מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה מסחריות
לעמוד קודם

מבחני בטיחות לוואנים

התוצאות שהושגו במבחנים הבטיחותיים האחרונים שנערכו באירופה לוואנים המשווקים באירופה, ורבים מהם בישראל, מלמדות שיצרני הרכב אינם מקדישים מאמצים רבים לשיפור רמת הבטיחות של כלי הרכב האלו

יצחק דוידוף |  
17/05/2023
זמן קריאה: 8 דק'

מגפת הקורונה שינתה מאוד את הרגלי הצריכה. השהייה בבית (גם בשל עבודה שמתחלקת בין הבית למשרד) יצרה עלייה חדה בביקוש לשירותי משלוחים, ובשל כך נרשם גידול חד בערים רבות במספר הוואנים המסחריים בכבישיהן.

חלוקת סחורות מתבצעת בדרך כלל באמצעות רכבים מסחריים קלים, המיועדים לשאת סחורות או ציוד, ואשר משקלם הכולל הוא עד 3.5 טונות. הרכבים האלו מגיעים במגוון תצורות. חלקם משמש גם למטרות מקצועיות מכיוון שהם גמישים מבחינת סוג המטען ופועלים ללא דרישות רישום מחמירות. אורך החיים הכלכלי והנסועה שלהם עולים בדרך כלל עולים על אלו של מכונית נוסעים ממוצעת.

כדי לחסוך בעלויות הפיתוח ולמקסם רווחים, יצרו יצרני הרכב "הנדסת מותגים" שנהפכה לנוהג נפוץ בפלח זה. הכוונה היא לפיתוח של דגם כמעט זהה, כאשר הרכיבים, ולעיתים אף עיצוב הרכב, משותפים למספר יצרנים.

ככל שגדל מספרם של הוואנים בכבישים עירוניים, כך גדל הסיכון להיותם מעוברים בתאונות. נהגי הוואנים ברחבי אירופה כבר זכו לכינוי "איש הוואן לבן" (“white van man”). המוניטין המפוקפק הזה יוחס להם בגלל יחסם המזלזל לבטיחות: נסיעה מעל המהירות המותרת, נהיגה לא ערנית ואי-חגירת חגורת הבטיחות.

למרות שהמעורבות של ואנים מסחריים בתאונות אינה גבוהה יותר מזו של כלי רכב אחרים, תאונות שמעורבים בהן ואנים נוטות להיות חמורות יותר לכלי הרכב האחרים. על פי הנציבות האירופית, הנפגעים בתאונות האלו הם כ-4% מסך הנפגעים הקטלניים והפצועים קשה ברכב. סיבה עיקרית לתאונות היא אובדן שליטה בתאונות חזיתיות ומאחור.

גורמים מרכזיים לתאונות של טנדרים מסחריים הם תכנון לא טוב של עמידות בתאונה וחוסר התאמה מבנית בין ואנים מסחריים למכוניות נוסעים בעת פגיעה. סיבה נוספת היא ביצועים מוגבלים של מערכות סיוע מתקדמות לנהג (ADAS) - טכנולוגיות שעשויות למנוע תאונות.

פלטפורמה ואבזור בטיחותי של מסחריות

באיגוד האירופי, שאמון על ביצוע מבחני הריסוק, ה-Euro NCAP, טוענים כי בניגוד לכלי רכב פרטיים, מרבית המסחריות לא מתוכננות לעמוד במבחני ריסוק נוקשים, כך שבזמן תאונה הן יספקו הגנה נמוכה יחסית לנוסעים. הציון במבחן הריסוק משקף את עמידות הרכב בתאונה באותה קטגוריה בלבד. מכיוון שלפי חוקי הפיזיקה המתקף והתנע הם פונקציה של המסה וריבוע המהירות, כל דגם רכב נבחן באירופה בתאונה עם רכב בעל מסה דומה.

ואנים מסחריים גבוהים וכבדים יותר ממכוניות נוסעים, ובדרך כלל המבנה הנוקשה שלהם גבוה יותר. בדרך כלל הם נושאים פחות נוסעים, אך מחזיקים מטען. בתאונה, חוסר היישור הגיאומטרי, המבנים הנוקשים והמסה הגבוהה, נוטים "להעניש" את נוסעי הרכב הפרטי, ולכן יש סבירות גבוהה יותר לפציעה חמורה או למוות במכונית הנוסעים.

אם כן בתאונה בין רכב פרטי קל למסחרית, לנוסעי המסחרית יהיה סיכוי גדול בהרבה לצאת ללא פגיעה ממשית בהשוואה לנוסעי הרכב הקל, בשל הבדלי המסה הגדולים בין סוגי הרכב, גם אם הרכב הפרטי זכה לציון המרבי של חמישה כוכבי בטיחות במבחן הריסוק. במילים אחרות, תוצאות המבחן משקפות התנגשות בין ואנים במשקל דומה, ולא התנגשות בין ואנים לרכב פרטי שמשקלו נמוך יותר.

בארגון Euro NCAP מציינים, כי הבדיקה התמקדה במסחריות המיועדות גם להסעת נוסעים. במרבית המקרים מדובר ברכבים רב-תכליתיים שמיועדים להסעת נוסעים, הובלת סחורות, ובחלק מהמקרים זהו גם תחליף ל-MPV גדול שמיועד להסעת המשפחה.

תוצאות מבחני הריסוק האחרונים מלמדות, שבטיחות הנוסעים בוואנים המסחריים התקדמה רק מעט בעשור האחרון. לדוגמה, התאמת מערכות הריסון גרועה בדרך כלל. מתוך 19 דגמים פופולריים שנבדקו, רק לשישה יש שתי כריות אוויר קדמיות כסטנדרט, ולאף אחד אין כריות אוויר סטנדרטיות מסוג וילון צד. ניכרת התעלמות מהגנה על הנוסע, שכן בדרך כלל אין תזכורות בסיסיות לחגורת בטיחות, כריות אוויר ומגבילי עומס חגורות במושב הנוסע. זה בניגוד גמור לגרסאות של רכבים אחרים שבדק ה-Euro NCAP, שבהן יש ציוד מגן סטנדרטי.

מבחני הריסוק העדכניים של Euro NCAP ממחישים כמה מהדאגות הבטיחותיות הנוגעות לוואנים מסחריים. הבולטת ביותר היא קריסה של הרכב בתאונה. המשמעות: תאונות עם ואנים נוטות להיות חמורות יותר לכלי הרכב שפוגע בהן.

 

סדרת בדיקות ADAS

באירופה בוצע סקר התאמת ADAS והתקיימו בדיקות ADAS על דגמי הוואנים הנמכרים ביותר בשוק האירופי, כולם יחד מכסים כ-98% מהמכירות ב-2019. מבחני הריסוק שהתקיימו ב-2021 וב-2022 מייצגים היטב את המצב האירופי.

התאמת כל מערכת נבדקה לפי מאפייני המכירות של דגם הרכב הספציפי בשווקים הגדולים באירופה (צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, בריטניה), וכן שוודיה, הולנד ולוקסמבורג. בשלב שני אומתה הזמינות של המערכת - סטנדרטית, אופציונלית או לא זמינה - על ידי יצרן הרכב. כל אלה הוצגו בפורמט גרפי עם טבלה המתאימה לכל רכב, לכל מערכת ולכל שוק, בהתאמה.

פונקציות ADAS זמינות (אופציונליות או סטנדרטיות) בכל רכב נבדקו באמצעות פרוטוקולי Euro NCAP Safety Assist שהותאמו לוואנים. כל רכב נשא מחצית ממסת ההעמסה המותרת שלו - מטען אופייני לרכב מסחרי בשימוש יומי. בוצעה גם הערכת תזכורת לחגורת בטיחות לכל רכב.

ציוני המבחנים של כל מערכת שוקללו ושולבו לציון כולל לכל טנדר. ציון ביצועים משוקלל זה מציב כל ואן שנבחן באחת מהקטגוריות להלן, לאחר שכל הפרמטרים שוקללו לציון אחד:

* פלטינה - ציון משוקלל ששווה ל-80%, או מעליו.

* זהב - ציון משוקלל שנע בין 60% ל-80%.

* כסף ציון משוקלל בין 40% ל-60%.

* ברונזה - ציון משוקלל בין 20% ל-40%.

* לא מומלץ - ציון נמוך מ-20%.

הטובים ביותר

בבכורה בבטיחות זכה פיאט דוקטו, ובהפרש גדול ממתחריו. הדגם שנבחן היה 2.2 Mjt 180CV משנת ייצור 2022. הדגם זכה לדירוג פלטינה, עם ציון משוקלל של 88%. הרכב דורג עם ציון טוב בכל המבחנים, כולל ידידות להולכי רגל ורוכבי אופניים, רמת הסיכון לכלי רכב אחרים, אבזור בטיחותי, מערכות בטיחות מתקדמות למניעת תאונות ועוד.

תוצאות טובות, בדירוג זהב, השיגו שלושה דגמים פופולריים אחרים: פורד טרנזיט, פולקסווגן טרנספורטר ומרצדס ויטו. התוצאות טובות מאוד, בעיקר בהשוואה לתוצאות החלשות של ואנים אחרים בקטגוריה זו.

הטרנזיט של פורד זכה לציון משוקלל של 68%. הציון הושפע לרעה מחולשתה של המערכת המסייעת לנהג לשמור על נתיב הנסיעה, מתוצאות בינוניות במבחני הריסוק חזית מול חזית ומההגנה החלשה יחסית על הנוסע לצד הנהג. בשאר המבחנים השיג הטרנזיט ציונים טובים. הטרנזיט שנבחן היה מהדור הרביעי, משנת ייצור 2018.

הטרנספורטר מבית פולקסווגן זכה לציון משוקלל של 65%. הציון הושפע לרעה מציונים בינוניים בהגנה על הולכי רגל, מתוצאות בינוניות במבחני הריסוק חזית אל חזית ומההגנה החלשה יחסית על הנוסע לצד הנהג. ציון גבולי ניתן למערכת לשמירה על מהירות הנסיעה. בשאר המבחנים השיג הטרנספורטר ציונים טובים. הדגם שנבחן היה מדגם T6, שייצורו החל בשנת 2019.

ויטו של מרצדס זכה לציון משוקלל של 61% - הקצה התחתון של דירוג הזהב. הציון הושפע לרעה מחולשתה של המערכת המסייעת לשמור על מהירות הנסיעה ומתוצאות בינוניות בשמירה על הולכי רגל. בשאר המבחנים השיג הוויטו ציונים טובים. הדגם שנבחן היה מהדור השלישי, שייצורו החל ב-2014.

 

דירוג הכסף

בין הזוכים בדירוג הכסף היו שני ואנים פופולריים מאוד באירופה ובישראל: מרצדס ספרינטר עם ציון משוקלל של 52%, ואיווקו דיילי עם ציון משוקלל של 41%. הציון של הספרינטר הושפע לרעה מחולשתה של המערכת המסייעת לנהג בשמירה על נתיב הנסיעה ומציון נמוך יחסית בתאונה עם רכב אחר.

רנו טראפיק קיבל ציון משוקלל של 45%. הנקודות החלשות בתחום הסיוע לנהג היו שמירה על נתיב הנסיעה וציון בינוני במבחן הריסוק עם רכב אחר. ההגנה על הולכי רגל ורוכבי אופניים לא נבדקה. ההגנה על הנוסע והמערכת לשמירת מהירות הנסיעה זכו לציון טוב.

פולקסווגן קראפטר קיבל ציון משוקלל של 44%. נקודות החולשה היו במבחן הריסוק (תוצאה בינונית) עם רכב אחר ובמערכת לשמירה על מהירות הנסיעה. ההגנה על הולכי הרגל ורוכבי האופניים כלל לא נבדקה.

איווקו דיילי הגיע לרף הנמוך של דירוג הכסף. הדגם לא זכה לציון 'טוב' באף אחד מהמבחנים, וקיבל ציונים נמוכים למדי במבחני הריסוק עם רכב אחר. ניכרה חולשה של המערכת המסייעת לנהג לשמור על מהירות הנסיעה.

בדירוג הכסף נכלל גם הדגם פיג'ו אקספרט (EXPERT), שהציג ציון משוקלל של 44%. המערכות שמירה על הנתיב והגנה על הולכי רגל פגעו בציון הכללי. גם רמת ההגנה לנוסע בצד הנהג הייתה בינונית.

גם הדגם ניסאן פרימסטאר (PRIMSTAR) קיבל ציון של 44%. הציון הושפע לרעה מחולשתה של המערכת המסייעת לנהג בשמירה על נתיב הנסיעה. לא נבדקו הגנה על הולכי רגל ורוכבי אופניים.

המאכזבים

ציונים של שניים ושלושה כוכבים שהיו נצפים לפני כעשור במבחני הריסוק, חזרו לככב במבחני הריסוק של הוואנים. עם ציון בטיחותי משוקלל של מתחת ל-40%, קשה להגדיר את הרכב כבטיחותי.

דגם טויוטה פרואייס (PROACE) קיבל ניקוד משוקלל של 37%, וציון בינוני ומטה בכל המבחנים שנערכו.

מספר דגמים של סיטרואן זכו בדירוג הברונזה. סיטרואן ג'אמפי (Citroën Jumpy) זכה לציון של 37%, סיטרואן ג'מפר (Jumper) זכה לציון משוקלל של 32%, וסיטרואן Relay זכה לציון של 32%. הנקודות החלשות הן בתחומים סיוע לנהג במניעת תאונה (שמירה על נתיב הנסיעה ושמירה על מהירות הנסיעה) והגנה על הנוסע לצד הנהג. הוואן האח, פיג'ו בוקסר (BOXER), קיבל ציון בטיחותי משוקלל של 33% בשל סיבות דומות.

גם הוואן אופל MOVANO נכלל בקטגוריית הברונזה, עם ציון משוקלל של 33%. הנקודות החלשות הן סיוע לנהג בשמירה על נתיב הנסיעה, שמירה על מהירות הנסיעה והגנה נמוכה על הנוסע לצד הנהג.

רנו מאסטר זכה לציון בטיחותי מאכזב של 29%. ציונים נמוכים של מערכות הסיוע וציון בינוני במבחן הריסוק עם רכב אחר, פגעו בציון של המאסטר. ההגנה על הולכי הרגל ורוכבי האופניים כלל לא נבדקה. הדגם שנבדק הוא מהדור השלישי, שנת ייצור 2022.

ניקוד בטיחותי משוקלל של פחות מ-20% משקף רכב שאינו מומלץ לרכישה, כהגדרת עורכי מבחני הריסוק. בקטגוריה זו נכלל רק ניסאן אינטרסטאר (INTERSTAR) שקיבל ציון משוקלל של 18% וציונים מאכזבים במרבית המבחנים הבטיחותיים.

לשפר את הבטיחות הפסיבית

מנהלי ה-Euro NCAP שעורכים את הבדיקות הבטיחותיות קראו ליצרני הוואנים להקדיש יותר מאמץ לשיפור בטיחותו הפסיבית של הרכב, ובעיקר לאבזר את הרכב המסחרי במערכות בטיחותיות מתקדמות שיגנו על חיי הנוסעים. יצרני הרכב בונים את הוואנים על פלטפורמות של רכב מסחרי, ולא על פלטפורמות של כלי רכב משפחתיים גדולים או דגמי MPV, למרות שחלקם מאפשרים להסיע שמונה או תשעה נוסעים. התקינה של כלי הרכב המסחריים פחות נוקשה, ולפיכך גם רמת הבטיחות בדרך כלל בסטנדרטים נמוכים יותר.

ארגון ה-Euro NCAP יצר סכימת בדיקות חדשנית שנועדה לעודד את היצרנים להתקין מערכות היי-טק בטיחותיות אקטיביות ברכב, שתכליתן למנוע תאונה. המערכות בקרת סטייה מנתיב ובקרת מהירות הן חלק מהן.

הסכימה ופרוטוקול הבדיקה של כלי הרכב המסחריים שונים מעט מאלה של כלי הרכב הפרטיים. במסחריות ניתן יותר עידוד להתקנת אבזור בטיחותי נדיב וניתן ניקוד לתכנון של הרכב כך שיתאים טוב יותר לממדיו של הרכב הפרטי (בעיקר לגובהו), זאת כדי להפחית ככל האפשר את מידת פגיעותו של הרכב הפרטי בתאונה פוטנציאלית.

 

למידע נוסף על דגמי הרכב

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן