מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
עבירות תעבורה
לעמוד קודם

תחזוקת הרכב ותקינותו

על החובה למנוע נהיגה ברכב לא תקין

עו"ד שי גלעד |  
23/08/2021
זמן קריאה: 9 דק'

פעמים רבות נוהג רכב מודע לתקלה ברכבו או שהוא רק חושד בקיומה, אך מסיבות כאלו ואחרות הוא נמנע מלגשת למוסך כדי לתקנה. מחדל זה עלול להיות קריטי לנוהג ברכב, לבעלים או לאחראי לו בעת מעורבות הרכב באירוע תאונתי. מצד שני, האם הנוהג ברכב או בעליו יימצא תמיד אחראי לתקלות ברכבו גם אם לא היה יכול להבחין בהן?

תקנות התעבורה קובעות, כי רכב וכל החלקים, האביזרים והציוד המורכבים עליו או המותקנים בו יהיו בכל עת במצב תקין ובמצב שאין בו כדי לגרום רעש, הפרעה, נזק או סכנה לנמצאים עליו, בתוכו או על ידו, לעוברי דרך או לרכוש.

  בית המשפט מצא את בעליו של הרכב אחראי לתאונה, על כי לא הקפיד על תקינות התחזוקה של הרכב והטיפול בו כדין וכנדרש, ותחת זאת אפשר לעובדיו לטפל בכל ענייני התחזוקה של הרכב, ובכלל זה תיקונים ממשיים בו, ללא שהיו מוסמכים לכך  

לשאלה אם מדובר באחריות הבעלים או הנוהג ברכב מסוג "אחריות קפידה", ובמילים אחרות - אחריות המוטלת על גורמים שכאלה, בין שידעו על התקלה ובין שלאו, השיבו בתי המשפט כי ההלכה פשוטה: התקנה בדבר החובה להחזיק כלי רכב תקין היא תקנה של אחריות קפידה, שהנהג או הבעלים יכול שלא לשאת בה, אם עשה כל שביכולתו כדי למנוע אותה. "כל שביכולתו" במשמעות של העברת הרכב במבחן רישוי במועד, טיפולים ברכב כנדרש ותשומת לב סבירה בשעת הנהיגה לתקלות שעשויות לצוץ בכל עת. אם עשה כן הנהג, ייפטר מאחריותו.

אם כן יש להבחין בין ליקויים שאף אדם מן השורה, בעל עין בלתי מיומנת, יכול להבחין בהם, כגון צמיג סדוק ופנסי איתות שבורים, לבין ליקויים שרק בעל מקצוע יכול לגלותם. בכל מקרה, יודגש כי החובה לשמור על הרכב במצב תקין חלה באופן רוחבי על הנהג, הבעלים וכל מי שאחראי לרכב, והפרה של חובה זו עלולה להביא לידי תוצאות קטלניות ולעונשים כבדים על אותם גורמים.

 

מעשה שהיה

במקרה שנדון בפני בית המשפט המחוזי, הועמדו לדין נהג רכב עבודה - משאבת בטון, בעליו של הרכב ושניים מעובדיו, בגין עבירה חמורה של הריגה בתאונת דרכים ועבירות נוספות בגין תאונת דרכים שהיה מעורב בה כלי רכב זה.

בעל הרכב שימש קבלן לעבודות בנייה, ומתוקף תפקידו היה אחראי לתחזוקת הרכב ולתקינותו. עובדיו, שעבדו באותה עת בעסק, ביצעו בהנחייתו את התחזוקה השוטפת של הרכב, אשר כללה ביצוע תיקונים במערכות הבטיחותיות ובתקלות, על אף שלא היו מכונאים מורשים, לא עברו קורס או הכשרה מקצועית לטיפול בכלי רכב ולא היו מיומנים בכך. בנוסף, הם ביצעו את עבודות התחזוקה והתיקונים של הרכב ברחוב, במקום החנייה הצמוד למקום מגוריהם, ולא במוסך מורשה כמתחייב, ולא גייסו לשם כך מכונאים ואנשי מקצוע שהוכשרו לכך, וכן לא השתמשו בציוד או במכשור מתאימים.

בעקבות מעשים ומחדלים אלה, הוסע הרכב בכבישים על אף שהמערכות בו וחלקיו לא היו תקינים. כך גם נוצרו ליקויים חמורים במערכת הבלימה, וליתר דיוק, בתופי הבלימה שבשני גלגליו הקדמיים של הרכב, שהיו סדוקים בכל היקפם ורוחבם. ליקויים אלו גרמו סיכון בטיחותי ממשי ופגמו בפעילות של מערכת הבלימה. הדבר הביא, בין שאר הגורמים, לידי התאונה הקטלנית.

  בתי המשפט קבעו כי ההלכה פשוטה: התקנה בדבר החובה להחזיק כלי רכב תקין היא תקנה של אחריות קפידה, שהנהג או הבעלים יכול שלא לשאת בה, אם עשה כל שביכולתו כדי למנוע אותה  

בית המשפט קבע בין השאר כי נהג הרכב, שהיה מעורב בתאונה, ידע על תחזוקת הרכב הלקויה, על בעיות הבטיחות ובפרט על הבעיות במערכת הבלימה, ועל כן לא השתמש במנגנון הבלימה הרגיל. כשרצה להאט ולבלום, נהג להפעיל רק את אגזוז הברקס ולהוריד הילוכים.

בית המשפט מצא את בעליו של הרכב אחראי לתאונה, על כי לא הקפיד על תקינות התחזוקה של הרכב והטיפול בו כדין וכנדרש, ותחת זאת אפשר לעובדיו לטפל בכל ענייני התחזוקה של הרכב, ובכלל זה תיקונים ממשיים בו, ללא שהיו מוסמכים לכך. משכך, ברור כי לבעליו של הרכב חובת זהירות, וכי בהתנהגותו הרשלנית, וליתר דיוק, במחדליו, הפר את חובותיו. הפרתן של חובות אלו, ולכל הפחות אי הקפדה על מילוין - טיפול ברכב, ובפרט במערכת הבלמים במוסך מורשה כדין - תרמה למצבם הלקוי של הבלמים, אשר היווה גורם בין הגורמים לתאונה, ולמותו של המעורב בתאונה. על הנאשמים נגזרו בין השאר עונשי מאסר לפרקי זמן ארוכים.

משהו לסיום

חובה מוגברת מטיל המחוקק על בעליו של רכב, קצין בטיחות או מי שהשליטה על הרכב בידו, לבל ישתמש ברכב ולא ירשה לאחר להשתמש בו, אם נגרם בו נזק למערכת ההיגוי, לבלמים, לשלדה, לקורת האורך, לקורת הרוחב, לחלקי המרכב שמעבר לקו של ציר הגלגלים הקדמיים או האחוריים, למסגרת של גג המרכב, לרצפת המרכב בתא הנוסעים או למערכת המתלים הקדמיים או האחוריים, או נזק שגרם לפתיחה של כריות אוויר. ברכב כזה יהיה אפשר להשתמש רק לאחר שיתוקן במוסך מורשה ותינתן עליו תעודת בדיקה בידי אדם המוסמך כדין.

אם כן, בצדה של החובה להקפיד על תקינות הרכב, המוטלת הן על המשתמש והן על הבעלים והאחראי על הרכב, מצויה סכנה בהרשעה ובענישה כבדה אם תופר חובה זו.


הכותב הינו מומחה למשפט תעבורה sgilad-law.co.il

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן