מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
כללי
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: כשל במכניזם התריס בפנסי החזית

07/05/2024
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד החברה הדרום קוריאנית לייצור כלי רכב KIA MOTORS CORPORATION הנמצאת בבעלות קבוצת יונדאי-קיה ונגד נציגתה בישראל, חברת טלקאר מת"א, היבואנית הרשמית של רכבי קיה. נטען לתקלה בטיחותית סדרתית בפנסי החזית עם מנורת הלוגן המותקנים ברכבי קיה.

לטענת המבקשים, נועם שלזינגר תושב ראשל"צ וודים בראיקו תושב נוף הגליל, כשל במכניזם התריס בפנסי החזית, שתפקידו לאפשר מעבר בין אור נמוך לאור גבוה ולהיפך, אינו מאפשר לעבור מאור נמוך לאור גבוה, ובמקרים מסוימים אינו מאפשר לעבור מאור גבוה לאור נמוך. בשני המקרים, הנהג אינו מקבל התרעה על התקלה בלוח המחוונים.

האור הגבוה, מציינים המבקשים, מאפשר לצפות למרחק גדול יותר קדימה בעת הנהיגה, וכך להרוויח זמן תגובה בעת התרחשות אירועים על הכביש. אובדן היכולת להשתמש באור גבוה יוצר סיכון בטיחותי מאחר שהוא מקטין את הראות בתנאי תאורה לקויים ולכן מגדיל את הסיכון לתאונה. גם אובדן היכולת לעבור מאור גבוה לאור נמוך, נאמר בבקשה, יוצר סיכון בטיחותי, מאחר שאור גבוה עלול לסנוור נהג רכב אחר וכך להגדיל את הסיכון לתאונה.

בבקשה מצוין, כי בחוות דעתם של שני מומחים - פרופ' ערן שר וד"ר גדעון גולדווין - מוזכר כי מערכות תאורה רבות בפנסי החזית בכלי רכב בנויות באופן שאור נמוך ואור גבוה נובעים משני מקורות תאורה (נורות וגופי תאורה הפועלים באמצעות נורות הלוגן). במקום להתקין שני מקורות תאורה בעלי מיקום גאומטרי אחר בתוך גוף התאורה בחרה קיה להתקין בפנסי החזית בכלי הרכב מתוצרתה מקור תאורה אחד, ולצרף לו מכניזם תריס אשר מסוגל לשנות את גאומטריית קרני האור כדי שיתקבלו שתי אלומות אור (בהתאם למצב התריס): אלומת אור נמוך ואלומת אור גבוה.

הליקוי האמור, שבעטיו אי אפשר להחליף בין אור נמוך לאור גבוה ולהיפך, זהה בשני סוגי מנגנוני התריס שברכבי קיה סטוניק וקיה נירו משנות הדגם 2019-2016 וברכבי קיה נירו משנות הדגם 2022-2019.

בית המשפט מתבקש לחייב את קיה וטלקאר להחליף את הפנסים התקולים באופן יזום במסגרת קריאה חוזרת, ולפצות את בעלי הרכבים שסבלו מהתקלה בטרם המועד לביצוע הקריאה החוזרת (ככל שתבוצע), ואת בעלי הרכבים שנאלצו או ייאלצו להוציא כסף מהכיס בגין החלפת הפנסים שבהם הייתה תקלה בתריס בשל אי היידוע לגבי התקלה בפנסים. כמו כן מבוקשים פיצוי לבעלי הרכבים בגין נזקיהם הבלתי ממוניים והארכת אחריות היצרן לתקלה לעד 15 שנים ממועד עליית הרכב על הכביש או 150,000 ק"מ, לפי המוקדם מהם.

בבקשה מצוין, בדיקה במאגר הנתונים של משרד החבורה העלתה, כי רשומים 59,006 רכבי קיה אשר בפנסי החזית שלהם יש מכניזם תריס המועד לתקלה המפורטת בבקשת האישור. לדברי המבקשים, סביר מאוד להניח שמכניזם דומה מותקן ברכבי קיה נוספים שיובאו לארץ, בהם קינה נירו פלוס וקיה פיקנטו ברמת גימור GT LINE. בהתאם למחירון החלפים המפורסם של קיה וטלקאר, עלות ההחלפה של שני פנסי החזית מוערכת ב-8,500 ש"ח בממוצע (כולל שעות העבודה הכרוכות בהחלפתם).

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן