מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
כללי
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: הטעיית מחירים באוויס

16/11/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד תאגיד השכרת הרכב הבינלאומי AVIS RENT A CAR SYSTE וחברת יו־טי־אס יוניברסל פתרונות תחבורה מלוד, המחזיקה בזיכיון הבלעדי למותג ההשכרה AVIS בישראל והעוסקת בהשכרת רכב, בליסינג תפעולי ופרטי ובמכירת רכב משומש מצי הרכב שלה. נטען לפרקטיקה שיטתית ומכוונת של "טפטוף מחירים" (DRIP PRICING) באופן המנוגד לחוק הגנת הצרכן - פרקטיקה שהיא חלק מתופעה עולמית מתוכננת ומחושבת המניבה רווחים בהיקפים עצומים לחברות המסחריות על חשבון ציבור הצרכנים.

בבקשה נטען כי התנהלותה של AVIS מתאפיינת בהצגה ראשונית של מחיר אטרקטיבי ונמוך, ואילו המחיר שנגבה לבסוף בפועל גבוה בהרבה, לעיתים בעשרות אחוזים ואף כפליים מהמחיר המוצג בתחילה. זאת למרות שכבר בשלב ההזמנה הראשוני AVIS מחזיקה בכל המידע הדרוש לחישוב המחיר הסופי והמדויק, בכלל זה גיל הנהג, אזרחותו ומקום האיסוף וההחזרה של הרכב.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי לוד־מרכז על ידי רוני שתי מפרדס חנה כרכור ונווה אליה, תושב נתניה, נטען כי חמור מכך, אפילו המחירים המעודכנים המוצגים בשלבים המתקדמים של תהליך ההזמנה אינם תואמים למחיר הסופי הנגבה בפועל. כך תוספות "עמלת נהג צעיר" מוצגות בסכום אחד באתר, אך בסופו של דבר נגבה סכום גבוה יותר באופן שמהווה הטעיה כפולה ומכופלת של הצרכן.

לדברי המבקשים, בד בבד עם הגשת בקשתם הנוכחית מוגשת בקשה נוספת נגד באדג'ט ישראל, המפעילה פרקטיקה זהה והמאוגדת אף היא בקבוצת AVIS BUDGET GROUP. לדברי המבקשים, אוויס ובאדג'ט מפעילות מנגנון "טפטוף מחירים" המטעה את הצרכן, והתנהלותן פוגעת באוטונומיה של הצרכן ובזכותו לקבל החלטה מושכלת על בסיס מידע מלא ואמין. הדבר נעשה באמצעות ניצול שיטתי ומחושב של הטיות קוגניטיביות ידועות: כאשר הצרכן משקיע זמן ומאמץ בתהליך ההזמנה, מתפתחת אצלו מחויבות פסיכולוגית לעסקה המקשה עליו לסגת ממנה, גם כאשר הוא מגלה כי המחיר האמיתי גבוה בהרבה מזה שהוצג לו בתחילה.

לטענת המבקשים, מדובר בפרקטיקה שיטתית ומכוונת הפוגעת בציבור רחב של צרכנים והמחייבת התערבות משפטית והטלת סנקציות ממשיות כדי לשים קץ לפרקטיקה זו ולפצות את חברי הקבוצה הניזוקה, הכוללת את לקוחותיה של אוויס אשר הזמינו ו\או שילמו בעבור שירותי השכרת רכב באמצעות אתר האינטרנט של אוויס, ואשר המחיר הראשוני שהוצג להם לא כלל את כל התוספות, המיסים והעמלות. זאת על ידי השבה מלאה של כל הסכומים העודפים שנגבו מהם בגין הפער בין המחיר הראשוני שהוצג להם בעת בחירת הרכב לבין המחיר הסופי שנדרש מהם.

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן