מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה מסחריות
לעמוד קודם

מסחרית מחשמלת

חיסכון של 50% ויותר בעלויות הדלק והאחזקה של הרכב החשמלי

דוד יששכר |  
10/01/2018
זמן קריאה: 7 דק'

סוף שנת 2007. שי אגסי ועידן עופר מכריזים על מיזם עתידני שישנה לחלוטין את שוק הרכב בישראל - Better Place, המכונית החשמלית הראשונה שתכבוש את כבישי ישראל. תחזית המכירות הייתה אופטימית למדי. בבטר פייס העריכו שיוכלו להציף את כבישי ישראל ב-100,000 מכוניות בתוך מספר שנים, והכוונה הייתה להקים מערך של 500,000 נקודות הטענה לכלי הרכב החשמליים ברחבי הארץ, מלבד תחנות להחלפה מהירה של סוללות. המיזם השאפתני הבטיח לפטור אותנו מההתמכרות הבעייתית לדלק, להוזיל את עלויות התחבורה ולשפר את איכות האוויר. ריח של מהפכה נישא באוויר.

עד מהרה למדו אגסי ועופר (יו"ר חברת בטר פלייס) שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. סופה המר של בטר פלייס ידוע לכל. המיזם סבל מבעיות וליקויים רבים שגרמו לבסוף לקריסתו - החל בטווח נסיעה מוגבל (170 ק"מ לכל היותר) ובעלויות לא אטרקטיביות של רכישה ושימוש, וכלה בקבלת החלטות שגויה ובניהול גרוע. שלושה מיליארד שקלים ירדו לטמיון במיזם שהיה עשוי להפוך את ישראל לחלוצה בתחום המוטורי.

בזמן שבטר פלייס ניסתה לפרוץ לשוק הישראלי, הקים אילון מאסק מיזם דומה באמריקה בשם Tesla. כיום טסלה נחשבת מובילה בשוק המכוניות החשמליות. שני הדגמים האחרונים של החברה, Model S ו-Model X, הם רכבי פנאי-יוקרה שזכו להצלחה ניכרת. הדגם החדש של החברה, Tesla Model 3, יוצא לשוק האמריקני בימים אלה. מאות אלפי אנשים כבר הזמינו מראש את המכונית המשפחתית שמחירה נוח - $35,000. בארה"ב כמובן. שיווק המכונית מחוץ לארה"ב יחל ב-2018. טווח הנסיעה שלה גדול כפליים מזה של המכונית של בטר פלייס, כ-350 ק"מ, ויש לה יכולת האצה מדהימה מ-0 ל-96 קמ"ש ב-5.6 שניות.

  יצרנית הרכב הצרפתית רנו משקיעה מאמצים בכל פלח השוק של כלי הרכב המסחריים עם גירסה חדשה של ה-Kangoo Z.E. cargo van ועם אחיו הבכור, המאסטר הבכיר, .Master Z.E, שקיבל עתה ורסיה חשמלית  

מטסלה אפשר ללמוד שמכוניות חשמליות הן הטרנד החם ביותר כיום בעולם הרכב, והוא אינו פוסח גם על תעשיית המסחריות. מספר יצרנים כבר החלו לפתח ולייצר מסחריות חשמליות המבטיחות חיסכון ניכר באנרגיה.

אלא שטסלה אינה מסתפקת ברכבים פרטיים. החברה האמריקנית הודיעה על כוונתה להשיק בקרוב את Tesla Semi (טסלה סמי), משאית תובלה שמיועדת בעיקר לפלח השוק העירוני. המשאית צפויה להיות מושקת בשבועות הקרובים, ועדיין לא נמסרו פרטים טכניים חשובים על ביצועיה ומחירה. עם זאת ידוע שטווח הנסיעה ינוע בין 200 ל-300 מייל, כלומר בין 320 ל-480 ק"מ בין טעינה אחת לשנייה. מדובר בטווח נסיעה ברף התחתון של משאיות התובלה הכבדות, אך הוא מרשים מאוד לגבי משאית חשמלית.

שיתוף פעולה סיני-אמריקני

לא מכבר יצא לדרך מיזם משותף שאמור לספק פתרון יעיל ונקי לתובלה העירונית. הכוונה היא למסחרית בעלת הנעה חשמלית טהורה, המאפשרת תנועה מהירה, שקטה, נקייה וחסכונית בעיר הצפופה. חברת Chanje האמריקנית, שבסיסה בקליפורניה, נעזרת בהון אמריקני ובפתרון טכנולוגי שפיתחה בסין חברת FDG Electric Vehicles המתמחה במערכות הינע ובמערכות בקרה חשמליות.

V8070 הוא ואן מסחרי חדש שמייצרת Chanje. נתונים שמספק היצרן מלמדים שלדגם החדש יש טווח נסיעה של 160 ק"מ בין טעינה אחת לשנייה. אומנם אין זה טווח גדול בהשוואה לטווח הנסיעה שמתהדר בו הדגם האחרון של טסלה (לרכב נוסעים רגיל), אולם הוא אמור להספיק למשימות חלוקה עירוניות עם טעינת לילה ארוכה. התצרוכת האנרגטית של המנוע החשמלי היא רק בעת נסיעה. בעת שהרכב עומד ברמזורים, או בזמן פריקה והעמסה של סחורה, המנוע אינו צורך אנרגיה.

ההטענה של המצברים היא 7.2 קילו ואט, וקיבולת המצברים היא 70 קוט"ש. המצברים מותקנים ברצפת הרכב. מדובר בהספק חשמלי מכובד שנאגר במצברים בשעות שבהן הרכב אינו נמצא בפעילות.

המסחרית החשמלית כבדה מאוד, פרי מצברי הליתיום שבקרבה. משקלה הכולל מגיע ל-7,500 ק"ג, וכושר ההעמסה שלה מגיע רק ל-2,720 ק"ג. חלל המטען נדיב, ונפחו 16.4 מ"ק.

  מטסלה אפשר ללמוד שמכוניות חשמליות הן הטרנד החם ביותר כיום בעולם הרכב, והוא אינו פוסח גם על תעשיית המסחריות. מספר יצרנים כבר החלו לפתח ולייצר מסחריות חשמליות המבטיחות חיסכון ניכר באנרגיה 

החיסכון התפעולי נובע בעיקר מהפער בין השימוש בסולר לבין השימוש בחשמל. חיסכון נוסף מושג בזכות מערכת שמאפשרת מיחזור של אנרגיית הבלימה בעת שהנהג מבצע בלימה או בעת שהמנוע בולם את הרכב בירידה. להערכת יצרנית הרכב, אפשר לחסוך עד 70% בהוצאות תחזוקה ותדלוק.

למסחרית החדשה הנעה אחורית באמצעות שני מנועים מקוררי נוזל בעלי הספק מרבי של 198 כ"ס ומומנט מרבי של 77.9 קג"מ. שני הנתונים המדהימים האלו מגיעים מהמנועים החשמליים העוצמתיים, וההגעה לפסגת המומנט מהירה מאוד, כיאה להנעה חשמלית. היצרן מתפאר שהרכב מסוגל לטפס במדרון של 30 מעלות. מהירותו המרבית היא 130 קמ"ש ותצרוכת האנרגיה היא 50 MPGe.

המכוניות ישווקו ויתוחזקו על ידי קבוצת ריידר (Ryder), שהיא אחת מקבוצות הלוגיסטיקה הגדולות בצפון אמריקה. ריידר תרכוש עוד השנה מכוניות מסחריות של Chanje לציי הרכב שלה, ותאפשר ללקוחות לשכור מכוניות חשמליות כדי להתנסות בהן. "החלפה של משאית דיזל אחת בכלי רכב חשמלי תחסוך פליטות CO2 כמו ספיגה שנתית של 20 דונם יער", נמסר בהודעה לעיתונות של ריידר.

מייסדי Chanje הציבו לעצמם יעד להאיץ את המעבר של ציי רכב גדולים לתחבורה נקייה. לשם כך חברה החברה ל-FDG הסינית, שהעניקה את הידע בייצור מכוניות חשמליות ואף תייצר בסין את הדגמים הראשונים שישווקו בארה"ב. החברה מחפשת כעת אתר לייצר בו את המכוניות.

צמד מסחריות מבית רנו

גם בחברת רנו מבינים שהרכב החשמלי עתיד להיות נדבך חשוב בתובלה המסחרית העירונית. הקבוצה מרחיבה בהתמדה את מערך הרכבים המסחריים החשמליים, ואף חשפה את המאסטר החשמלי החדש עם טווח נסיעה של 200 ק"מ.

רנו זכתה להצלחה נאה עם מכוניות חשמליות, בעיקר עם הדגם ZOE. עכשיו משקיעה יצרנית הרכב הצרפתית מאמצים בכל פלח השוק של כלי הרכב המסחריים עם גירסה חדשה של ה-Kangoo Z.E. cargo van (רנו קנגו חשמלי) ועם אחיו הבכור, המאסטר הבכיר, .Master Z.E, שקיבל עתה ורסיה חשמלית.

  השר הצרפתי לאיכות הסביבה, ניקולאס הולו, הכריז לאחרונה על תוכנית חדשה לאיסור שימוש בצרפת במכוניות עם מנועי בעירה פנימית, בנזין ודיזל, החל ב-2040. במקומם יימכרו רכבים בעלי מנועים חשמליים בלבד. בבריטניה הודיעו על תוכנית דומה  

רנו אישרה שהקנגו החדש יקבל סוללת ליתיום חדשה, שתספק טווח נסיעה מוגדל בשיעור של 50%. לסוללה החדשה יש קיבולת של 33 קילוואט. קיבולת דומה תסופק למאסטר החשמלי החדש, שהוא גדול וכבד בהרבה מהקנגו. ברנו טוענים כי הצליחו להגדיל את טווח הנסיעה של הרכב מ-170 ק"מ ל-270 ק"מ בטעינה יחידה. מבחן זה בוצע בהתאם למאפייני המבחון האירופי, המכונה NEDC. הנתון הזה לא מייצג במדויק את תנאי הנסיעה בשטח, אך הוא בכל זאת סביר כשמדובר בוואן עם מטען. השיווק של הדגם החדש יתחיל בסוף השנה באירופה. טרם פורסם תג המחיר שלו.

בשל גודלו ומשקלו של המאסטר, טווח הנסיעה שלו במסלול ה-NEDC האירופי הוא 200 ק"מ לטעינה יחידה. השיווק של הדגם החדש מתחיל בימים אלה באירופה.

רנו ציינה מספר שימושים לוואן החשמלי החדש. הייעוד העיקרי של גירסה חשמלית זו של המאסטר הוא ציים המפעילים את שירותי ההפצה בעיר, וכן עיריות גדולות ורשויות מקומיות. כושר ההעמסה של הוואן, הטווח המרבי וזמן הטעינה מותאמים לצרכים של לקוחות עסקיים בערים ובסביבותיהן.

מסחרית חשמלית מפתיעה של ניסאן

הוואן החשמלי של ניסאן מוצע למכירה בבריטניה כבר משנת 2014. הוורסיה החשמלית, Nissan e-NV200, מוצעת עם טווח נסיעה מהדור הקודם של 170 ק"מ, וזאת על פי מבחני ה-NEDC. בדומה ל-V8070, רכב זה ממחזר אנרגיה המושקעת בבלימה. הוא מצויד במערכת תכנון מסלול מתקדמת, שמציעה את המסלול היעיל ביותר מבחינה אנרגטית לפי פרמטרים שקובע הנהג.

 

 

הרכב מצויד במערכת מתקדמת בשם CARWINGS. המערכת מציגה את כמות האנרגיה הדרושה עד ההגעה ליעד, מפקחת על מצב הסוללה, מציגה את תחנת ההטענה הקרובה ביותר ועוד.

זמן הטעינה של הסוללה בחיבור רגיל הוא כ-12 שעות, ובין 4 ל-8 שעות כאשר מחברים התקן מיוחד לשקע. בתחנות ההטענה הייעודיות שפזורות ברחבי בריטניה אפשר להטעין כ-80% מהסוללה בחצי שעה. בניסאן טוענים שרכב זה חוסך עד 60% מעלויות האנרגיה ועד 40% בעלויות התחזוקה.

גודל תא המטען הוא 4.2 מ"ק וכושר ההעמסה הוא 770 ק"ג. תג המחיר של הדגם הבסיסי בבריטניה הוא 17,256 £.

בריטניה וצרפת מתכוננות לאפס פליטה

הרכב החשמלי הוא כבר עובדה בשטח, והוא כאן בשביל להישאר. אחרי קצת יותר ממאה שנים של רכבים המונעים בבנזין ובדיזל, נראה שבעוד קצת יותר משני עשורים הם ייעלמו מהעולם. השר הצרפתי לאיכות הסביבה, ניקולאס הולו, הכריז לאחרונה על תוכנית חדשה לאיסור שימוש בצרפת במכוניות עם מנועי בעירה פנימית, בנזין ודיזל, החל ב-2040. במקומם יימכרו רכבים בעלי מנועים חשמליים בלבד. בבריטניה הודיעו על תוכנית דומה, וגם כאן נקבעה שנת היעד 2040. לא נתפלא אם מדינות נוספות יצעדו בעקבותיהן, עם הכרזות דומות לטובת רכבים בעלי אפס פליטה.

עדיין לא ברור אם הוצבו יעדים יומרניים מדי או יידרשו דחיות נוספות בעתיד. מה שברור הוא שלא כל מדינות העולם ירצו ויוכלו לעמוד ביעד השאפתני. מחקר עדכני של ארגון BNEF קובע, שב-2040 54% מכלי הרכב שיימכרו יהיו חשמליים, וחלקם של כלי הרכב החשמליים (EV) על הכבישים יהיה 33%. תחזית זו מבוססת על הכדאיות הכלכלית של השימוש בכלי רכב חשמליים לעומת מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית, ובכללה ההנחה שהמדיניות הקיימת לעידוד שימוש בכלי רכב חשמליים תימשך עד למועד פקיעת תוקפה. תחזית זו איננה כוללת שימוש באמצעים נוספים.

תעשיית הרכבים החשמליים הולכת ומתפתחת, ובחברות הרכב מבינים שיש להסתגל לשינוי. חברת וולוו הודיעה לאחרונה שמשנת 2019 יוצעו כל דגמי החברה, מלבד מנועי בעירה פנימית, בגירסאות עם מנוע חשמלי. בוולוו טוענים שזהו צעד היסטורי המסמן את הסוף של מכוניות שהיו להן גירסאות עם מנועי בעירה פנימית בלבד. אבל וולוו איננה היחידה כמובן. יצרניות נוספות הולכות בעקבות המהפכה הנקייה, מתוך ידיעה ברורה שמדובר בשיטת ההנעה של הרכבים בהמשך המאה הנוכחית. מי שיהיה שם ראשון יזכה לבכורה טכנולוגית, ולמכירות. כולם מן הסתם רוצים להיות שם

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן