מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משאיות
לעמוד קודם

בודקים לפני שנוסעים

התחזוקה השוטפת של המשאית צריכה להיעשות תוך היצמדות להנחיות היצרן. פעולות יומיות פשוטות נועדו לשפר את רמת התחזוקה ולאתר תקלות קלות שעלולות להיהפך לתקלות רציניות ויקרות

יצחק דוידוף |  
14/08/2025
זמן קריאה: 7 דק'

משאית היא מכונה מורכבת, עם עשרות מערכות גדולות, מאות רבות של מערכות משנה ואלפי רכיבים שמרכיבים את הפזל הגדול שהוא משאית מודרנית. בתווך נמצאים חברת התובלה והנהג, שבמסגרת התחזוקה השוטפת נדרשים לעקוב אחר כל הרכיבים, בדרך כלל בסיוע ממוחשב.

תחזוקה של משאית כבדה אינה רק שמירה על פעילותה אלא הבטחת בטיחות וצמצום זמני השבתה שפירושם חיסכון בכסף. כדאי ליצור בקרב הנהגים מודעות לדיווח על 'חשד לתקלה'. הכוונה להקשבה לרעשים חריגים ולתחושות שאינן רגילות. יש לעודד את הנהגים להקשיב לרעשים חריגים כגון חריקות, נקישות, שריקות או זמזומים, ובד בבד לשים לב לתחושות לא רגילות בהיגוי, בבלמים או בנסיעה. כל שינוי כזה צריך להדליק נורה אדומה, על הנהג לדווח עליו, וכמובן צריך לבצע את הבדיקה המתאימה.

בשלב הבא יש לעקוב אחר לוח הזמנים של התחזוקה המומלץ של היצרן: זו מפת הדרכים העיקרית למשימות חיוניות כגון החלפת שמן, החלפת מסננים ובדיקות. אסור לדלג על העבודות האלו או לעכב את ביצוען.

מסנני אוויר נקיים

מסנני אוויר מלוכלכים מגבילים את זרימת האוויר ומפחיתים את ביצועי המנוע. יש להחליף אותם לפי המלצות היצרן. המסננים, ובכללם מסנני שמן מנוע, מסנני מערכת דלק ומסנני צריכת אוויר, מגנים על המנוע באופן ישיר ועקיף. לכן הם מצריכים ניטור והחלפה תכופים יותר.

כל מסנן ברכב, ללא קשר למערכת שהוא מגן עליה, נועד ללכוד חלקיקים ופסולת לפני שהם מגיעים למערכת. ניהול מערך החלפת המסננים הוא חלק בלתי נפרד מתוכנית התחזוקה המונעת של כל צי תובלה. העדכונים לגבי תהליכי התחזוקה מוכתבים על ידי התקדמות הטכנולוגיה, ובעיקר שיפור באיכות של הנוזלים, השמנים והפילטרים.

המסננים במשאיות כוללים את המערכות האלו: שמן מנוע, דלק, כניסת אוויר למנוע, אוורור בית הארכובה, פליטות, אוויר בתא הנהג, מערכות הידראוליות, הילוכים, מערכות נוזל קירור ועוד. עשויים להיות עשרות מסננים למערכות מגוונות בכל משאית. כולם חיוניים לסינון תקין בכל מערכות הרכב, וחלקם מנוטרים ומוחלפים בתדירות גבוהה יותר מהשאר. היצרן קובע את התדירות, עם המלצות מיוחדות למשאיות שפועלות בתנאים קשים במיוחד.

אשר לתפקידם של הנהגים בתחזוקה השוטפת, עליהם לבדוק באופן קבוע את מפלסי הנוזלים: שמן מנוע, נוזל קירור, נוזל בלמים ונוזל הילוכים. הם צריכים להיות ברמות ספציפיות, ויש לבדוק אותם לפני כל נסיעה ולהוסיף את החסר לפי הצורך.

 

 

צמיגים

צמיגים הם הרכיב הבטיחותי החשוב ביותר ויש לבדוק אותם ביסודיות: לחפש בלאי לא אחיד, לבדוק את עומק הדריכה של הסוליה ולאתר כל סימן לנזק. על הנהגים לשמור על לחץ אוויר תקין בצמיגים. יש לכך חשיבות הן לבטיחות, הן לחיסכון אופטימלי בדלק והן להארכת חיי הצמיגים.

הצמיגים הם 'נקודת לחץ'. הם המפגש של המשאית עם הכביש. שמירה על ניפוח תקין של הצמיגים היא אחת הפעולות היעילות התפעולית החשובות ביותר שעליהן הנהג יכול לפקח ולשלוט. המטרה היא שהצמיגים יתגלגלו באופן חסכוני ככל האפשר כדי להפיק מהם את המרב ולחסוך דלק.

ניפוח נכון קשור גם להפחתת התנגדות הגלגול שנוצרת על ידי הצמיג. התנגדות לגלגול היא האנרגיה שהצמיג צורך בזמן גלגול בעומס. חום נוצר על ידי דפנות הצמיג והדריכה כאשר הצמיג מתגמש בעת גלגול. אפשר להשיג התנגדות מינימלית בין הצמיג למשטח הכביש אם בצמיג נשמר לחץ האוויר האופטימלי (ב־PSI) שציין היצרן לכל דגם של צמיג.

באופן כללי, לחץ אוויר נמוך מדי פוגע בביצועי ההתנגדות לגלגול ומשפיע לרעה על שחיקת הצמיגים ליד קצה המשטח. לחץ אוויר גבוה מדי עשוי לשפר מעט את ההתנגדות לגלגול, אך פוגע בסוליית הצמיג (בלאי מואץ במרכז הסוליה).

בדיקת בלמים

חשוב לבדוק את הבלמים בבדיקה חזותית, לאתר בלאי ולהקשיב לרעשים חריגים. הבלמים צריכים להיבדק על ידי מכונאי מוסמך באופן קבוע. הנהג גם יכול לתרום את חלקו באמצעות הקשבה לרעשי שחיקה, תנועה מוגזמת של דוושת הבלמים או רעידות בעת בלימה.

הבדיקה המומלצת מתחילה לפני הנסיעה, החיונית לנסיעה בטיחותית בכביש. יש להחנות את המשאית על משטח ישר ולהפעיל את בלם החניה. יש לחסום את הגלגלים עם סטופרים (לצרכי בטיחות), במיוחד אם המנוע צריך לפעול לצורך בדיקות מסוימות. בשלב הבא יש לעיין במדריך שסיפק היצרן למשאית. נהלים ומפרטים ספציפיים עשויים להשתנות לפי סוג המשאית ומערכת הבלמים שמותקנת.

בדיקות עיקריות:

בבדיקה ויזואלית של הצמיגים אפשר לזהות בעיה בבלמים. הסימנים הם בלאי שאינו אחיד, סדקים, חתכים, בליטות וכו'. בבדיקה של תופי הבלמים/צלחות יש לנסות לאתר סדקים, קרעים, בלאי מופרז וזיהום שמן.

בבדיקה של רפידות הבלמים, יש לוודא שיש להן את העובי המינימלי לפי הוראות היצרן. יש לבדוק קיומם של סדקים, בלאי גדול מדי או מגע לא אחיד. בתאי בלמים/קליפרים, יש לחפש נזילות, נזקים או חלודה. מומלץ לבדוק אם יש תנועה חופשית של רכיבים.

במערכת הפניאומטית יש לחפש דליפות, שפשוף או נזק, ולוודא שהצנרת מעוגנת לרכב. גם בחיישני ה־ABS והחיווט מומלץ לבדוק אם יש נזק או בלאי. חשוב לבדוק את מערכות האוויר הראשונית והמשנית ללחץ מספק. יש להקשיב לדליפות אוויר.

את בלם החניה יש לשחרר ולהפעיל. יש לבדוק שהוא מחזיק את המשאית באופן מאובטח.

הבדיקה הבאה היא של בלמי השירות. יש ללחוץ בחוזקה על דוושת הבלם והקשיב לרעש או לפעימה. יש לבדוק את גובה הדוושה, ולוודא שמירה על כיוון הנסיעה.

בבדיקה של 'גרירת בלמים' יש לשחרר את דוושת הבלמים לסובב את הגלגלים. הגלגלים צריכים להסתובב בחופשיות.

יש לבצע כל בדיקה ספציפית של מערכת בלמי האוויר כפי שממליץ היצרן.

 

 

לפני היציאה לדרך

הנהג חייב לוודא שכל האורות החיצוניים - פנסים, פנסים אחוריים, פנסי איתות ופנסי סיכון - פועלים כהלכה.

מומלץ לבדוק את המצבר באופן קבוע ולהחליף לפי הצורך, במיוחד כשהוא מתחיל להזדקן.

בדיקת תיבת ההילוכים היא נושא רגיש, בין שהיא ידנית ובין שהיא אוטומטית. מומלץ להקשיב לרעשים חריגים כפי שהם נשמעים בעת העברת הילוכים, ולאתר שחיקה. אם עולה הצורך כשאי לבדוק אותם במוסך מוסמך, רצוי מכון שעיקר עיסוקו בתיקון ושיפוץ של ממסרות.

חובה לבדוק את התקני הגרירה, הנושאים משקל של עשרות טונות, בין שהם תומך (סמי־טריילר) עם צלחת גרירה ובין שהם משאית גוררת (פול־טריילר).

עבודה תקינה של הצלחת אמורה לאפשר ריתום נכון ובטוח בין התומך לנתמך. קצין הבטיחות והנהג צריכים לדעת לזהות תקלות בצלחת הגרירה. הצלחת איננה מצריכה עבודת תחזוקה רבה (בעיקר הסרת הגריז הישן מעל פני הצלחת, הוספת גריז חדש ובדיקת מנגנון הנעילה), אך אסור להתעלם מהבדיקה הבטיחותית או לוותר עליה.

יצרני צלחות הגרירה טוענים שעל הנהג להבין את עקרון העבודה של התקן הגרירה שעימו הם עובדים, כך שיידע לתפעל אותו באופן נכון ובטוח. הדבר נכון גם לגבי וו הגרירה האפוץ של המשאית. יש לבדוק את הלמות של התקן הגרירה, סדקים, חיבור לשלדה, כפות אוויר לבלמים, חיבורי חשמל וחיבורי ABS.

טיפים נוספים לתחזוקה

חשוב לשמור על ניקיון המשאית. הסיבה היא שקל יותר לבדוק משאית נקייה ולחשוף תקלות אפשריות. על הנהג לשטוף אותה בקביעות ולשים לב לאזורים כגון המרכב התחתון והשלדה. חשוב להשתמש בחלקים ובנוזלים איכותיים. השקעה באלה תאריך את חיי המשאית, תמנע בלאי מוקדם ותפחית את היקף התקלות.

הדרכת נהגים: מנהל הצי/קצין הבטיחות צריך ללמד את הנהגים לבצע משימות תחזוקה בסיסיות ולזהות בעיות פוטנציאליות. מומלץ לעודד אותם לדווח על כל בעיה מייד.

שימוש בטכנולוגיה: למשאיות רבות יש כעת מערכות דיאגנוסטיקה משולבות שעשויות להתריע על כל מיני בעיות אפשריות. יש להכיר את המערכות האלו ולהשתמש בהן בשום שכל. משאיות כבדות מודרניות רבות מצוידות במערכות אבחון שכוללות למידת מכונה ובינה מלאכותית (AI), לפיכך הן יכולות להתריע על בעיות פוטנציאליות לפני שהן נהפכות לבעיות של ממש שעלולות להשבית את הרכב. כמו כן מערכות טלמטיקה עשויות לסייע לעקוב אחרי הביצועים וצרכי התחזוקה של צי המשאיות.

מעקב תחזוקה לאורך מסלול הנסיעה: מומלץ לשמור יומן לתיעוד של כל התחזוקה שבוצעה על כל משאית, כולל תאריכים, נסועה ועבודות שנעשו בה. הדבר יסייע למנהל הצי במעקב אחר פעולות התחזוקה ובזיהוי של כל בעיה שחוזרת על עצמה. היומן ישמש גם נהגים נוספים שעשויים לנהוג במשאית.

על ידי ביצוע טיפים אלה אפשר לוודא שהמשאית תפעל באופן חלק ובטוח שנים רבות. כמו כן תחזוקה מונעת זולה יותר מהתמודדות עם תקלות גדולות ופחות מפריעה להתנהלות שבשגרה.

 

 

תחזוקת משאיות חשמליות

התחום הלוהט בשנתיים הקרובות הוא המעבר למשאיות חשמליות. אף אחד לא יודע באמת כיצד תיראה התחזוקה של המשאית החשמלית מכיוון שאין היסטוריה מספיקה. להלן נביא על קצה המזלג טיפים לתחזוקת משאית חשמלית, ונרחיב בנושא זה באחת הכתבות הבאות.

בבסיס התכנון ההנדסי מובא בחשבון שהמנועים, הממירים, המערכות ומרבית הרכיבים יחזיקו מעמד כל חיי הרכב וייבדקו רק בבדיקות תקופתיות. כיוון שכך, התכנון מיועד להבטיח שהכבלים לא יתחככו והמחברים לא ישתחררו או יתפרקו במהלך נסיעה. עדיין מוקדם מדי לומר אם יהיה צורך ליישם מרווחי שירות ספציפיים. רק בעתיד תהיה תשובה ברורה לכך.

רכיבים כגון מדחסי אוויר ומיזוג אוויר, משאבות הגה כוח ומשאבות נוזל קירור, לא יונעו על ידי מנועי בעירה פנימית, לכן יהיה צורך בפרוטוקולי תחזוקה חדשים למערכות אלו. רכיבי שלדה אחרים עדיין יצריכו תחזוקה ובדיקות רגילות, כפי שקובעים יצרני הרכב (OEM).

בכלי רכב חשמליים רוב התחזוקה התקופתית תהיה דומה לתחזוקה של הרכבים ה'רגילים' אלא שהטיפולים יהיו קצרים יותר ובעלות נמוכה בהרבה. בד בבד יתווספו בדיקות של מספר רכיבים חדשים:

סוללה: חיפוש אחר חיבורים פגומים/רופפים. הסוללה היקרה היא לב ליבו של הרכב החשמלי, וחייבים לבדוק את תקינותה בהתאם להנחיות היצרן. יש להיעזר ברכיבי הניטור שמספק היצרן.

מנוע ואינוורטר (מהפך): איתור נזילת שמן וחיבורים רופפים.

בקרים: איתור של חיבורים רופפים וקורוזיה.

כבלי מתח גבוה ומחברי חיווט: יש לבדוק קיומם של נזקים לכבלים, קורוזיה וחיבורים רופפים.

צמיגים: יש לבדוק אם יש בלאי יתר של הצמיגים עקב מומנט גבוה יותר בגלגלים.

ניתוק שירות ידני (MSD): יש לוודא את תקינות היחידה ולוודא שהיא מנטרלת את המערכת.

סרנים חשמליים: יש לבדוק את תקינותם בהתאם להנחיות.

התחזוקה והתיקון של הבלמים צפויים להצטמצם במידה ניכרת, שכן בלימה רגנרטיבית תעשה את רוב העבודה. יהיו גם כמה שינויים של נוזל הקירור שיידרש לסוללות ולבקרים. המרווחים נקבעים בהתאם לסוג המשאית ומאפייני הקירור הנדרש.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן