מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
כללי
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: נמל אשדוד מנצל מעמדו

06/03/2024
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד חברת נמל אשדוד, אחד השחקנים המרכזיים בשוק הרכב, בהיותו הגורם הפורק בשטחו את מרבית הרכבים המגיעים למדינה. נטען לניצול לרעה של מעמדו המונופליסטי בשוק פריקת הרכבים המיובאים מארה"ב ומאירופה באוניות גלנוע, באמצעות שלושה קווי ספנות ספציפיים הקרויים EUROMED, NEPTUNE, והקו האדריאטי. עקב כך בתקופה הרלוונטית, בין השנים 2010 ל-2014, נגרמו לרוכשי המכוניות בישראל, שיובאו באמצעות קווי הספנות האלו, נזקים מצטברים ניכרים.

הבקשה הקודמת לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בחודש אוקטובר 2017 נמחקה בשל ערר שהגישה חברת נמל אשדוד על הכרזת הממונה על ההגבלים העסקיים (כיום הממונה על התחרות) מחודש דצמבר 2015, בדבר היותו של נמל אשדוד מונופול בכל הנוגע לשוק פריקת הרכבים בקווי הספנות האמורים. הממונה קבע, כי נמל אשדוד ניצל לרעה את מעמדו המונופוליסטי, וכי הבקשה הקודמת שנמחקה כאמור התבססה על קביעותיו של הממונה.

לאחר שהערר של החברה נדחה על ידי בית הדין לתחרות, וכן נדחה ערעורה שהוגש לבית המשפט העליון, ובהתאם להסכמה שאושרה בהחלטת בית המשפט על מחיקת הבקשה הקודמת, מוגשת עתה הבקשה הנדונה.

בבקשה שהגישה לליה שמיר מיקל תושבת הרצליה נאמר, כי על פי החלטת רשות התחרות ופסקי הדין שאישרו אותה, נמל אשדוד אימץ מדיניות מכוונת שנועדה לחסום תחרות מצד נמל חיפה, המתחרה העיקרי שלו, ולמעשה היחיד, לגבי פריקת רכבים שיובאו בקווי הספנות האמורים. מדובר בתניות שהכתיב נמל אשדוד למרבית יבואני הרכב בישראל, ולפיהן הותנו הנחות בדמי ניטול ואחסנה בפריקה של כל הרכבים בנמל אשדוד, או "נתפרו" אותן הנחות לכל אחד מהיבואנים באופן ספציפי כדי למנוע מהם לפרוק רכבים בנמל חיפה.

הרשות מצאה, כי יעד הפריקה הממוצע שזיכה את יבואני הרכב בהנחה רטרואקטיבית היה יותר מ-85% (בממוצע משוקלל), וקבעה כי שיטה פסולה זו נועדה באופן ברור ליצור ליבואנים תמריץ לא לפרוק כלי רכב בנמל חיפה המתחרה. מערך הנחות זה שעלה כדי הנחת נאמנות אסורה, יצר חסם בפני נמל חיפה, מאחר שליבואנים לא השתלם להסיט חלק מהפעילות של פריקת הרכבים לנמל חיפה ולהסתכן באובדן ההנחה הרטרואקטיבית.

עוד קבעה הרשות, כי נמל אשדוד הגדיל לעשות כאשר בחלק מהמקרים אף קבע תניית בלעדיות בפועל, שחייבה את יבואני הרכבים לפרוק את כל הרכבים המיובאים על ידם בנמל אשדוד כתנאי לקבלת ההנחות.

בשל הפרקטיקה הפסולה של מתן הנחות או הנחות מטרה, שהיא ניצול מעמד לרעה לפי חוק התחרות, החליטה הרשות להטיל עיצומים כספיים הן על נמל אשדוד הן על בכירים בנמל שהיו מעורבים באופן אישי וישיר בפעילות הפסולה. הרשות אף קבעה, כי נוצר פוטנציאל גבוה ביותר לפגיעה בתחרות ולפגיעה בלקוחות הקצה - ציבור רוכשי הרכבים בישראל - לגבי רכבים שיובאו בקווי הספנות בתקופה הרלוונטית.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן