מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
עבירות תעבורה
לעמוד קודם

נהיגה במשקל יתר

תקנה 85(א)(5) לתקנות התעבורה קובעת, כי המשקל הכולל של הרכב והמטען המובל בו לא יעלו על המשקל הכולל המותר ועל המטען המורשה לפי רישיון הרכב, והעומס על הסרנים לא יעלה על העומס המרבי שנקבע לפי תקנות התעבורה או בידי יצרן הרכב, לפי הנמוך יותר. המשקל המותר לכלי רכב מפורט בתקנה 314 לתקנות התעבורה.

עו"ד שי גלעד |  
24/08/2021
זמן קריאה: 5 דק'

תקנה 85(א)(5) לתקנות התעבורה קובעת, כי המשקל הכולל של הרכב והמטען המובל בו לא יעלו על המשקל הכולל המותר ועל המטען המורשה לפי רישיון הרכב, והעומס על הסרנים לא יעלה על העומס המרבי שנקבע לפי תקנות התעבורה או בידי יצרן הרכב, לפי הנמוך יותר. המשקל המותר לכלי רכב מפורט בתקנה 314 לתקנות התעבורה.

היה ומצא שוטר כי משקלו הכולל של הרכב עולה על 25% מהמשקל המותר, רשאי הוא ליטול את רישיונו של הנהג ולהפנותו לשימוע בפני קצין משטרה. לזה יש סמכות לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג לשלושים יום.

 

באנר: כותרת המערך - מערכי באנרים אופקיים לשיוך - 3 באנר (גודל 3)

 

כמו כן קובעת פקודת התעבורה, כי אם מצא שוטר, לאחר שקילתו של רכב מסחרי, כי הוביל אדם מטען ברכב כאשר משקלו הכולל של הרכב והמטען המובל בו עולה על המשקל הכולל המותר לפי רישיון הרכב, רשאי הוא למסור לנהג הודעה האוסרת את השימוש ברכב (להלן - הודעת איסור שימוש) לתקופה של 30 ימים. אם בשלוש השנים האחרונות נמסרה הודעת איסור שימוש באותו רכב לפי סעיף זה, או ניתן לגביו צו איסור שימוש לפי הוראת סעיף 57ג לפקודת התעבורה, רשאי הוא למסור הודעת איסור שימוש לתקופה של 60 ימים וליטול את רישיון הרכב.

למרות האמור לעיל קבע המחוקק, כי חריגה עד 10% מהמשקל הכולל תגרור ברירת משפט של 500 שקלים, וחריגה בין 10% ל-15% תגרור ברירת משפט של 1,000 שקלים ללא סמכות להשבית את הרכב. ואולם מעל 15% יזומן הנהג לדין, והסנקציות המנהליות של פסילת רישיון הנהיגה והשבתת הרכב יופעלו לפי שיקול הדעת של קצין משטרה.

 

מעשה שהיה

נהג ברכב משא רכין (להלן - "הגורר") הוביל מטען. משקלו הכולל של הגורר היה 38,150 ק"ג, ואילו המשקל המותר של הגורר היה 32,000 ק"ג. בשל עבירה זו נערך לנהג שימוע, ובסופו החליט השוטר להשבית את הגורר ואת העגלה (להלן - "הגרור"), אשר הייתה מחוברת לגורר בעת ביצוע העבירה.

בעקבות החלטת השוטר הגישה חברת ההובלה, שהיא בעלת הגורר והגרור, בקשה לבית המשפט, וביקשה להורות על ביטול ההשבתה. בין היתר טענה בעלת הגורר והגרור, כי על פי השקילה שביצע השוטר החריגה בגורר היא אמנם 18% מעל המשקל המותר, אך החריגה בגרור היא של 10%. על כן לא קמה לשוטר סמכות להשבית את הגרור.

  כאשר המשקל החורג מעל 15% הוא רק בגורר, יש להשבית רק את הגורר, אך כאשר החריגה במשקל היא רק בגרור, קיימות גישות סותרות: לפי האחת, אפשר להשבית רק את הגרור, ולפי השנייה, אפשר להשבית גם את הגורר  

ועוד זאת, לטענת החברה מדובר ברכב מחובר, ועל כן יש להתייחס אל הגורר והגרור כמקשה אחת, כרכב מחובר. החריגה הכוללת של הרכב המחובר לפי השקילה של המשטרה היא 14%. לפיכך אין כלל סמכות להשבית את הרכב המחובר, ולא התאפשר להשבית את הגורר או את הגרור. כמו כן ציינה החברה כי מהמשקל הנמדד יש להוריד 2% בשל סטייה אפשרית של המאזניים, כפי שכתוב במסמכי השקילה.

לעומתה טענה המדינה, כי די בכך שאחד מכלי הרכב חרג מעל 15% מהמשקל המותר כדי שתקום לשוטר סמכות להשבתה של הגרור והגרור גם יחד.

בית המשפט סקר את פסיקת בתי המשפט המחוזיים, וסיכם כי על פי פסיקתם הקיימת לאותה עת, כאשר המשקל החורג מעל 15% הוא רק בגורר, יש להשבית רק את הגורר, אך כאשר החריגה במשקל היא רק בגרור, קיימות גישות סותרות: לפי האחת, אפשר להשבית רק את הגרור, ולפי השנייה, אפשר להשבית גם את הגורר.

גישה אחת קובעת, כי המדינה אינה יכולה לאחוז בחבל בשני קצותיו: מצד אחד להתייחס לגורר ולגרור כאל שני כלי רכב נפרדים לצורך שקילתם, כך שדי בכך שאחד מהם חרג מהמשקל המותר ביותר מ-15% כדי להצדיק את ההשבתה, ומצד שני להתייחס לגורר ולגרור כאל כלי רכב אחד לעניין השבתתם, כך שהשבתת הגרור מובילה מאליה להשבתת הגורר, אף אם זה לא חרג ממשקלו.

  אם מצא שוטר, לאחר שקילתו של רכב מסחרי, כי הוביל אדם מטען ברכב כאשר משקלו הכולל של הרכב והמטען המובל בו עולה על המשקל הכולל המותר לפי רישיון הרכב, רשאי הוא למסור לנהג הודעה האוסרת את השימוש ברכב לתקופה של 30 ימים  

גישה אחרת קובעת שהובלה של מטען על ידי אדם אינה מתבצעת באמצעות גרור בלבד, אלא באמצעות הגורר והגרור גם יחד. בלעדי הגורר, ובלעדי חיבורו אל הגרור והסעתו, לא יכולה לקום העבירה ולא יכולה לקום הסמכות להשבתה. הובלת המטען נעשית תוך שילוב הפעולות המבוצעות באמצעות המשאית (הגורר) והגרור. צמצום הפרשנות לאותו כלי רכב אשר המשקל הכולל שלו בלבד היה מעבר למותר, אינו מתיישב עם ההקשר האמור וגם אינו מתיישב עם תכלית החיקוק.

בית המשפט פסק, כי כל עוד יש מחלוקת בפסיקת בתי המשפט המחוזיים, וכל עוד בית המשפט העליון לא אמר את דברו, ישנה הצדקה לנקוט בפרשנות המקלה עם החברה. אי לכך ומאחר שבגרור לא הייתה חריגה של 15% מהמשקל המותר, הורה בית המשפט על ביטול ההשבתה שניתנה לרכב הגרור.


הכותב הינו מומחה למשפט תעבורה sgilad-law.co.il

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן