מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה מסחריות
לעמוד קודם

טוב לך איתן

המסחריות המקושרות של העשור הבא

דוד יששכר |  
10/10/2019
זמן קריאה: 8 דק'

ענף הוואנים המסחריים עובר בשנים האחרונות תהפוכות של ממש. הזינוק העצום בהיקף המשלוחים (של סחורות ומוצרי מזון), הדרישה לקבלה מהירה של המשלוח והצורך להיות זמין בכל עת ובכל מקום, כל אלה יוצרים תמורות עצומות בענף. הוואן המסחרי, מעבר להיותו רכב מסחרי שנועד להוביל סחורות, חייב להיות נוח, אמין, מהיר ויעיל מאוד מבחינה כלכלית. בכדי לעבוד ביעילות, הוואן חייב להכיל "משרד מקוון", כלומר לנהג יש קשר רציף עם חברת המשלוחים ועם הלקוחות, ואפשר לבצע שינויים במסלול הנסיעה כדי למקסם את היעילות התפעולית. תפקידו של נהג המשלוחים תובעני מבחינה פיזית, ולפיכך הרכב חייב להיות מתוכנן ארגונומית ככל האפשר כדי להפחית את עייפות הנהג ולמנוע השבתות פעילות שמקורן בנהג.

קמעונאות מקוונת

הסחר המקוון גורם לשינוי ניכר בחוקי המשחק בענף המשלוחים. כל פלחי הקמעונאות המקוונת נמצאים בצמיחה מתמדת. הקמעונאות המקוונת ומגזר המשלוחים פועלים בסימביוזה מושלמת. מכיוון שיש לספק כל חבילה שהוזמנה באופן מקוון, שני הסקטורים נהנים מצמיחה מרשימה ויציבה במשך שנים.

בגרמניה ובארה"ב צופים צמיחה שנתית גדולה בפרט למוצרי אלקטרוניקה. אלו צפויים לזנק בשיעור שנתי של 20% מ-2018 ל-2023. השוק הבריטי בוגר, ועדיין הצמיחה שלו נאה, בשיעור שנתי של 8.7 אחוזים. השחקנים הגדולים בסקטור הקמעונאות מפחיתים מאוד את השימוש במיקור חוץ של הובלה מהחנות ללקוחות.

  הצוותים של מרצדס מנתחים את שרשרת ההפצה של הלקוחות ואת תהליכי העבודה, מפתחים רעיונות ליישומים חדשים, מייצרים אבות-טיפוס ראשונים ובודקים אותם בפיילוטים עם לקוחות נבחרים. במרצדס השתמשו בגישה זו לפיתוח של ואנים מותאמים ללקוח עם חברת בוני המרכבים קרסטנר

לפניכם כמה נתונים מספריים. בשנת 2016 עברו משלוחי החבילות בגרמניה את רף שלושת המיליארדים - דבר ששקול ליותר מעשרה מיליון משלוחים ביום(!). בשנת 2018 עלה מספר המשלוחים ליותר מ-3.5 מיליארד - כפליים ויותר ממספר המשלוחים שבוצעו בשנת 2000. מומחי המגזר מעריכים שבשנת 2021 יעלה מספר המשלוחים בגרמניה ליותר מארבעה מיליארד משלוחים בשנה. מדובר בצמיחה מרשימה בהיקפה, שישה עד שמונה אחוזי צמיחה בשנה, בממוצע. עם זאת, מכיוון שהרווח הממוצע למסירה יורד בהתמדה מאז 2007, היעילות המרבית נמצאת בראש סדר העדיפויות במגזר המשלוחים. השורה התחתונה היא זו שקובעת: הימנעות מנסיעות ריקות וצמצום זמני העמסה וזמני פריקה, הם המשתנים העיקריים המשפיעים ישירות על שולי הרווח. תכנון מסלול יעיל, באופן אידיאלי ובזמן אמת, יכול להקל את התנועה ולהקל על החברות. מיון החבילות והמשלוחים קשה במיוחד בימי השיא (חג המולד, בלק-פרדיי וחג הפסחא), כאשר נפח החבילות מגיע ל-150% של הממוצע.

סקטור המשלוחים צריך להכין את עצמו להגבלת הפליטות בערים ולהרחבת הפעילות של "המייל האחרון" (ממרכז ההפצה המקומי לבית הלקוח). רוב חברות המשלוחים הגדולות עובדות עם קבלני משנה, והחלטת הרכישה של סוחרים רבים מבוססת בעיקר על שיקולים כלכליים. בד בבד קיימת דרישה בסיסית לעבוד ביעילות בתנאים ארגונומיים אופטימליים. אם כן, תא הנהג צריך להיות תחנת עבודה מושלמת, וקצה הטעינה של הוואן צריך להיות נמוך כדי להקל את ההעמסה והפריקה. בנוסף, תמהיל הדגמים שמציע יצרן הרכב חייב לנוע בין דגמים בסיסיים (רמת כניסה) לדגם יעיל ומאובזר במיוחד.

מרכב מותאם לשינוע מזון טרי

בענף הקמעונאות נכלל פלח שוק ייחודי שמיועד למסירת מצרכי מזון טריים ללקוחות. פלח השוק הזה קטן עדיין, אולם יש לו פוטנציאל אדיר לצמיחה. מומחים בענף מעריכים שרק 1.5% מכלל מצרכי המזון שנרכשים בגרמניה מוזמנים באינטרנט, והצפי הוא לזינוק מהיר בשנים הקרובות. על פי מחקר שערכה באינטרנט חברת המחקר הבינלאומית "מקינזי", כ-82% מהנשאלים מהאזורים העירוניים בגרמניה מודעים לאופציית הרכישות המקוונות של המוצרים הטריים, כ-30% כבר הזמינו מצרכים ברשת, וכ-10% אחוזים מהם עושים זאת באופן קבוע.

חלק מרשתות המזון הגדולות מפעילות ציי רכב משלהן - לטובת בידול תחרותי, וכן כדי להציע שירות לקוחות טוב יותר עם מסירה המותאמת ללוח הזמנים של הלקוח. הרשתות גם שואפות לשמור על רמה גבוהה של נהגים מיומנים ומקצועיים. המזון חייב להגיע בדרך הנוחה והטובה ביותר ללקוח. אלא שקיימים אתגרים גדולים הנוגעים לטמפרטורה. מושם דגש מרכזי בשימוש במערכת קירור חכמה ויעילה, תוך ניצול אופטימלי של שטח ההעמסה. כל סוג מזון מצריך טמפרטורת אחסון אחרת, ועקב כך צריך להתאים את הוואן למזון המובל בו. הדבר לא פשוט כלל ועיקר, מכיוון שההזמנות הטיפוסיות למוצרי מזון משתנות מאוד מאזור לאזור, ולפעמים גם בתוך האזור עצמו. אם כן, המשאית צריכה להשתלב בשרשרת החלוקה ובלוגיסטיקה ביעילות מרבית, תוך לחצי עלות אדירים בכל המגזרים. אלו מכתיבים אוטומציה בהיקף גדול של קטיף וסידור סחורות, אשר צריכים להתבצע במהירות וביעילות, תוך הקפדה על איכות המזון.

  תכנון של ואן חסון ואמין, שביצועיו מעולים, נחוץ במיוחד אם הרכבים נמצאים זמן רב באתרי בנייה. החברות רוצות ואן שיהיה אמין למפגעי השטח והעבודה ויישאר אמין למרות הבלאי הכבד הנוצר באתרי בנייה והנהגים הרבים הנוהגים ברכבים   

לאלה מתווספות דרישות לשמירה על איכות הסביבה. חשיבותה של פליטת מזהמים אפסית גדלה בכל החברות. חברות שמבטיחות משלוח מהיר לדלת צריכות להיות מסוגלות לנסוע לכל האזורים, אלא שערים רבות באירופה מאפשרות (או מתעתדות לאפשר) גישה למרכזי הערים רק עם כלי רכב בעלי פליטת מזהמים אפסית.

במרצדס לדוגמה בחרו ליצור סוגים חדשים של שיתופי פעולה עם לקוחות וכמה מהשותפים. עבודה צמודה עם כל השותפים מביאה לפתרונות המותאמים למקרים ספציפיים, כשהיא מאחדת את נקודות החוזק להשבחת הפעילות. הצוותים מנתחים את שרשרת ההפצה של הלקוחות ואת תהליכי העבודה, מפתחים רעיונות ליישומים חדשים, מייצרים אבות-טיפוס ראשונים ובודקים אותם בפיילוטים עם לקוחות נבחרים. במרצדס השתמשו בגישה זו לפיתוח של ואנים מותאמים ללקוח עם חברת בוני המרכבים קרסטנר. התוצאה היא מרכב שמכונה פולארפוקס, המבוסס על הדגם ויטו החשמלי (eVito) והותאם לאזורים עירוניים. יש לו מערכת הינע חשמלית, מערכת קירור חשמלית וסוללות המאפשרות עבודה יעילה במתחם האורבני. לאחרונה הודגמה בפולארפוקס (שמשמעו שועל ארקטי) מידת התאמתו לשימוש יומיומי בפיילוט בן ארבעה שבועות עם ספקי ערכות מקוונות, HelloFresh, בבלגיה. פולארפוקס תומך בעד 50 משלוחים בכל מחזור עבודה (בין טעינה לטעינה), והצליח לשמור על אמינות בטמפרטורה באזור המטען (מוצרי מזון מצוננים).

למקסם את הוואן לטכנאי שירות

טכנאי שירות משתמשים בוואנים ליצירת סדנה ניידת הדרושה להם כדי לבצע את עבודתם. אנשי מכירות משתמשים ברכב כחנות חלקים על גלגלים. הנהיגה אינה הפעילות העיקרית, אלא אמצעי. ואן מסחרי הוא האמצעי היחיד שאפשר להגיע איתו לעבודה במהירות וביעילות, וברגע שמגיעים, לספק פתרון לכל המטלות והאתגרים שצצים בשטח. לדוגמה, אפשר להתאים אישית את חלל המטען, באופן שיכלול מערכת מדפים, מיתקני עבודה, ציוד, מכשירים, חלקי חילוף ועוד. הנהג יכול לנצל את תא הנהג כתחנת עבודה לטיפול בלקוחות. אחת הדרישות החשובות היא מחיר רכישה נמוך ועלויות תחזוקה נמוכות. הדגש מושם בשיפור היעילות, ופתרונות הקישוריות מאפשרים אופטימיזציה של הפעילות העסקית.

דוגמה אחת היא ארגון וניהול של תכולת הוואן בהתאם לשעות היממה. למשל, אפשר לשנות או למלא חוסר בתכולת תא המטען בשעות הלילה - לפי צרכי העבודה שיהיו ביום המחרת. השינויים האלו בתכולה יוצרים אתגרים חדשים, מכיוון שמבצעים אותם עובדים או ספקים אחרים שזקוקים אף הם למפתחות הרכב. לאחר שהרכב ננעל מחדש בשעות הלילה, יש להחזיר את המפתח לנהג. בתווך יש שאיפה לנקוט אמצעים שלא יאפשרו גניבה של הרכב או המטען.

תיבת ה-Smart-Return החכמה של מרצדס יכולה לעזור בכך. לא צריך לטפל במספר מפתחות. תיבה חכמה זו מאפשרת להגביל את הנעילה של תא המטען לחלון זמן מוגדר באמצעות אפליקציה המשתמשת בשירותי הקישוריות החדישים. מובן שבמקרה זה תא המטען מופעל בנפרד מהנעת הרכב.

מסלול נסיעה משתנה

מערכות טלמטיקה מודרניות מבטיחות חיסכון ניכר הן בעלויות והן בזמן על ידי רישום שינויים במצב התנועה, או שינויים בהזמנות של לקוחות. הכול קורה כמעט בזמן אמת, והנחיות מסלול הנסיעה נקבעות בהתאם לכך.

 

 

התאמת וואנים לבעלי מוגבלויות

לדגמים ויטו וספרינטר בסיס אידיאלי למגוון אפשרויות להסעת אנשים בעלי מוגבלויות. כלי הרכב מותאמים למגבלות הנכה ומאפשרים הסעה של משתמשים בכיסאות גלגלים. נוסעים שיושבים בכיסא גלגלים חשופים לסיכונים מיוחדים. בוני המרכבים נדרשים להתקין מערכת ריסון בטיחות ייעודית, באופן שכיסא הגלגלים יעוגן לריצפת הרכב, ולאבטח את המשתמש בתוכה. תומכי ראש וגב מספקים הגנה נוספת בהתאמה אישית. גירסאות חשמליות מרחיבות את מגוון השימושים האפשריים, במיוחד בניידות עירונית בת-קיימא.

ואנים לענפי התשתיות

שוק התשתיות מצריך התאמה מיוחדת של ואנים. העובדים נאלצים לעיתים קרובות לנסוע מרחקים ארוכים לאתרי בנייה - בכבישים מהירים ובכבישים לא סלולים, תוך ניצול תא המטען. הצוות רוצה לעבור את המסלול הזה במהירות ובנוחות ככל האפשר. לעיתים הנסיעה נעשית בתנאי שטח בוציים, חוליים וסלעיים. ברגע שהרכבים מגיעים אליהם, הבלאי גדל מאוד ומצריך יותר תחזוקה.

הדבר מצריך תכנון של ואן חסון ואמין, שביצועיו מעולים, במיוחד אם הרכבים נמצאים זמן רב באתרי בנייה. החברות רוצות ואן שיהיה אמין למפגעי השטח והעבודה ויישאר אמין למרות הבלאי הכבד הנוצר באתרי בנייה והנהגים הרבים הנוהגים ברכבים. העבודה מבוצעת על ידי צוות, ולפיכך כולם תלויים בתקינות הרכב. התוצאה היא מחיר גבוה יותר לוואן שעונה על כל הדרישות התפעוליות. פונקציות קישוריות שומרות על קשר בין הרכבים של החברה בכל עת. גם המנועים, תיבות ההילוכים והסרנים צריכים לספק ביצועים חזקים. מערכות הסיוע הנוספות מבטיחות רמה גבוהה של בטיחות, גם כשברכב נוהגים מספר נהגים. לנסיעות ארוכות נדרשת גם רמה גבוהה של נוחות ובטיחות.

הפתרונות של מרצדס הם בין השאר הנעה בכל הגלגלים, מגוון של תצורות ומשקלות, משקל רכב ברוטו עד חמישה טונות כדי שהרכב יהיה מתאים לנשיאת מטען בתפזורת כבדה, או גרור במשקל של עד 3.5 טונות, המאפשר להוביל ציוד, כלים ומכונות כבדות. דוגמה אחרת היא פרינטר אלומיניום עם רכינה תלת-כיוונית (מרכב תוצר JPM SAS), כשמשקל המרכב הוא רק 490 ק"ג. הוא מאפשר כושר העמסה גבוה ואפשרויות פריקה נוחות באתר העבודה.

מערכות דיגיטליות

השימוש במערכות מידע מתקדמות מסייע מאוד בייעול העבודה. מרצדס מציעה לציי רכב את המערכת Connect PRO, שמייעלת את התקשורת בין מנהל הצי, הנהג והרכב. כיום כמעט כל לקוח שני שרוכש את הספרינטר כבר משתמש באחד לפחות מהשירותים הדיגיטליים, שכעת אפשר לשלבם גם ברכבים ישנים.

קיימות הצעות חדשות לציי רכב שישלבו כלי רכב חשמליים בצי קיים. מערכת Digital eVan Management מספקת מידע חשוב על מצב הטעינה של הסוללות בצי הרכב החשמלי. לדוגמה, אפשר להציג בכל עת את מצב הטעינה של כל רכב באמצעות כלי ניהול מבוסס אינטרנט, או לחשב את סיום תהליך הטעינה באפליקציית Connect PRO של מרצדס.

   הימנעות מנסיעות ריקות וצמצום זמני העמסה וזמני פריקה, הם המשתנים העיקריים המשפיעים ישירות על שולי הרווח. תכנון מסלול יעיל, באופן אידיאלי ובזמן אמת, יכולים להקל את התנועה ולהקל על החברות  

שירות אחר מכונה In-Van Delivery & Return, ויבטיח לוגיסטיקה יעילה למדי של משלוח מטענים. באמצעות יחידת IDR, המשרד של חברת המשלוחים יכול לבחור לאיזו חברת לוגיסטיקה תהיה גישה לרכב מסוים לצורך משלוח משלוחים ואיסופם. ההשקה בשוק בגרמניה מתוכננת לרבעון הראשון של 2020.

יחידת Onboard Logic היא יחידת בקרה חדשנית לענף התחבורה: היא מחברת את הוואן המסחרי לענן, מאפשרת למפתחי צד ג' לפתח פתרונות תוכנה מורכבים המותאמים לצרכים הספציפיים של חברת התובלה, ומאפשרת להכניס אותם לרכב במהירות ובקלות, משירותי CEP לשירותי חירום.

עם מערכת VAN2SHARE, מרצדס מציעה פתרון שיתוף דיגיטלי חדשני. הפתרון מקשר נהגים, כלי רכב והזמנות בפלטפורמה אחת. מלבד גישה נטולת מפתח לרכב, מתאפשרים שימוש משותף קל למספר נהגים ברכב המסחרי, יכולת של מנהל הצי לדעת מי נהג ברכב בכל רגע וניתוח נתונים נרחב כדי לנהל טוב יותר את הצי לכל הספקים והלקוחות, בלי קשר למותג הרכב.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן