - ל-15 - לרכב המזהם יותר. דרגת זיהום האוויר מבוססת על מזהמי האוויר וגזי החממה הנפלטים מהרכב. המיסוי המוטל על כלי רכב בדרגות זיהום נמוכות נמוך מהמיסוי המוטל על כלי רכב בעלי דרגות זיהום גבוהות (מיסוי ירוק). בנוסף, בכל פרסומת לרכב חדש חייבים להופיע על פי חוק דרגת זיהום האוויר ונתוני בדיקות מעבדה הנוגעים לתצרוכת הדלק של הרכב נשוא הפרסומת. נתונים אלו יסייעו לרוכש הרכב לבחור את הרכב הנקי והחסכוני ביותר. בעמוד זה למעלה מופיעה דוגמה לפרסום של נתוני זיהום האוויר ותצרוכת הדלק.

 

הכי כדאי!

בכל הזדמנות נסו לוותר על הנסיעה ברכב הפרטי. אפשר להשתמש באופניים, ללכת ברגל, לתפוס טרמפ עם חברים ולנסוע באוטובוס או ברכבת. כל אחת מהאפשרויות האלה תחסוך לכם כסף וגם תסייע להפחתת זיהום האוויר ולצמצום גזי החממה שרכבכם פולט לאוויר.


המידע נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן