מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
מרב"ד
לעמוד קודם

ליקוי גופני או ליקוי נפשי? משיקוליו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בעת פסילת רישיון

הרשות המבצעת עוסקת באכיפה ובהעמדה לדין של עברייני התנועה, אך לא רק באלה. באפשרותה למנוע מאדם לקבל רישיון נהיגה בדרגה גבוהה יותר ממה שיש לו, ובעת הצורך אף תמנע ממנו לקבל רישיון כלשהו.

​עו"ד שי גלעד |  
15/08/2021
זמן קריאה: 4 דק'

הרשות המבצעת עוסקת באכיפה ובהעמדה לדין של עברייני התנועה, אך לא רק באלה. היא גם עוסקת בפעולות מניעתיות, ובהן איתור עברייני נהיגה מסוכנים והורדתם מהכביש או הימנעות מהענקת רישיון נהיגה למי שנתגלה כי יש בנהיגתו מסוכנות מוכחת או מסוכנות פוטנציאלית. הסכנה עשויה לנבוע ממצבו הנפשי או הגופני של הנהג, ורשות הרישוי מדרגת אותה. באפשרותה למנוע מאדם לקבל רישיון נהיגה בדרגה גבוהה יותר ממה שיש לו, ובעת הצורך אף תמנע ממנו לקבל רישיון כלשהו.

הקביעה באשר למסוכנותו של אדם היא רפואית, ולפיכך מונה "המכון הרפואי לבטיחות בדרכים" (המרב"ד) שבמשרד הבריאות כגוף המייעץ למשרד הרישוי בעניין זה. מי שמופנים לבדיקות במרב"ד הם נהגים שמידע על אודותיהם הועבר למשרד הרישוי, או כאלה המבקשים להעלות את דרגת רישיונם לרכב משא כבד או לרכב ציבורי. לדוגמה, חייל ששוחרר מהשירות הצבאי עם פרופיל 21 (עקב ליקוי גופני או נפשי שאינו מאפשר שירות תקין) ויש לו רישיון נהיגה, או שהוא מבקש רישיון נהיגה, יוזמן לבדיקות במרב"ד.

בעיות נפשיות

במקרים רבים, לאחר שפלוני משתחרר מהשירות הצבאי, מועבר מידע על אודותיו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, וזה מזמנו לבדיקות כדי לקבוע אם הוא יכול להמשיך ולהחזיק ברישיון נהיגה עקב מצבו. אם מתגלות בעיות רפואיות פיזיות, הוא נשלח לבדיקה של מגבלות אלו, ואילו אם מתגלות בעיות נפשיות, הוא נשלח לבחינה אישיותיות-פסיכולוגית, אשר בסופה יכול שייקבע כי הנהג אינו מתאים מבחינה אישיותית לנהיגה בטוחה. אדם כזה יקבל מרשות הרישוי הודעה שרישיונו נפסל או שבקשתו לרישיון נדחתה עקב "אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה". הוא יוכל להגיש ערעור על החלטה זו לוועדת ערר.

  מחלתו של פלוני במחלה העלולה לסכן אותו ואת סביבתו בנהיגה, אינה מחייבת פסילת רישיונו אוטומטית. הדבר תלוי בנסיבות של כל מקרה. אם יוכיח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים כי המחלה מטופלת היטב, הרי שיוכל להפוך את ההחלטה על אודות פסילת רישיונו  

המונח "אי התאמה אישיותית" הוא מונח רחב אשר יש לבחון אותו בכמה היבטים. לרוב יגיע המרב"ד למסקנה שאדם אינו מתאים מבחינה אישיותית לנהיגה בטוחה לאחר בחינה של מקורות מידע חיצוניים, ובהם רישום פלילי ותעבורתי, אשפוזים פסיכיאטריים, מסמכים רפואיים או גופים מטפלים אחרים, וכן בדיקות שנעשות למבקש, כגון מבדקי אישיות, מבדקים קוגניטיביים ונוירופסיכולוגיים, בדיקות פסיכודיאגנוסטיות, שאלונים, ראיונות ובדיקות על ידי פסיכיאטר ופסיכולוג.

מחלות פיזיות

בעיות רפואיות פיזיות עשויות לנבוע ממקורות שונים. לדוגמה, חולי סכרת, בעת אחיזתם בהגה, עלולים להוות סכנה לעצמם ולמשתמשים אחרים בכביש. הסוכרת היא מחלה כרונית שמקורה בפגם מטבולי. הלבלב לא מצליח לייצר באופן מספק את הורמון האינסולין, האחראי על ויסות של רמת הסוכר בדם. אי ויסות ראוי של כמות הסוכר בדם מסכן את בריאות החולה, לעיתים עד כדי כך שהוא נזקק לתוספת אינסולין חיצונית ולהתאמות תזונתיות מהותיות. אפילפסיה (בשמה העברי כפיון), אשר מוכרת יותר כמחלת הנפילה, היא ליקוי נוירולוגי כרוני שכיח המאופיין בהתקפים חולפים של פעילות נוירו-כירורגית במוח ואשר עלול לגרום לפרכוסים קצרים ולתסמינים נוספים. המחלה מורכבת ביותר, עם קשת רחבה של תסמינים, ומופיעה בחומרות שונות. הטיפול העיקרי באפילפסיה הוא תרופות אנטי-אפילפטיות שונות (לרוב למשך שנים ארוכות), והבחירה בהן משתנה לפי סוג האפילפסיה.

 

להגן על החולה והסביבה

על פי חוזר המנכ"ל של משרד הבריאות מס' 35/09 משנת 2009, על הרופא המטפל לדווח למשרד הרישוי על נהגים שהם מטופלים שלו, ואשר מצבם הבריאותי עלול לסכן אותם או את המשתמשים האחרים בדרך. ישנן מחלות אשר הרופא מחויב להודיע עליהן מיידית על פי הנוהל, כגון אפילפסיה, שימוש בסמים ואלכוהול, מחלות לב חמורות, סוכרת ובעיות ראייה. אם כן סביר שהרופא המטפל יעביר מידע על אודות מחלות הנהג הנזכרות כאן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

מחלתו של פלוני במחלה מהרשימה הנזכרת לעיל, כזו העלולה לסכן אותו ואת סביבתו בנהיגה, אינה מחייבת פסילת רישיונו אוטומטית. הדבר תלוי בנסיבות של כל מקרה. במקרים של חולי סוכרת למשל, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים רוצה למנוע נהיגה ממי שחולה במחלה ונעדר איזון תרופתי בטיפול בה. אם יוכיח כי המחלה מטופלת היטב וכי נשמר איזון בטיפול בסוכרת, הרי שיוכל להפוך את ההחלטה על פסילת רישיונו. במקרה של חשש מהתקף אפילפטי, הסכנה הנשקפת לדידו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ברורה ביותר, ופעילותו בעניין נועדה להגן על החולה עצמו ועל ציבור הנהגים מפני התקף אפילפטי בזמן נהיגה, אשר עלול לגרום לתאונה. עם זה הואיל ולמחלה קשת רחבה מאוד של תסמינים, הרי שההחלטה על פסילת רישיונו של פלוני צריכה להתקבל על פי נסיבותיו האישיות.

לסיכום, ישנן מחלות שונות, פיזיות ונפשיות, שעלולות למנוע מאדם לקבל רישיון נהיגה או להמשיך לאחוז בו. מחלתו של כל אדם נבחנת באופן פרטני, ונתונה לביקורת של ועדת ערר על החלטת המרב"ד ולביקורת של בית המשפט המנהלי על ההחלטה של ועדת הערר.


הכותב הינו מומחה למשפט תעבורה sgilad-law.co.il

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן