מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגהמה פלוס
לעמוד קודם

​אוטובוס השנה, ואן השנה ומשאית השנה

גולת הכותרת של תערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר IAA שבגרמניה הייתה ללא ספק הכתרת הזוכים בתחרויות אוטובוס השנה 2023, ואן השנה 2023 ומשאית השנה 2023. הכירו את הדגמים שזכו בבכורה הבינלאומית לשנת 2023

יצחק דוידוף |  
23/05/2023
זמן קריאה: 7 דק'

גולת הכותרת של תערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר IAA הייתה ללא ספק הכתרת הזוכים בתחרויות "אוטובוס השנה 2023", "ואן השנה 2023" ו"משאית השנה 2023".

הרבה מאוד תקוות וחששות מלווים מדי שנה את יצרני המשאיות והמסחריות האירופים. כולם מעוניינים לזכות בתואר הנכסף, שמוסיף להם כבוד, מוניטין ומכירות. כדי להפיג מעט את המתח הוחלט להודיע על הזוכים בתחרות כבר ביום פתיחת התערוכה, בטקס שהשתתפו בו מרבית ראשי הענף שהגיעו מכל קצוות תבל. יותר מ-1,000 אנשים השתתפו בטקס ההכתרה, בהם בכירי ענף הרכב בגרמניה ובראשם נשיא ארגון תעשיית הרכב הגרמנית ושר התחבורה הגרמני.

לצוות השופטים בתחרות הייתה השנה משימה קשה במיוחד בקביעת הזוכים, בשל התחרות הצמודה והרצון של יצרני הרכב להבליט את חידושיהם. הפעם נקבע צוות שופטים נפרד בכל קטגוריה, והושם דגש ברקע המקצועי, בניסיון ובוותק של השופטים, כל אחד בתחומו.

צוות השופטים הורכב מ-24 עיתונאי רכב אירופים בכירים מ-24 מדינות באירופה, החל במדינות מזרח אירופה וכלה באירלנד במערב. שופטים הגיעו גם ממדינות סקנדינביה שבצפון עד מדינות דרום היבשת. בצוות השופטים הבינלאומי (IToY) עורכי מגזינים של ענפי התובלה וההסעות ועיתונאים בכירים המייצגים 24 מגזינים גדולים בתחום ההובלות ברחבי אירופה.

 

משאית השנה 2023: דאף XD

עד לרגע האחרון לא היה ברור מי יזכה בתחרות ואיזה משקל יעניק צוות השופטים להנעה החשמלית. בתום התהליך התקיימה הצבעה חשאית, ובסופה הוכתרה סדרת דאף XD החדשה באות "משאית השנה הבינלאומית" לשנת 2023. הפרס הוענק להארלד שילד, נשיא דאף, ביום העיתונות של תערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר.

עם ציון זכייה של 134 קולות, סדרת ההפצה של יצרנית המשאיות ההולנדית נלחמה באתגרים קשים, וגברה בהתמודדות על המשאית לתובלה ארוכה במיוחד (Super long-haul driveline) ועל דגם Actros הכבד של מרצדס בנץ, שמצויד במנוע OM 471 מהדור השלישי.

התקנון הנוקשה של התחרות מאפשרות להעמיד רק משאיות שהושקו ב-12 החודשים האחרונים שקדמו לפתיחת התערוכה. אות IToY award מוענק על סמך קריטריונים של חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, יכולת נהיגה, תצרוכת דלק, טביעת רגל סביבתית ועלות בעלות כוללת (TCO) נמוכה.

זאת הזכייה השנייה ברציפות של דאף בתואר משאית השנה. עם אותו DNA כמו הדור החדש של דגמי XF, XG ו-XG+ הכבדים, דגם XD ניצל את מלוא היתרונות של תקנות המשקל והמידות החדשות של האיחוד האירופי.

השופטים התרשמו משיפור מהותי של הראות הישירה (גורם מפתח ברכבי הפצה), מרחב תא הנוסעים, אווירודינמיקה, יעילות דלק, בטיחות אקטיבית ופסיבית ונוחות הנהג. בנסיעות מבחן שהתקיימו לאחרונה בהולנד, העיתונאים ב-IToY העריכו את תנוחת הנהיגה ואת הראות המוגברת לכל עבר, שמסופקת על ידי שמשה קדמית גדולה ומעוקלת, חלונות צד עם קווי חגורה נמוכים וחלון נוף לשוליים.

תכונות אלו ומערכת הראייה הדיגיטלית האופציונלית שמחליפה את המראות האחוריות המסורתיות ואת המראה הפינתית, משפרות את הבטיחות של משתמשי דרך בכבישים עירוניים פקוקים.

עיתונאי IToY גם שיבחו את הביצועים של מערכת ההנעה החדשה, היעילה ביותר, המבוססת על מנוע Paccar MX-11, עם תיבת ההילוכים האוטומטית ZF TraXon שכוללת תכונות חיזוי טופוגרפיות מתקדמות. ל-XD גם עדכונים וגיוון של התצורות האפשריות גם במערכת ההנעה: גרסה חשמלית המבוססת על סוללה כבר זמינה להופעת בכורה, ומשאיות בייצור סדרתי יעלו לכביש בסתיו הקרוב.

בסיכומה של הצבעת חבר השופטים, מסר יו"ר תחרות משאית השנה הבינלאומית, ג'אננריקו גריפיני: "עם הצגת סדרת ה-XD החדשה, DAF סיפקה משפחת משאיות הפצה מתקדמת המציבה רף חדש בתעשיית הרכב. יתרה מזו, XD החדש הוא פלטפורמה מתאימה לדור הבא של כלי רכב חשמליים על סוללות (BEV)."

 

מרצדס: פרס החדשנות לשנת 2023

דגם מרצדס eACTROS LONGHAUL קטף השנה את אות החדשנות בענף התובלה לשנת 2023. הדגם, עדיין בגדר אבטיפוס קונספט לתובלה בינעירונית כבדה, זכה לכבוד לאחר שצוות השופטים הבינלאומי הכיר בשינויים הטכנולוגיים העצומים ובמעבר האנרגיה בתחום הרכב לתחום התובלה החשמלית הכבדה. חבר השופטים של משאית השנה הבינלאומית העניק את הפרס היוקרתי לקארין ראדסטרום, מנכ"לית מרצדס משאיות.

עם ציון ניצחון של 112 קולות, המשאית המבוססת על סוללות (BEV) גברה על הנתמך החשמלי, ZF eTrailer, על משאית Volta Trucks Zero החשמלית ועל כלי הרכב המונע בתאי דלק של Faun Enginius, המיועד למשימות עירוניות.

עיתונאי IToY שיבחו את המאפיינים המתקדמים של eActros LongHaul, המשתמש בטעינה מהירה בטכנולוגיית תאי ליתיום-ברזל פוספט (LFP) עם טעינה מהירה, ואת מהירות תהליך המו"פ של מרצדס. הדגם, שהוכרז לראשונה בשנת 2020,כבר עובר בדיקות אינטנסיביות, ועתיד להגיע לכבישים ציבוריים עוד השנה. אבות טיפוס קרובים לייצור יגיעו ללקוחות לבדיקות שימוש במשימות תובלה אמיתיות בשנה הבאה.

עיתונאי ה-IToY העריכו גם את הממדים הקומפקטיים של התומך, אשר בתוך בסיס גלגלים של ארבעה מטרים, מכיל שלוש ערכות סוללות עם קיבולת מותקנת כוללת של יותר מ-600 קילוואט ושני מנועים חשמליים, כחלק מציר אלקטרוני חדש, עם תפוקה רציפה של 400 קילוואט.

לאחר הצבעת השופטים מסר היו"ר ג'אננריקו גריפיני, שדגם eActros LongHaul פותח פרק חדש לקראת ניידות חשמלית. זו הוכחה לכך שאפשר לעבור לתובלה ארוכת טווח נייטרלית בפליטת CO2, והיא יעד בר השגה, בהסתמך על פתרונות היי-טק ומאמצי מו"פ מתמשכים.

על פי כללי IToY, מועמד לפרס החדשנות של משאיות חייב להיות רכב בטכנולוגיה מתקדמת בעל משקל כולל של יותר מ-3.5 טונות, עם מערכת הינע או מערכת דלק חלופית. אחרת, עליו לכלול פתרונות היי-טק ספציפיים הנוגעים לקישוריות (מערכות נהיגה אוטונומיות למחצה או מלאה) או שירותי תמיכה מתקדמים כגון אבחון מרחוק.

 

פולקסווגן הוא ואן השנה 2023

ואן מפתיע, פולקסווגן ID. Buzz Cargo, הגיע השנה לקדמת הבמה וזכה באות "ואן השנה" לשנת 2023. ביתן התצוגה הגדול של פולקסווגן זכה להתעניינות רבה. אלפי מבקרים הגיעו לאולם כדי לראות את הקונספט המסחרי החדש לגמרי מבית פולקסווגן, שהוכרז ערב פתיחת התערוכה כוואן הבינלאומי של השנה 2023.

הפרס הוענק לד"ר קרסטן אינטרה, מנכ"ל חטיבת כלי הרכב המסחריים של פולקסווגן, בטקס שהתקיים בערב יום העיתונות בתערוכת IAA. את האות העניק מג'רלאת' סוויני, יו"ר צוות השיפוט של ה-IToY.

השופטים העניקו לבאזז 110 נקודות, 10 נקודות יותר מהמתמודד שהגיע למקום השני - הטרנזיט פורד פרו E. אחריהם במקום השלישי מוקמו יחד שלושה וואנים חדשים: רנו קנגו (Renault Kangoo E-Tech), ניסן טאונסטאר זירו (Nissan Townstar Zero-Emission) ומרצדס eCitan. למשה את כל עמדות הפודיום תפסו השנה ואנים חשמליים.

מועמדים אחרים שהיו ברשימה היו דגמים קונבנציונליים כגון פיאט הדובלו ופיאט סקודו החדשים. כן יצוין כי גרסאות עם מנוע דיזל של רנו קנגו ואן ומרצדס eCitan, זכו גם אשתקד בפרס IToY של ואן השנה 2022.

ג'רלאת' סוויני ציין: "לא לעיתים קרובות קונספט טנדר חדש לגמרי נכנס מיד לשוק. פולקסווגן באזז החדש הוא כזה, וזכה בפרס הגבוה ביותר בתעשיית הרכב המסחרי הקל. צוות העיצוב יצר רכב ייחודי מושלם לסביבה העירונית, ובעל מודעות לסביבה. העיצוב החלקלק מלמד על הסגנון העתידני של הרכב המסחרי. על אף היותו חדשני, הדגם חוזר לעיצובו של טרנספורטר T1 המקורי, מלפני 70 שנה, עם מכסה מנוע בצורת V, תג פולקסווגן בולט ושלוחה קדמית קצרה."

עם קבלת גביע IToY 2023, מסר ד"ר קרסטן אינטרה: "ID. Buzz Cargo הוא ואן השנה 2023. כמות ההזמנות הראשונות מלמדת שזה מאפיין הזיהוי החדש של החברה. הדגם הוא המודל הנכון ללקוחות מסחריים, בזמן הנכון, עם צורת ניידות מסחרית חדשה."

כעת, בשנה ה-31, הקריטריונים העיקריים לפרס הטנדר הבינלאומי של השנה הם תרומתם ליעילות, בטיחות, קיימות וסטנדרטים סביבתיים של מגזר הרכב המסחרי הקל. כדי להיות זכאי, על הרכב להיות חדש, בייצור סדרתי עד סוף השנה שעליה הוא מקבל את הפרס, ולהציג חידוש טכנולוגי מהותי.

 

הבכורה לאוטובוס החשמלי מאן Lion City E

מאן ליאון סיטי החשמלי (Lion's City E) כבש לקוחות ומומחים כאחד וזכה באות "אוטובוס השנה 2023". הפרס ניתן כבר יותר מ-30 שנה, והוא אחד הפרסים הבינלאומיים החשובים ביותר בתעשיית האוטובוסים.

צוות השופטים העניק את הגביע לראשי חטיבת האוטובוסים של מאן, וקבע שהאוטובוס החשמלי מוביל את הדרך עם טווח, אמינות, נוחות וקיימות. Lion City 12 E היה מועדף בקרב מפעילים, נהגי אוטובוס ונוסעים ברחבי אירופה מאז 2020, ויש לו יותר מ-1,000 הזמנות ממגוון רחב של מדינות.

חבר השופטים הבינלאומי של אוטובוס השנה התרשם לחיוב מנסיעת המבחן. האוטובוס כבר הוכיח את התאמתו לשימוש יומיומי במאי 2022, בנסיעה של כ-2,500 קילומטרים. זו הייתה נסיעת מבחן מפרכת במיוחד. האוטובוס החשמלי נסע ממינכן, מעל המעברים האלפיניים ועד לעיר לימריק שבאירלנד. בדרך עבר בכבישים מהירים ובמסלולים כפריים, עם שיעור ניצול אנרגיה חוזרת מדהים של 20.8 אחוזים.

האוטובוס העירוני, שאורכו שנים- עשר מטרים, נסע בשמונה מדינות עשרה ימים בסיבוב הופעות באירופה. הוא השתמש ב-1,763 קילוואט-שעה של אנרגיה, בלי להיטען מחדש אפילו פעם אחת בכל שלב בנסיעה. ערכים יוצאי דופן אלה הושגו הודות לטכנולוגיה יעילה, עם קצב התחדשות (regeneration rate) יוצא דופן של 20.8 אחוז.

מומחי מאן מצהירים שהנתונים האלו אף עומדים להשתפר. כדי להקל עוד יותר על מפעילי התחבורה הציבורית להתאים את האוטובוס החשמלי לשימושים עתידיים, מאן מציעה שתי אפשרויות שימוש בסוללה ב-Lion's City E: מלבד האפשרות Reliable Range (טווח של עד 270 ק"מ), אפשר לבחור באסטרטגיית הטווח המרבי שתספק עד 350 ק"מ. מערכת מיזוג האוויר CO2 חדשה וזרימת חימום משופרת הופכים אותה ליעילה יותר.

רודי קוכטה, ראש היחידה העסקית במאן אוטובוסים, קיבל את הפרס מיו"ר חבר השופטים באירוע "כוכבי השנה" של VDA (איגוד תעשיות הרכב בגרמניה). צוות השופטים קבע שלדגם החשמלי החדש, שאורכו 12 מטר, יש עיצוב פורץ דרך, דרגת נוחות גבוהה, והנסיעה ככלל שקטה מאוד. מערכת ההנעה החשמלית היא אחת הטובות בטווח הנסיעה ומאפייני הנסיעה, ובעלת דרגת בטיחות גבוהה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן