בקשה לתביעה ייצוגית: כשל בטיחותי ביונדאי
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז־לוד נגד יונדאי (HYUNDAI MOTOR COMPANY), יצרנית רכבי יונדאי, וחברת כלמוביל, היבואן הרשמי של רכבי יונדאי. נטען לתקלה בטיחותית סדרתית שהתגלתה ברכבי יונדאי מדגם IONIQ HYBRID, אשר מקורה בכשל במנגנון מפעיל המצמד ההידראולי Hydraulic Clutch Actutor (HCA), שהוא חלק ממערכת ההנעה ההיברידית.
תקלה זו, נטען בבקשה שהוגשה על ידי יעל בוסקילה, תושבת אשקלון, ומשה שקד בן אבו, תושב עפולה, עלולה לגרום, עקב חדירה של נוזל הידראולי למעגל מודפס, פגיעה ביחידת הפיקוד והשליטה של המערכת, קצרים חשמליים, בעיות תפקוד חמורות ואף סכנת דליקה.
לבקשת האישור צורפה חוות דעת מומחה של ערן דובדבני, מהנדס מכונות מוסמך המשמש כמומחה מטעם בתי המשפט בענייני תקלות סדרתיות ברכב. בחוות דעתו קבע דובדבני, כי רכבי יונדאי IONIQ HYBRID מצוידים במערכת HCA לקויה, זהה לזו המותקנת ברכבי קיה NIRO, אשר סובלת מפגם תכנוני או ייצורי מהותי. הפגם מתבטא בחדירת נוזל הידראולי לתוך המעגל המודפס של יחידת הפיקוד, והדבר עלול לגרום קצרים חשמליים, בעיות תפקוד חמורות ואף סכנת דליקה.
בחוות הדעת מוסבר כי מדובר בכשל מהותי אשר היצרניות זיהו כבר בשנת 2018 והביא לפרסום ריקולים ברחבי העולם. אולם בעוד שקיה הרחיבה בשנת 2023 את הריקול והחילה אותו גם על רכבים משנות ייצור מאוחרות, יונדאי נמנעה מלטפל בתקלה באופן דומה, אף שלפי הנתונים הטכניים מדובר באותו חלק (בעל אותו מק"ט) המיוצר על ידי אותו ספק (חברת SCHAEFFER, תחת מותג LUK).
עוד קובע המומחה, כי מחדלה של יונדאי הוא התנהלות בלתי סבירה ומסוכנת, אשר חשפה את בעלי הרכבים לנזקים כלכליים ולסיכון בטיחותי על אף היכרותה המלאה עם הפגם ועם השלכותיו.
אשר על כן בית המשפט התבקש להצהיר כי ישנה תקלה בטיחותית סדרתית ב־HCA המותקן ברכבי חברי הקבוצה המיוצגת, ובהתאמה להורות ליונדאי ולכלמוביל לצאת בקריאה חוזרת לטיפול בתקלה האמורה ולפצות את חברי הקבוצה בגין הנזקים הממוניים והבלתי ממוניים שנגרמו להם בגלל קיומה של תקלה הקשורה ל־HCA.
אילוסטרציה