מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
כללי
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: פגם בבלם הזעזועים של מערכת ההיגוי

26/03/2024
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד FCA USA LLS, יצרנית רכב מהגדולות בעולם, המייצרת בין היתר רכבי פיאט-קרייזלר, ונגד נציגתה בישראל, היבואנית והמשווקת של רכביה, חברת סמלת מוטורס מפ"ת. נטען לפגם מובנה בבלם הזעזועים של מערכת ההיגוי ברכבי ג'יפ רנגלר משנות ייצור 2020-2018 (אמריקנית) וגלאדיאטור משנת ייצור 2020 (אמריקנית).

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד על ידי פארס לחאם תושב נצרת נאמר, כי עם פרוץ התקלה בגין הפגם בבולם הזעזועים, מורגשות תנודות מחזוריות בהגה עד מצב של אובדן שליטה ברכב וסיכון בטיחותי של ממש. הפתרון היחיד במקרים אלו הוא להאט את מהירות הנסיעה ולאפשר למערכת ההיגוי להתייצב. לעיתים אף נדרשת עצירה מוחלטת. במרבית הפעמים, על פי דיווחי הנהגים, מתרחשות רעידות המוות האלו במהירויות גבוהות, לפיכך המעבר למהירות אפסית אינו תמיד עניין פשוט.

לדברי המבקש, מדובר בתופעה המתרחשת ברכבי FCA USA שבהם קיים סרן חי קדמי, קרי תנועת הגלגלים הקדמיים מתבצעת באמצעות סרן אשר ממנו יוצאות שתי ציריות בעלות יכולת תנועה עצמאית. סרנים אלו חשופים לתקלות רבות יותר מבחינת מערכת ההיגוי, ואחת התופעות הנפוצות שעליהן מדווחים שוב ושוב בעלי הרכבים היא רעידות אלימות של הסרן הקדמי.

בבקשה נאמר, כי מדובר בתופעה כה נפוצה, עד שהוצמד לה כינוי בארה"ב שתרגומו המילולי הוא "רעידת מוות". מדובר בתנודות מהירות ברכיבי ההיגוי, הגורמות לגלגל ההגה ולרכב לנוע במהירות מצד לצד. התופעה עלולה לגרום איבוד שליטה ברכב.

לטענת המבקש, על אף ש-FCA USA ונציגתה בישראל, חברת סמלת מוטורס, מודעות לפגם מובנה זה בבולם הזעזועים, הן בוחרות למלא פיהן מים, אינן פועלות ליידע את בעלי הרכבים בישראל על החשיפה להשלכות הפגם המסוכן, אינן ממהרות ליטול אחריות בגין התרחשות מופעי פגם זה ולפעול לבדיקה\תיקון יזום של הפגם על חשבונן, להאריך את תקופת האחריות בגין פגם זה ולהכריז על RECALL.

הכול נעשה בניגוד להתנהלותה של FCA USA בקשר עם רכביה המשווקים בשוק האמריקני, שלגביהם פרסמה הודעת RECALL. בהודעה נכתב מפורשות, כי החברה תפעל ליידע על אודות הפגם באופן פרטנית את כל בעלי הרכב הרלוונטיים, תוך התחייבות לשפות את כל מי שנדרש לשלם בעבור החלפת הבולם.

בית המשפט מתבקש להורות לתקן את תקלת הבטיחות הסדרתית, לפסוק פיצויים לכל בעלי הרכבים הרלוונטיים בגין ירידת הערך של רכביהם אם לא ייתבע ריקול כנדרש לרכביהם, וכן לפצותם בגין חשיפתם לסיכון בטיחותי ממשי הנובע מן השימוש ברכב עת מתרחשת התקלה האמורה. כמו כן בית המשפט מתבקש לקבוע כי יש להאריך את תקופת האחריות לרכבי חברי הקבוצה המיוצגת בכל הנוגע לפגם האמור לתקופה של 8 שנים או 145,000 ק"מ (הנמוך מהם) לפחות ממועד עליית הרכבים לכביש.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן