מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
רישיונות נהיגה
לעמוד קודם

נהיגת טרקטורון

האם טרקטורון הוא כלי מסוכן שעלול להרוג אנשים ומצריך רישיון נהיגה תקף, או רק צעצוע שאינו מצריך רישיון נהיגה?

עו"ד שי גלעד |  
14/09/2022
זמן קריאה: 3 דק'

נהגים רבים שרישיונם נפסל הן על ידי בית המשפט הן על ידי משרד הרישוי, מוצאים תחליפים לנהיגה ברכב בדמות כלים שונים, בסברם שבכך יוכלו להמשיך להיות ממונעים גם בהיותם בפסילה.

כך קרה לנהג אשר הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירה של נהיגה ללא רישיון רכב, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא פוליסת ביטוח תקפה, נהיגת טרקטורון בכביש ונהיגה בקלות ראש.

הנהג הודה שנהג בטרקטורון וכי הוא מצוי בפסילה, אך בד בבד טען כי הטרקטורון החשמלי שעליו נהג פטור מחובת רישיון נהיגה, ונהיגה בו אינה כלולה בפסילה שבה היה נתון.

מדובר בטרקטורון חשמלי מסיבי מסוג סופה, היכול להגיע למהירות של כ-42 קמ"ש. לטענתו מדובר ב"צעצוע" שאינו מצריך רישיון נהיגה, ולפיכך דרישת החוק אינה חלה עליו.

אמנם ההליך שהונח בפני בית המשפט במקרה הנוכחי לא הצריך הכרעה בשאלה המהותית, שכן הוא דן בערעור על החלטת הערכאה שמתחתיו שלא להטיל תנאים מגבילים על הנהג, ואולם בית המשפט סבר כי לפי פקודת התעבורה, הטרקטורון החשמלי המדובר נופל תחת הגדרת "רכב מנועי", ולכל הפחות מדובר בסוגיה שיש לה פנים לכאן ולכאן והיא אמורה להיות מוכרעת בהליך העיקרי.

בהחלטתו הודיע בית המשפט, כי שאלת אופן ההנעה, בנזין או חשמל, פחות רלוונטית להחלטתו במקרה הספציפי.

לקביעתו, כפי שקיימים בשוק המכוניות רכבים המונעים על בסיס גז או חשמל, כך גם בשוק הטרקטורונים. לכן, על פי הפשט, יש לדרוש מהנוהג בטרקטורון החשמלי המדובר את קיומו של רישיון נהיגה תקף לפי פקודת התעבורה, רישום הרכב בלשכת רשות הרישוי לפי פקודת התעבורה, וכן רישיון נהיגה לפי לפקודת התעבורה, וזאת כל עוד לא נקבע אחרת ובמפורש בדין.

 

קבלו פטור

ישנם סעיפים בפקודת התעבורה העוסקים בפטורים על פי דין מאגרות רישום ומאגרות רישיון רכב, וכן קיימת הסמכת השר לפטור בעלי רכב מחובת רישום ומחובת רישיון רכב. ואכן, תקנות התעבורה קובעות פטורים שונים מחובת רישיון הנהיגה לגבי כלי רכב מסוימים, אך זאת באמצעות קביעה מפורשת. כך למשל לגבי רכב מנועי מהסוגים קלנועית, רכינוע וגלגינוע.

בניגוד לכלי הרכב האמורים לעיל, התקנות אינן כוללות פטור מרישיון נהיגה לרכב מסוג "טרקטורון חשמלי", והדבר מלמד שמחוקק המשנה לא התכוון להעניק פטור מרישיון לרכב מנועי זה. בהיעדר הוראת פטור מפורשת, חלה כמובן ברירת המחדל, לפיה כאמור מחויב הרכב ברישיון, והנוהג ברכב מחויב ברישיון נהיגה. זאת בניגוד לקורקינטים החשמליים לדוגמה, הנפוצים בכבישי הערים, שאותם מצא המחוקק לפטור מחובה זו.

טרקטורון, רד מהכביש

מעבר לאמור לעיל, ישנה תקנה בתקנות התעבורה הקובעת שלא ינהג אדם בטרקטורון בכביש אלא לשם חצייתו או כאשר הנסיעה היא בכביש שבתחום מושב או קיבוץ, ומהירות נסיעתו של טרקטורון לא תהיה יותר מ-40 קמ"ש. כלומר נקודת הבסיס היא שאדם לא ינהג בטרקטורון בכביש בעיר, אלא לשם חצייתו בלבד, ומהירות הנסיעה בטרקטורון לא תהיה יותר מ-40 קמ"ש.

בעניין שהונח בפני בית המשפט, בין שמדובר בכלי רכב המוגדר באופן מדויק ומדוקדק כטרקטורון ובין שלא, שני העניינים האמורים לעיל (איסור נהיגה בכביש אלא לשם חצייתו ומהירות נסיעה מרבית של 40 קמ"ש בטרקטורון), הופרו.

בית המשפט מדגיש כי הטרקטורון החשמלי המדובר הוא כלי מסיבי, נוסע בכביש, בעיר, בשעות היום, שלא לשם חצייתו, מגיע למהירות של יותר מ-40 קמ"ש, ועלול לפצוע קשה ואף להרוג אנשים. כשם שלמשיב זכויות, גם לציבור שקולו לא נשמע זכויות להגנה מפני סכנת חיים אמיתית בכבישים.

 

רישיון שנפסל - נפסל

בית המשפט אומר כי אינו יכול לעצום עיניו ולהתעלם ממציאות שבה מי שרישיונו נפסל מחפש ומוצא "דרכים אלטרנטיביות" לנהיגה בכביש. בכך נתון הציבור לסכנת פגיעה של ממש. גם אם מדובר בלקונה משפטית, התאמת החוק למציאות החיים נעשית לעיתים על ידי בתי המשפט ולעיתים על ידי המחוקק. במקרה דנן, ובשים לב לסיכון שעליו עמד בית המשפט, החליט להתערב בהחלטת בית המשפט דלמטה ולהטיל מגבלות על הנהג.

אפשר ללמוד מהחלטה זו, כי נהגים המצויים בפסילה ונוהגים על כלי רב אלטרנטיבות כגון אופניים חשמליים, עלולים להיחשב כנוהגים בזמן פסילה. לגבי עבירה זו קבע בית המשפט העליון כי העונש הראוי הוא מאסר.


הכותב הינו מומחה למשפט תעבורה. sgilad-Law.co.il

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן