מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משאיות
לעמוד קודם

משאיות חשמליות בצמרת תחרות משאית השנה

שלושת הדגמים שעמדו על הפודיום בתחרות משאית השנה 2024 היו משאיות חשמליות, על טהרת הנעה חשמלית נקייה. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שמשאית חשמלית הוכתרה בתואר משאית השנה

יצחק דוידוף |  
14/03/2024
זמן קריאה: 6.5 דק'

ענף המשאיות נמצא בימים אלה במהפכה רבתי. אתגרים חדשים המשפיעים על ענף התובלה (דיגיטליזציה, דה-קרבוניזציה, יעילות תפעולית וכו') גורמים להפיכת חצר. הדיזל, שמלך בענף התובלה במאה השנים האחרונות בקירוב, עתיד לפנות את מקומו למשאיות חשמליות. יצרני המשאיות יודעים שהעניין בפתרונות של תובלה המבוססת על סוללות-חשמליות אינו ניתן למדידה. לקוחות פוטנציאליים נמצאים בכל מקום. חלקם זהירים, ומגבילים את עצמם להזמין מספר משאיות מצומצם לציים שלהם, מכיוון שהם רוצים קודם כל לצבור איתן ניסיון. אבל עם הפורטפוליו הגדל של יצרני המשאיות ושל פתרונות תשתית הטעינה, היעד של יצרני המשאיות המובילים באירופה הוא למכור 50% משאיות חשמליות מהנפח הכולל באירופה עד 2030. זאת בהחלט מטרה בהישג יד.

 

תחרות מחשמלת של משאית השנה

גולת הכותרת של תערוכת סולוטורנס (SOLUTRANS) שהתקיימה בליון שבצרפת הייתה הכתרת הזוכה בתחרות משאית השנה לשנת 2024. הרבה מאוד תקוות וחששות מלווים מדי שנה את יצרני המשאיות האירופים. כולם מעוניינים לזכות בתואר הנכסף, שמוסיף להם כבוד, מוניטין ומכירות. כדי להפיג מעט את המתח, הוחלט להודיע על הזוכים בתחרות כבר ביום פתיחת התערוכה, בטקס שבו השתתפו מרבית ראשי הענף שהגיעו מכל קצוות תבל. מאות אנשים השתתפו בטקס ההכתרה, בנוכחות בכירי ענף הרכב מהעולם.

צוות השיפוט הבינלאומי המקצועי (מכונה IToY) אמון על בחירת משאית השנה. על חבר השופטים מוטלת אחריות רבה ועליו להקפיד על אובייקטיביות - הכול בהתאם לכללי השיפוט.

לצוות השופטים בתחרות הייתה השנה משימה קשה במיוחד בקביעת הזוכים בשל התחרות הצמודה והרצון של יצרני הרכב להבליט את חידושיהם. הפעם נקבע צוות שופטים נפרד לכל אחת מהקטגוריות, והושם דגש ברקע המקצועי, בניסיון ובוותק של השופטים, כל אחד בתחומו.

צוות השופטים הורכב מ-24 עיתונאי רכב אירופים בכירים מ-24 מדינות באירופה, ממדינות מזרח אירופה ועד אירלנד במערב. שופטים הגיעו גם ממדינות סקנדינביה שבצפון ועד מדינות דרום היבשת. בצוות השופטים הבינלאומי עורכי מגזינים של ענפי התובלה וההסעות ועיתונאים בכירים המייצגים 24 מגזינים גדולים בתחום ההובלות מרחבי אירופה.

זו השנה ה-32 של התחרות השנתית של משאית השנה, והמגוון היה רחב: החל במשאיות חלוקה עירוניות קטנות בקצה האחד של הסקאלה וכלה במשאיות הכבדות ביותר, מונעות בחשמל או במימן, בקצה השני.

ארגון משאית השנה הבינלאומי הושק בשנת 1977. התקנון הנוקשה של התחרות מאפשר להעמיד לבחירה רק משאיות שהושקו ב-12 החודשים האחרונים שקדמו לפתיחת התערוכה. הפרס השנתי מוענק למשאית שתרמה את התרומה הרבה ביותר ליעילות התובלה בכבישים. מוערכים מספר קריטריונים מרכזיים, בהם חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, יכולת נהיגה, יעילות אנרגטית, 'טביעת רגל' סביבתית ועלות בעלות כוללת (TCO).

 

הזוכה: FH של וולוו עם הנעה חשמלית

עם ציון מנצח של 84 קולות, הטווח החשמלי הכבד של יצרנית המשאיות השוודית וולוו התמודד מול מתחרות ואתגרים קשים. השלישיה שהגיעה לצמרת התחרות הייתה כולה על טהרת המשאיות החשמליות. מלבד וולוו FH הגיעו לשלב הגמר מרצדס eActros 300/400 בעל קו הנעה חשמלי וסקניה 45S המבוסס על סוללה חשמלית.

החלטת חבר השופטים הסתמכה על מספר קריטריונים, בהם חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, יכולת נסיעה, יעילות אנרגטית, 'טביעת רגל' סביבתית ועלות בעלות כוללת (TCO).

בפעם הראשונה בתולדות פרס המשאית הבינלאומית של השנה, ששורשיו החלו ב-1977, זכתה בפרס זה משאית חשמלית בייצור סדרתי. יתרה מזו, ארבעה כלי רכב מתוך חמישה ברשימת פרס ה-ITOY של השנה הם דגמים חשמליים עם סוללות בעלות אפס פליטות מהצנרת. זו הוכחה שמעבר האנרגיה צובר תאוצה במגזר התחבורה, למרות שמערכת אקולוגית מאפשרת מתאימה ל-BEV עדיין לא קיימת באיחוד האירופי.

עיתונאי ה-ITOY שיבחו את הביצועים, התאוצה החלקה, השקט וההתנהגות נטולת הרטט של מערכת ההנעה החשמלית היעילה ביותר של FH Electric, המבוססת על שתיים או שלוש מכונות חשמליות בעלות הספק רציף של 330 או 490 קילוואט עם הטכנולוגיה העדכנית ביותר, דור הילוכים I-Shift. לא פחות מכריע בציון הזכייה של FH Electric להובלת מטען אזורית היה ההיצע העצום של תצורות סרנים לתומכים ולמשאיות קשיחות, הזמינות עם ארבע גרסאות של תאי נהג, והפורטפוליו המודולרי של מארזי סוללות - משניים עד שש - לפי משימת התובלה.

ג'אננריקו גריפיני, יו"ר חבר השופטים בתחרות משאית השנה הבינלאומית, אמר בטקס הענקת הפרס: "בעת הצגת FH החשמלית, וולוו משאיות סיפקה מגוון רכבים חשמליים חדישים בעלי סוללות, המתאים למגוון רחב של פעולות תחבורה." את הפרס היוקרתי קיבל רוג'ר אלם. לדבריו, לראשונה בהיסטוריה תעשיית התחבורה בחרה ברכב חשמלי לתואר משאית השנה, והדבר מייצג עידן חדש בתובלה, של מעבר לתובלה ללא פליטות.

זו הפעם הרביעית שדגם FH של וולוו נבחר למשאית השנה. וולוו FH הוא אחד הדגמים המצליחים ביותר בתעשייה אי פעם עם כמעט 1.4 מיליון משאיות שנמכרו ברחבי העולם.

וולוו FH Electric יכול לפעול במשקל כולל של 44 טונות. ייצורו החל בשנת 2022 במפעל של וולוו בגטבורג שבשוודיה, והייצור במפעל בגנט שבבלגיה החל בשנת 2023.

חטיבת המשאיות של וולוו הייתה היצרנית העולמית הראשונה שהחלה בייצור סדרתי של משאיות חשמליות כבר ב-2019, וכיום יש לה מערך חשמלי רחב עם שש משאיות חשמליות המיועדות להתמודד עם מגוון רחב של משימות תחבורה. וולוו מובילה את שוק המשאיות החשמליות הכבדות באירופה עם נתח שוק של 49%.

 

מרצדס eActros 300/400

לפודיום הזוכים בתחרות משאית השנה הגיע השנה גם הדגם eActros 300/400 מבית מרצדס. מדובר בסדרה של משאיות חשמליות וכבדות המיועדות להפצה בת-קיימה, ניטרלית מ-CO2 מקומי בסביבות עירוניות. משאיות אלו מוצעות בשתי גרסאות, eActros 300 ו-eActros 400, ומתאימות לדרישות של טווח ומטען.

חבר השופטים הבינלאומי התרשם במיוחד מהתכונות של הדגם, המאפשרות גמישות תפעולית. ל-eActros 300 טווח נסיעה של עד 220 ק"מ, ול-eActros 400 טווח של עד 400 ק"מ (תלוי בשטח ובעומס). נתונים אלה תואמים את קיבולת הסוללה: לשני הדגמים סוללות ליתיום-יון בעלות ביצועים גבוהים. ל-eActros 300 סוללה של 330 קוט"ש, ול-eActros 400 סוללה של 420 קוט"ש.

פרמטר חשוב נוסף הוא זמן הטעינה: מטעני Schnellladen (טעינה מהירה) DC יכולים להטעין את סוללות eActros 300 מ-20% ל-80% בתוך כשעה וחצי, ואת הסוללות של eActros 400 בתוך שעתיים.

עלויות התפעול נמוכות: למשאיות חשמליות יש עלויות דלק ותחזוקה נמוכות יותר ממשאיות דיזל. למנועים החשמליים יעילות מעולה בהשוואה למנועי דיזל, ועקב כך צריכת האנרגיה נמוכה יותר. למרות משקל הסוללות, כושר העמסת המטען של eActros 300 היא 7.49 טונות, ול-eActros 400 קיבולת מטען של 8.99 טונות.

חבר השופטים ציין לשבח גם את הטכנולוגיה של דגם eActros, המתקדמת מאוד, ואשר כוללת מערכת הנעה חשמלית מתוחכמת, בלימה מתחדשת ומגוון מערכות סיוע לנהג.

על ידי בחירה ב-eActros עסקים עשויים להפחית בהרבה את טביעת הרגל הפחמנית שלהם ולתרום לאוויר נקי יותר בערים. אפס פליטת CO2 מקומית תורמת לאוויר נקי יותר ולסביבה בריאה יותר. כמו כן המנועים החשמליים שקטים הרבה יותר ממנועי דיזל, ולכן דגמי eActros מותאמים היטב למשלוחים עירוניים. עסקים יכולים לשפר את תדמיתם ולהציגה כבת-קיימה וידידותית יותר לסביבה בזכות שימוש במשאיות חשמליות.

האחות הבכירה, דגם eActros LongHaul, המיועדת לתובלה ארוכת טווח, תשנה את שמה ל-eActros 600. הבכורה העולמית שלה מתוכננת לחודש אוקטובר הקרוב. הכינוי '600' נגזר מקיבולת הסוללה בקילוואט שעות, בדומה לאחיות העירוניות.

 

המשאית החשמלית של סקניה

מתמודד חשמלי נוסף בתחרות 'המחשמלת' של השנה היה סקניה S45, משאית המבוססת על סוללות חשמליות (BEV). הדור החדש זמין עם תא שינה R או S, והוא חלק מהמאמצים של סקניה לפתח מגוון דגמים במגוון משקלות וטווחי נסיעה, כדי להתאים את המשאיות לצרכי הלקוחות. המשאית הבכירה, עם סוללות בהספק של עד 624 קילו-ואט, מספקת את האמצעים לשינוי ממשי בכל הנוגע למשאיות חשמליות ולתפעול שלהן בפעילות אזורית לטווח ארוך.

הדור החדש של משאיות מבוססות סוללות מבית סקניה מבוסס על אבני יסוד קלסיות של החברה, ובהן מודולריות, קיימות וחיסכון תפעולי כולל עם פוטנציאל להתאים או אפילו לחרוג ממה שניתן לצפות ממשאיות קונבנציונליות. משאיות סקניה החשמליות העדכניות מלוות במלוא התמיכה של גורמים תפעוליים טכניים ושירותים שהופכים אותן לפתרונות מלאים, עם טעינה, כספים, ביטוח ותחזוקה - הכול במקום.

מובן שבמשאית שמיועדת לתובלה עירונית ואזורית אפשר להשתמש בפחות סוללות. המשאיות החדשות של סקניה עשויות לשמש כמשאיות קשיחות או תומכים, ואף להובלת מוצרי מזון בטמפרטורה מבוקרת. הטווחים משתנים לפי פרמטרים של משקל, תצורה וטופוגרפיה. לדוגמה, מתומך בתצורה 4x2 עם שש סוללות אפשר לצפות לטווח נסיעה של עד 350 ק"מ בין טעינות, עם מהירות ממוצעת של 80 קמ"ש בכבישים מהירים.

מסלולים קבועים, המספקים טעינה מתוכננת במחסן הביתי או ביעד, נוחים ביותר. גם 'טעינת הזדמנות' במהלך מנוחת החובה של 45 דקות של הנהג תגדיל מאוד את טווח הנסיעה היומי. יכולת הטעינה היא של עד 375 קילוואט, כלומר שעת טעינה תוסיף 270 עד 300 ק"מ לטווח. רמת תפוקת ההספק הרציפה לסקניה R45 או S45 היא 410 קילוואט (שווה ערך ל-560 כ"ס). הייצור הסדרתי של המשאיות החל ברבעון הרביעי של 2023.

אפשר להזמין את המשאיות החשמליות של סקניה תחילה כתומכים או משאיות בתצורה של 2x4 או 2x6. התומך מוצע עם מרחק סרנים של 4,150 מ"מ ונושא שש סוללות. לפיכך הוא ייהנה מהתקנות המיטביות שחוקקו באירופה בנושא מידות ומשקלות לרכב נקי. בסקניה מציינים שהתובלה החשמלית הכבדה יכולה להגיע לשילוב של עד 64 טונות, לפי השילוב המותר בחלק מהכבישים במדינות הנורדיות.

 

סרטון טקס ההכתרה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן