מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה מראיין
לעמוד קודם

ריאיון עם צבי נטע

מה חושב הבעלים והמנכ"ל של קבוצת מכשירי תנועה על מותגי הרכב שאיבדה הקבוצה ועל ייבוא מותגים סיניים, ואיך הוא מסביר את העלייה ברווחיות של יבואני הרכב בשנים האחרונות

יוני קלרמן |  
14/09/2022
זמן קריאה: 6 דק'

הריאיון האחרון שלי עם צבי נטע התקיים לפני יותר מעשר שנים, שבמהלכן עברו על קבוצת מכשירי תנועה, שצבי נטע הוא הבעלים והמנכ"ל שלה, שינויים רבים: נכון לעכשיו, מיבואנית של כמה מותגי מכוניות - דודג', קרייזלר, ג'יפ, פורשה וסוזוקי - היא נהפכה ליבואנית של מכונית נוסעים אחת בלבד, סוזוקי.

באותה תקופה הייתה מכשירי תנועה גם יצרנית רכב. היא ייצרה במפעלה בנצרת את ג'יפ סופה והנ"נ אביר, אלא שגם פעילות זו הסתיימה. לעומת זאת הצטרף למערך הדגמים של החברה מותג חשוב - מותג המשאיות והאוטובוסים הגרמני מאן.

מסביר נטע: "גם אז וגם היום היו לנו כמה תחומי פעילות. ייבוא מכוניות היה רק אחד מהם. מאז שנות ה-80 אנחנו מייבאים צמיגים, בעיקר את מותג ברידג'סטון, וצמיגים נוספים מסין. זו זרוע בעלת משמעות רבה מאוד מבחינתנו. הזרוע השלישית שלנו היא ייבוא של ציוד מכני והנדסי, ובתחום זה אנחנו נמצאים כמעט מאז שהחברה נוסדה, בתחילת שנות ה-50.

"המותגים התחלפו באופן טבעי עם הזמן. כיום אנחנו מייבאים ציוד עבודות עפר של מותג לי גונג הסיני וטרקטורים חקלאיים מתוצרת קובוטה. עקב הגידול העצום בתחום הבנייה, ועקב כך ציוד לבנייה, גם התחום הזה גדל מאוד. אם לא היו בעיות אספקה, הוא היה גדל עוד יותר. רק לאחרונה הגדלנו את שטח המוסך שלנו בצומת ראם פי שלושה.

"התחום האחרון שבו אנו עוסקים הוא ייבוא משאיות ואוטובוסים של מאן. גם שוק זה גדל מאוד בעקבות השגשוג בענף הבנייה. כל התחומים שלנו הם בשווקים שגדלים באופן טבעי, ואנחנו גדלים איתם.

"שינוי נוסף חל לפני מעט יותר מעשור - הפרדה בין הפעילות העסקית לתחום הנדל"ן. גם התחום הזה נמצא בגידול ופריחה (לאחרונה בנתה החברה מרכז גדול מאוד במשולש שורק, סמוך למרכז של מאן). השינוי הגדול הוא שיצאנו מתחום התעשייה, שבו היינו פעילים 50 שנה."

 

 

אתה מצטער על מותגי הרכב שאיבדתם?

"על קרייזלר לא כל כך, כי ה'חתונה' בין פיאט לקרייזלר בחו"ל לא הגדילה בהרבה את נתח השוק של שתי החברות בארץ. לגבי פורשה, בשנים שייבאנו את המותג, היה הרבה ייבוא אישי, והיינו צריכים לבצע הרבה השקעות. התחלנו עם פורשה מוקדם מדי."

השינוי המהותי בענף הרכב בשנים האחרונות הוא ייבוא מותגים סינים. אצלכם לא רואים עדיין פעילות בתחום זה.

נטע: "יש לנו פעילות ענפה למדי מול יצרנים סינים בתחומים ציוד לעבודות עפר וצמיגים, ואנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים גם בתחום הרכב. בתחום הרכב הפרטי יש לנו קשרים עם ספק מסוים בסין, אבל הוא טרם התחיל לשווק לשוק האירופי.

"בתחום האוטובוסים, אנו עובדים עם חברת CRRC הסינית. בארץ כבר נמצא אוטובוס אחד חשמלי שלה, ואנו מתכוונים לגשת איתו למכרז הבא של אגד. יש לנו בארץ גם שני אוטובוסים דיזל של חברה סינית אחרת, FTBCI."

מה לגבי רכב חשמלי? כיום ההיצע שלכם כולל רק דגם היברידי מתון של סוזוקי, ואף לא מכונית שהיא 100% חשמלית.

"לפני שנה הבאנו לניסוי מסחרית חשמלית של מאן, אבל כמו בהרבה תחומים בענף, יש כרגע בעיות באספקה. כיום מאן לא מספקת לנו מסחריות בגלל הביקוש באירופה, שם החוק מחייב למעשה את היצרנים לספק רכב חשמלי כדי להוריד את רמת הפליטות הממוצעת. נוסף על כך אנחנו מתחילים לעבוד עם חברה גרמנית שמייצרת משאיות בינוניות חשמליות, ונתחיל לייבא אותן בעתיד הלא רחוק.

"מבחינת סוזוקי, נכון שהיא לא מהמובילות בתחום הרכב החשמלי, אבל אין לה ברירה אלא להיכנס לתחום בעבור השוק האירופי. אני מאמין שעד 2025 יהיו גרסאות חשמליות של מרבית הדגמים של סוזוקי. החברה מייצרת כבר היום דגם חשמלי לשוק האסיאתי, ומבחינתנו הדגם הראשון של סוזוקי חשמלית לחלוטין הוא דגם בגודל של הבאלנו, שישלים לנו את הפער בין הסוויפט לבין הקרוסאובר. אני מעריך שהוא יגיע לארץ בשנת 2024.

"אגב, העובדה שלסוזוקי אין עדיין רכב חשמלי לא ממש פוגעת בנו בינתיים. האנשים שבאים לאולמות התצוגה שלנו לא מחפשים רכב חשמלי. התחום החשמלי בישראל מתקדם לאט למדי. המכוניות עדיין יקרות, והממשלה מתכוונת לייקר אותן על ידי העלאת המיסוי. אין עדיין דרישה חוקית אצלנו לייבא רכב חשמלי, בניגוד למגמה באירופה, שם יש מדינות שקבעו ש-40% מהייבוא חייב להיות חשמלי, ומדברים על זה שעד 2030 כל צי הרכב יהיה חשמלי."

למה אצלנו זה לא קורה?

נטע: "זה עניין פוליטי. מצד אחד, אין אף מפלגה ששמה אצלה על האג'נדה לקדם את התחום הזה. אצלנו לא ממהרים. מצד שני, חילופי הממשלות התכופים לא מאפשרים לבצע מדיניות. לפחות בתחום הרכב הציבורי, יש מדיניות של חישמול. חצי מהאוטובוסים החדשים חייבים להיות חשמליים.

"כל הטיפול בנושא החשמל בארץ פועל בקצב איטי. גם נושא החשמל הסולרי מתעכב. באירופה, שם יש הרבה פחות שמש מאשר אצלנו, הנושא הזה מתפתח במהירות. לדעתי היו חייבים לקדם חקיקה שמחייבת כל בניין חדש שנבנה בארץ להיות מסוגל להפיק חשמל.

"השנה בנינו שלוש תחנות כוח: אחת על הגג של המרכז שלנו בצומת ראם, אחת בחיפה ואחת על הבניין של מאן במעוין שורק. אנחנו מוכרים חשמל לחברת החשמל, וזה הפך להיות מקור הכנסה אצלנו."

 

 

נחזור לעולם הרכב. עד מתי יימשך לדעתך המצב הנוכחי?

"יש ציפייה בקרב יצרני הרכב בחו"ל שאיתם אנו עובדים, שבחודשים הקרובים יתחיל שיפור מסוים בענף. אבל גם בשנה הבאה הם לא יצליחו לספק את הכמויות שסיפקו ב-2019. התלות של יצרני הרכב בספקי משנה גדלה מאוד בשנים האחרונות, ובעיות ייצור אצל הספקים פוגעות ביכולת הייצור של יצרני הרכב.

"גם בעיית ההובלה עדיין מקשה על הענף לחזור למצב הקודם. חברות ספנות רבות, שבתחילת משבר הקורונה לא יכלו למלא אוניות, השביתו חלקים מהצי שלהם, וחלק גדול מהאוניות שהושבתו עוד לא חזרו לשירות."

מה לגבי השוק בישראל?

"כמו במרבית העולם, השוק הנוכחי לא משקף את הביקוש, אלא את ההיצע. אני מעריך שהשוק השנה יגיע לכ-260,000, ומאמין שבשנה הבאה הוא יתחיל לחזור לרמות הגבוהות שלו."

הרווחיות של יבואני הרכב נפגעה?

"נהפוך הוא. הרווחיות של היבואנים גדלה מאוד. במקום שיעור רווחיות היסטורי של כ-2.5%, היא כמעט הכפילה את עצמה בשנים האחרונות. יש לכך כמה סיבות. הראשונה היא ההתחזקות של השקל. נוסף על כך, אני למשל הפסקתי למכור לחברות ליסינג, כי שם הרווחיות נמוכה יותר.

"אבל הרווחיות נובעת לא רק ממכירת מכוניות, אלא גם משירות וחלפים. אם בעבר הרחוק מוסך מרכזי לא תרם לרווחי החברה, ולפעמים אפילו פגע בהם, כיום התחום רווחי. לפני מספר שנים היה בבעלותי מרכז שירות אחד, והיום יש לי שישה, והם רווחיים. המחזורים גדלו, והיעילות של המכונאים עלתה, הרבה בגלל הכניסה של המחשבים לרכב. אם לפני מספר שנים המוסכים עבדו ביעילות של 50%, היום הם עובדים ביעילות של 80-70 אחוזים.

"תרומה נוספת לרווחיות נובעת מהקטנת המלאי. בגלל עודף ביקוש, כל המכוניות מכורות כמעט מראש. בשנים עברו, כשמכרתי 14,000 מכוניות בשנה, היה לי מלאי של כ-2,000 מכוניות שאותו הייתי צריך לממן. היום אני מוכר בסביבות 12,000 מכוניות בשנה, ויש לי במלאי 40 מכוניות. זה חיסכון ניכר. תחשוב איזו השפעה יש לזה על חברה שמוכרת 40,000 מכוניות בשנה.

"תחום רווחי נוסף הוא פחחות וצבע. היום הלקוח העיקרי הוא חברות הביטוח, ולהן אין אינטרס להוזיל מחירים. גם מחירי החלפים עלו, דבר שתרם כמובן לרווחיות."

אילו שינויים אתה צופה בענף הרכב בשנים הקרובות?

"השינוי העיקרי הוא כמובן חישמול, שיביא עימו שינויים אחרים. למשל, לא יהיה צורך בטיפולים כמו במנועי בעירה פנימית. מצד שני, בטוח ימשיכו להתרחש תאונות. יכול להיות שיהיו פחות תאונות בזכות מערכות הבטיחות המתקדמות, אבל כשתהיה תאונה, התיקון יהיה הרבה יותר יקר, כי החלקים נעשים מורכבים יותר. פעם פגוש היה רק פגוש, היום בפגוש הקדמי של סוזוקי למשל יש רדאר ומצלמה, והמחיר שלו גבוה הרבה יותר.

"אני גם מאמין שנראה הרבה יותר מכירות דרך האינטרנט, כמו בטסלה. יש כבר כמה יבואנים בארץ, ואני בהם, שבונים עכשיו מערכות כאלה. זה יפחית את הצורך באולמות תצוגה ויחסוך כסף. מספיק שיהיה אולם תצוגה אחד לאותם אנשים שרוצים להרגיש את הרכב לפני שהם קונים אותו.

"יש שלושה דברים שלא ישתנו במכוניות, לפחות עד שהן יתחילו לעוף: הן תמיד יצטרכו גלגלים, מושבים ומולטימדיה. בעוד עשר שנים העלות של מערכות המידע, הבידור והשליטה תהיה יקרה יותר מכל דבר אחר ברכב."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן