מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משאיות
לעמוד קודם

קו משאיות אוטונומיות מסחרי

לאחרונה הושק קו התובלה המסחרי הראשון של משאיות אוטונומיות בארה"ב, וכבר כעת ברור שהדבר יביא למהפכה של ממש, עם שינויים עצומים בכל הענף

דוד יששכר |  
12/06/2025
זמן קריאה: 0.5 דק'

באפריל 2025 השיקה חברת אורורה (Aurora) משהו שייהפך להיסטוריה תקדימית בארה"ב, ונהפכה למפעילה הראשונה שמציעה שירות מסחרי למשאיות אוטונומיות בארה"ב.

בימים שבהם מערכות המבוססות על AI נוסקות במהירות, לא פלא ששוק המשאיות האוטונומיות עתיד לצמוח מהר. להתקדמות הטכנולוגית המואצת מתווסף המחסור המתמשך והרחב בנהגים מקצועיים, שמורגש היטב במדינות רבות. השילוב של שני אלה הוא גורם מרכזי להפיכת המשאיות האוטונומיות לחלק בלתי נפרד מענף התובלה.

משאיות אוטונומיות (משאית ללא נהג) הן פתרון פוטנציאלי להגברת היעילות ולמענה לביקוש הגובר להובלת מטענים. החברות שמסקרות את הענף מעריכות ששוק המשאיות האוטונומיות העולמי יגיע לשווי של 1.74 מיליארד דולר כבר בשנה הנוכחית, ויוכפל בתוך זמן קצר. הסכומים האלו מלמדים על אימוץ וקידום מהיר של הטכנולוגיה.

אורורה השיקה בהצלחה את שירות התובלה האוטונומי המסחרי שלה בטקסס, לאחר שתיק הבטיחות שלה אושר בידי גורמי הממשל וגופי הבטיחות. חברת התובלה החלה במשלוחים סדירים ללקוחות בנהיגה אוטונומית בין דאלאס ליוסטון. נכון למועד כתיבת שורות אלה, מוצר הדגל של אורורה, Aurora Driver, גמע יותר מ-3,000 ק"מ ללא נהג.

אבן דרך זו הופכת את אורורה לחברה הראשונה שמפעילה שירות אוטונומי מסחרי עם משאיות כבדות בכבישים ציבוריים. אורורה מתכננת להרחיב את השירות ללא נהג שלה לאל פאסו שבטקסס ופיניקס שבאריזונה עד סוף שנת 2025.

אורורה הפעילה עד כה את משאיותיה במסלול זה עם נהגי בטיחות שישבו בתא הנהג. כעת, לאחר שבוצעו בהצלחה יותר מ-10,000 משלוחים ללקוחות, 'נהגי הבטיחות' (ישבו בתא הנהג רק למקרי חירום) הוסרו. בשלב הראשון תופעל רק משאית אוטונומית אחת במסלול, אך מנהלי החברה כבר הצהירו כי בכוונתם להוסיף כלי רכב במשך השנה.

Aurora Driver הוא מערכת נהיגה עצמית שמוצעת לראשונה בתובלה לטווח רחוק. תעשיית התובלה היא תעשייה של טריליון דולר בארה"ב עצמה. ענף התובלה בארה"ב, כמו באירופה, מתמודד עם אתגרים כגון אוכלוסיית נהגים מזדקנת ושיעורי תחלופה גבוהים, עלויות תפעול מרקיעות שחקים ונכסים שאינם מנוצלים מספיק. אלה מתעצמים מדי שנה, לפיכך הצעת הערך של נהיגה אוטונומית כפתרון שיציע קיבולת בטוחה ואמינה ללא השפעה על מקומות עבודה, אטרקטיבית ביותר בתעשיית התובלה.

בלב המערכת נעשה שימוש במערכת FirstLight lidar, שיכולה לראות הולכי רגל בחושך ממרחק של מאות מטרים ולחזות סכנות פוטנציאליות.

חברות התובלה שמשתתפות בהשקה הן Uber Freight, חברת טכנולוגיה ארגונית מובילה בשוק המפעילה לוגיסטיקה חכמה, ו-Hirschbach Motor Lines, חברת תובלה בבעלות ותיקה המספקת הובלה רגישה לזמן ולטמפרטורה. לשתי החברות היו פיילוטים מסחריים מפוקחים ארוכי שנים עם אורורה.

"כאשר Uber Freight ו-Aurora התאחדו לפני יותר מארבע שנים, יצאנו לשנות את עתיד הלוגיסטיקה, והיום עתיד זה כבר כאן", אמר ליאור רון, מייסד ומנכ"ל Uber Freight. "הובלת משאיות מסחריות אוטונומיות ללא נהג מאחורי ההגה היא צעד היסטורי במשימתנו לבנות שרשרת אספקה ​​חכמה ויעילה יותר, ואנחנו גאים להובילו לצד אורורה."

"הגישה השקופה והממוקדת בבטיחות של אורורה לאספקת טכנולוגיה אוטונומית תמיד נתנה לי ביטחון שהם עושים זאת בדרך הנכונה", אמר ריצ'רד סטוקינג, מנכ"ל חברת Hirschbach Motor Lines. "שינוי בתעשיית התובלה המסורתית אינו קל כלל, אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מיתרונות הבטיחות ומהיעילות שטכנולוגיה זו עשויה לספק. משאיות אוטונומיות לא רק יעזרו להצמיח את העסקים, הן גם יעניקו לנהגים חיים טובים יותר. המשאיות האוטונומיות מיועדות לנסוע במסלולים הארוכים והפחות רצויים."

 

בניית אמון בנהג של אורורה

לפני הפעילות של משאית ללא נהג אשררה אורורה את תיק הבטיחות שלה, וכך החברה אספה ממצאים שמוכיחים שהמוצר שלה בטוח באופן מקובל לכבישים ציבוריים. תיקי בטיחות הם כלי חיוני לכל חברה המפעילה טכנולוגיית רכב אוטונומית, שכן הם מקדמים שקיפות ובונים אמון עם הרגולטורים והציבור. החברה פרסמה גם דוח בטיחות ללא נהג הכולל פרטים על תחום הפעילות של Aurora Driver לפעילות ראשונית לצד גישתה של אורורה לאבטחת סייבר, סיוע מרחוק ונושאים קריטיים יותר לבטיחות.

בחברה מדגישים שניתנת עדיפות לשקיפות עקבית ולשיתוף פעולה עם נבחרי ציבור, סוכנויות ממשלתיות וארגוני בטיחות. אלה הגופים שקיבלו אישור על מוכנות ה-Aurora Driver לפעילות ללא נהג:

  • מינהל בטיחות התחבורה הפדרלי (FMCSA)
  • המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA)
  • מועצת בטיחות התחבורה הלאומית (NTSB)
  • משרד התחבורה של טקסס (TxDOT)
  • משרד הבטיחות הציבורית של טקסס (TxDPS)
  • משרד כלי הרכב המנועיים של טקסס (TxDMV)
  • רשויות אכיפת החוק המקומיות בטקסס

רוב מדינות ארה"ב מאפשרות כיום כלי רכב ללא נהג, בהן טקסס, ניו מקסיקו ואריזונה. ככל שאורורה פותחת נתיבים חדשים, היא תמשיך לעבוד עם בעלי עניין כדי להבטיח שקיפות לגבי התקדמות החברה. מושל טקסס, גרג אבוט, הגיב על ההשקה המסחרית של אורורה ואמר: "טקסס ממשיכה למשוך תעשיות מתפתחות משום שאנו מציעים סביבה שמקבלת בברכה יזמים ומעודדת חדשנות - גורמים מרכזיים בהצלחתה הכלכלית חסרת התקדים של טקסס. טקסס מדורגת במקום הראשון בטכנולוגיה וחדשנות, וזה ממשיך כשאנו מקבלים בברכה את המשאיות האוטונומיות הראשונות של אמריקה."

מושל טקסס סבור, כי "הרכבים החצי-אוטונומיים החדשים האלו, שנוסעים כעת בכביש I-45, יעבירו מוצרים ביעילות, ייצרו מקומות עבודה ויעזרו להפוך את הכבישים שלנו לבטוחים יותר. טקסס מציעה לעסקים את החופש להצליח, והמערכת החדשה, Aurora Driver, תעודד עוד יותר צמיחה כלכלית ויצירת מקומות עבודה בטקסס. יחד, באמצעות חדשנות, נבנה טקסס חזקה ומשגשגת יותר לדורות."

 

פיילוט ארוך ופריסה בטוחה

ל‑Aurora Driver מחשב רב עוצמה וחיישנים שיכולים לראות מעבר לאורך של ארבעה מגרשי כדורגל. הדבר מאפשר לו לפעול בבטחה בכביש המהיר. ביותר מארבע שנים של הובלות פיילוט מפוקחות סיפק Aurora Driver יותר מ-10,000 מטענים ללקוחות על פני שלושה מיליון מיילים אוטונומיים. הוא גם הוכיח יכולות יוצאות דופן, כולל חיזוי רכבים אחרים שנוסעים באור אדום, הימנעות מהתנגשויות וזיהוי הולכי רגל בחושך במרחק מאות מטרים.

גישת הבינה המלאכותית המאמתת של אורורה לנהיגה אוטונומית משלבת מודלים רבי עוצמה של למידה עם מעקות בטיחות כדי לסייע להבטיח שכללי התנועה נשמרים כגון מתן זכות קדימה לרכבי חירום. בינה מלאכותית מאומתת מילאה גם תפקיד קריטי כאשר אפשרה לאורורה לבצע פיילוט בטיחותי מוצלח עם נהיגה ללא נהג, שכן היא מאפשרת לחברה באופן ייחודי לבחון ולאמת את קבלת ההחלטות של Aurora Driver.

למשאיות ההשקה של אורורה ערכת החומרה Aurora Driver ומערכות יתירות רבות, בהן בלימה, היגוי, כוח, חישה, בקרה, מחשוב, קירור ותקשורת, המאפשרות להן לפעול בבטחה ללא נהג אנושי. פלטפורמת המשאית אומתה ואושרה על ידי אורורה לפעולות ללא נהג בכבישים ציבוריים. אורורה מאמינה שעבודה עם שותפי ייצור היא הדרך היחידה לפרוס משאיות ללא נהג בקנה מידה גדול, וממשיכה להתקדם עם שותפיה בפלטפורמות ללא נהג לייצור בנפח גבוה.

החברה מסרה כי תשתף פרטים נוספים על ההשקה ופעילותה המסחרית במסגרת הסקירה העסקית הקרובה שלה, כפי שהיא מחויבת כחברה שנסחרת בנאסד"ק.

אורורה עובדת עם מובילי תעשייה ברחבי מערכת התחבורה, כולל ענקית המשלוחים פדאקס, פאק-קאר (החברה האם של דאף וקנוורת), חטיבת המשאיות של וולוו Volvo Autonomous Solutions, הינו מוטורס (Hino Motors), חטיבה המשאיות של טויוטה, יצרנית השבבים אנבידיה, יצרנית הצמיגים קונטיננטל והחברות Hirschbach, Ryder, Schneider, Uber, Uber Freight ו-Werner.

וולוו ואורורה משתפות פעולה גם ענקית המשלוחים DHL. במקרה זה מדובר על פעילות בטקסס באמצעות צי של כ-25 משאיות, אלא שכאן משתתפים נהגים שנמצאים בתא הנהג למקרה חירום.

מרצדס עובדת עם חברת Torc Robotics. יצרנית המשאיות הגרמנית סיפקה את הגרסה האחרונה של פלטפורמת המשאיות האוטונומיות שלה לחברת טורק (Torc) לשם פיתוח ובדיקה. במקרה זה מדובר בהיערכות לייצור סדרתי של משאיות אוטונומיות ברמה 4 -משאית שמסוגלת לבצע את כל הפעולות לבד, כשהנהג עדיין נוכח ברכב לשם תפעול המשאית בעת מצב חירום, כשמערכות המשאית אינן מתפקדות.

מהנדסי חטיבת המשאיות של מרצדס תכננו ובנו אפשרות ליישם נהיגה אוטונומית על גבי הפלטפורמה של הדגם Cascadia ממותגי פרייטליינר. הכוונה היא ליישום של מערכות קריטיות לבטיחות לשם פעילות בטוחה ללא נהג. מרצדס והשותפה, חברת טורק, שואפות להיכנס לשוק האמריקני עם משאיות אוטונומיות שעומדות בתקן מהנדסי הרכב SAE רמה 4 עד שנת 2027.

לגרסה המוכנה לנהיגה אוטונומית תכונות בטיחות מיוחדות כגון בלימה והיגוי, והיא מיועדת לייצור סדרתי. כעת, מלבד מסלולי המבחן הקיימים בניו מקסיקו, טקסס ואריזונה, המשאיות ייבחנו גם במצב אוטונומי בנתיב חדש בטקסס בין ארדו לדאלאס.

כדי לאפשר נהיגה אוטונומית SAE רמה 4, דיימלר טראק תכננה ובנתה מערך טכנולוגי מקיף בפלטפורמה החדשה למערכות קריטיות לבטיחות, לפעילות בטוחה ללא נהג. ביישום זה מערכת הנהיגה האוטונומית משתלטת על כל משימת הנהיגה הדינמית.

 

תובלה ללא נהג

הפעלה מסחרית של שירות משאיות אוטונומיות היא בגדר מהפכה בענף התובלה. אבן הדרך הזאת שבמסגרתה משאיות ללא נהג החלו לבצע משלוחים סדירים בין יוסטון לדאלאס, היא כמובן יריית הפתיחה למשהו גדול ועוצמתי בהרבה. מדובר בצעד היסטורי בעל משמעות עצומה לתעשיית התחבורה והלוגיסטיקה. חברות רבות כבר מנסות רכבים אוטונומיים ברחבי ארצות הברית, ומשאיות ללא נהג צפויות להפוך לנפוצות יותר, מה שישפיע על עבודתם של כשלושה מיליון נהגי משאיות בארה"ב לבדה. כמובן שכאן זה לא ייעצר, והמהפכה תדלג במהירות לאירופה ולמדינות נוספות. בארה"ב מועסקים למעלה מ-3 מיליון נהגי משאיות, וחלקם יאלצו לעזוב את המקצוע כאשר חלקן של המשאיות בענף יגדל ויתרחב.

המהפכה הזאת אינה ייחודית לענף התובלה. חברת ווימו (Waymo) מציעה כבר שירותי מוניות רובוטיות בערים לוס אנג'לס, פיניקס, סן פרנסיסקו, ואוסטין. מעבר לכך, החברה מתכננת לקראת סוף השנה הנוכחית החברה מתכוונת להשיק את השירות באטלנטה, ובשת 2026 להפעיל את השירות הייחודי גם במיאמי.

רמות של נהיגה אוטונומית למשאיות

רמות הנהיגה האוטונומית למשאיות, כמו לכלי רכב אחרים, מוגדרות על ידי אגודת מהנדסי הרכב (SAE) בתקן J3016. בתקן נקבעו 5 רמות של נהיגה אוטונומית. בעוד משאית 'רגילה' שבה הנהג שולט בכל הפונקציות היא ברמה '0', כעת אנו מגיעים לרף הגבוה ביותר, הווה אומר רמה 5.

אלו הרמות:

רמה 0: ללא אוטומציה של נהיגה. הנהג האנושי אחראי על כל היבטי הנהיגה, כולל היגוי, בלימה ותאוצה. מערכות התרעה בסיסיות כגון אזהרות סטייה מנתיב עשויות להיות קיימות, אך הן אינן שולטות ברכב. מדובר במשאית סטנדרטית שבה הנהג שולט בכל הפונקציות.

רמה 1: סיוע לנהג. למשאית יש מערכת אוטומטית אחת שיכולה לסייע לנהג בהיגוי או בתאוצה/בלימה. על הנהג להישאר קשוב ומוכן לקבל את השליטה בכל עת. דוגמאות: בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) ששומרת על מהירות ומרחק קבועים מהרכב שלפניו או סיוע בשמירה על הנתיב (LKA), המספק קלט היגוי כדי לשמור על המשאית בנתיב שלה.

רמה 2: אוטומציה חלקית של נהיגה. המשאית יכולה לשלוט בו-בזמן בהיגוי ובתאוצה/בלימה בנסיבות מסוימות. עם זאת על הנהג לנטר באופן רציף את סביבת הנהיגה ולהיות מוכן להתערב מייד. דוגמאות: מערכות המשלבות ACC ו-LKA, המאפשרות למשאית לשמור על מהירות, מרחק ומיקום בנתיב בכבישים מהירים. הנהג אחראי לניטור ולהתערבות.

רמה 3: אוטומציה מותנית של נהיגה. המשאית יכולה לבצע את כל משימות הנהיגה בתנאים ספציפיים ומוגבלים (תחום תכנון תפעולי - ODD) כגון בכביש מהיר. הנהג אינו צריך לנטר באופן רציף את הסביבה, אך חייב להיות מוכן להשתלט כאשר המערכת מבקשת זאת.

דוגמה: משאית הנוהגת באופן אוטונומי בכביש מהיר בתנאי מזג אוויר טובים. הנהג יכול לעסוק בפעילויות אחרות, אך חייב להיות מוכן להשתלט אם המערכת תצריך זאת (למשל, עקב עבודות בנייה או מזג אוויר קשה). רמה זו עדיין לא נפרסה באופן נרחב.

רמה 4: אוטומציה גבוהה של נהיגה. המשאית יכולה לבצע את כל משימות הנהיגה בתנאים ספציפיים ללא התערבות אנושית. אם המערכת נתקלת במצב שאינה יכולה להתמודד איתו, היא תעצור את הרכב בבטחה. התערבות אנושית אינה צפויה בתחום התפעולי המוגדר (ODD). דוגמאות: משאיות אוטונומיות הפועלות באזורים ייעודיים כגון מסדרונות כבישים מהירים ספציפיים או עמדות משא. למשאיות אלו ייתכן שלא יהיה נהג לפעולות מסוימות בתחום התפעולי. מספר חברות בודקות ומפתחות באופן פעיל משאיות אוטונומיות ברמה 4 לשימוש מסחרי באזורים מוגדרים.

רמה 5: אוטומציה מלאה של הנהיגה. המשאית יכולה לבצע את כל משימות הנהיגה בכל התנאים שנהג אנושי יכול להתמודד איתם. אין מגבלות על הנסיעה באזור התפעולי, וההתערבות האנושית לעולם אינה נדרשת. למשאיות אלו ייתכן שאפילו אין בקרות נהג מסורתיות כגון הגה או דוושות.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן