מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
כללי
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: כשלים סדרתיים בסוללת הרכב

07/04/2024
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד AUDI AG חברה בת של קבוצת פולקסווגן, יצרנית כלי רכב מסוג אודי ונגד צ'מפיון מוטורס' היבואנית המורשית והבלעדית בישראל של רכבים מקבוצת פולקסווגן ובכלל זה רכבי אודי.

במוקד בקשת האישור שהוגשה על ידי ענת וקנין תושבת ראשל"צ לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, עומדים כלי רכב מסוג אודי אי-טרון (AUDI-TRON) המונעים באמצעות מנוע חשמלי, הפועל באמצעות אנרגיה חשמלית הנאגרת בסוללת ליתיום במתח גבוה, שהיא הרכיב המרכזי ברכב חשמלי וגם היקר ביותר (250,000 ש"ח).

לטענת המבקשת, בסוללה האמורה - בעלת מבנה מודולרי ומחולקת ל-36 יחידות משנה אוטונומיות המכונות מודולים (CELL MODULES), שכל אחת מהן מכילה 12 תאי סוללה - הותקנו מודולים פגומים מתוצרת LG ENERGY SOLUTION, שמופיעים בהם כשלים סדרתיים ורוחביים. בכלל זה כשל באיזון המתח החשמלי בתאי הסוללה ובידוד רכיביה, אשר עלול להביא לפריקה עצמית של המתח שנוצר בתא ולקצר חשמלי הגורם פליטת חום רב.

לדברי המבקשת, לכשל בפעולת המודולים נלווה כשל נוסף וחמור יותר בפעולת הבקר המצוי בכל מודול, אשר נועד לנטר ולווסת את רמת הטעינה, המתח החשמלי, הטמפרטורה והבידוד של תאי הסוללה, ובמקרה של הופעת כשל - להשבית את פעולתו של המודול. הכשל מתבטא בבקר שאינו מזהה את היעדר האיזון ברמת המתח החשמלי ואת הפגיעה בבידוד של רכיבי תאי הסוללה, באופן שהיה מאפשר להשבית את המודול הפגום ולמנוע פגיעה בפעולת הסוללה בכללותה.

בבקשה נאמר, כי המשך הפעולה של המודול הפגום, אף שהיה אמור להיות מושבת, גורם פגיעה חמורה ביעילות הסוללה ובתפקודה התקין. יתרה מזו, הכשל מתבטא בפריקה עצמית המביאה להתחממות תא הסוללה, העלולה להביא להתחממות הסוללה בכללותה, ובמקרי קיצון - לעומס יתר תרמי ולשריפה של הרכב.

המבקשת מציינת, כי אין מדובר בסיכון בעלמא, וכי כבר בשנת 2020 החלו להתקבל באודי תלונות על כלי רכב חשמליים מסוג אי-טרון שהתלקחו ונשרפו. לפחות שניים מהמקרים אירעו בישראל, שבה טרם פורסמה ההודעה על הכוונה לבצע ריקול, כפי שנעשה בארה"ב בחודש דצמבר אשתקד ולאחר מכן במדינות האיחוד האירופי, וממילא טרם ניתן כל גילוי לבעלי כלי הרכב האלו לגבי הכשל בסוללה והסיכון הבטיחותי הנובע ממנו.

בית המשפט מתבקש לחייב את אודי וצ'מפיון מוטורס להודיע לכל בעלי כלי הרכב שבהם קיים הכשל הסדרתי האמור על דבר קיומו של הכשל, ולבצע קריאת שירות לצורך אבחון וטיפול ממצה. כמו כן לחייבן לפצות את בעלי כלי הרכב האמורים בגין כל נשיאה בעלות תיקון הנוסע מן הכשל, בכלל זה החלפת הסוללה או תיקונה.

בית המשפט גם מתבקש לחייבן לתת אחריות עתידית לכל תיקון נזק ולכל עלות הנובעת מן הכשל למשך 10 שנים ממועד עליית הרכב לכביש, ולפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין ירידת הערך שנגרמה לרכביהם בעקבות קיומו של הפגם ובגין נזקיהם הבלתי ממוניים, הכוללים בין היתר תחושות שליליות הנובעות מהסתרת הכשל הסדרתי על אף ההשלכות הבטיחותיות החמורות הנובעות ממנו ותוך העמדתם בסיכון.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן