בקשה לתביעה ייצוגית: פגם במערכת המיזוג
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד קרסו מוטורס ו־NISSAN MOTOR מיפן. קרסו מוטורס מייבאת ומשווקת בין היתר רכבים שמייצרת NISSAN MOTOR.
במוקד בקשת אישור זו עומד הדור הרביעי של כלי הרכב ניסאן מיקרה (K13). עניינה, כנטען בבקשה, הוא פגם סדרתי ברכיבים מרכזיים וחיוניים לפעילות התקינה של מערכת מיזוג האוויר HVAC המותקנת בכלי הרכב.
המבקש, מיכאל יהב מצור הדסה, טוען שהפגם נוגע לכפתור בורר הטמפרטורה בכלי הרכב: כפתור המזגן נתקע במצב מסוים ואי אפשר לשנותו. כפועל יוצא מערכת המיזוג נשארת על מצב הטמפרטורה האחרון שנקבע לפני הכשל במערכת. לפיכך המשתמשים ברכב עלולים לסבול מחימום בימי הקיץ החמים או מקירור בימי החורף הקרים.
בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז־לוד נאמר, כי הרכיבים הרלוונטיים ממוקמים מאחורי לוח המחוונים (דשבורד) בכלי הרכב, במקום שאיננו נגיש להחלפה. אשר על כן לצורך תיקון הפגם נדרש לפרק ולהרכיב מחדש חלקים רבים ומרכזיים בתא הנוסעים, בכלל זה לוח המחוונים כולו. הדבר מביא לעלויות עבודה גבוהות ביותר.
לדברי המבקש, בהתאם לחוות דעת הנדסית, הסיבה להופעת הפגם בכלי הרכב נעוצה במכניזם שנעשה בו שימוש במערכת המיזוג של דגמי ניסאן מיקרה K13, שהוא מכניזם יוצא דופן וחריג יחסית.
נטען כי המשיבות מודעות היטב לקיומו של הכשל הסדרתי במערכת המיזוג של הרכב, שכן כבר בשנת 2014 פרסמה היצרנית עלון שירות טכני העוסק ב"בורר חום תקוע" ובו הנחיות לתיקון שמשכו 5 שעות.
המשיבות, טוען המבקש, ידעו היטב כי קיים כשל סדרתי שעניינו בבורר חום תקוע, אך בחרו להסתיר זאת מבעלי הרכבים הן לפני רכישת הרכב והן לאחר מכן. האחרונים לא יכלו לדעת כי הפגם מובנה בייצור. המשיבות מוסיפות חטא על פשע כאשר הן גובות תשלום בעבור תיקון הפגם.